Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kabels

Onderstaand heb ik eerder geplaatst in het “electra, kabels, verbindingen en tangen”-topic,

Alleen ter informatie en zeker niet ter navolging.

Hier in Vietnam worden alle kabels op de volgende manier aan elkaar verbonden.
- Beide uiteinden worden in 2 bundeltjes draden gesplitst.
- Elk bundeltje wordt in elkaar gedraaid.
- Vervolgens worden de eerste 2 bundeltjes van beide kabels in elkaar gedraaid.
- Idem met de andere 2 bundeltjes.
- Tot slot worden beide bundels in elkaar gedraaid.
- Ter afwerking wordt er ca. een halve rol isolatieband omheen gedraaid.

Dit doet men met vrijwel alle kabels: de 220 V. in de woning, telefoon- en internetaansluitingen, bij te bouwen electronica op de motor, alle te verlengen snoeren etc. Voor een nadere beschrijving en foto’s zie de volgende posts:

FredVN in "Vietnam"

FredVN in "Vietnam"
 
Laatst bewerkt:
Zoals alles is ook dit lekker veilig geregeld Fred!

Hier nog een kleine update, onze tickets voor dit jaar zijn nog niet geboekt ondanks de gunstige prijzen van de vliegtickets in onze tijd.
Dit jaar wilde ik mijn partner verassen met een weekje of meer in Noord-Vietnam, daar is ze nog nooit geweest, maar ze heeft het altijd al willen zien!
Natuurlijk is een maand dan niet genoeg dus wil ik graag 2 maanden kunnen gaan, nu is alleen mijn werk nog een onzekere factor. Hoop de komende week te horen of ik twee maanden weg mag of niet!

onze reistijd: Half oktober tot half december.
 
Ja, het verwondert mij ook nog steeds dat hier niet veel meer zwartgeblakerde kereltjes rondlopen.

Als ik over de problemen bij je bedrijf lees kan ik mij voorstellen dat je nog niets kan afspreken. Niettemin, twee maanden zou mooi zijn. Hanoi, Halong Bay, Sapa, Hoa Lu en eventueel nog wat plaatsen als Dien Bien Phu en Mai Chau zijn zeker de moeite van een bezoek waard. Je kunt het noorden aan het begin of het einde van de reis plannen, dan bespaar je een binnenlandse vlucht.

Misschien een idee om je in te schrijven voor de nieuwsbrief van Quatar Airways? Vorig jaar hadden ze een paar keer een promotie-actie met 25% korting. Hebben wij de afgelopen keer ook gebruik van gemaakt.

Hen Gap Lai
 
Hou de vliegtickets strak in de gaten. Kan nu een ticket boeken ams/hanoi hanoi/sgn sgn/ams op de juiste datums voor een totaal van 1550. Dit is het totaal voor 2 volwassenen en een baby.
 
Verschillende maatschappijen, weet ook niet wat ik waar voor betaal.. Voor die route met mijn gezinnetje was gewoon die prijs!
 
Triest nieuws

In FredVN in "Vietnam" vertelde ik over mijn zeer goede ervaringen met CocoDiveCenter. Maar ik gaf toen al aan dat Xuan met andere zaken bezig was en dat Jean-Pierre wat vaker in Frankrijk zat. En dat ik toch wat twijfels had over het niveau van hun plaatsvervangers.

Ik moest deze week in Nha Trang zijn en besloot even langs te rijden. Helaas, geen CocoDiveCenter te bekennen. Toen ik weer thuis was even gegoogled. De site was er nog. Ik heb Minh het telefoonnummer op de site laten bellen en ze kreeg Xuan, de eigenaresse, zelf aan de lijn. Die zat net in HCM-city, dus ze hebben maar kort gesproken.

De winkel is inderdaad gesloten. De website, en dus ook CocoDiveCenter bestaan nog wel. In incidentele gevallen is het bv. als groep nog wel mogelijk om via de website te boeken. Voor individuele duikers is er dus eigenlijk geen echte mogelijkheid meer. Jammer, want het was in mijn ogen één van de beste duikorganisaties in Nha Trang.

Triest.
 
Service en professionaliteit

Kort geleden las ik onderstaand stukje op nu.nl.....

Nederlanders ergeren zich aan bediening in restaurants'
Nederlanders storen zich tijdens een avond uit eten het meest aan onvriendelijk en onoplettend personeel. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.

Bijna drie kwart van de ondervraagde Nederlanders ergert zich aan een weinig gastvrije bediening in restaurants, zo blijkt uit een onderzoek van website Culy.nl onder 1.215 lezers.

Zo’n 68 procent van de ondervraagden ergert zich aan onoplettende service.

Op de derde plaats staat eten van slechte kwaliteit. Bij 67 procent van de ondervraagden leidt dat tot veel ergernis.

Bijna de helft van de ondervraagden ergert zich aan een slechte prijs-kwaliteitverhouding.

Verder in de lijst van ergernissen: geen gratis kraanwater schenken (37 procent), overlast (35 procent), lang moeten wachten op de rekening (28 procent), te krappe tafels (25 procent), een rekening die niet klopt (15 procent), menu’s met veel te veel keus (14 procent) en niet kunnen reserveren via internet (4 procent).

Fooi
Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek geeft alleen fooi als de service erg goed is. Zo’n 29 procent geeft altijd fooi en18 procent geeft soms een fooi. Slechts 1 procent zegt nooit een fooi te geven.

De ondervraagden gaan regelmatig uit eten. Zo’n 40 procent eet een paar keer per maand buiten de deur, 45 procent doet dit eens per maand. Ruim één op de tien bezoekt eens per week een restaurant, en 3 procent eet zelfs een paar keer per week buitenshuis.

Bron: 'Nederlanders ergeren zich aan bediening in restaurants' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Wel, deze mensen kunnen maar beter niet in Nha Trang gaan eten. Ik heb het gevoel dat het hier echt de verkeerde kant opgaat. Erich was al aan het klagen dat hij steeds vaker voor zijn koffie ongeveer het dubbele moet betalen dan vroeger. Hij betaalt dan hoofdschuddend en zegt dat dit de laatste keer is dat hij in die zaak komt. Maar gezien het korte-termijn-denken van de meeste Vietnamezen maakt dat geen enkele indruk.

Maar laat ik de mening van een echte expert geven.

Sinds enkele maanden woont er nog een Nederlander in Nha Trang. Hij is ook getrouwd met een Vietnamese. Hij heeft in Nederland diverse zaken gehad, waaronder als laatste een zaak in luxe belegde broodjes. De man kent de business en weet dus uit lange ervaring wat service is. Als hij die niet had gegeven was hij binnen een maand failliet geweest en was in zijn omgeving nooit meer aan de bak gekomen.

Hij vindt het leuk om elke morgen een stukje op de scooter te rijden en dan ergens koffie te gaan drinken. De laatste keer dat ik hem sprak vertelde hij zuchtend en hoofdschuddend, dat het de spuigaten uitloopt. Werkelijk geen enkele vorm van service meer. Hij moet eerst een tijdje wachten. Vervolgens komt er iemand met een chagerijnig gezicht op hem af sloffen die, zonder een woord te zeggen, hangend tegen zijn tafel wacht tot hij zijn bestelling opgeeft om daarna weer op klepperende slippers terug te sloffen. Na een poosje komt er weer iemand aansloffen met een blad met daarop een koffieiekopje met filter en een kleine thermoskan met heet water. Dat wordt stilzwijgend ergens op tafel gezet en de persoon verdwijnt weer. Als je met meerderen bent moet je meestal zelf de kopjes van het blad pakken.

Betalen is ook regelmatig langdurig wachten en zwaaien. En ook hij heeft de vaak ongenuanceerde prijsverhogingen gemerkt.

Of de komst van steeds meer Russische toeristen, die ook vaak een lompe indruk maken, hier mee te maken heeft weet ik niet. Wel weet ik dat tijdens de driedaagse trip met Erich de indruk, die we in Buon Me Thuot kregen, een totaal andere was. Vriendelijke mensen, vriendelijke en goede bediening.

Maar ja, dat is ca. 200 km., dus om even een bakje koffie te gaan drinken.....
 
Laatst bewerkt:
Video

Erich heeft nog een korte video over het rijden van Vietnamezen op YouTube gezet. Zie
Is wel illustratief voor het rijden hier.
 
Laatst bewerkt:
Rijbewijs

Ik kwam bij toeval dit bericht tegen. Het is alweer bijna 3/4 jaar oud, maar voor de zekerheid plaats ik het toch maar. De foto is trouwens zeer illustratief voor een aanhouding. Eén agent handelt de zaken af, de andere staat met de knuppel in de hand klaar voor als zaken uit de hand mochten lopen.


No more free rides for foreigners in Vietnam
Tuesday, September 17, 2013 17:00

full

Two foreigners being pulled over by the traffic police on Nguyen Dinh Chieu Street in the popular tourist destination of Mui Ne. The recent ban in tourist areas on renting motorbikes to foreigners without local driver's licenses has renewed the call to make it easier for them to drive legally. PHOTO: QUE HA

# # #​

As several provinces have banned renting motorbikes to foreigners without local driver's licenses, people are once again calling on Vietnam to make it easier for them to drive legally

During his two-week stay in Nha Trang last November, Gololobov Andrey wanted to travel around the coastal town by motorbike. Despite not having a Vietnamese driver's license, the 42-year-old Russian tourist had no problem renting a motorbike. But Andrey died when he lost control of the bike and collided with a wall on Tran Phu Street after crashing into the plastic stools outside a café. Witnesses said he was traveling at around a hundred kilometers an hour: double the speed limit.

Following a rash of accidents involving foreigners nationwide, authorities in Khanh Hoa Province (home to Nha Trang) have forbidden local shops from renting motorbikes to foreigners without Vietnamese driver's licenses. The decision was made following a recent directive handed down by the Vietnam National Administration of Tourism (VNAT).

Meanwhile, the traffic police in several tourist areas like Mui Ne and Phu Quoc Island too are cracking down on foreign drivers. The move aims to protect foreigners in Vietnam, where roughly 30 people die from traffic accidents every day.

In the first half of this year, more than 5,500 traffic accidents nationwide killed 4,913 people and injured 3,465 others, an increase of 193 cases and 255 fatalities over last year. Enforcing the Traffic Law for foreign drivers, however, is controversial, with experts and insiders concerned that it will negatively impact tourism and frustrate the expat community, which has long been critical of how difficult it is to obtain a Vietnamese driver's license.
According to the VNAT directive issued on August 21, foreign tourists renting motorbikes has become more common, and the demand has created a bustling market of motorbike rental shops in tourist destinations and big cities.
"Hiring a motorbike is considered an adventurous and interesting way to tour the country, but driving amid Vietnam's complicated traffic poses serious risks," according to the directive.
At a recent consular meeting in Moscow on July 9, Russian representatives urged their Vietnamese counterparts not to let Russian tourists rent motorbikes if they do not have local driver's licenses.

Foreign privilege
Typically, traffic police in Vietnam are reluctant to pull over foreigners due to language barriers, allowing many violators to get away scot-free. Captain Truong Quang Phuoc of Ho Chi Minh City's Thu Duc District said the number of foreigners violating the Traffic Law and causing accidents is on the rise of late. "The most common violation is drinking and driving. Other violations include not wearing a helmet and carrying too many passengers," he said.

Alex, a British expat living in HCMC, explained what happened when he was pulled over: "When I got off the bike, the police officer saw that I was a foreigner and told me to continue."
In many cases, foreign drivers found to be at fault in fatal accidents receive far more lenient punishment than locals.

Taiwanese expat Chen Chang Hao was convicted of "violating regulations on controlling road means of transport" for driving on the wrong side of the road and crashing into a local man in Binh Duong Province, killing him, in May 2012. Hao was eligible to receive up to three years in prison, in addition to paying a fine of up to VND50 million. However, on August 14, the HCMC People's Court decided to fine him just VND30 million (US$1,410), sparing him jail time or even probation.

In 2011, the same court expelled Makhov Vladimir Vladimirovich from Vietnam for traffic violations that caused the death of a local man. The court said Vladimirovich was taking his wife from the Thuy Si Resort in Phan Thiet Town in the central province of Binh Thuan to Mui Ne Town by car, although he did not have a Vietnamese driver's license. On his way, he crashed into a street vendor, who later succumbed to critical injuries.

Tough talk
Although there are no official nationwide statistics, several localities have reported an increase in traffic accidents caused by foreigners. They had already taken measures to tackle the issue before the recent VNAT directive.

In May, Binh Thuan authorities promised to clamp down on shops that rent motorbikes to foreigners without driver's licenses following 20 road accidents involving tourists in Mui Ne during the previous three months. Lieutenant Colonel Dang Tran Duong, chief of Phan Thiet's traffic police, said the increasing number of foreign tourists driving on local roads constitutes a threat to public safety.

At a meeting on traffic safety in August, Bui Tuyet Minh, director of Kien Giang Police Department also warned about the increase of foreigners driving recklessly on Phu Quoc Island, which is a UNESCO-recognized World Biosphere Reserve and one of Vietnam's most popular tourist destinations. "Local authorities in Phu Quoc will not hesitate to pull over foreign drivers in order to avoid regretful cases," she said, adding that common violations include driving in the wrong lane and drunk driving.

Unfeasible requirements
Meanwhile, many people said that in addition to cracking down on foreigners without driver's licenses and the shops that rent motorbikes to them, relevant authorities should simplify the procedures for them to drive legally. According to regulations, only foreigners who have lived in Vietnam for at least three months can apply for a driver's license. Since there is no test available in English or any other foreign language, applicants must be relatively fluent in Vietnamese.
Nguyen Van Dung, head of Nha Trang's traffic police, said most foreigners to rent motorbikes are tourists who are in Vietnam for a less than a month and therefore cannot satisfy the three-month residency requirement. Nguyen Van Dan, deputy director of the Khanh Hoa Department of Transport, said the language barrier is the biggest problem.

Local media reports on the ban against renting motorbikes to foreigners without driver's licenses have attracted a number of comments online. Paul Simos, who has written a book he sells online that instructs foreigners in Vietnam how to obtain a local driver's license, said there should be a quick practical test for the issuance of short term licenses. "This way they will be in the system and legal," he said. "Why is it so easy to rent a motorbike without a license? Enforcement should begin with the motorbike rental shops," wrote another netizen.

Pham Huu Nam said it is necessary to enforce the Traffic Law thoroughly for both local and foreign drivers. "However, there should be easier requirements to allow foreigners to obtain a local license," he said, adding that the driver's license exam in Vietnam should be available in the languages commonly spoken by tourists.

However, Melvyn Jones, who said he visits Vietnam every year, pointed out that if foreigners were to obtain Vietnamese driver's licenses, it would not reduce the amount of accidents.
"Both Vietnamese and tourists can drive like lunatics. What is needed is more training and law enforcement."

Bron: No more free rides for foreigners in Vietnam



Het is in feite dezelfde situatie die mij een aantal jaren geleden er toe "verplichtte" om een Vietnamees motorrijbewijs te halen. In het artikel wordt ook over Nha Trang en de provincie Khanh Hoa geschreven. Ik moet zeggen dat ik er hier verder niets over gehoord of gemerkt heb. Ik ben het afgelopen half jaar 2 keer aangehouden omdat ik te hard reed. Dit was buiten de bebouwde kom maar toch blijkbaar een 40 km. zone, de eerder door mij beschreven onduidelijke situatie. Met de vermaning "slow, slow" kon ik meteen doorrijden. Ik hoefde zelfs geen rijbewijs te laten zien. Nu zie ik er op de motor ook niet uit als een toerist (kevlar jeans, handschoenen, mesh jack en integraal helm) dus misschien scheelt dat. Volgens het artikel gaat het om toeristen.

Verder ben ik diverse malen in mijn posts op dit soort situaties ingegaan.

Minh heeft nog gebeld met Mr. Son, waar we vroeger -en nog steeds af en toe- onze motorfiets huurde. Hij gaf aan dat er in Nha Trang eigenlijk niets veranderd is. Hij mag gewoon fietsen verhuren en zolang je je als toerist aan de verkeersregels houdt wordt je niet aangehouden.

Maar dit is voor Nha Trang. Hoe het in de andere genoemde plaatsen op dit moment is weet ik niet. Dus, voor degenen die naar Vietnam gaan dit jaar, hou dit in het achterhoofd.

Want garanties geeft ik niet.
 
Two wheels & rice fields

Tijdens googlen kwam ik dit boek tegen:
http://positiveworldtravel.com/motorbiking-vietnam-guide/

What Is In The Book?
Two Wheels & Rice Fields is more than just a comprehensive guide on motorbiking Vietnam. This exclusive eBook covers everything you need to consider when travelling by motorbike. Once you have purchased Two Wheels & Rice Fields, you will receive detailed, comprehensive & relevant information about:

Everything Before You Go.
From visas & insurance to licenses & when to go. We prepare you with all the logistics for a safe and memorable adventure.

Selecting The Right Motorbike To Buy.
We cover various models & makes of motorbike, what to look for when purchasing your motorbike and taking it for a test drive

Safe & Correct Travel Gear.
What clothing you should wear, protective equipment needed such as helmets, gloves & footwear.

Correct Motorbike Maintenance.
We share with you valuable information on how to care for your motorbike ensuring a smooth and safe journey. We also include what tools to have with you on your travels and simple measures you can take to make your bike travel further without breakdowns.

Heath, Safety & Security Measures.
How to keep yourself healthy while travelling on the road with tips on how to combat fatigue, sickness physical aches. We also share valuable advice about how to ride on the roads in Vietnam, various road rules & how best to handle the road & traffic conditions. Useful information is also covered concerning the security of your bike, dealing with police & what to do if you do get pulled over.

Renting & Motorbike Tours.
If you still want the freedom to explore Vietnam by motorbike, but don’t want to purchase your own bike, we provide detailed information on various types of tours throughout the country as well as renting motorbikes within Vietnam.

Suggested Itineraries.
There is so much to see and explore throughout Vietnam. We share with you various routes and cities to see in case you only have 2 weeks or 2 months. We cover beaches, mountains and inland areas.

Travel & Cultural Expectations.
Vietnam might be far from where you live and has many cultural differences than what you may be used to. We give you advice on typical values & traditions in Vietnam, common foods, style of accommodation you can expect and a simple language guide to help you get around on your motorbike.

Selling Your Motorbike.
Selling your motorbike can be a bittersweet end to your fantastic journey throughout the country, but we share ways to sell your motorbike, where to list it and places which buy motorbikes within the cities.

Taking Notes On Your Travels.
This is your trip of a lifetime-so don’t forget it! We also provide you with free documents so you can take notes throughout your journey, have a gear list with you handy & write down important numbers or information.

full


Een aantal zaken heb ik al uitgebreid in dit topic behandeld, maar met name het motor-deel niet. Kent of heeft iemand dit boek? Is het voor mij de moeite waard om aan te schaffen? Ik blijf tenslotte boekenfanaat.

Nadat ik bovenstaand had geschreven kwam ik het boek(je?) op Amazon tegen. Ik zag dat het 107 pag. beslaat. En daar staat niet zoveel op zag ik op de voorbeeldpagina’s op bovenstaande site. Zie een kopie hierboven. Ter vergelijking: het boekje dat ik van de posts t/m begin november in dit topic heb gemaakt beslaat 156 pag. van in Arial 12 volgeschreven A4.

Toen ik ook nog de 1e customer review had gelezen was mijn aanvankelijke voorzichtige enthousiasme toch aardig bekoeld. Zie http://www.amazon.com/Wheels-Rice-Fields-Motorbiking-Vietnam-ebook/dp/B007FNY0B0

en het iets positievere
http://gobackpacking.com/review-two...ds-the-ultimate-guide-to-motorbiking-vietnam/

Original reviews of books about Southeast Asia

Dus mocht iemand het kennen, graag commentaar.
 
Aanpassingen

Ik ben zo tussen de bedrijven door de posts vanaf november vorig jaar met die van de periode daarvoor in één document aan het samenvoegen. Ik kom af en toe zaken tegen die veranderd/verouderd zijn of wat extra toelichting kunnen gebruiken. Ik zal dat de komende dagen posten.
 
Eetstokjes

Ik schreef al eerder dat “hoe beter je met stokjes kunt omgaan, des te meer kun je van al het lekkere voedsel genieten”. Ik vond op internet nog een tekening, die heel goed aangeeft, hoe je je stokjes moet hanteren.

full
 
Vietnamees diner

Met de eerder gepubliceerde gerechten is een uitstekend Vietnamees viergangendiner samen te stellen. De aanbevolen volgorde wordt dan:

Banh beo
Hors d’oeuvre van de koning: FredVN in "Vietnam"

Chao Tom
Huwelijk van suikerriet en garnalen: FredVN in "Vietnam"

Gỏi cuốn
Verse zelfgerolde loempia's: FredVN in "Vietnam"

Che
Bonen als dessert: FredVN in "Vietnam"

Drank
Ik zal geen aanbevelingen voor drank geven. Dat is heel persoonlijk en de wijze van drinken in Vietnam verdient wat mij betreft ook geen navolging. Zie FredVN in "Vietnam"
Wel de opmerking dat, toen we dit in Holland regelmatig voor vrienden gaven, onze drankleverancier toch vaak een geslaagde fles witte wijn had uitgekozen. Kernwoorden: Vietnamees, niet-heet (spicy), veel vis, veel groenten.
 
Kostenschatting

Aanpassing op FredVN in "Vietnam"

Ook hier heeft de crisis toegeslagen en zijn een aantal prijzen verhoogd. Hieronder een aantal nieuwe richtlijnen op prijsniveau 2014.
Vliegreis: afhankelijk van seizoen en maatschappij
Visum: €77 (weet ik geen huidige prijs van)
Vliegveldtaxi: HCM ca. 150.000 – Hanoi ca. 300.000 – Nha Trang 300.000
Huur/koop motor: zie VietMotorbikes |
Hotel: kleine plaatsen vanaf ca. 200.000 per kamer per nacht
...... grotere plaatsen vanaf ca. 300.000 – 400.000 (2 ster)
........... vanaf ca. 500.000 – 600.000 (3 ster)
Pho (maaltijdsoep): 50.000
Diner 100.000 – 200.000
..... 3 eenvoudige schotels in Vietnamese restaurants
..... 2-3 schotels in eenvoudige toeristenrestaurants
Benzine: ca. 27.000 /ltr
Blikje frisdrank: 10.000
Flesje bier: 14.000
Koffie: 10-15.000 (ca phe den da)
Bezienswaardigheden: Hier weet ik niet echt prijzen meer van. Over het algemeen is het allemaal niet zo duur.

Doos Dalatwijn: 285.000 (3 liter)
 
Nha nghi

Aanvulling op Nocer in "Vietnam"

SadBunny
Wat is een "nha nghi"? Als ik dat google krijg ik voornamelijk plaatjes van onwijs mooie vrouwen (waarmee ik dus geen porno bedoel, gewoon mooie vrouwen).

Moest ik uiteraard ook nog even zelf proberen. :+ Helaas, ik krijg 1 dame en verder alleen maar huizen. :N Zou dat komen omdat ik in Vietnam woon en dit soort lokkertjes dus niet nodig zijn.....?
 
Laatst bewerkt:
Ooroperatie Bugi

Aanvulling op FredVN in "Vietnam"

Inmiddels heeft Bugi ook problemen met zijn andere oor gehad. In overleg met de dierenarts hebben we dit keer gekozen om het zelf te behandelen met een plaatselijke verdoving. Twee redenen:
- Een plaatselijke verdoving zou minder zwaar voor hem zijn.
- Bugi herkent de dierenarts ongetwijfeld nog als de man die hem met een pijnlijke spuit onder narcose heeft gebracht. De dierenarts waarschuwde ons trouwens van tevoren dat de laatste spuit een pijnlijke zou zijn, bij de andere voorbereidende spuiten knipperde Bugi zelfs niet met zijn ogen. We zouden Bugi nooit in bedwang kunnen houden als de arts hem zou behandelen.

Minh heeft materialen meegekregen als verdovingsspray, watten, gaasjes, scalpels, ontsmettingsmiddelen etc. Ook kreeg ze instructie wat en hoe te doen: een cursus “Hoe wordt ik dierenarts in 15 minuten”.

Om praktische redenen hebben we besloten dat ik Bugi vast zou houden en Minh zou snijden: ik ben sterker en medicijnen was één van de keuzemogelijkheden toen Minh wilde gaan studeren. De eerste keren was het wat lastig en kostte het nogal wat kracht om hem in bedwang te houden. Later bleef hij gewoon liggen en kon Minh probleemloos zijn oor behandelen. De ontsteking is nu weg. En Minh kan zich verhuren als chirurg/dierenarts.
 
Laatst bewerkt:
Als je even 2 tickets Business Class stuurt en een behoorlijk veel-sterren-hotel regelt doen wij daar niet moeilijk over.
 
Mantra-box

Wie in een boeddhistische tempel is geweest en dat gevoel nog even wil vasthouden kan ik dit aanbevelen. Je kunt ze vaak in de tempel kopen. Het werkt op 2 AA-batterijen en als je hem aanzet heb je de keus uit 3 "gezongen" mantra's. Hij staat bij mij naast de computer en bij bepaalde werkzaamheden zet ik hem nog wel eens aan.

full
 
Internet

Aanvulling op: FredVN in "Vietnam"

Onze internetkabel loopt vanaf een aansluitpunt in een paal op zo’n 50 m. van de achterkant van ons terrein via 2 eigen palen over de buitenmuur naar ons huis. De kabel is al eens gebroken en zijn de draadjes op de bekende eerder beschreven wijze weer aan elkaar gedraaid. De snelheid was nooit erg denderend, zo rond de 3 Mbps. De monteur heeft, in een poging om dat te verbeteren, ook al eens een komplete nieuwe kabel getrokken tot het aansluitpunt. Bleek weinig uit te maken.

full




Toen we een keer weer een slechte verbinding hadden, gebruikte hij een eigen modem om te testen. En dat bleek een snellere verbinding op te leveren dan ons eigen vrij duur in Nha Trang gekochte modem. “Laat staan”, riep ik meteen tegen hem. Dat deed hij uiteraard, maar niet nadat wij –ik dacht- ca. VND 500.000 aan hem hadden betaald. Voor het in Nha Trang gekochte modem waren we volgens mij iets van VND 800.000 kwijt. Weggegooid geld dus.

full




We hebben met dit modem geruime tijd een snelheid van ca. 4 Mbps gehad. De monteur gaf zelf aan dat in de omgeving van het gebouw van de People Comittee (het gemeentehuis op ca. 3 km.) de snelheid wat hoger en het geheel wat stabieler was (uiteraard). Ik heb toen nog wel eens iets tegen hem gemompeld over “het sponsoren van een betere kabel hier naar toe: wij betalen de kabel, jullie de aanleg” maar dat was niet bespreekbaar. Ik weet en begrijp nog steeds niet waarom.

Toen ik kort geleden testte, bleken we ineens boven de 5 Mbps te zitten! Ongekend! Het idee van ontwikkelingshulp vergeet ik voorlopig maar even.

full
 
Laatst bewerkt:
Bibliotheek Suoi Tien

Vandaag precies een jaar geleden schreef ik dat Minh begonnen is met het opzetten van een kleine bibliotheek voor de kinderen uit de buurt. Zie FredVN in "Vietnam"

De kinderen vinden het nog steeds geweldig. Er is alleen een (opvoedkundig?) probleem: ze willen eigenlijk het liefst stripboeken. Maar daar beginnen we (voorlopig?) niet aan.

Minh ging meestal naar Nha Trang om daar wat rond te kijken. Maar zeker voor tweedehands boeken viel dat tegen. Bij toeval heeft ze kort geleden in Dien Khanh, het dichtsbijzijnde plaatsje op ca. 8 km. iets gevonden. Op straat voor een school zit een vrouw met een paar boeken. Dat is iets wat je vaker ziet in Vietnam: weinig koopwaar zodat je snel kunt verdwijnen als de politie komt. Toen ze de interesse van Minh zag werd ze mee de school in genomen, waar de rest van de voorraad was. Minh kwam thuis met 24 boeken voor VND 130.000. Voor een dergelijk bedrag kun je nog eens vaker wat kopen. En dat gaat ook zeker gebeuren.

Op dit moment bestaat de collectie uit 44 kinderboeken, waar helaas geen Engelse bij zitten. Het blijft moeilijk om die hier in de buurt te pakken te krijgen. Dus nogmaals de vraag: mochten er mensen deze kant op komen die nog wat Engelse boeken hebben voor kinderen tussen 8 en 16 jaar, dan houden we ons aanbevolen. We zullen ze voorzien van een speciale naamsticker. :)
 
App “Saigon City Guide”

Kort geleden heb ik de op dat moment gratis app “Saigon City Guide” van Haja Rabe voor de iPhone gedownload. Zelf vind ik hem eigenlijk “wat tegenvallen”: de meeste informatie is vrij beperkt. Slechts een handjevol adressen in categorieen als oa. Sights, Activities, Dishes and Restaurants.

In de categorie restaurants bv. staan slechts 11 adressen, waarvan 3 Vietnamese, de rest is Frans, Italiaans en Argentijns. Een stad met 4,5 milj. inwoners en maar 3 adressen om Vietnamees te eten. :N Droevig....

Dishes
Duidelijk het beste deel van de app is “Dishes” met een grote hoeveelheid Vietnamese schotels. Dit geeft een uitstekend overzicht van wat je hier allemaal kunt eten en het is naar mijn idee beter en goedkoper dan het westerse voer hier.

Maar over Westers of Vietnamees eten heb ik mijn mening al eerder gegeven in FredVN in "Vietnam"

Als ik al dit lekkers zie begrijp ik echt niet waarom er zoveel toeristen hier naar pizzeria's etc. gaan.
full

full

full

full

full



Activiteiten
Helaas is dit ook vrij beperkt. Voor sommigen is de kookcursus misschien wel leuk. Je gaat eerst met de instructeur naar de markt om de ingrediënten te kopen om daar vervolgens Vietnamese schotels van te maken.

Ook worden er motortours aangeboden en ik citeer uit één ervan:”Tours of the city, driven by beautiful female guides wearing traditional Vietnamese Ao Dai”. Tja…

Download
Voor wie een iPhone of iPad heeft het advies: download de app en oordeel zelf.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat er in Vietnam ook McDonalds zijn. Verschilt de smaak van de hamburgers nou heel erg veel van de westerse variant?
 
Douane

Aanvulling op FredVN in "Vietnam"

Let op. De koffers etc. moeten bij aankomst in Vietnam altijd door de scanner. Op basis daarvan kan gevraagd worden om de koffer open te maken.
Tip: zorg ervoor dat er niemand in de buurt staat, die kan tolken. Doen wij ook altijd.

De ervaringen van de laatste keer.
Ik werd na het scannen van de koffer door de douane eruit gepikt en moest de koffer openmaken. Ze wilden o.a. de waarde van een aantal uit NL meegenomen artikelen weten. Die heb ik maar fors naar beneden afgerond. Niettemin samen toch nog duurder als wat je officieel in mag voeren. Hij vroeg ook nog naar het doosje waar een weersatelliet-ontvanger in zat (de signalen van weersatellieten zijn gewoon legaal en vrij te ontvangen). Daar kon ik wat omheen draaien en hij vroeg niet verder. Voor Minh was dat het meest kritische onderdeel. Men is erg argwanend bij alles dat kan ontvangen. Ik had al iets geprepareerd over “het afregelen van motorfietsen”. En plotseling zei hij “OK” en maakte een wuivende beweging met zijn hand. Mogelijk was zijn Engels toch niet voldoende om moeilijke vragen over dit soort apparaten te stellen. En Minh stond als altijd in dit soort situaties 20 m. verder te wachten en kent mij dan niet. Want zolang er geen tolk is, gaat het goed. Pffffftttt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan