- Onderwerp starter
- #51
Halllo mensen, ik ga weer een stukkie verder.
Ik heb de gietdelen schoon gewassen/beborsteld en kwam narigheid tegen:
Het schroefdraad van de aftapplug in het carter is ooit kapotgedraaid en er is toen een zogenaamde Heli Coil gemonteerd.
Nu hoort het schroefdraad, waar de helicoil in gedraaid wordt, goed te zijn.
Dat is hier echter niet het geval, er is nauwelijks schroefdraad aanwezig!
Dit moet anders. Volgende week ga ik in het carter groter schroefdraad in de pan tappen.
Dan lijm ik er een kraagbus in met de juiste schroefdraad.
Ik zal proberen van dit klusje (op de freesmachine) fotoos te maken.
Ik dacht een scheur in het carterpan te zien (rood omcirceld):
Bij nadere inspectie bleek het te gaan om een gietstollings-patroon te gaan, gelukkig...
De naaldlagers en lagerbussen vd achtervork zijn in slechte staat en moeten vervangen worden door wat anders (geen naaldlagers meer):
Als je goed kijkt, kun je zien dat een zijde van de lagerbussen verroest en ingesleten zijn. De andere zijde is eigenlijk best nog wel goed:
Dit is goed te verklaren: de lagers en bussen worden op een zijde belast door het
gewicht (massa) vd motorfiets, daar komt bij dat de achtervork maar een beperkte uitslag (draaibeweging) maakt.
Deze belasting zorgt ervoor dat de slijtage op een punt optreedt.
Naaldlagers zijn goed, maar dan moet of de as roteren, of de naaldlagers moeten roteren. Dan is er niets aan het handje.
Ook worden de lagers hier zelden of waarschijnlijk nooit gesmeerd, er is nieteens een smeernippel aanwezig!!
Ik kom nog met een oplossing...
Dit weekeinde wou ik de klepspeling bepalen, dat gaat dus niet door.
De binnenschroefmaat die ik geleend had, staat niet goed afgesteld. Inplaats van dat ie 7mm aangeeft, geeft ie 7,5mm aan. Wel heb ik weinig verschil kunnen meten, tussen de boring bij de sealzijde en de nokkenaszijde. Ik denk dat de slijtage nog wel meevalt, maar ik controleer het volgende week alsnog.
De binnenschroefmaat moet ik dus eerst met een instelring kalibreren, had ik eerst moeten doen ! En ik ben nog wel assistent kwaliteitsdienst geweest, sukkel die ik ben.
Daarbij komt dat ik de kleppen op mijn werk had laten staan afgelopen Vrijdag
Ook had ik een buitenschroefmaat geleend om de klepstelen op te meten.
Hoezo haast om naar huis te komen...!
Nu ben ik bezig met kleine klusjes, wordt vervolgd!
HAPO.
Ik heb de gietdelen schoon gewassen/beborsteld en kwam narigheid tegen:
Het schroefdraad van de aftapplug in het carter is ooit kapotgedraaid en er is toen een zogenaamde Heli Coil gemonteerd.
Nu hoort het schroefdraad, waar de helicoil in gedraaid wordt, goed te zijn.
Dat is hier echter niet het geval, er is nauwelijks schroefdraad aanwezig!
Dit moet anders. Volgende week ga ik in het carter groter schroefdraad in de pan tappen.
Dan lijm ik er een kraagbus in met de juiste schroefdraad.
Ik zal proberen van dit klusje (op de freesmachine) fotoos te maken.
Ik dacht een scheur in het carterpan te zien (rood omcirceld):
Bij nadere inspectie bleek het te gaan om een gietstollings-patroon te gaan, gelukkig...
De naaldlagers en lagerbussen vd achtervork zijn in slechte staat en moeten vervangen worden door wat anders (geen naaldlagers meer):
Als je goed kijkt, kun je zien dat een zijde van de lagerbussen verroest en ingesleten zijn. De andere zijde is eigenlijk best nog wel goed:
Dit is goed te verklaren: de lagers en bussen worden op een zijde belast door het
gewicht (massa) vd motorfiets, daar komt bij dat de achtervork maar een beperkte uitslag (draaibeweging) maakt.
Deze belasting zorgt ervoor dat de slijtage op een punt optreedt.
Naaldlagers zijn goed, maar dan moet of de as roteren, of de naaldlagers moeten roteren. Dan is er niets aan het handje.
Ook worden de lagers hier zelden of waarschijnlijk nooit gesmeerd, er is nieteens een smeernippel aanwezig!!
Ik kom nog met een oplossing...
Dit weekeinde wou ik de klepspeling bepalen, dat gaat dus niet door.
De binnenschroefmaat die ik geleend had, staat niet goed afgesteld. Inplaats van dat ie 7mm aangeeft, geeft ie 7,5mm aan. Wel heb ik weinig verschil kunnen meten, tussen de boring bij de sealzijde en de nokkenaszijde. Ik denk dat de slijtage nog wel meevalt, maar ik controleer het volgende week alsnog.
De binnenschroefmaat moet ik dus eerst met een instelring kalibreren, had ik eerst moeten doen ! En ik ben nog wel assistent kwaliteitsdienst geweest, sukkel die ik ben.
Daarbij komt dat ik de kleppen op mijn werk had laten staan afgelopen Vrijdag
Ook had ik een buitenschroefmaat geleend om de klepstelen op te meten.
Hoezo haast om naar huis te komen...!
Nu ben ik bezig met kleine klusjes, wordt vervolgd!
HAPO.