[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Wat betreft die telefoonhouder; ik heb dat probleem ook al jaren, wel goed om steden gauw uit je hoofd te leren kennen hahahaha
maar ik neem pas iets als het beetje lekker uit de wind hangt en niet al te vertakt oogt
Eens kijken of ik me binnenkort kan storten op het maken van te 3D printen onderdelen die dit probleem aanpakken.
Gewoon zon ram mount bolletje er op plakken. Haal je de hele handel er zo vanaf als je het niet nodig hebt (behalve dat balletje dan).
 
Het electronicaverhaal gaat verder;
Laatst dus die spanningsegelaar unit opgehaald van marktplaats, tegelijkertijd gekocht met een iets frissere koplamp, voor een tientje kon ik me er geen buil aan vallen. Eenmaal thuis deden zich echter een paar problemen voor waar de verkoper me al op had gewezen (zijn GS500 had hij gekocht van iemand die met de electronica had gerommeld, met wat rare kunststukjes als resultaat).
Zo zag ik dus dat de stekkertjes op deze (voor mij) 'nieuwe' spanningsregelaar (vanaf hier noemen we de laatst gekochte de nieuwe) precíés andersom waren dan die op mijn mijn ''oude'' spanningsregelaar! (Mannetje ipv van vrouwtje, u snapt het) Daarnaast waren de kabeltjes ook ietwat kort..
Ik kreeg het geniale idee om gewoon de kabeltjes van mijn oude spanningsregelaar af te knippen, die van de nieuwe spanningsregelaar ook en dan de kabeltjes van de oude op die van de nieuwe te solderen. Dat ging als volgt:

WhatsApp Image 2022-06-09 at 12.42.20 PM.jpegknip knip, lekker aansluitingen alvast vertinnen

WhatsApp Image 2022-06-09 at 12.42.21 PM.jpegNa veel gevloek (net als je t ffnetjes wil afstrijken en t gaat weer los..) alles keurig aan elkaar

WhatsApp Image 2022-06-09 at 12.42.21 PM (1).jpegHeatshrinkies eromheen om alles te beschermen..

WhatsApp Image 2022-06-09 at 12.42.21 PM (2).jpeg..én de oude plastic buisjes eromheen met nog eens zwarte tape.
Ik ben hartstikke trots op het eindresultaat!

Maarrrr er was nog een probleempje:
WhatsApp Image 2022-06-08 at 4.43.20 PM.jpeg
Hij past nét niet lekker in de gaatjes, de nieuwe heeft iets bredere schroefgaten.. Dat wordt boren dus!

WhatsApp Image 2022-06-08 at 4.43.58 PM.jpegHup onder de kolomboor, langzame stand, ging keurig! [Bleek achteraf dat het nog iets verder moet, maar dat is een kleinigheidje]

WhatsApp Image 2022-06-08 at 4.43.58 PM (1).jpegKijk aan, alsof het zo uit de fabriek gekomen is.
Wat fijn dat ik zo'n werkplaats ter beschikking heb op de faculteit.

Ik heb het vanmorgen op de motor gezet in de hoop dat alles opgelost was, maar voor de zekerheid wél de acculader meegenomen toen ik met de motor op weg naar de faculteit ging vandaag. Toen ik de motor startte bleven de knipperlichtjes alsnog wel week als met de koplamp gewoon aan, dus dat was al een beetje een indicator en bij doormeten van de accu bleek dat de spanningsregelaar nog steeds niet de accu oplaadt!!!
Andere handel doorgemeten en de dynamo doet het gewoon en de accu is dus óók goed. Het 'moet' de spanningsregelaar zijn.
Dat ding weer van de motor gehaald en doorgemeten volgens dit filmpje:


De metingen leken prima resultaten weer te geven dussss; wat nu? Help?!
 
Oke nog ens doorgemeten;
Over de spanningsregelaar 13,5V bij stationair, 13,2V bij de accu, gaat omlaag richting 12,3/12,4V bij gas geven.
Conclusie; ook deze ''nieuwe'' spanningsregelaar doet't niet
 
Dat is zuur zeker gezien het werk dat je er aan gehad hebt.
Klopt! Achja, we hebben het in ieder geval geprobeerd en ik ben niet meer dan een tientje en wat uurtjes verloren! En het amusement en voldoening die ik kreeg van dat ding zo keurig te beunen is ook wat waard ;)


Die compleet nieuwe unit voor 50 piek blijkt een Ali express exemplaar te zijn, waar ik dan weer een maand op mag gaan wachten ook..
Is er dan echt geen betaalbaarder alternatief voor een compleet nieuwe spanningsregelaar van €130?
 
Klopt! Achja, we hebben het in ieder geval geprobeerd en ik ben niet meer dan een tientje en wat uurtjes verloren! En het amusement en voldoening die ik kreeg van dat ding zo keurig te beunen is ook wat waard ;)


Die compleet nieuwe unit voor 50 piek blijkt een Ali express exemplaar te zijn, waar ik dan weer een maand op mag gaan wachten ook..
Is er dan echt geen betaalbaarder alternatief voor een compleet nieuwe spanningsregelaar van €130?
Je hebt een paar alternatieven:
 
Maar lekkende carburateurs is vaak de vlotternaald.
Zelfs op pri zou het niet moeten lekken... dat geeft dan aan dat de vlotternaalden lekken.

Tijdje terug bericht hier gepost vanwege lekken van benzine. Zeer waarschijnlijk overlopende carb oid.
Heb daar nog niks aan laten doen.
Alleen laatste paar keren heeft die niet meer gelekt na het rijden.
Kan dit uit zn eigen zomaar opeens ophouden? Of heeft het warmere weer daar ook mee te maken?
 
Tijdje terug bericht hier gepost vanwege lekken van benzine. Zeer waarschijnlijk overlopende carb oid.
Heb daar nog niks aan laten doen.
Alleen laatste paar keren heeft die niet meer gelekt na het rijden.
Kan dit uit zn eigen zomaar opeens ophouden? Of heeft het warmere weer daar ook mee te maken?
Kan zijn dat er vuil tussen zat en dat weg gespoeld is.

Kan ook zijn dat er een kaboutjertje in is geklommen die hem dicht houdt voor je.
 
Kan zijn dat er vuil tussen zat en dat weg gespoeld is.

Kan ook zijn dat er een kaboutjertje in is geklommen die hem dicht houdt voor je.
Ik hou het nog even in de gaten.
Misschien toch sowieso nog een zomerbeurtje en revisie laten doen voor mn vakantie.
 
Kwam er gisteren achter dat de GS toch wat olie verbruikt heeft. Maar even wat erin gieten vanavond.
Heb alleen deze nog staan. Vind de gs dat leuk?
 

Bijlagen

  • 3E94BDAA-822C-460A-93D6-739B4B4938EF.jpeg
    3E94BDAA-822C-460A-93D6-739B4B4938EF.jpeg
    210,6 KB · Weergaven: 18
Kwam er gisteren achter dat de GS toch wat olie verbruikt heeft. Maar even wat erin gieten vanavond.
Heb alleen deze nog staan. Vind de gs dat leuk?
Wel even checken dat het kan werken met koppeling in de olie, maar 15 of 10 w 40 of 50 zal allemaal wel goed zijn.

En trouwens: ALLE GS500tjes verbruiken olie. Iemand die zegt van niet rijdt te weinig.
 
Kwam er gisteren achter dat de GS toch wat olie verbruikt heeft. Maar even wat erin gieten vanavond.
Heb alleen deze nog staan. Vind de gs dat leuk?

Liever een olie pakken die bedoelt is voor motoren. ik zou dit er alleen in geval van nood in gooien ivm natte koppelingsplaten.
 
Liever een olie pakken die bedoelt is voor motoren. ik zou dit er alleen in geval van nood in gooien ivm natte koppelingsplaten.
Had er een scheut bijgegooid.
Maar ga toch volgende week met een maat een oliewissel doen.
Het volgende zou genoeg moeten zijn toch?
 
@MarnixGG een vers koperen ringetje voor de aftapplug is ook een goed idee. De oude kan je ook recyclen door hem te verhitten/gloeien met een gasbrander of gewoon bij een pit op je gasfornuis als je die nog hebt.
 
@MarnixGG een vers koperen ringetje voor de aftapplug is ook een goed idee. De oude kan je ook recyclen door hem te verhitten/gloeien met een gasbrander of gewoon bij een pit op je gasfornuis als je die nog hebt.
Dan bestel ik deze nog even mee:
 
Laatst bewerkt:
Nieuw dieptepunt in het electronicaverhaal; na de marktplaats spanningsregelaar toch nog eens geprobeerd bij BPH en die had een mooie gebruikte liggen. Die gretig op de motor gezet en wederom geeft het ding geen sjoege. WAAR LIGT HET AAN ?!?! Accu, Dynamo, meerdere spanningsregelaars, dit ''goedkope'' fietsje begint toch wel het nodige te kosten.. Iemand een idee?
Ik ben echt ten einde raad.
 
Nieuw dieptepunt in het electronicaverhaal; na de marktplaats spanningsregelaar toch nog eens geprobeerd bij BPH en die had een mooie gebruikte liggen. Die gretig op de motor gezet en wederom geeft het ding geen sjoege. WAAR LIGT HET AAN ?!?! Accu, Dynamo, meerdere spanningsregelaars, dit ''goedkope'' fietsje begint toch wel het nodige te kosten.. Iemand een idee?
Ik ben echt ten einde raad.
Misschien ergens een halve kortsluiting? Dat wordt wel veel werk om zoiets op te sporen... iets anders kan ik me niet meer voorstellen..
 
Nieuw dieptepunt in het electronicaverhaal; na de marktplaats spanningsregelaar toch nog eens geprobeerd bij BPH en die had een mooie gebruikte liggen. Die gretig op de motor gezet en wederom geeft het ding geen sjoege. WAAR LIGT HET AAN ?!?! Accu, Dynamo, meerdere spanningsregelaars, dit ''goedkope'' fietsje begint toch wel het nodige te kosten.. Iemand een idee?
Ik ben echt ten einde raad.

zitten de magneten allemaal nog op de rotor en zijn ze niet gebroken?
 
Van het weekend deze fiets opgehaald! Is een opknappert want hij loopt voor geen meter, alleen met de choke half open. Op weg naar huis ook zo'n 8 keer op de vluchtstrook gestaan, hij viel telkens spontaan uit. Dan weer even wachten, met moeite starten en weer door.

Plan is om hem helemaal uit elkaar te halen, op te knappen, ander zadeltje er op, dat soort dingen. Mooi winterprojectje :)

6073BEDD-5D68-474F-8157-8BE6DEB73877_1_102_o.jpeg
 
Van het weekend deze fiets opgehaald! Is een opknappert want hij loopt voor geen meter, alleen met de choke half open. Op weg naar huis ook zo'n 8 keer op de vluchtstrook gestaan, hij viel telkens spontaan uit. Dan weer even wachten, met moeite starten en weer door.

Plan is om hem helemaal uit elkaar te halen, op te knappen, ander zadeltje er op, dat soort dingen. Mooi winterprojectje :)

Bekijk bijlage 1789101
Klinkt als het vacuum gestuurde deel van de brandstofkraan issue... en misschien lekkende inlaat spruitstukken.
Wel leuke voorvork!
 
Terug
Bovenaan Onderaan