Ja hoor, daar istie weer!
Na al twee keer met het reizend circus op pad te zijn geweest en al twee keer het mikpunt van hoon en afgunst te zijn geweest (1x door glansrijk te winnen, en 1x door voor de tweede opeenvolgende challenge een uitlaat te verliezen ), moest en zou ik ook een derde keer mee!
Al langere tijd zat ik te zoeken naar een uniek exemplaar waarmee ik toch wel heel veel punten kon scoren. Een mooie een-cilinder? Een crosser ombouwen naar supermotard achtig iets? Toch een 13k toeren draaiende 400cc 4-cilinder? Ik zocht en zocht, maar kon niks vinden wat uniek bleek, want binnen no-time had @Elles al een mooie een-cilinder te pakken. Voor een mooi bedrag ook nog. @Jottum! @lukieluke en @CoenoX hadden een V-twin te pakken en de 4-cilinders waren ook al vertegenwoordigd door @Kiwi en @Dindo en @Mirna en @Ferde . @Wimvlis en @borisz namen de 2-cilinders voor hun rekening.
Dan blijft er weinig unieks over voor mij..
Totdat ik een whatsappje kreeg van mijn schoonvader. Of ik nog interesse had in een oude motor. Hij (de motor) stond te verstoffen in een schuur en had al vijf jaar niet gelopen. Het was een BMW en de eigenaar wilde hem graag kwijt. Taxatie van ikwilvanmijnmotoraf had een bedrag van €250 opgeleverd, dat vond hij te weinig, maar voor ietsje meer kon ik `m waarschijnlijk wel ophalen.
Na wat whatsapp contact kreeg ik een foto doorgestuurd. Dat was deze foto:
Hierna een afspraak gemaakt met de beste man om eens te kijken.
Na aankomst kennis gemaakt en toen ging de schuurdeur open en daar stond een puntgave rot-metallic BMW K75 RT met volledige kofferset in een hoekje. Starten deed hij niet, want de accu was overleden. De remmen, koppeling en versnellingen deden het nog wel en mijn inmiddels getrainde brikker oog oordeelde dat ik hier niet een miskoop zou doen. Na een hele korte onderhandeling (mijn maximumprijs, was zijn minimumprijs) afgesproken dat ik de motor voor €500 zou overnemen.
Ik kreeg de papieren mee om de motor over te schrijven en ik zou een accu bestellen zodat de BMW hopelijk tot leven kon worden gewekt. Twee weken later stond ik met een verse, opgeladen accu en een gevulde envelop op de stoep. Met behulp van een vriend van me en de inmiddels ex-eigenaar de accu ingebouwd. Nadat alle schroefjes weer vastzaten, concludeerden we dat de elektronische klok het in ieder geval deed. Deze gaf keuring 00:00 aan
Het omdraaien van de contactsleutel kwamen alle lampjes tot leven en begonnen de bij BMW gebruikelijke waarschuwingslampjes te knipperen (weet ik inmiddels). Nadat ik de choke er op had gezet en even moest zoeken naar waar de startknop op zo`n BMW zit er maar eens op gedrukt. Dat leverde het volgende moment op.
embedden werkt niet lekker, dan maar een link er in gooien:
youtube filmpje van de eerste start
Niet slecht voor vijf jaar stilstaan...
Na een bak koffie en de ex-eigenaar uitgebreid beloofd te hebben dat ik foto`s zou sturen van 'zijn' motor bovenop de zeker nog te nemen bergpassen, de motorkleding aangetrokken en op de motor gesprongen. Na 300 meter toch maar weer gestopt, want ik kreeg het knipperlicht niet uit. Na op alle knopjes gedrukt te hebben, het knipper-ophef knopje gevonden. Toen zag ik lekkage onder de radiator van mijn maatjes ER-5. Toen besloten we direct naar huis te rijden binnendoor, om de ER-5 niet te warm te laten worden. Bij hem thuis aangekomen maar eens een mooie foto van de BMW gemaakt.
Nadat mijn maatje de ER-5 had omgeruild voor mijn FJ1200 en ik de banden van de BMW maar eens had opgepompt (1 Bar olleyes zijn we er direct op uit getrokken om de motor een goede proefrit te geven.
Na deze proefrit begrijp ik dat er mensen volledig aan een K-serie BMW verslingerd zijn. Wat rijd deze motor verschrikkelijk fijn. Zo ontzettend voorspelbaar en licht, terwijl je toch met een hele zware motor onderweg bent! Alles doet wat je er van verwacht. De remmen remmen, de motor drijft het achterwiel aan, de koplamp licht de weg op en de vering zorgt voor comfort. En dat ervaar ik nu op een motor die pas een uurtje is ontwaakt uit een vijf jaar durende winterslaap!
Nu inmiddels twee weken verder ben ik begonnen de motor de (toch wel) nodige onderhoudsbeurt te geven. Dit moet er allemaal aan gebeuren voordat ik de challenge kan gaan rijden:
- remblokjes voor vervangen
- remvloeistof voor en achter vervangen
- olie motorblok verwisselen
- olie cardanklok verwisselen
- olie versnellingsbak verwisselen
- cardan smeren
- banden vervangen
Tot nu toe uitgegeven:
Motor: € 500
sleutelbudget: € 150
accu: € 72
rest: € 78
Ik houd jullie via dit topic uiteraard op de hoogte van alle vorderingen!
Na al twee keer met het reizend circus op pad te zijn geweest en al twee keer het mikpunt van hoon en afgunst te zijn geweest (1x door glansrijk te winnen, en 1x door voor de tweede opeenvolgende challenge een uitlaat te verliezen ), moest en zou ik ook een derde keer mee!
Al langere tijd zat ik te zoeken naar een uniek exemplaar waarmee ik toch wel heel veel punten kon scoren. Een mooie een-cilinder? Een crosser ombouwen naar supermotard achtig iets? Toch een 13k toeren draaiende 400cc 4-cilinder? Ik zocht en zocht, maar kon niks vinden wat uniek bleek, want binnen no-time had @Elles al een mooie een-cilinder te pakken. Voor een mooi bedrag ook nog. @Jottum! @lukieluke en @CoenoX hadden een V-twin te pakken en de 4-cilinders waren ook al vertegenwoordigd door @Kiwi en @Dindo en @Mirna en @Ferde . @Wimvlis en @borisz namen de 2-cilinders voor hun rekening.
Dan blijft er weinig unieks over voor mij..
Totdat ik een whatsappje kreeg van mijn schoonvader. Of ik nog interesse had in een oude motor. Hij (de motor) stond te verstoffen in een schuur en had al vijf jaar niet gelopen. Het was een BMW en de eigenaar wilde hem graag kwijt. Taxatie van ikwilvanmijnmotoraf had een bedrag van €250 opgeleverd, dat vond hij te weinig, maar voor ietsje meer kon ik `m waarschijnlijk wel ophalen.
Na wat whatsapp contact kreeg ik een foto doorgestuurd. Dat was deze foto:
Hierna een afspraak gemaakt met de beste man om eens te kijken.
Na aankomst kennis gemaakt en toen ging de schuurdeur open en daar stond een puntgave rot-metallic BMW K75 RT met volledige kofferset in een hoekje. Starten deed hij niet, want de accu was overleden. De remmen, koppeling en versnellingen deden het nog wel en mijn inmiddels getrainde brikker oog oordeelde dat ik hier niet een miskoop zou doen. Na een hele korte onderhandeling (mijn maximumprijs, was zijn minimumprijs) afgesproken dat ik de motor voor €500 zou overnemen.
Ik kreeg de papieren mee om de motor over te schrijven en ik zou een accu bestellen zodat de BMW hopelijk tot leven kon worden gewekt. Twee weken later stond ik met een verse, opgeladen accu en een gevulde envelop op de stoep. Met behulp van een vriend van me en de inmiddels ex-eigenaar de accu ingebouwd. Nadat alle schroefjes weer vastzaten, concludeerden we dat de elektronische klok het in ieder geval deed. Deze gaf keuring 00:00 aan
Het omdraaien van de contactsleutel kwamen alle lampjes tot leven en begonnen de bij BMW gebruikelijke waarschuwingslampjes te knipperen (weet ik inmiddels). Nadat ik de choke er op had gezet en even moest zoeken naar waar de startknop op zo`n BMW zit er maar eens op gedrukt. Dat leverde het volgende moment op.
embedden werkt niet lekker, dan maar een link er in gooien:
youtube filmpje van de eerste start
Niet slecht voor vijf jaar stilstaan...
Na een bak koffie en de ex-eigenaar uitgebreid beloofd te hebben dat ik foto`s zou sturen van 'zijn' motor bovenop de zeker nog te nemen bergpassen, de motorkleding aangetrokken en op de motor gesprongen. Na 300 meter toch maar weer gestopt, want ik kreeg het knipperlicht niet uit. Na op alle knopjes gedrukt te hebben, het knipper-ophef knopje gevonden. Toen zag ik lekkage onder de radiator van mijn maatjes ER-5. Toen besloten we direct naar huis te rijden binnendoor, om de ER-5 niet te warm te laten worden. Bij hem thuis aangekomen maar eens een mooie foto van de BMW gemaakt.
Nadat mijn maatje de ER-5 had omgeruild voor mijn FJ1200 en ik de banden van de BMW maar eens had opgepompt (1 Bar olleyes zijn we er direct op uit getrokken om de motor een goede proefrit te geven.
Na deze proefrit begrijp ik dat er mensen volledig aan een K-serie BMW verslingerd zijn. Wat rijd deze motor verschrikkelijk fijn. Zo ontzettend voorspelbaar en licht, terwijl je toch met een hele zware motor onderweg bent! Alles doet wat je er van verwacht. De remmen remmen, de motor drijft het achterwiel aan, de koplamp licht de weg op en de vering zorgt voor comfort. En dat ervaar ik nu op een motor die pas een uurtje is ontwaakt uit een vijf jaar durende winterslaap!
Nu inmiddels twee weken verder ben ik begonnen de motor de (toch wel) nodige onderhoudsbeurt te geven. Dit moet er allemaal aan gebeuren voordat ik de challenge kan gaan rijden:
- remblokjes voor vervangen
- remvloeistof voor en achter vervangen
- olie motorblok verwisselen
- olie cardanklok verwisselen
- olie versnellingsbak verwisselen
- cardan smeren
- banden vervangen
Tot nu toe uitgegeven:
Motor: € 500
sleutelbudget: € 150
accu: € 72
rest: € 78
Ik houd jullie via dit topic uiteraard op de hoogte van alle vorderingen!
Laatst bewerkt: