Nieuw hier op het forum. En Moturist zijspan

Eifelclan

Rookie
7 apr 2024
8
10
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en wil me even voorstellen. Als ik hier schrijf, schrijf ik in het Duits en verstuur het dan via een vertaalprogramma. Misschien is dit een bron van vermaak.
Mijn naam is Detlev, ik woon in de buurt van Keulen en rij op verschillende motoren, zowel solo als in teamverband.
Terwijl ik onderzoek deed naar Moturist zijspannen, kwam ik dit forum tegen en ik realiseerde me dat er hier waarschijnlijk een paar Moturist zijspannen zijn.
Mijn partner rijdt al ongeveer 35 jaar op een 1000cc Gold Wing met een Moturist zijspan.
Enige tijd geleden kocht ze een tweede Moturist om een droom te vervullen die ze al twintig jaar koesterde: een Triumph Rocket 3 zijspan. Er staat nu ook een Rocket in de garage en op een bepaald moment dit jaar zullen de twee waarschijnlijk worden samengevoegd tot een team. Op dit moment ben ik bezig met het bouwen van een rem voor de Moturist.
We hopen een kleine Moturistische belangengroep bij elkaar te krijgen. Het langetermijndoel is een bijeenkomst voor Moturist zijspannen. We zullen zien wat er van komt. We zouden het in ieder geval erg leuk vinden als we meer Moturist-rijders kunnen vinden.

Met dit in gedachten: rij altijd voorzichtig.
Tot ziens
Detlev
 
OK, here we go! (dat was Engels) 😉
Rechts zie je de trouwe Gold Wing met zijn Moturist P2, links mijn BMW zelfbouw. Dit was op een meeting in 2018, wanneer de twee meestal in een dubbelpakket verschijnen. Je kent ze misschien ook van de EGT.



DSC08020.JPG
 
En als alles gaat zoals we verwachten, komt er dit jaar weer een Moturist zijspan. Maar er is nog veel te doen voordat het zover is. De twee staan al samen in de garage om elkaar te leren kennen.
P1140644.JPG
 
We zijn van plan de vork en de velgen te houden. We hebben verschillende trailers met vorken. Maar ze rijden allemaal heel goed. Natuurlijk zijn de stuurkrachten wat hoger, maar dat heeft tot nu toe geen van de voertuigen echt gehinderd. De veren moeten alleen een beetje verstevigd worden.
Ik heb nog een zware EML motorcrossvork op de plank liggen, dus die kan ik eventueel ombouwen.
De voorband (17") blijft voorlopig, daar zie ik ook geen problemen. Achterop komt een 225/50 autoband op de 16" velg, wat dezelfde breedte en hoogte is als de motorband die er nu op zit.
En we zijn de tijd van scherpe bochten al lang voorbij.
 
Het wisselen van de banden wordt spannend.......350kg leeggewicht en maar één zijstandaard!
 
welkom hier!

mooi GL1000 als trekker.

Rocket lijkt mij ook wel een woeste zijspantrekker, lekker veel koppel!

volgens mij gaat een 16" autoband niet zomaar op een 16" motorvelg passen.
bij een 17" kloppen de velgdiameters precies, maar daarbuiten lopen de diameters net iets uiteen waardoor je de bandrand heel moeilijk over de binnenrand in van de velg kan laten ploppen.
 
Hallo EHE,
De GL1000 is al meer dan 35 jaar in trouwe dienst bij mijn partner. Haar twee kinderen zijn praktisch opgegroeid in het zijspan. En de Honda zal zeker nog door haar bereden worden als de Rocket er is.

De 16" autoband is nog steeds het grootste probleem dat ik zie.
De originele banden zijn 240/50 R 16. Hij zou dus 240 mm breed moeten zijn en 120 mm hoog. De band is echter maar ongeveer 225 mm breed. Het is erg moeilijk om de werkelijke hoogte van de band te bepalen. Er is nog steeds 10 mm speling links van de achterbrug en een goede 30 mm aan de rechterkant. Blijkbaar is de 240 specificatie meer een verkoopargument dan de werkelijkheid.
Ik ben daarom van plan om een autoband 225/50 R 16 te laten monteren. Er zijn genoeg banden van deze maat op de markt, zelfs voor hogere snelheden. Maar niemand kan mij vertellen of zo'n band echt past. Ik heb verschillende bandenbedrijven aangeschreven, maar van geen enkele een antwoord gekregen, blijkbaar is dat niet nodig.
In het beste geval zou ik een oude 225/50 - 16 band kunnen krijgen om uit te proberen en op te meten, maar dit geluk is vrij onwaarschijnlijk. Ik zal dus waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk aan een nieuwe band moeten zien te komen - het principe van hoop.

En hoe ik een solomotor van 350 kg die alleen een zijstandaard heeft, moet opkrikken om het achterwiel te verwijderen, is nog een klein puntje.

En ik hoop ook dat mijn transmissieprogramma alles correct heeft vertaald. 🤔
 
welkom hier!

mooi GL1000 als trekker.

Rocket lijkt mij ook wel een woeste zijspantrekker, lekker veel koppel!

volgens mij gaat een 16" autoband niet zomaar op een 16" motorvelg passen.
bij een 17" kloppen de velgdiameters precies, maar daarbuiten lopen de diameters net iets uiteen waardoor je de bandrand heel moeilijk over de binnenrand in van de velg kan laten ploppen.
Volgens de site van Wilma en Roger zijn juist de verschillen tussen 16" autobanden en 16" motorbanden het kleinst vergeleken met andere maten.
www.wilma-roger.nl>banden
Ik krijg de link niet helemaal goed werkend. Er staat ook een aantal suggesties op voor bruikbare banden.
 
Laatst bewerkt:
En ik hoop ook dat mijn transmissieprogramma alles correct heeft vertaald. 🤔
Ik vind de vertaling zeer aanvaardbaar. Het grappige is dat het enige woord waar ik iets moeite mee heb is juist het woord transmissieprogramma. Daar zou vertalingsprogramma beter zijn. Ik denk dat het te te maken heeft met het Duitse Übersetzung ,dat zowel vertaling kan zijn als transmissie.
 
Hallo leotje60
een geweldige tip. Hartelijk dank. Dat helpt me een heel eind op weg.
 
welkom hier!

mooi GL1000 als trekker.

Rocket lijkt mij ook wel een woeste zijspantrekker, lekker veel koppel!

volgens mij gaat een 16" autoband niet zomaar op een 16" motorvelg passen.
bij een 17" kloppen de velgdiameters precies, maar daarbuiten lopen de diameters net iets uiteen waardoor je de bandrand heel moeilijk over de binnenrand in van de velg kan laten ploppen.
Screenshot_20231219_071802_Chrome.jpg


Volgens enigma zijn informatie zou 16 inch geen probleem moeten zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan