Kymco agility 125cc 150cc 200cc

Mooie

Mooi man !
29 dec 2023
426
461
Naar 21 jaar zit ik weer op de motor, zeg maar scooter. Het is de Kymco agility 150cc geworden. Bouwjaar 2019 met 4000 km op de teller. Een blauwe daar ga je van houden. Ik was niet bekend met het merk Kymco tot ik voor mijn zoon een bromscooter zocht. Hij heeft dan ook letterlijk de zelfde scooter maar dan 50cc. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de Kymco agility en ik ga mijn ervaring hier delen.
 

Bijlagen

  • 20240104_131318.jpg
    20240104_131318.jpg
    319,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20231229-WA0000.jpeg
    IMG-20231229-WA0000.jpeg
    335,7 KB · Weergaven: 0
Ik heb ook een Kymco Agility 125cc en ben er best tevreden over.
Heb hem in 2020 nieuw gekocht en heb er nu bijna 3000 km mee gereden.
Is een ideale scooter om achter op de camper mee te nemen.
Alleen mis ik wat vermogen als we er in de bergen met 2 man opzitten en ga de mijne dus nu ook te koop zetten.
 

Bijlagen

  • 20210825_105222.jpg
    20210825_105222.jpg
    571,4 KB · Weergaven: 0
  • 20230625_113723.jpg
    20230625_113723.jpg
    368,9 KB · Weergaven: 0
  • 20201110_161747.jpg
    20201110_161747.jpg
    410,6 KB · Weergaven: 0
Ik heb ook een Kymco Agility 125cc en ben er best tevreden over.
Heb hem in 2020 nieuw gekocht en heb er nu bijna 3000 km mee gereden.
Is een ideale scooter om achter op de camper mee te nemen.
Alleen mis ik wat vermogen als we er in de bergen met 2 man opzitten en ga de mijne dus nu ook te koop zetten.
Ga je die dan vervangen door een krachtigere scooter? Een 300, misschien.
Die zijn wel krachtiger maar ook zwaarder, 170 - 190kg, zoiets.
Past die dan nog achteraan op je camper?
 
Om een lichte scooter met meer vermogen te hebben kun je ook overwegen een andere cilinder te monteren. Het is alleen lastig inschatten hoeveel meer vermogen.
Screenshot_20240113-220651_Chrome.jpg
 
Ga je die dan vervangen door een krachtigere scooter? Een 300, misschien.
Die zijn wel krachtiger maar ook zwaarder, 170 - 190kg, zoiets.
Past die dan nog achteraan op je camper?
Ik ga nu kijken voor een Vespa 300cc. Weegt 153 kg en heeft 24 Pk.
 
Bedankt voor de tip maar ik denk niet dat het veel oplevert.
Ben nu aan het kijken voor een 300 cc Vespa.
Lijkt me een prima optie.

Vespa's GTS 300 zijn relatief licht, iets van een 150 kg.

Maar Vespa's zijn nogal duur nieuw en behouden goed hun waarde, en zijn dus ook tweedehands redelijk duur.
Moet je niet tegenhouden want het is degelijk spul.
En qua stijl, tja, een Vespa blijft de moeder van alle scooters.
 
Zo af en toe kan ik de start knop indrukken wat ik wil maar gebeurt er niets. De brandstof pomp is dan op druk ik heb de rem aangetrokken maar de startmotor geeft geen leven. Contakt uit en weer aan tot hij gewoon start is de oplossing tot nu toe. Mijn eerste gedachte was de accu maar na een test bij de lokale scooter dealer blijkt deze 100% te zijn. Bij de meting had de accu een cca van 159. Herkent iemand dit probleem.
 

Bijlagen

  • 20240127_143810.jpg
    20240127_143810.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Zo af en toe kan ik de start knop indrukken wat ik wil maar gebeurt er niets. De brandstof pomp is dan op druk ik heb de rem aangetrokken maar de startmotor geeft geen leven. Contakt uit en weer aan tot hij gewoon start is de oplossing tot nu toe. Mijn eerste gedachte was de accu maar na een test bij de lokale scooter dealer blijkt deze 100% te zijn. Bij de meting had de accu een cca van 159. Herkent iemand dit probleem.
Als je de scooter gestart krijgt door je contact enkele keren aan en uit en weer aan te schakelen dan is je batterij al met zekerheid niet het probleem. Een dode batterij is een dode batterij. Die komt niet ineens weer tot leven.

Kan je een beetje meer achtergrondinformatie geven over je scooter?
 
Ik heb de accu nogmaals laten meten en weer was het 159 cca. Deze keer heb ik de accu loos genomen uit de scooter. Bij het terugplaatsen heb ik de aansluiting met een staalborstel gereinigd maar er was geen sterke vervuiling.
Daarna wilde ik de start relai controleren, maar hij start nu keer op keer. Ik vermoed dat de ECU reset is door het demonteren van de Accu. De tijd zal leren of het nu verholpen is.
 
Ik heb de accu nogmaals laten meten en weer was het 159 cca. Deze keer heb ik de accu loos genomen uit de scooter. Bij het terugplaatsen heb ik de aansluiting met een staalborstel gereinigd maar er was geen sterke vervuiling.
Daarna wilde ik de start relai controleren, maar hij start nu keer op keer. Ik vermoed dat de ECU reset is door het demonteren van de Accu. De tijd zal leren of het nu verholpen is.
Het kan zijn dat het komt omdat de ECU gereset werd (ik weet niet of dat wel zo is als je de batterij loskoppelt), dan wel omdat je gewoon de accu gedemonteerd en terug gemonteerd hebt en de verbindingen nu wel goed zijn.

Nog iets anders: die eenheid CCA, die kende ik niet. Dus opgezocht: CCA: Cold Cranking Amps. Meet hoeveel stroom (Ampère) de accu kan leveren gedurende 30 seconden bij -20°C. Nieuw voor mij, en ik vind het een interessante parameter.
Hoe hebben ze die meting gedaan?
 
Zo af en toe kan ik de start knop indrukken wat ik wil maar gebeurt er niets. De brandstof pomp is dan op druk ik heb de rem aangetrokken maar de startmotor geeft geen leven. Contakt uit en weer aan tot hij gewoon start is de oplossing tot nu toe. Mijn eerste gedachte was de accu maar na een test bij de lokale scooter dealer blijkt deze 100% te zijn. Bij de meting had de accu een cca van 159. Herkent iemand dit probleem.
Doet je remlicht het, als je de rem in knijpt? Of soms wel en soms niet
Vaak slecht contact bij d remlichtschakelaar (of scheef ofzo) als je de remhendel iets optrekt of neer drukt, pakt hij dan wel?
 
Het kan zijn dat het komt omdat de ECU gereset werd (ik weet niet of dat wel zo is als je de batterij loskoppelt), dan wel omdat je gewoon de accu gedemonteerd en terug gemonteerd hebt en de verbindingen nu wel goed zijn.

Nog iets anders: die eenheid CCA, die kende ik niet. Dus opgezocht: CCA: Cold Cranking Amps. Meet hoeveel stroom (Ampère) de accu kan leveren gedurende 30 seconden bij -20°C. Nieuw voor mij, en ik vind het een interessante parameter.
Hoe hebben ze die meting gedaan?
Daar heb je een meter voor.
Amazon.nl
 
Doet je remlicht het, als je de rem in knijpt? Of soms wel en soms niet
Vaak slecht contact bij d remlichtschakelaar (of scheef ofzo) als je de remhendel iets optrekt of neer drukt, pakt hij dan wel?
Naar het remlicht kijken heb ik inderdaad ook gedaan. Ik ga er er ook van uit dat ze dat signaal gebruiken. Meer bedrading is meer kosten dus dat is extreem waarschijnlijk. Het is nu na de "reset" nog maar 1 keer gebeurd en toen had ik dus geen tijd om te gaan meten.
 
Daar heb je een meter voor.
Amazon.nl
Ik heb die meter opgezocht en op Youtube bekeken hoe te gebruiken.

Maar het is me absoluut niet duidelijk hoe die meter werkt.
Opgezocht bij de fabrikant en het enige wat ik aan technische informatie vind is: "The battery analyzer adopts the latest conductivity method for measurement and accurate test results."
Dat zegt me niet veel.

Om te meten wat een batterij kan leveren moet je die batterij een belasting geven, die moet echt stroom voeren.
Een startstroom van vb 150A op 12V genereert 1800W aan vermogen. Dat moet de batterij 30sec blijven leveren.
1800W is het vermogen van een flinke kookplaat.

Hoe kan zo een compact apparaat 1800W dissiperen gedurende 30 sec?
 
Door de inwendige weerstand te meteen bij een lagere belasting. En dit door te rekenen naar een hogere belasting.
 
Ik heb hier wat gevonden over hoe CCA te meten: BU-902a: How to Measure CCA

Ik onthou: "CCA cannot be “measured,” but it can be “estimated” and the process can take a week per battery."

En: "Mechanics prefer small sizes and device manufactures have developed handheld testers, which induce a momentary high-current pulse that corresponds to the entered CCA value. Ohm’s law calculates the internal resistance on hand of the induced voltage drop, and the device provides a CCA-equivalent reading. This test method is fast and convenient, but it does not estimate capacity."

En: "Accuracy has always been in question and CCA is especially difficult to verify as the readings are affected by SoC, temperature and other factors."

En: "A good battery provides strong symptoms with good accuracy; the readings from a weak battery are muddled and the results are less consistent."

Tja, dat laatste is wel een probleem. Als je batterij nieuw is dan is de meting accuraat, maar naargelang die er meer jaren heeft opzitten worden de resultaten minder en minder betrouwbaar. Het is juist bij een oudere batterij dat je wil nagaan of die nog goed genoeg is.
 
Natuurlijk is er een afwijking bij berekende waarde en is deze afhankelijk van diverse factoren. Maar de meting geeft je een snel inzicht van de conditie van de accu. Meet afwijking is kennelijk acceptabel want het wordt door technicus algemeen gebruikt.
 
Ik heb vorderingen gemaakt met de af en toe startproblemen. Vandaag starten de scooter niet en heb ik direct naar het remlicht gekeken, deze brande bij het gebruik van de achterrem niet. Bij de voorrem wel. De hele Tuperware verwijderd van het stuur en de schakelaar schoon gemaakt en op nieuw gemonteerd. Remlicht brand en scooter start. Voor de zekerheid ga ik twee nieuwe schakelaars bestellen. Bij de volgende gelegenheid dat ik de gehele Tuperware weer van het stuur verwijder vervangen ik de schakelaar. De Tuperware was er duidelijk nog nooit van af geweest dus de remolie is dus ook in geen vier jaar vervangen. Mooi klusjes voor het voorjaar.
20240217_181215.jpg
 
Ik heb vorderingen gemaakt met de af en toe startproblemen. Vandaag starten de scooter niet en heb ik direct naar het remlicht gekeken, deze brande bij het gebruik van de achterrem niet. Bij de voorrem wel. De hele Tuperware verwijderd van het stuur en de schakelaar schoon gemaakt en op nieuw gemonteerd. Remlicht brand en scooter start. Voor de zekerheid ga ik twee nieuwe schakelaars bestellen. Bij de volgende gelegenheid dat ik de gehele Tuperware weer van het stuur verwijder vervangen ik de schakelaar. De Tuperware was er duidelijk nog nooit van af geweest dus de remolie is dus ook in geen vier jaar vervangen. Mooi klusjes voor het voorjaar.
Bekijk bijlage 1974966
Veel voorkomend probleem bij scooters
Kan ook dat er wat speling op de hendel zit

Als ze gewoon werken (de remlichtschakelaars) is vervangen zonde geld
Beter of schoonmaken of kijken naar de speling op de hendels
 
Terug
Bovenaan Onderaan