€500 challenge 2019: -ErikE- and the flying bri(c)k

-ErikE-

Die hard MF'er
12 nov 2014
317
68
Rijswijk
Ja hoor, daar istie weer! :]

Na al twee keer met het reizend circus op pad te zijn geweest en al twee keer het mikpunt van hoon en afgunst te zijn geweest (1x door glansrijk te winnen, en 1x door voor de tweede opeenvolgende challenge een uitlaat te verliezen _O-), moest en zou ik ook een derde keer mee!

Al langere tijd zat ik te zoeken naar een uniek exemplaar waarmee ik toch wel heel veel punten kon scoren. Een mooie een-cilinder? Een crosser ombouwen naar supermotard achtig iets? Toch een 13k toeren draaiende 400cc 4-cilinder? Ik zocht en zocht, maar kon niks vinden wat uniek bleek, want binnen no-time had @Elles al een mooie een-cilinder te pakken. Voor een mooi bedrag ook nog. @Jottum! @lukieluke en @CoenoX hadden een V-twin te pakken en de 4-cilinders waren ook al vertegenwoordigd door @Kiwi en @Dindo en @Mirna en @Ferde . @Wimvlis en @borisz namen de 2-cilinders voor hun rekening.

Dan blijft er weinig unieks over voor mij..

Totdat ik een whatsappje kreeg van mijn schoonvader. Of ik nog interesse had in een oude motor. Hij (de motor) stond te verstoffen in een schuur en had al vijf jaar niet gelopen. Het was een BMW en de eigenaar wilde hem graag kwijt. Taxatie van ikwilvanmijnmotoraf had een bedrag van €250 opgeleverd, dat vond hij te weinig, maar voor ietsje meer kon ik `m waarschijnlijk wel ophalen.

Na wat whatsapp contact kreeg ik een foto doorgestuurd. Dat was deze foto:

Eerste aanblik.jpg


Hierna een afspraak gemaakt met de beste man om eens te kijken.

Na aankomst kennis gemaakt en toen ging de schuurdeur open en daar stond een puntgave rot-metallic BMW K75 RT met volledige kofferset in een hoekje. Starten deed hij niet, want de accu was overleden. De remmen, koppeling en versnellingen deden het nog wel en mijn inmiddels getrainde brikker oog oordeelde dat ik hier niet een miskoop zou doen. Na een hele korte onderhandeling (mijn maximumprijs, was zijn minimumprijs) afgesproken dat ik de motor voor €500 zou overnemen.

Ik kreeg de papieren mee om de motor over te schrijven en ik zou een accu bestellen zodat de BMW hopelijk tot leven kon worden gewekt. Twee weken later stond ik met een verse, opgeladen accu en een gevulde envelop op de stoep. Met behulp van een vriend van me en de inmiddels ex-eigenaar de accu ingebouwd. Nadat alle schroefjes weer vastzaten, concludeerden we dat de elektronische klok het in ieder geval deed. Deze gaf keuring 00:00 aan;)

Het omdraaien van de contactsleutel kwamen alle lampjes tot leven en begonnen de bij BMW gebruikelijke waarschuwingslampjes te knipperen (weet ik inmiddels). Nadat ik de choke er op had gezet en even moest zoeken naar waar de startknop op zo`n BMW zit er maar eens op gedrukt. Dat leverde het volgende moment op.

embedden werkt niet lekker, dan maar een link er in gooien:
youtube filmpje van de eerste start

Niet slecht voor vijf jaar stilstaan...

Na een bak koffie en de ex-eigenaar uitgebreid beloofd te hebben dat ik foto`s zou sturen van 'zijn' motor bovenop de zeker nog te nemen bergpassen, de motorkleding aangetrokken en op de motor gesprongen. Na 300 meter toch maar weer gestopt, want ik kreeg het knipperlicht niet uit. Na op alle knopjes gedrukt te hebben, het knipper-ophef knopje gevonden. Toen zag ik lekkage onder de radiator van mijn maatjes ER-5. Toen besloten we direct naar huis te rijden binnendoor, om de ER-5 niet te warm te laten worden. Bij hem thuis aangekomen maar eens een mooie foto van de BMW gemaakt.

Bij thuiskomst.jpg


Nadat mijn maatje de ER-5 had omgeruild voor mijn FJ1200 en ik de banden van de BMW maar eens had opgepompt (1 Bar :rolleyes:) zijn we er direct op uit getrokken om de motor een goede proefrit te geven.

Na deze proefrit begrijp ik dat er mensen volledig aan een K-serie BMW verslingerd zijn. Wat rijd deze motor verschrikkelijk fijn. Zo ontzettend voorspelbaar en licht, terwijl je toch met een hele zware motor onderweg bent! Alles doet wat je er van verwacht. De remmen remmen, de motor drijft het achterwiel aan, de koplamp licht de weg op en de vering zorgt voor comfort. En dat ervaar ik nu op een motor die pas een uurtje is ontwaakt uit een vijf jaar durende winterslaap!

Nu inmiddels twee weken verder ben ik begonnen de motor de (toch wel) nodige onderhoudsbeurt te geven. Dit moet er allemaal aan gebeuren voordat ik de challenge kan gaan rijden:

- remblokjes voor vervangen
- remvloeistof voor en achter vervangen
- olie motorblok verwisselen
- olie cardanklok verwisselen
- olie versnellingsbak verwisselen
- cardan smeren
- banden vervangen

Tot nu toe uitgegeven:
Motor: € 500

sleutelbudget: € 150
accu: € 72

rest: € 78

Ik houd jullie via dit topic uiteraard op de hoogte van alle vorderingen!
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien oorspronkelijk uit de UK gezien de "road tax holder"op de voorvork.
Looks like you got the deal of the century...
 
Goed bezig! Ik had ook al wat rondgeneusd bij BMW's, maar normaliter krijg je voor €500 enkel een krat BMW onderdelen - niet een hele motor. _O-
Ik hoop echter wel voor je dat er geen verborgen zaken naar boven komen - die marge van €78 is niet enorm ruim zegmaar. Voldoende voor een olie en filterwissel.
 
Prachtig!!! Wat is de km. stand van de K?
  • Denk eraan om de koolborstels van de dynamo te checken.
  • En ook de koolborstels van de startmotor. Als die versleten zijn dan valt namelijk de hele motor gewoon uit.
  • Als je de dynamo eruit hebt dan ook meteen de dempingrubbers van de dynamo checken. Versleten rubbers geven een rare vibratie die je pas na een uurtje gaat voelen in de vorm van gevoelloze voeten.
    brandstoffilter vernieuwen is ook wel een must
  • als je banden gaat wisselen, trek dan de cardanklok los en haal de cardanas eruit om te checken. Deze worden nogal eens vergeten in het onderhoudsschema, ze moeten wel ingevet worden.
 
Heb Erik zijn challenge fiets al in het echt mogen bewonderen (en horen lopen (y)). Dus ik moet zeggen dat Erik een juweeltje heeft aangeschaft. Als Erik z'n lijst met onderhoudspuntjes heeft gehad staat er een exemplaar die eigenlijk "niet" thuis hoort onder de brikken ;).

Mijn gok is dat als Erik de motor nu het onderhoud uitvoert en mooi poetst (en dat is niet eens heel veel werk gezien de uiterlijke staat), hij de motor voor veel meer kan verkopen dan hij ervoor betaald heeft.
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Ik had ook al wat rondgeneusd bij BMW's, maar normaliter krijg je voor €500 enkel een krat BMW onderdelen - niet een hele motor. _O-
Ik hoop echter wel voor je dat er geen verborgen zaken naar boven komen - die marge van €78 is niet enorm ruim zegmaar. Voldoende voor een olie en filterwissel.
Een filter kost een tientje en olie koop je 5 liter voor 12 euro bij de Lidl. Remblokkies bij Roukama of Bolski kosten ook niet de wereld.
 
Kleine aanvulling, echt het meest kostbare van het komende onderhoud zijn remblokjes (als die versleten blijken te zijn). Wat olie en remvloeistof kost niet zoveel (en hij mag er gewoon goedkope automotorolie ingooien, aangezien deze motoren geen natte in olie draaiende koppeling hebben). Schat in dat hij makkelijk gaat uitkomen met het budget....
 
Mazzelaar. 500 euri voor een motor in die staat. Die koffers zijn al meer waard...

Ik ben helemaal niet jaloers of zo...

En remmen vallen volgens mij buiten het sleutelbudget. De organisatoren willen waarschijnlijk (terecht) niet dat daar op bezuinigd wordt
 
Mooie koop man! Gefeliciteerd!
Gelukkig één met een stevige middenbok, die valt niet zo gauw om...
@borisz : Niet weer benzine van deze K gaan snuiven he? Jij ziet weer kansen zeker.
 
Aanvulling rondom het reglement: remmen en banden vallen buiten budget. Dit ivm het gegeven dat als deze zaken niet op orde zijn de primaire veiligheid van de berijder in het ingedien is.
 
Prachtig!!! Wat is de km. stand van de K?
46K miles. Dus zo`n 74000 kilometers.
  • Denk eraan om de koolborstels van de dynamo te checken.
  • En ook de koolborstels van de startmotor. Als die versleten zijn dan valt namelijk de hele motor gewoon uit.
  • Als je de dynamo eruit hebt dan ook meteen de dempingrubbers van de dynamo checken. Versleten rubbers geven een rare vibratie die je pas na een uurtje gaat voelen in de vorm van gevoelloze voeten.
    brandstoffilter vernieuwen is ook wel een must
brandstoffilter staat op het boodschappenlijstje. De koolborstels hoop ik niet te hoeven vervangen ivm budget!
  • als je banden gaat wisselen, trek dan de cardanklok los en haal de cardanas eruit om te checken. Deze worden nogal eens vergeten in het onderhoudsschema, ze moeten wel ingevet worden.
Dit ga ik zeker doen! Staburags vet is besteld (y)

Schat in dat hij makkelijk gaat uitkomen met het budget....

Dat verwacht ik ook! Het duurste binnen budget was de accu! Voor de rest is het allemaal spul van rond een tientje maximaal. Remblokjes voor moet ik zeker vervangen, maar deze vallen gelukkig buiten budget.
 
Een filter kost een tientje en olie koop je 5 liter voor 12 euro bij de Lidl. Remblokkies bij Roukama of Bolski kosten ook niet de wereld.
Geen ervaring met BMW, maar mijn Suzuki’s lusten bij voorkeur echte motorolie (dus vaak €30 voor 4L) anders begint de koppeling te mopperen. Dus zelfs de challengebike krijgt dat. En BMWs zijn toch volgens legende duur in onderhoud? (De accu voor mijn gsx was €32 volgens mij) :rolleyes:
Maar zeker een kans die je niet moet laten liggen, deze BMW!
 
Deze BMW droge plaatkoppeling. Dus er kan gewoon goedkope auto-olie in.

Met deze km-stand zou een koolborstel van een startmotor echt nog niet versleten mogen zijn. Zelf zou ik de startmotor niet loshalen (tenzij anderen aangeven dat problemen met een startmotor al met dergelijke km-standen voorkomen).
 
Ow ja, de vering/demping van deze motoren is ronduit beroerd. Bij de Hobbyist kun je een setje progressieve voorveren krijgen voor rond de €40,-
 
En trouwens: 74.000 is voor een K een maagdelijke kilometerstand. Deze gaat je na de Challenge nog een mooi zakcentje opleveren!
 
Netjes Erik!

Koolborstels zou ik wel controleren, en zijn best goedkoop! Probleem als je koolborstels op zijn, je lampen het niet meer doen en da's verekkes lastig tijdens de challenge. Ook ff goed de spiebanen van de kardan controleren: is een K-dingetje. Als die nog goed zijn heb je per definitie goud in handen.

Ook na zo'n lange stilstand de keerringen doen, want die gaan vrijwel zeker ;) Ktjes zijn heerlijk en blijven hun waarde behouden. Gelijk het lage zadel erop zie ik, dat is wel handig
 
Mooie koop :Y

Tip: niet op jiffy maar op centre stand parkeren.
 
Mazzelaar. 500 euri voor een motor in die staat. Die koffers zijn al meer waard...

Ik ben helemaal niet jaloers of zo...

En remmen vallen volgens mij buiten het sleutelbudget. De organisatoren willen waarschijnlijk (terecht) niet dat daar op bezuinigd wordt
Dat van die koffers denken meer mensen. Maar als je niet te veel haast hebt scoor je een setje voor 50 euro. Toerfietsen van 20 jaar oud zijn zwaar uit de mode, die moeten gecaferacert.
Maar desalniettemin, 500 euro is een hele goede prijs voor een K in deze staat.
 
Ook ik heb de motor in levende lijven gezien en bewonderd. En voor iedereen die mij gewaarschuwd heeft om mijn uitlaten te controleren, ik heb die van de BMW gezien. Die gaan er zeker niet vanaf rotten of vallen onderweg!
 
Tijd voor een update(je). Ik heb de uitlaat gecontroleerd, want mijn ervaringen uit het verleden wilde ik niet graag herbeleven. Een eerste blik leerde dat het er allemaal best krokant uitzag. Ik had mij dus bedacht om de uitlaat te demonteren en met hittebestendige verf te spuiten om zo alle kans op doorroesten of prematuur afvallen te voorkomen.

krokant.JPG


Na het nodige geweld en pielen lagen alle moertjes inclusief de draadeindjes op de grond. Dit alles sterkte mij in de gedachte dat ik er goed aan deed om de uitlaat te demonteren.

boutjes krokant.JPG


Moe maar voldaan gaf ik de uitlaat een ferme tik op de achterzijde en daar kwam zij vrolijk van de motor af kletteren. Hmmz. Vreemd. Klinkt niet zoals mijn andere uitlaten klinken.... Maargoed, lijkt heel erg op mijn andere uitlaten, dus tijd om te schuren en te verven...

tadaa.JPG


Een beetje kloppen op de uitlaat, deed echter een uitlaatgekleurd vermoeden bij mij ontstaan. Het zou toch niet...

In plaats van schuurpapier, een zeepsponsje gepakt met wat warm water....

toch rvs 2.JPG

toch rvs.JPG
Ja hoor... RVS uitlaat B| Voor niks gedemonteerd en afgebroken tapeinden geriskeerd. Nou ja, die gaat er in ieder geval de komende paar duizend kilometer niet af donderen _O-

Ook heb ik samen met @lukieluke de remklauwen volledig gedemonteerd. Deze waren na een goede dasty beurt helemaal brandschoon. De zuigers volledig zonder krasjes, de groeven oxidatievrij, ik hoefde alleen maar het remstof er af te boenen. De remblokken waren wel op en de o-ring tussen de twee helften van de klauw was behoorlijk plat geworden.

IMG-8966.JPG


Dus nu 2 revisiesets, waar ik eigenlijk alleen de O-ring voor tussen de klauwhelften van nodig heb. Kortom, zijn er liefhebbers die een volledig complete Brembo revisieset willen overnemen? Als je de klauw niet splitst, is ie volledig compleet!

Ook de bestelling voor de nodige onderdelen in vandaag binnen gekomen, dus kan ik beginnen met het leeg laten lopen van alle vloeistoffen en deze verversen. Dan rest nog het controleren van de dynamo en startmotor en zit het onderhoud er wel een beetje op...

onderdelen.JPG

To-do lijst:

- remklauwen weer samenbouwen, monteren en remsysteem afvullen
- benzinefilter vervangen
- olie + filter wisselen
- cardanolie wisselen
- cardan invetten
- versnellingsbak olie wisselen
- uitlaat weer monteren
- rechtervalbeugel poetsen
- linkervalbeugel poetsen
- dixie horn monteren 8)7

financien:
kosten 19-9-2018.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: NLT
Terug
Bovenaan Onderaan