GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb laatst zo'n carbtune geval gekocht en daarmee is het zeer goed te doen! dus moejje ff kijken of je ergens in de buurt zo'n ding van iemand kunt lenen, of je moet er een ritje richting brabant voor over hebben :P
 
Hoi Hans,

Heb je de carbarateurs onderling los gehaald?
Volgens mij niet toch? (ben te beroerd om terug te zoeken in je topic)
Dan zal dat synchroniseren denk ik niet echt nodig zijn.
Heb je nieuwe bougie,s en bougie kappen gemonteerd?
 
blok is helemaal uit elkaar geweest, dus synchroniseren is wel degeljk nodig
 
Ik heb die carbs wel losgehad, alles apart bewaard (per carb de onderdeeltjes bijelkander gehouden) en ik heb niks verdraaid.
Ik denk dat de motor toch wel fatsoenlijk/redelijk moet kunnen draaien, zonder te synchroniseren.
Dat lijkt me meer iets om de puntjes op de i te zetten. Dat doe ik dus later.
Ik ga eerst op zoek naar onbenulligheden, waar ik nog niet eerder aan gedacht heb, of over het hoofd heb gezien.
Ik heb geen nieuwe bougies en/of kappen gemonteerd.
 
CB750F2:

ontsteking is elektronisch, aanzuigrubbers zijn nieuw (maar ik kan wel kijken naar de aansluitboutjes aan de zijkant, die zitten niet erg vast en ik kan ze niet echt vast draaien. zitten in rubber gedraaid).
Ik heb mijn twijfels over een goede en constante vonk. Bougie testen door ze tegen het blok te houden heeft geen zin, blok is gespoten... Moet ze op het blank gemaakte draagvlak vd bougiedraad houden.
Is dat synchroniseren zelf goed te doen, ervaring mee?
Ja is best goed zelf te doen, je hebt wel een synchronisatie meter nodig om de onderdruk in de carbs te meten. Ik heb zelf een carbtune II en dat werkt erg goed, hier besteld bij de uitvinder zelf:
Morgan Carbtune - carburetor synchronizer for balancing motorcycle carbs
Is voor zijn prijs een mooi ding.
Verder gebruik ik een apart klein tankje met lange slang voor de benzine, en een ventilator voor wat koeling, zie hier de opstelling:
full

Synchronisatie komt best wel nauw, bij een slechte afstelling kan hij best op 3 poten lopen bij stationair. Bij flink gas (meer dan op het filmpje) kom(t)(en) de andere cylinder(s) er dan wel bij. Bij alleen de carbs los en vast van het blok heb ik soms al een verlopen instelling, bij loshalen van de carbs van elkaar/vlotterpositie veranderen e.d vrijwel zeker.
Wat betreft de ontsteking: die lak maakt niks uit voor de vonk hoor, bij de bougie springt hij een paar tiende mm door de lucht! Ok je wilt je lak niet beschadigen ;) : houd een stuk staal ergens tegen je fiets waar het geen kwaad kan en de bougie daar weer tegenaan... of pak een oude bougie, tik de electroden tegen elkaar aan en schroef deze in het blok. Houd dan de goede bougie die in de dop zit tegen de oude bougie aan. Je hebt dan als het goed is wel aarde.
Je wilt toch echt wel weten hoe je vonk is voor iedere cylinder, anders kun je lang zoeken.
Verder kun je de bougiedoppen met een tang 1 voor 1 van de bougies af trekken. Als hij dan niet slechter loopt, is dat de cylinder die niet meedoet.

Succes!
 
En, issie al toonbaar? Tss toonbaar noemtie dat.. :+

Hierbij effe een thumbs up van een fanatieke meelezer *O*

Groeten, Karl
 
Toonbaar? Nee voorlopig niet, ik heb het blok half open liggen en ik weet het ff niet meer!
:( ;( :? |( '( :N -O-
Kortom: f#ckzooi...

Niet meer: :W ?
 
He Hapo, niet opgeven, he?
Je zit nog lang niet aan de drie jaar! :N

:W
 
Nee Gijs, zal ik niet doen hoor! Maar soms... :r
Hee Paul, volgende week ben jij aan de beurt!

Zo staat het arme '( Suusje er nu bij:

beetjeterugnaarafzc9.jpg


Hoe komt dat zo? Wel, na het starten sloeg de vierde bougie meteen vet. Betreffende uitlaat bocht bleef ook koud, overige cilinders doen het wel. Alle vier de bougies vonken nu.
Ik heb de vierde bougie eruit gedraaid en de motor gestart, daarna de bougiedraadgat voor een groot gedeelte dicht gehouden en er kwam een olienevel uit, niet ff maar voor langere tijd.
Ik heb de cilinderkopbouten kunnen aantrekken, met de gedachte dat er wel eens olie langs de koppakking in de cilinder kon komen. Wat ik dan wel weer vreemd vond, dat het blok aan de buitenkant wel droog bleef.
Maar dat was het niet, want de bougie bleef vet slaan.
Naar mijn idee zijn er drie mogelijkheden:
de koppakking, de zuigerveren of de klepafdichting (seals).

Toen maar drastisch gedaan en de boel losgetrokken.
Eerst maar het kleppendeksel eraf getrokken:

oliepompisokeeuu4.jpg


oliezatiu5.jpg


Oliepomp doet het dus en de olie vloeit kennelijk rijkelijk.

De cilinderkop er ook maar af:

verbrandingskamer4sv5.jpg


Let op de linker (cil 4) verbrandingskamer. Hier kon ik de aanslag vd overige 3 zo vanaf vegen.

verbrandingskamersbeetjnz3.jpg


Kamer 4 heeft dus vrijwel niks gedaan. Zo ziet de vierde zuigerbodem eruit, zo schoon en vet als bij montage (uitlaat is ook nat):

blankezuigerrechtsbv4.jpg


Dus cilinderblok er ook maar af.
Nog niks bijzonders gevonden. Morgen maar eens verder kijken naar de oorzaak.
Heeft iemand een idee, dan hoor ik het graag!

Tijdens het gekloot heb ik ook nog eens kortsluiting veroorzaakt (vergeten de accu af te koppelen):

beetjekortsluitingsa7.jpg


Dit heb ik al deels opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Die 4e cylinder kan toch best een carburateur probleem kunnen zijn, want zo te zien onsteekt hij totaal niet.
Mechanisch klopt het, je hebt een vonk, dus heb je denk ik geen goed mengsel...
 
Hoe verklaar je die olie nevel, de vette zuigerbodem, de vette verbrandingskamer, het vetslaan vd bougie en de vette uitlaat dan, Asteroid9?
 
Laatst bewerkt:
Balen Hans!

Hoe zien de wand van de cilinder eruit?
En het hemd van de zuiger die erin zit?
Alle zuigerveren nog heel?
 
Volgens mij heb je de boel aardig gesmeerd voor montage. Dan is het niet ongewoon dat de boel wat vettig is ook na lopen. Gezien de kleur van de verbrandingskamer t.o.v. de overige drie cilinders doet de 4e echt niet mee. Aangezien je wel een vonk hebt lijkt mij de carbaruteur van deze cilinder de eerste verdachte. Een lekke olieschraapveer of klepseal kan er nooit voor zorgen dat er totaal geen verbranding plaatsvindt.
 
Gijs, ik heb de kop nog niet losgemaakt, dus ik weet nog niet of het aan een klepseal ligt.

Robin, wand ziet er normaal uit, hemd ook en de veren zijn heel. Wel is me opgevallen dat de sloten vd buitenste schraapveren bijna in een lijn staan. Ze moeten toch ong 180graden tov elkaar verdraaid zitten?

JanS2: de olie die in de verbrandingskamer/uitlaat zit kan nooit van het inolieen bij monteren
komen. Daarvoor heb ik te vaak de motor aan het draaien gehad. Let ook op de goud verkleuring vd uitlaatklep, heeft toch wel iets gedaan. Misschien een te zwakke vonk en te arm mengsel? Ik kan morgen ook wel naar de vierde carb kijken.
Er is meer aanthandje, wat ik jullie brom....
 
Je kan met een lampje in de in- en uitkanalen kijken of er olie op de klepstelen zit.

Slotjes horen inderdaad niet vlakbij elkaar te zitten, posities staan in het werkplatshandboek, buitenste schraapveren? Je bedoeld de bovenste 2 compresieveren?
 
Ik heb net ff gekeken en gevoeld en idd de stelen zijn ook nat vd olie. Is ook wel logisch, als de uitlaat nat is dan ook de stelen, toch? Er is ergens een flinke olielekkage.
Robin, ik bedoel de twee dunne olieschraapveren, waar de gegolfde veer tussen zit.
 
Volg je topic al sinds het begin. :}

Heb zelf een paar jaar terug een gs550 katana gehad als pekelfiets. Het olie verbruik begon wat te hoog te worden 1:500 dus de veren en de seals vervangen. Helaas heb ik toen het probleem gekregen dat ik de seals nooit dicht heb kunnen krijgen. :( Wat resulteerde in een verbruik van 1:50 (echt waar, durfde er alleen meer 's nachts mee te rijden :o ) De seals zijn 3 keer vervangen waarbij het de laatste keer gedaan is door een motorzaak maar ben nooit achter het probleem gekomen. Uiteindelijk de motor verkocht want in wou er niet meer geld insteken, de revisie ging me voornamelijk om het het leren hoe een motor werkt.

Maar waar jij misschien nog wat aan hebt. Er zijn imitatieseals te koop die van minder kwaliteit zijn dan de originele (zitten vaak in de imitatie pakkingsetjes) en deze willen nog wel eens gaan lekken. Ze zitten er ook minder strak op. Maar ondanks het olieverbruik liep de motor nog wel normaal en mooi, pas na 30 km begon ie op 3 poten te lopen door het vetslaan van de bougies. Het lijkt me dus dat je een probleem hebt met de bougies en met het olieverbruik en dat dit los van elkaar zou kunnen staan.
 
Ik denk toch ook in eerste instantie aan de carburateur. Anders zou die vettige bedoening sterk naar benzine moeten ruiken.

Vervolgens komt er altijd een heel klein beetje olie langszij de schraapveren. Als die openingen vlak bij elkaar zitten dus wat meer.

Ik vind het erop lijken dat de zuiger nauwelijks iets uit de carburatuer gezogen krijgt. Dan wordt de onderdruk een stuk sterker t.o.v. als die wel een scheut benzine-lucht mengsel krijgt. Dan zou dit verklaren dat ie redelijk wat olie blijft aanzuigen.
 
Jongens bedankt voor de reakties!
Vandaag zal ik naar de klepseals kijken, hoewel het me sterk lijkt dat je een olienevel krijgt door een mindere goede afdichting van een klepseal. Immers, de nokvolger (cups) zit er toch ook nog tussen?
De zuigerveren zal ik ook beter gaan bekijken.
Ook zal ik de half verbrande kabel verder repareren, want die is wel voor de ontsteking.
De carbs komen ook aan de beurt, want idd de vierde carb ruikt niet zo sterk naar benzine als de overige 3.
Wat me ook opviel tijdes de demontage gister: de koppakking is net zo dik als de 4 afdichtringen die om de kopdraadeinden zitten. Die ringen moeten dikker zijn, anders kunnen ze niet goed afdichten. Zal dat eens opmeten.
Misschien is niet onverstandig de compressie eens op te meten? Wie heeft zo'n ding en kan ik die lenen?
 
Als je t spul toch al gedemonteerd hebt meet dan gelijk de slotspeling van de veren en de zuigerspeling!! Ook al ziet t er mooi uit, het kan toch boven de maat zijn. Meten=weten
 
Hoi HAPO,
ik volg je topic al vanaf het begin, echter is dit de eerste keer dat ik wat post.
complimenten voor je werk, het is fantastisch om te volgen. Je gaat je moto toch wel nog afmaken he?? we horen al even niets meer.........

groeten,

Gert
 
Gert, helaas. De GS is in onderdelen verkocht.
Einde verhaal, het boek kan dicht, het doek is gevallen enz... ;(
Ook ben ik uitgephotoshopt.
Allen bedankt voor het volgen.

:W
 
Je hebt ook nog :Einde oefening,over en sluiten... :X

Maare.... je maakt zeker een geintje? :?

Zeker stiekem bezig met een filmpje van een rond rijdende GS??? :]
 
Ook nog: ik ben er helemaal klaar mee, het was leuk zo lang het duurde en het schip is gestrand...
Nee, geen filmpje. Was het maar waar!
Ik heb een minder leuk bericht: ons bedrijf ligt op zn gat en we (het personeel) hebben faillissement aangevraagd. '( Deze week dan ook niet veel gedaan, das logisch he. Dus, ik stop er voorlopig geen geld meer in en het is nog maar de vraag of ik verder kan met het andere project. Maarja, we zien wel hoe het verder loopt. Maar niet te negatief denken...
Volgende week wordt mijn vriendin geopereerd, krijgt een kunstheup. Updates zullen er niet veel zijn komende tijd.
Toch wel wat gedaan, komt Zondag wel.

:W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan