Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Tegenvallen: het gehobbel, zelfs in de bochten. Lage ruit, zit vol in de wind. Beweegt zelfs bij het stoplicht. Quick shifter niet soepel en maakt erg veel geluid. Aanschafprijs en kilometerstand.

Positief: zit rechtop. En is makkelijk te besturen.
Wat is de vraagprijs? KM stand? Bouwjaar?
 
Ik heb vandaag een ritje vanuit het noorden van Noord Holland naar onze meest zuidelijk stad gemaakt (werkafspraak) en toen maar even door naar de Eiffel 🤗.

Ik vind het heerlijk rijden hoor, die boxer is juist een machtig mooi ding en de windbescherming kun je redelijk wat op aanpassen.

Hier op de parking in Maastricht.

IMG_9050.jpeg
 
Zo, ik heb ook een dagje opzitten. Vanmorgen (eigenlijk vannacht) om 2.45 uur de auto ingestapt. Motortrailer was al aan de auto gekoppeld. Hup! Naar Dresden om mijn aangekochte GS op te halen. Het was niet al te druk op de weg. Ik stond om 9.00 uur al bij de dealer (toch even 685 km's afgetikt in die paar uurtjes). De motor zag er precies zo uit als was beschreven (ik had hem ongezien gekocht). De valbeugel en koffers zaten er keurig op. En weer (iets langzamer rijdend) weer terug naar huis. Het was al een stukje drukker. Zelfs een klein beetje file gehad. Maar niks mis mee. Inclusief het aftanken van mijn auto was ik om 18.00 uur weer thuis. Dus het was een lange dag in de auto ...

Aangezien niemand van het gezin thuis was heb ik de motor in mijn uppie van de trailer afgereden (toch wel een beetje eng als je zelf maar 1,60 meter groot bent en maar 64 kg weegt ). Maar het ging allemaal goed. De motor staat keurig in de schuur. Morgen ga ik even rustig kijken wat ik eventueel nog zou willen veranderen aan de motor. Ik heb MotoScan. Ik weet niet of ik daarmee wat functies vrij kan geven. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?
 
Zo, ik heb ook een dagje opzitten. Vanmorgen (eigenlijk vannacht) om 2.45 uur de auto ingestapt. Motortrailer was al aan de auto gekoppeld. Hup! Naar Dresden om mijn aangekochte GS op te halen. Het was niet al te druk op de weg. Ik stond om 9.00 uur al bij de dealer (toch even 685 km's afgetikt in die paar uurtjes). De motor zag er precies zo uit als was beschreven (ik had hem ongezien gekocht). De valbeugel en koffers zaten er keurig op. En weer (iets langzamer rijdend) weer terug naar huis. Het was al een stukje drukker. Zelfs een klein beetje file gehad. Maar niks mis mee. Inclusief het aftanken van mijn auto was ik om 18.00 uur weer thuis. Dus het was een lange dag in de auto ...

Aangezien niemand van het gezin thuis was heb ik de motor in mijn uppie van de trailer afgereden (toch wel een beetje eng als je zelf maar 1,60 meter groot bent en maar 64 kg weegt ). Maar het ging allemaal goed. De motor staat keurig in de schuur. Morgen ga ik even rustig kijken wat ik eventueel nog zou willen veranderen aan de motor. Ik heb MotoScan. Ik weet niet of ik daarmee wat functies vrij kan geven. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft?

Hill start control?
 
HSC zit er al op ;-) Ik kan hem volgens mij ook instellen op automatisch. Maar ik moet nog even in het instructieboekje lezen wat wat is en welke instelling handig is.
 
het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je met een motor gaat doen. Veel Nederlands snelweg verkeer maakt een pan tot een ideale motor. Veel binnendoor wil je misschien een kleinere motor. Veel bochtige bergen wil je wellicht een dikke twee cilinder.

Ik moest ook best wel wennen aan een boxer maar als ik kijk wat ik over de jaren aan wegdek heb gereden is een boxer en dan met name de gs wel de alleskunner en allesvreter. En als je er eenmaal een weekendje Eifel mee hebt gedraaid snap je wat hem zo goed maakt.
Ik had qua rij eigenschappen ook voor een dikke ktm kunnen kiezen maar de cardan en een aantal goed doordachte ergonomische en economische zaken vond ik te belangrijk.
 
Ik waardeer echt al jullie reacties, maar een GSA (boxer) is op dit moment echt niets voor mij.

Kom inderdaad van een 4 cilinder, maar het lijkt alsof ik in de rups op de kermis zit, dat gevoel. Zal inderdaad een kwestie van wennen zijn, maar dus niet voor mij op dit moment.

Eerst maar eens wat kilometers maken op een 3 cilinder. Als ik er zo lang van kan genieten als van de Pan zou dat helemaal mooi zijn.
 
Ik waardeer echt al jullie reacties, maar een GSA (boxer) is op dit moment echt niets voor mij.

Kom inderdaad van een 4 cilinder, maar het lijkt alsof ik in de rups op de kermis zit, dat gevoel. Zal inderdaad een kwestie van wennen zijn, maar dus niet voor mij op dit moment.

Eerst maar eens wat kilometers maken op een 3 cilinder. Als ik er zo lang van kan genieten als van de Pan zou dat helemaal mooi zijn.
Heeft die GSA waar je op gereden hebt ESA? Zo ja, in welke stand stond het systeem? Ik heb nu een GS. Als ik hem "laag' zet, dan zou hij ook deinen als je met die stand op de weg zou rijden. Als ik het goed begrepen heb is die stand bedoeld voor off road. Als je daarmee gereden had kan het verklaren waarom hij als een hobbelpaard reed?
 
Heeft die GSA waar je op gereden hebt ESA? Zo ja, in welke stand stond het systeem? Ik heb nu een GS. Als ik hem "laag' zet, dan zou hij ook deinen als je met die stand op de weg zou rijden. Als ik het goed begrepen heb is die stand bedoeld voor off road. Als je daarmee gereden had kan het verklaren waarom hij als een hobbelpaard reed?
Heeft inderdaad ESA. Gereden in Road, Dynamic Pro en Rain. Voor mijn gevoel geen verschil, alleen gasrespons en vering.
 
Het karakter van de boxer is ook niet voor iedereen.
Als je geen smile van oor tot oor krijgt, moet je verder zoeken naar een brommer waarbij je dat wel hebt.
Er is keuze zat 8-)

Succes met de zoektocht.
Proefritjes maken is gelukkig ook leuk om te doen :]

Zoektocht is niet meer nodig; hij heeft gekozen voor nieuwe model Tiger 1200.
Wat ik overigens goed kan begrijpen, zeker als je van een Pan af komt.

Zoveel mensen zoveel wensen. En gelukkig maar anders reden we allemaal KTM :+
 
Tegenvallen: het gehobbel, zelfs in de bochten.
Dan had je toch een rare gs
Lage ruit, zit vol in de wind
tja dat heb je ook met heel veeeeeeel andere motoren, en kun je aftermarket oplossen
. Beweegt zelfs bij het stoplicht.
Dan had jemdus echt een rare gs
Quick shifter niet soepel en maakt erg veel geluid.
geen last van, maar rij ook een 1250 bouwjaar 2023
En eerlijk, ik vind dat plof geluid super.
Aanschafprijs en kilometerstand.
prijs, inderdaad ligt die van bmw hoog, km stand bepaal je zelf en hangt samen met prijskaartje
Positief: zit rechtop. En is makkelijk te besturen.
Zal mijn positieve punten maar niet opsommen na 22 jaar ST1100, de 1300 mij nooit bevallen heeft, en een paar jaar FJR 1300 AE.
Dat AE van de FJR is bijv gewoon bagger tov van het ESA van BMW.
Uberhaupt het veringsysteem van BMW zou bepalen dat ik weer een BMW koop.

De prijs, dat is en blijft een punt. Ook de inruilprijs die BMW only dealer terug geeft.
Maar dat kwam bij mij goed met motoport Goes die ook bmw dealer is.
 
Laatst bewerkt:
Heeft inderdaad ESA. Gereden in Road, Dynamic Pro en Rain. Voor mijn gevoel geen verschil, alleen gasrespons en vering.
Ik heb zo dat indruk dat je op het knopje "mode" op het rechtse handvat deze instellingen gewijzigd had? Deze knop is voor de aanpassing van het motorvermogen. Voor de aanpassing van de ESA moet je op het knopje op je linker handvat drukken ...
Ooit wilden we een Triumph Spitfire kopen. We maakten een proefrit in een mooi exemplaar. Maar dat stuur trilde alsof je een mitraileur in je handen had en al je voorgangers aan het wegschieten was. Deze auto was eigendom van een oom van een klant van mij. Dat beviel niet. Toen naar een Spitfire specialist om navraag te doen. Een goed exemplaar had dat niet. Proefrit met een van zijn auto's gereden. En inderdaad, die had dat niet en stuurde goed. Wellicht dat je toch ook op een ander exemplaar een proefrit zou kunnen maken en ook iets langer om al die instellingen uit te proberen. Ik heb nog zeer weinig km's op een GS gereden maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat men een GS slecht vind rijden....
 
Zoektocht is niet meer nodig; hij heeft gekozen voor nieuwe model Tiger 1200.
Wat ik overigens goed kan begrijpen, zeker als je van een Pan af komt.

Zoveel mensen zoveel wensen. En gelukkig maar anders reden we allemaal KTM :+

Idd, ieder zijn eigen ding, nietwaar?

Ik heb 35 jaar op diverse Kawasaki's gereden en altijd naar volle tevredenheid. Mijn laatste was een Ninja 1000SX en die reed echt super.
Het enige nadeel voor mij is dat de zithouding te sportief aan het worden is, mijn lijf wil dit niet meer....met name mijn knie.

Ik heb in 2022 een nieuwe Triumph Tiger 1200 GT Explorer gekocht. Ik heb hier in 2 weken 4.700 km op gereden ( rondje Frankrijk / Italie ) en daarna weer ingeruild op een Ninja 1000SX. Ik kon niet wennen aan het rijgedrag van de Tiger 1200. De resrespons was niet naar wens, te veel beweging met remmen en gasgeven, een topsnelheid van maar 204 km en ik vond het geluid van het t-plane helemaal niks. De zitpositie en het comfort waren perfect.

Ik hoop dat ik straks wel kan wennen aan mijn nieuwe R1300GS. Op deze motor is de zithouding voor mij perfect en het geluid van de boxer vind ik fantastisch. Nog 8 weken wachten....
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit jaar 2 x op vakantie op mijn GS en nog een aantal ritjes in de Eifel en in de Ardennen.
Met Hemelvaart maken we een rondrit door de Vogezen, Jura, Vercors en het Zwarte Woud.
In september maken we een rondrit door Frankrijk, Zwitserland en Italie.
Beide rondjes zijn ongeveer 4.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Idd, ieder zijn eigen ding, nietwaar?

Ik heb 35 jaar op diverse Kawasaki's gereden en altijd naar volle tevredenheid. Mijn laatste was een Ninja 1000SX en die reed echt super.
Het enige nadeel voor mij is dat de zithouding te sportief aan het worden is, mijn lijf wil dit niet meer....met name mijn knie.

Ik heb in 2022 een nieuwe Triumph Tiger 1200 GT Explorer gekocht. Ik heb hier in 2 weken 4.700 km op gereden ( rondje Frankrijk / Italie ) en daarna weer ingeruild op een Ninja 1000SX. Ik kon niet wennen aan het rijgedrag van de Tiger 1200. De resrespons was niet naar wens, te veel beweging met remmen en gasgeven, een topsnelheid van maar 204 km en ik vond het geluid van het t-plane helemaal niks. De zitpositie en het comfort waren perfect.

Ik hoop dat ik straks wel kan wennen aan mijn nieuwe R1300GS. Op deze motor is de zithouding voor mij perfect en het geluid van de boxer vind ik fantastisch. Nog 8 weken wachten....
Je geeft aan dat je te veel beweging niet fijn vind.
Als dan de GS maar je vriend gaat worden….
 
Je geeft aan dat je te veel beweging niet fijn vind.
Als dan de GS maar je vriend gaat worden….
De tijd zal het leren....misschien ook een kwestie van wennen en het een kans geven.
Ik wil dit jaar minstens 10.000 km op de GS rijden en dan zie ik het wel weer.

Ik heb de GS gekocht zonder een proefrit te maken en eigenlijk vooral omdat ik het een erg mooie motor vind ......
maar daar veschillen de meningen hier nogal over....ik vind aan de oude GS modellen niks aan...sorry :X

Van alle motoren die ik gekocht heb is de Tiger 1200 de enige motor waarop ik een proefrit heb gemaakt en laat dat nou net de grootste miskoop zijn voor mij _O-
 
Laatst bewerkt:
Van alle motoren die ik gekocht heb is de Tiger 1200 de enige motor waarop ik een proefrit heb gemaakt en laat dat nou net de grootste miskoop zijn voor mij _O-
Ik ben wel benieuwd waarom! Na twee GSA's denk ik soms wel eens iets anders als volgende motor te nemen en de Tiger 1200 blijft dan eigenlijk als enige op het lijstje over.
 
Mijn Bos demper voor de R1300 GS is binnen. Even wachten op een droge zaterdag, dan kan ie eronder
Ben benieuwd, van alle dempers die ik op het "net" gehoord heb (Remus, SC project, Akra, Bos) bevalt de BOS mij het beste. Ik had al een Bos onder mijn 1250 en voor mijn 1300 zou dat zomaar de keus weer kunnen worden...... zou fijn zijn als je iets laat weten, hier, thanks.
 
  • Leuk
Waarderingen: glk
Ik ben wel benieuwd waarom! Na twee GSA's denk ik soms wel eens iets anders als volgende motor te nemen en de Tiger 1200 blijft dan eigenlijk als enige op het lijstje over.
Laat ik voorop stellen dat de Triumph Tiger 1200 GT Explorer een mooie motor is met een fantastisch comfort.
Mijn motor was van alle gemakken voorzien zoals zadelverwarming, handvatverwarming, in hoogte verstelbaar ruitje, electronisch verstelbare vering, radar, quickshifter, hill hold, cruise control, etc etc.

Van het grootste minpunt van de Triumph 1200 merk je hier Nederland eigenlijk niet zoveel van, maar vooral in de bergen, met name vanuit de haarspeldbochten vond ik het een drama. De gasreactie is echt aan/uit al rijdend vanuit een haarspeldbocht. Dan heb je ook nog eens de reactie vanuit deellast. Deze is ook heel vervelend, waarschijnlijk bij de Tiger veroorzaakt door de cardan. Het vervelende is dat het niet altijd hetzelfde is. Soms is het wel aanwezig en soms niet. Ik ben diverse malen hierdoor op de verkeerde weghelft uitgekomen. Gelukkig waren er geen tegenliggers maar het zorgt niet voor vertrouwen en al helemaal niet op zeer smalle bergweggetjes in de Alpen met diepe afgronden....je kunt het oplossen door iedere keer de koppeling erbij te pakken, maar dat hoort niet bij een premium motor, nietwaar?

Bekijk dit filmpje maar eens van 1000PS:
( vanaf minuut 5.00 ).

Verder had ik moeite met het feit dat de Tiger maar net de 200 km p/u kan aantippen, een smalle achterband (150) heeft, zeer lange veerwegen heeft waardoor de motor bij het aanremmen van een bocht (op hogere snelheid) en bij het gasgeven na de bocht, best veel duikt en weer uit de vering komt. Maar er zijn genoeg mensen die wel heel tevreden zijn over de Tiger 1200 dus grotendeels zal het wel aan mij liggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan