Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Vraagje ivm TIG: momenteel volg ik een basiscursus lassen waarbij onze toestellen gebruik maken van de HF start. Echter vind je ook (goedkopere) BMBE toestellen die ook Tig aanbieden met contact (bv. Lorch MicorStick 160). Is dat doenbaar voor een beginner of verknal je sowieso je punt? DC enkel.
Ik ben ook benieuwd wie hier een antwoord op kan geven.
 
Als ik de hele dag met die lamp sta te zwaaien gebruik ik m’n oldskool kap met 11. Daar krijg je ook vragen als je er minder dan een rol door drukt per dag. Met het fijne werk (voor mijn doen) gebruik ik graag de automatische
 
Leuk en leerzaam topic! Thanks

@mario-welder: jouw lassen worden geschoten en met contrast. Hoe gaat dat laatste in z’n werk? En zijn dit dezelfde eisen als bijvoorbeeld alle laswerk aan bijvoorbeeld een torenkraan?
Dat zou zomaar kunnen. Met contrast (penetrant) wordt het eerst ingespoten (rood) . schoongemaakt en dan ontwikkelaar erop die wit is. Als er dan n scheurtje of gaatje etc. Het rode kruipt in t scheurtje en door het wit is het scheurtje zichtbaar. Lassen worden beoordeeld volgens een vastgestelde norm. Van 1 tot 6. Hoe hoger het getal hoe strenger het beoordeeld wordt.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heel kort gelast met zo’n klapbril uit de bouwmarkt en nu is m’n gezicht een rood vlak met twee witte doppen, voelt ook licht verbrand aan. Dat moesten we maar nog niet nog eens doen dus dan maar een kap besteld. Ben benieuwd, slechter kan het alvast niet worden
die klapbrillen zijn volgens mij bedoeld voor autogeenlassen
Sterker dan glaasje 5 zit er meestal niet in....
 
En hoe beviel de scheerbeurt?
De scheerbeurt, en dat weet je vast wel, ging fantastisch, zo glad als een aal... niet dus, ellendig en waardeloos.
Draag best tot de hals gesloten (brandvrije) kledij met lange mouwen en handschoenen,
Zal ik dan maar doen. :)
Al wat bloot is gaat naar bbq ruiken na verloop van tijd,
Ik geloof je op je woord
En geen bril, maar een kap voor elektrisch lassen.
Is onderweg.
 
Tja. Gasleiding is meestal categorie 2.
Ga je naar dingen toe waar mensen in zitten en dynamische krachten ondervinden dan zit je al snel in categorie 4. Denk dan aan kermis attracties en pretparken. Maar dan worden de lassen ook anders ontworpen .

Welke norm hanteren jullie? Toch niet IIW?

Gebruikelijk is om benodigde laskwaliteit uiteindelijk aan te duiden volgens de ISO 5817. Daar heb je niveau B,C of D. In de constructie norm staat vervolgens hoeveel NDO en welke soort (oppervlak of volume onderzoek) moet worden toegepast, hoeveel % van het laswerk en volgens welk niveau.

De ISO 17635 maakt vervolgens de vertaalslag van de ISO 5817 naar de relevante NDO normen voor onderzoek alsook acceptatie.


Daar buitenom nog allerlei uitzondering voor transportleiding, procesleiding, nucleair, Aerospace, etc......
 
Welke norm hanteren jullie? Toch niet IIW?

Gebruikelijk is om benodigde laskwaliteit uiteindelijk aan te duiden volgens de ISO 5817. Daar heb je niveau B,C of D. In de constructie norm staat vervolgens hoeveel NDO en welke soort (oppervlak of volume onderzoek) moet worden toegepast, hoeveel % van het laswerk en volgens welk niveau.

De ISO 17635 maakt vervolgens de vertaalslag van de ISO 5817 naar de relevante NDO normen voor onderzoek alsook acceptatie.


Daar buitenom nog allerlei uitzondering voor transportleiding, procesleiding, nucleair, Aerospace, etc......
Zo precies weet ik het niet. Ik ben geen QA/QC er. Ik ben lasser. Het niveau ligt hier heel hoog als ik de bedrijven hoor die hier komen keuren. Maar ik zal het ns navragen. Ik kom hier op terug.
 
Met een beetje mazzel heb je hem morgen in huis ;) En dan weer lekker bakken en braden.
Hij is binnen en ik heb hem getest. Voor zover mijn kennis reikt:

1403404


Nu is het nog enkel mijn eigen werkniveau dat me tranen in de ogen laat krijgen.
 
Ik ben ook benieuwd wie hier een antwoord op kan geven.
En @B2 .
Aanstrijken kan wel maar je gaat er nooit echt vrolijk van worden.
Het vergt enige oefening om te zorgen dat de wolfram-elektrode zich niet constant vastbakt aan het materiaal.
Het kan dus wel maar je zult nooit mooi kunnen starten. Sleepsporen zie je altijd weer terug op RVS.
Je kunt gewoon niet gericht opstarten op de plek die je eigenlijk wilt.

Puur voor een paar klusjes thuis zou het goed kunnen werken als jezelf tevreden bent met een iets minder resultaat.
Met een lasapparaat waar je elektrisch met de pin/beklede elektrode mee kunt lassen, daar kun je ook TIG mee lassen.
Je moet wel investeren in dat speciale slangenpakket met een kraantje voor het gas. + Een gasfles met reduceer.

Dit loopt allemaal ook al aardig in de papieren als je alles los moet aanschaffen, en je mist alle instellingen van een normaal TIG apparaat.
Bijkomend nadeel is dat de ouderwetse wolfraam elektrodes niet meer bestaan.
Die waren keihard én radio-actief.
Een gevaar voor de gezondheid dus die zijn verboden, en nu is het materiaal zachter en de punt dus ook.
Ook gaat het gasverbruik omhoog met zo'n kraantje, of je vergeet het kraantje los te zetten en weg punt. Chips.
 
Hahahaha, geweldig!

Prutsen is de meest onderschatte fase in een creatief proces.

:^

Als je zelf nooit iets durft te proberen kom je ook nooit verder!

Ik ben begonnen met lassen met een eenvoudige lastrafo van de kijkshop, op dat moment was het niks anders dan het aan elkaar schijten van metaal.
Door tóch wat te willen maken van staal, en veel proberen ging dat steeds beter met als gevolg dat lassen met elektroden nu prima gaat.

Later kocht ik een TIG apparaat omdat je daar veel mooier werk mee moet kunnen maken, en ook vooral dunner spul kan lassen. Ook dat gaat stukje bij beetje steeds beter, maar dit is wel een stuk lasTIGer ( :+ )

Gewoon blijven oefenen en uitwisselen van ervaringen hier! :t :Y
 
Ik heb wel enige ervaring, stuk of zestig bulkcontainers voor pigment in een verffabriek moeten repareren. Waren bijvoorbeeld met een heftruck gaten in geprikt of er zaten scheuren in of er vielen gaten in door roest. Alles uitslijpen en lappen er in lassen. Dat mocht niet overlappen en dat was best lastig tot ik een container of tien had gedaan. Ook alles met beklede electrode.
 
Ik heb wel enige ervaring, stuk of zestig bulkcontainers voor pigment in een verffabriek moeten repareren. Waren bijvoorbeeld met een heftruck gaten in geprikt of er zaten scheuren in of er vielen gaten in door roest. Alles uitslijpen en lappen er in lassen. Dat mocht niet overlappen en dat was best lastig tot ik een container of tien had gedaan. Ook alles met beklede electrode.
Lappen gaat toch vaak het beste met een beklede elektrode.
Verf, roest en met de pin gaat dat gewoon vaak het beste. Als je de ergste roest maar weghaalt en de verf er maar niet te dik opzit.
Met MIG/MAG gaat de las toch vaak bruisen.

En met de pin kun je gewoon buiten lassen, zelfs als het een beetje regent.
 
Lappen gaat toch vaak het beste met een beklede elektrode.
Verf, roest en met de pin gaat dat gewoon vaak het beste. Als je de ergste roest maar weghaalt en de verf er maar niet te dik opzit.
Met MIG/MAG gaat de las toch vaak bruisen.

En met de pin kun je gewoon buiten lassen, zelfs als het een beetje regent.
Zet n roterende vlinderborstel op je flex en de verf en roest ik zo weg 👊🏻
 
Laatst bewerkt:
Lappen gaat toch vaak het beste met een beklede elektrode.
Verf, roest en met de pin gaat dat gewoon vaak het beste. Als je de ergste roest maar weghaalt en de verf er maar niet te dik opzit.
Met MIG/MAG gaat de las toch vaak bruisen.

En met de pin kun je gewoon buiten lassen, zelfs als het een beetje regent.
Het waren pigment containers en dat betekend flink spoelen met water en hij is echt schoon.
Vierkantje uitslijpen en dan een vervangend vierkantje erin hangen en knetteren maar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan