GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Natas: Effe een andere kroonplaat frezen? Je moet toch beter weten...
Dat lassen doe ik niet zelf, hoor! Dat laat ik over aan een lasspecialist.

Jacko85,
je schreef: alluminium heeft een passieve oxidelaag die tevens erg hard is (daarom is het alleen met een speciaal proces te lassen) dit is de reden dat alluminum niet verder, door, roest en gewoon staal wel.
Je bedoeld geanodiseerd aluminium, dat heeft een harde laag. Bij ''gewoon'' aluminium is die oxide laag echt niet hard.

Ik ga zo verder met mijn achtervork, maar eerst de fotoos naar mijn ducumenten importeren.

Tot zo.
 
JKoehorst:

Ik zou je nog fotoos laten zien van de instelmogelijkheden van een draaibank:
full


Alleen de toerentallen:
full

Er zijn bij deze bank 7 standen.

Voor de voedingen en spoeden is er keuze uit dit schema:
full

Teveel om op te noemen... :? Meestal worden de spoeden links op de foto gebruikt.
De voeding doe ik gewoon op gevoel. Kijk hiervoor nooit op de tabel.

Vandaag alleen op de zaak geweest, eigenlijk ben ik onveilig bezig...
Moet goed oppassen met wat ik doe!

Goed, de eerste foto:
full


Eerst de stalen bussen opgelapt met schuurlinnen, zodat de putjes grotendeels
weg zijn. Ik moet wel zorgen dat de bussen cilindrisch blijven!
Dat is wel gelukt, maar 0,01mm verschil.
De bussen waren 22,00mm (op het schone gedeelte gemeten) en nu is de meest aangetaste bus 21,85mm en de minste is 21,92mm geworden.
Deze bussen zijn gehard, dus 0,15mm wegschuren valt nog niet mee!

Zo waren ze eerst:
full


Daarna de achtervork lagerpassingen schoon geschuurd met de muli-dremel.
Voor:
full

Na:
full

Hierbij weer opletten dat de cilindriciteit goed blijft, gelukkig hoeft er niet veel uitgeschuurd worden.
De passingen waren achterin de gaten 29,00mm, waar dus geen blauwe coating zit,
29,00mm. Waar wel die coating zit is de diameter 28,92mm. Dus er zit 0,08mm lak in, 0,04mm op iedere wand. Dat is zo weggeschuurd.
De dikte valt me eigenlijk tegen!

Nu ik de passingmaten weet, kan ik beginnen met het draaien van de bronzen lagerbussen.
Eerst maar een gat boren van 21mm:
full

Let op het gele gedeelte vd boor! Lijkt wel Tin-gecoat...

Kon dat spul er zo afvegen:
full


Dan het gat uitdraaien:
full


Passingmaat opmeten:
full

Ik geef de bronzen bussen 0,04 a 0,05mm speling tov de stalen bussen, zodat er vet tussen kan komen.

Hier breng ik een vetgroef aan, van goed 2mm diep:
full


Het aanbrengen van schuine kanten:
full


De bussen lijmen met Loctite (ik gebruik een type dat weer los te maken is) en de smeernippel aanbrengen:
full

*D 8-)

Zo, dat was het weer voor even. Jullie kunnen weer plaatjes kijken! :r

Doei... :W
 
Jeetje, dat ding wordt als nieuw!
Erg netjes allemaal.
 
Beter dan nieuw! :o
Maar of ie mooier wordt dan nieuw, dat is nog maar afwachten...
Rijden zal die weer :] .

:W
 
Hallo Opper Prutser!

je hebt het zelfde beroep als ik!
Ook een mega-prutser...
Je kunt een jaar lang meelezen, dus de kans is groot dat je wat opsteekt.
Het zou mooi zijn, wanneer je wat op zou steken van me. :W
 
dat balhoofdpen verhaal is dus voor mij! en ik ben er geweldig blij mee!! de bovenplaat heb ik ook incluis gaten zo gekocht.. ik vertrouw erop dat met dichtlassen e.d het helemaal goedkomt, Uberhaupt vertrouw ik HAPO geheel in het werk dat hij voor me doet, echt een vakman jongens..
Sowieso is het ook 'maar' een 550.. tis geen r1 ofzo..

echt top werk hapo!
 
Natas: Effe een andere kroonplaat frezen? Je moet toch beter weten...
Dat lassen doe ik niet zelf, hoor! Dat laat ik over aan een lasspecialist.

Jacko85,
je schreef: alluminium heeft een passieve oxidelaag die tevens erg hard is (daarom is het alleen met een speciaal proces te lassen) dit is de reden dat alluminum niet verder, door, roest en gewoon staal wel.
Je bedoeld geanodiseerd aluminium, dat heeft een harde laag. Bij ''gewoon'' aluminium is die oxide laag echt niet hard.

Ik ga zo verder met mijn achtervork, maar eerst de fotoos naar mijn ducumenten importeren.

Tot zo.

HAPO, je hebt gelijk. bijna al het alu. is geanodiseerd maar wordt daarna nog nabehandeld (afgespoeld of gekookt in water) hierdoor wordt de zojuist gevormde oxidelaag afgesloten. wordt dit niet gedaan dan is de oxidelaag nog poreus en alleen dan kan er nog een kleur aan de oxidehuid toegevoegd worden. er bestaan natuurlijk wel erg veel verschillende manieren van anodiseren waaronder hardcoaten.
bedankt voor je reactie, het is altijd wel prettig als mensen je scherp houden :)
ik volg je topic op de voet en vind het erg interessant. ik ben eigenlijk nog een werkplaatshandboek in het nederlands nodig, weet iemand waar ik die kan vinden. als ik erop zoek dan kom ik om in de hits maar zit nooit een nederlandse versie bij.

greetz en succes verder
 
Hallo Greetz,

je schreef:

er bestaan natuurlijk wel erg veel verschillende manieren van anodiseren waaronder hardcoaten.
bedankt voor je reactie, het is altijd wel prettig als mensen je scherp houden


Okee, ik houd je scherp...
Hardcoaten is geen anodiseer versie, maar een harde laag opdampen.
Deze harde laag ontstaat door oxiden, bv titaniumoxide (Tin-gecoat, is geel van kleur). Meestal bestaat die laag uit meerdere verschillende oxide-lagen.
Dit opgedampte laagje is maar een paar micron (duizendsten van mm's) dun.
Dit wordt veel gebruikt bij gereedschappen, bv boren, tappen, frezen, snijplaten en stempel/matrijs onderdelen.

Het onderhoudsboek heb ik samen met motor gekocht. Kijk eens op Ebay?

RaffelGs:
Maak het niet te gek, he? Slijmerd... _O-
 
Jacko85:

Er staat een nieuw handboek te koop op Marktplaats, nl-talig kost 27,50€ incl verz.
Kijk hiervoor bij onderdelen suzuki.
Succes...
 
Ik was even op vakantie :).

HAPO, je schrijft dat je de voeding van het draad snijden met de hand doet, is dit de diepte van de beitel in het materiaal? Leuk om eens te horen en te zien wat je met zo'n draaibank kunt :).
Zwolle is voor mij niet echt in de buurt, misschien als ik eens een klusje heb (tegen betaling) dat we dat kunnen combineren?

En als ik het goed begrijp vul je dus de hele buis van de achterbrug op met vet? (en waarom ook niet, het corrodeert dan in elk geval niet meer :P)

Wat voor laagjes lak zitten er eigenlijk op het frame?

Dit is echt wel het meest grondige opknapproject dat ik hier ooit heb gezien, echt mooi, ga zo door!
 
Hallo JKoehorst,

Nou, fijne vakantie gehad? Tis niet eerlijk en ik maar werken... :r
De diepte van de beitel per keer in het materiaal noemen we de aanzet.
De voeding is eigenlijk de ingestelde spoed.
Ja, dat klopt de hele buis komt vol te zitten met lagervet. Ik moet nog ergens iets
inkepen, zodat het oude vet er uit kan. Dit laat ik nog wel zien, ik kan dat pas bepalen wanneer ik de achtervork ga monteren. Ik moet ook nog vulringen draaien, denk ik.
Het frame is gestraald en gepoedercoat, dat wordt met 200 graden erop gebakken, zeg maar. Het zijn dus geen laagjes lak.
Uiteraard kan ik wel wat voor je maken, kom maar gerust met iets. Kan ik kijken of ik het
voor je kan maken.
Er zijn een aantal aluminium gietdelen naar de zandstraler (via een collega) en ik heb daar al spuitlak voor op het oog.
Het gaat langzaan, maar zeker!
Momenteel ben ik tussendoor met de lagerpen van de achtervork bezig .

Bedankt voor je compliment! *O*
 
Vakantie was prima, bezig geweest met mijn cursus parapente aan een lier in Zwiep, misschien zondag weer :).

Poedercoaten heb ik veel goed nieuws over gehoord, en voor 120,- valt het me nog mee. Wat ben je dan van plan met die reuzen-bout voor de achterbrug? Daar valt toch weinig aan te verbeteren (op het gewicht na dan...).
 
mooi asje maken met ringen en bouten , ben je meteen van dat gedrocht af
 
Mooi asje is in wording...
Zaterdag moet ie klaar zijn. Komen er ook weer fotoos, jawel.
Tot dan!
 
Meer over het asje!
Vandaag was ik maarzo niet alleen op de zaak... Mijn collega heeft zijn model-raceauto
een beetje kapot gereden _O- en moest een onderdeel frezen.

Voor die achtervorkbout heb ik een grote RVS bout gebruikt:
full


En daar heb ik alleen de zeskantkop van gebruikt, rechts op de foto:
full

De orginele zeskantkop heb ik afgedraaid en voorzien van M14x1,5mm draad, links op de foto.

De nieuwe kop op de as geschroefd:
full


En vervolgens vast laten lassen door onze superlasser:
full


Zo gaat het lassen in zijn werk:
full


Toen de kop mooi afgewerkt:
full


Daarna twee vulringen en twee sluitringen gedraaid:
full


Hier worden ze afgestoken met een steekbeitel:
full


Nu nog een dopmoer. Hier wordt het gat geboord, waar M14x1,5mm in komt.
Hier laat ik een Tin-gecoate HSS spiraalboor zien van 12,5mm.
Die gele kleur is de opgedampte coating.
full


Zo, dat is klaar:
full


Even gemonteerd om te kijken of het past! Jaja, een smoes. _O- Natuurlijk past het, wou gewoon kijken hou het staat! *O*

full


full


full

Monteren kan nog niet, de schetsplaten moeten gestraald worden.
Nee, niet gepolijst... Ik polijst niets. :? Wat ik er wel mee doe, zien julllie wel.
'(
Het begint ergens op te lijken, niet? Maar wat?

Het balhoofd zonder typeplaatje:
full


En weer met:
full


Dit heb ik overgehouden, deze bouten heb ik gebruikt voor het zandstralen en coaten:
full

Zijn hier nog liefhebbers voor? Tegen verzendkosten of gratis ophalen... :Y

Hier laat ik het even bij, morgen doe ik lekker niets. Ja, MotoGP kijken! *O*

DOEI :W .
 
Natas: ja en? :? Wat is daar mis mee?

RaffelGs: ik ben dan ook niet normaal... :N
 
Natas: ja en? :? Wat is daar mis mee?

RaffelGs: ik ben dan ook niet normaal... :N

Niks mis mee met een bout , als je voor orgineel gaat .
Maar dan had je ook je frame moeten laten natlakken ipv poederen , als je in "des tijdsgeest" wilt blijven.
 
Laatst bewerkt:
ik zie even het probleem met de bout ook niet? alsof 2 moeren aan iedere kant zo handig zijn..
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft het hier over moeren?
der zijn nog wel meer manieren om iets af te werken dan met een (in mijn ogen) onoogelijke moer
 
Laatst bewerkt:
Struin maar eens een beetje door mijn topic heen voor mijn bescheiden handywork :-)
 
Waar slaat dit op? Eerst zeg je mooi draaiwerk en nu is het een onooglijke moer?
Ik kan zelf ook wel tig andere manieren verzinnen (25jaar metaal, weet je nog?), maar ik heb hier voor gekozen. Ik heb het nooit over orgineel gehad...
Mijn technisch vernuft laat ik misschien wel zien op mijn volgende topic...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan