Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Waarom levensgevaarlijk?
De Belgische automobilist die dagelijks moet rijden, is door de Belgische regering opgedrongen met een angst voor fietsers. Je ziet dit nog best als de Belg in het buitenland is, andere automobilisten verwachten daar dat de fietser zich ook aan de regels houd, maar de Belg is al van ver aan het remmen voor die fietser die aan de horizon opduikt. Al mijn Nederlandse vrienden beamen dit, en lachen er zelfs om. De Belgische regering heeft al 2 decennia de fietsers aangeleerd dat zij de zwakke weggebruikers zijn en (bijna) altijd in hun recht. Het gevolg is dat vele fietsers hier verwoede kamikaze pogingen doen om toch maar die auto of motor in de remmen te dwingen. Het gebruik van de gsm op de fiets (wat best wel getolereerd wordt dan ) maakt het al niet beter. Ik betrap er mezelf op dat ik aan het kijken ben (voorspellend) wat de fietser gaat doen...., en daarbij het andere verkeer soms uit het oog verlies. Best wel gevaarlijk.
Natuurlijk klopt dit niet voor alle fietsers, zijn best wel correcte bij, maar mijn dagelijkse verplaatsingen van ong. 160km met de werkbus, waarbij ik meerdere centrums moet doorkruisen, maken mij toch ook fietser-gevoelig. Helaas.
 
De status van de fietser is in NL hetzelfde hoor......
Echter in NL is niet alleen die fietser een soort van verkeer anarchist...ook tal van andere verkeer deelnemers....
Dit is natuurlijk ietwat overdreven,, maar soms lijkt het wel zo.......
 
Laatst bewerkt:
Kom op jongens rennen naar de dealer. De 1300 krijgt 15 punten meer, wat moet je nog met dat oude hok. Dat beetje geld dat er bij moet ben je al na 3 bochten vergeten, daar denk je pas weer bij de eerste beurt aan en dan ben je 10.000KM of een jaar verder. Who cares!

En dan te bedenken dat je naast de inruil van een 3 jaar oude 1250 gewoon een Tenere moet bijbetalen. _O-
 
Kom op jongens rennen naar de dealer. De 1300 krijgt 15 punten meer, wat moet je nog met dat oude hok. Dat beetje geld dat er bij moet ben je al na 3 bochten vergeten, daar denk je pas weer bij de eerste beurt aan en dan ben je 10.000KM of een jaar verder. Who cares!

En dan te bedenken dat je naast de inruil van een 3 jaar oude 1250 gewoon een Tenere moet bijbetalen. _O-

Ik was een aantal dagen geleden nog bij een Motoport vestiging, en daar gingen de nieuwe 1300 modellen als warme broodjes. Wel zo goed als allemaal zakelijk, want wie kan zo’n ding nou nog zo betalen. Ik bij lange na niet.
 
De Belgische automobilist die dagelijks moet rijden, is door de Belgische regering opgedrongen met een angst voor fietsers. Je ziet dit nog best als de Belg in het buitenland is, andere automobilisten verwachten daar dat de fietser zich ook aan de regels houd, maar de Belg is al van ver aan het remmen voor die fietser die aan de horizon opduikt. Al mijn Nederlandse vrienden beamen dit, en lachen er zelfs om. De Belgische regering heeft al 2 decennia de fietsers aangeleerd dat zij de zwakke weggebruikers zijn en (bijna) altijd in hun recht. Het gevolg is dat vele fietsers hier verwoede kamikaze pogingen doen om toch maar die auto of motor in de remmen te dwingen. Het gebruik van de gsm op de fiets (wat best wel getolereerd wordt dan ) maakt het al niet beter. Ik betrap er mezelf op dat ik aan het kijken ben (voorspellend) wat de fietser gaat doen...., en daarbij het andere verkeer soms uit het oog verlies. Best wel gevaarlijk.
Natuurlijk klopt dit niet voor alle fietsers, zijn best wel correcte bij, maar mijn dagelijkse verplaatsingen van ong. 160km met de werkbus, waarbij ik meerdere centrums moet doorkruisen, maken mij toch ook fietser-gevoelig. Helaas.
Is het de angst voor fietsers? Die regels hebben we ook in NL maar dat wil niet zeggen dat fietsers zomaar alle regels aan de laars mogen lappen.
Paar maanden geleden had ik een boze dame met gebalde vuisten op de fiets omdat ik niet stopte bij de rotonde. Toen ik mijn raampje opende om uit te leggen dat het driehoek bord en de haaien tanden op het fietspad toch echt zeggen dat ik voorrang heb en dat ik niet begrijp waarom zij dan boos wordt.
Ze was verbaasd en snapte het niet want iedereen stopt altijd voor haar op die rotonde. (Nederlandse rotonde paar km voor de Belgische grens)
Ik rij ook met die witte oefenplaten met rode cijfers/letter dus kan mij voorstellen dat ik de NL fietsers op het verkeerde been zet. :)

Vorige week bijna tussen 2 bestelbussen beknelt geraakt met de GS omdat voor de 1e bestelbus een jonge Belgische bestuurder onterecht een noodstop maakte voor een voetganger. Voetganger snapt er niets van en durft niet eens over te steken omdat ze dan waarschijnlijk geschept wordt door het tegemoetkomend verkeer.
200mtr verder doet ie hetzelfde op een grote rotonde waarbij ik achter hem zit en ik juist de bocht aan het insturen was. Fijn om dan een noodstop te moeten maken met nat wegdek.
De fietser die toen dacht over te steken werd bijna geschept door een auto die in de binnenbaan zat.

Ik heb het idee dat de Belgische bestuurders het niet snappen en geen risico willen nemen bij twijfel. (En daarbij zijn ze vaak veel galanter in het verkeer)
De rotonden die ik op Belgische bodem dagelijks neem hebben de fietsers en voetgangers wel voorrang.
 
Het probleem is de verschillende voorrangssituaties op rotondes, tenminste in NL.
Bij de ene rotonde hebben fietsers voorrang en bij de volgende weer niet….😟
Dan is het ook niet gek dat mensen in de war raken.
Als dan ook nog auto,s voorrang geven ( galant , dat wel ) op fietsers terwijl ze dat niet hebben,
dan is de verwarring helemaal compleet.
Ze moeten uniforme regels hanteren !
 
Ze moeten uniforme regels hanteren !
Snelverkeer gaat voor langzaam verkeer.

Ff zonder gein, als ik zie hoe die fietsers betuteld worden is het niet zo verwonderlijk dat die gasten overal als idioten rijden zonder oo borden te letten.
Maar het meest bizarre vind ik duitsland, due zijn met hun 1.5 meter totaal door geschoten. Automobilisten komen bij inhalen gewoon op de andere weghelft om maar zo ver mogelijk van die fietser weg te blijven.
Heb in duitsland al heel wat stunts gezien hoor, mede doordat fietsers ook op 80km wegen buiten de bebouwde kom komen.
 
De Belgische automobilist die dagelijks moet rijden, is door de Belgische regering opgedrongen met een angst voor fietsers. Je ziet dit nog best als de Belg in het buitenland is, andere automobilisten verwachten daar dat de fietser zich ook aan de regels houd, maar de Belg is al van ver aan het remmen voor die fietser die aan de horizon opduikt. Al mijn Nederlandse vrienden beamen dit, en lachen er zelfs om. De Belgische regering heeft al 2 decennia de fietsers aangeleerd dat zij de zwakke weggebruikers zijn en (bijna) altijd in hun recht. Het gevolg is dat vele fietsers hier verwoede kamikaze pogingen doen om toch maar die auto of motor in de remmen te dwingen. Het gebruik van de gsm op de fiets (wat best wel getolereerd wordt dan ) maakt het al niet beter. Ik betrap er mezelf op dat ik aan het kijken ben (voorspellend) wat de fietser gaat doen...., en daarbij het andere verkeer soms uit het oog verlies. Best wel gevaarlijk.
Natuurlijk klopt dit niet voor alle fietsers, zijn best wel correcte bij, maar mijn dagelijkse verplaatsingen van ong. 160km met de werkbus, waarbij ik meerdere centrums moet doorkruisen, maken mij toch ook fietser-gevoelig. Helaas.
Wat je schrijft klopt voor het merendeel van fietsers, spookrijden, geen licht of te hoog afgesteld licht, met 3-4 naast mekaar zonder rekening te houden met tegenliggers, texten op de fiets, ...
Maar goed dat je er nog bij vermeld dat er ook een eenzame soort fietsers is die wél regels kennen en die ook toepassen, en daar mag ik mezelf bij tellen, en daar ben ik trots op!
 
Heb zelf zelf het achterlicht modul, vond dat zeer zinvol.
Front niet, heb 24 jaar met safety lights gereden en nog nooit de genoemde problemen ervaren.
Zouje de module voor de achterste knipperlichten niet kwijtraken kunnen we eens via pb verder praten.
 
1707067890038.jpeg
 
Ik ben benieuwd hoe de GSA eruit gaat zien.
Ik ben nooit een fan van de GS geweest, ze rijden ietsje lichter als de GSA ok maar qau bouw trekt het mij niet.
Cijfers in de testen zijn altijd goed voor de verkooppraatjes maar zegt niks bij normaal gebruik door de normale mens zoals wij.

De 1250GSA blijft maar ik ben wel een beetje aan het rond neuzen voor een 1250RT.
Ik heb die altijd een leuke fiets gevonden en zo kan ik de GSA alleen voor de rally's houden en de RT voor de kleinere ritjes.
Ik heb bij mijn dealer opgevangen dat de R1300GSA/R1400GS hoekiger gaat zijn dan de R1300GS en uiteraard met een grotere tank, maar dat deze zich meer gaat richten het op toer rijden en minder op offroad.

We shall see.

Ik heb mijn R1300Gs nu een weekje met een 400km op de teller en ik ervaar dat deze toch een stuk fijner rijdt dan mijn R1250GS. Het zit m in kleine dingen. Zoals de gasrespons is soepeler en het voorwiel voel je beter aan tijdens het rijden. Wat voor mij een verademing is, is dat ik tijdens het stoppen met mijn voetjes plat op de grond sta, dat geeft mij meer vertrouwen.
 
Hoi, nieuwe GS eigenaar hier!
Ik ben de 1200RT gewend en sedert deze zomer eigenaar van een 1200GS '2016, wat een verschil in speelse rijstijl zeg :}

Tijdens een rit met een bevriende GSA kreeg ik de opmerking dat mijn linker cilinder beduidend luid tikt vergeleken met de andere kant (en zijn motor). Via de zoekfunctie komen er toch vele gelijke ervaringen naar boven, waarbij de kettingspanner zou moeten vervangen worden? Hierbij lees ik dat dit heel afhankelijk is van welke dealer er naar kijkt. De filmpjes op youtube komen alleszins overeen met mijn geluid.

Is deze vervanging een noodzaak naar erger toe of puur voor het geluid?

Intussen lees ik me verder in in jullie fijne topic, met dank voor alle bijdrages! :W
 
Hoi, nieuwe GS eigenaar hier!
Ik ben de 1200RT gewend en sedert deze zomer eigenaar van een 1200GS '2016, wat een verschil in speelse rijstijl zeg :}

Tijdens een rit met een bevriende GSA kreeg ik de opmerking dat mijn linker cilinder beduidend luid tikt vergeleken met de andere kant (en zijn motor). Via de zoekfunctie komen er toch vele gelijke ervaringen naar boven, waarbij de kettingspanner zou moeten vervangen worden? Hierbij lees ik dat dit heel afhankelijk is van welke dealer er naar kijkt. De filmpjes op youtube komen alleszins overeen met mijn geluid.

Is deze vervanging een noodzaak naar erger toe of puur voor het geluid?

Intussen lees ik me verder in in jullie fijne topic, met dank voor alle bijdrages! :W

Ik zou daar even voor naar een specialist rijden om te laden beoordelen. Mij is niks bekend op dat ze er op stuk lopen, maar ik snap wel goed dat dat getik, zeker nu je weet dat het er in zit :+, irritant kan zijn.
 
Mijn vervang-kettingspanner ligt klaar voor inbouw, de linker cilinder tikt inderdaad iets luider dan de rechter, en voor de prijs (doe het zelver) moet je 't niet laten, zal we en pintje minder drinken dan.😊
 
Mijn vervang-kettingspanner ligt klaar voor inbouw, de linker cilinder tikt inderdaad iets luider dan de rechter, en voor de prijs (doe het zelver) moet je 't niet laten, zal we en pintje minder drinken dan.😊
Fijn, benieuwd naar je bevindingen, laat gerust weten. Qua werk lijkt dit idd mee te vallen als ik die filmpjes zie. Heb je de spanner zelf aangekocht of via verdeler? Heb je een link / oem nummer?

Ik vind het getik, zeker nu het mijn aandacht heeft, best luid stationair, dus ik denk dat de wissel er ook zal komen (eventueel laten doen)
 
Mijn vervang-kettingspanner ligt klaar voor inbouw, de linker cilinder tikt inderdaad iets luider dan de rechter, en voor de prijs (doe het zelver) moet je 't niet laten, zal we en pintje minder drinken dan.😊
Dus de 1250 heeft nog steeds hetzelfde probleem als de 1200 van 2016 ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan