Verse loempia's - Gỏi cuốn
Bron:
Bí quyết cho món gỏi cuốn tôm thịt ngon
Letterlijk vertaald betekent Gỏi Cuốn "salade in een rol". Het is eigenlijk een salade met botersla, munt, basilicum, wortel, ... en een aantal eiwitten zoals vlees en garnalen. Deze ingrediënten worden op rijstpapier gelegd, opgerold en voila, je hebt een salade-rol of meer in de volksmond "verse loempia". Oh, en ik vergeet de saus. Een goede saus voor Gỏi cuốn houdt het evenwicht tussen zout, zoet en umami (=hartig). Chili kan apart worden geserveerd voor de chili-liefhebbers. Het verschil tussen de saus voor Gỏi cuốn met de meeste Vietnamese sauzen is, dat er geen smaak van zuur nodig is. Dus geen citroensap of azijn. Het is echt de frisse smaak van de lente.
En het wordt "vers" genoemd, omdat het niet is gebakken zoals zijn neef de "loempia" - Chả Giò. Cha Gio is de naam die Zuid-Vietnamezen gebruiken, terwijl de Noord-Vietnamezen het "Nem Rán" noemen. Dit is een beetje verwarrend omdat Zuid-Vietnamezen het woord "nem" gebruiken voor gefermenteerd vlees, en Noord-Vietnamezen gebruiken "Chả Giò" voor gestoomde worsten. Afgaande op puur de betekenis van het woord vind ik "Nem Rán" zinvoller, omdat "Nem" in de Vietnamese taal een klein "pakket" betekent en "Rán" betekent gebakken. Ik weet niet waarom de Zuid-Vietnamezen de betekenissen omdraaien, maar als Zuid-Vietnamese ben ik gewend om het "Chả Giò" te noemen. Dus als je een keer in Vietnam bent, weet je dat je “loempia” verschillende namen kan hebben, afhankelijk van waar je bent. Genoeg over zijn beroemde neef.
Voor zover ik weet, komt Gỏi Cuốn uit het Zuiden. Het kan een lange tijd geleden onder invloed van de buurland Thailand zijn geweest. Het is een voeding van de jeugd in het zuiden. Het is simpel, gezond, lekker en goedkoop, een ideale snack voor studenten van alle leeftijden. En zelfs de volwassenen zijn er gek op. Het wordt vaak verkocht door kleine karren voor schoolpoorten, hoewel de meest bekende kar voor goi cuon in Saigon niet bij een school staat, maar in de buurt van Le Van Tam Park op Hai Ba Trung straat. Het is een eenvoudig business, maar je moet uitstekende kwaliteit leveren om klanten te krijgen.
Maak 16-18 rollen om te dienen als voorgerecht voor 6-8 personen.
Ingrediënten:
0,5 kg garnalen, gepeld en schoongemaakt
0,3 kg varkenshaas
1 kippenbouillonblokje
1 verpakking dunne vermicelli noedels
1 krop botersla, gewassen en stronken verwijderd
1 bosje verse muntblaadjes
1 bosje verse basilicum
1 komkommer, in dunne plakjes
16-20 knoflook bieslook of Chinese bieslook (optioneel)
1 pakket rijstpapier (Banh trang)
Voor de saus:
1/3 pot satesaus (Indonesisch) of Chinese hoisinsaus
1 klein blikje kokosmelk - 165ml
3 eetlepels ketchup
Bereiding
1) Vul een kleine steelpan half vol met water, voeg het blokje kippenboullon toe en breng het aan de kook op hoog vuur. Voeg de garnalen toe en laat het sudderen gedurende 2-3 minuten of tot ze gaar zijn. Geen water weggooien. Haal de garnalen met een schuimspaan uit de pan en zet ze apart om af te koelen.
2) Zet het vuur lager en pocheer het varkensvlees in het water bij een mild sudderen ongeveer 15-18 minuten of tot het gaar is. Haal het varkensvlees eruit en zet het apart om af te koelen.
3) Volg de aanwijzingen op de verpakking en kook de rijstvermicelli-noedels.
4) Snij de varkenshaas in de lengte doormidden. Vervolgens langs de vezels dunne plakjes varkensvlees creëren. Leg de garnalen en het varkensvlees op een bord.
5) Vul een kom met warm water, dip snel een stuk rijstpapier in het water en zorg ervoor dat het hele stuk nat is. Leg het op een snijplank. Leg een blaadje sla op het lagere eind van het rijstpapier. Voeg vermicelli, varkensvlees, munt, komkommer en koriander gelijkmatig over het rijstpapier toe.
6) Rol het rijstpapier over de vulling tot bijna aan het eind. Garnalen toevoegen. Vouw de zijkanten naar binnen en voeg bieslook (optioneel) boven garnalen toe waarbij 2-3 cm. aan beide zijden uitsteekt. Door blijven rollen terwijl je spanning op de rijstpapier houdt voor een strakke rol. De rol zal zich verzegelen.
7) Herhaal stap 5 en 6 totdat de garnalen en varkensvlees op zijn. Serveer ze met de dipsaus.
Dipsaus:
Ik heb deze manier om saus te maken van internet en ik vind het fantastisch. Het heeft een evenwichtige smaak, veel beter dan alleen hoisinsaus of pindasaus zoals in de traditionele manier. Onze familie en vrienden vinden het ook lekker.
Meng alle ingrediënten voor de saus en proef het. Als de smaak niet is wat je wilt kun je meer ketchup toevoegen. Je kunt de saus koud of warm eten (beter bij koud weer).
Variantie: Bò Bía
Een andere variatie van Gỏi Cuốn is Bo Bia. Het is hetzelfde behalve dat de garnalen en het varkensvlees worden vervangen door kleine stukjes salami en gebakken eieren. In de groente kun je geraspte wortelen en jicama (witte wortels) toe te voegen. In het geval je jicama niet lekker vindt of het niet kunt vinden, kunt je deze vervangen door ananas. De zoetheid van ananas past goed in de rol.
In Vietnam staan meestal alle ingredienten op tafel en maakt iedereen de verse loempia’s naar eigen keuze. Deze foto’s tonen hoe ze te maken. De kleine donkere stukjes is de salami. Op deze manier kun je ze aan de buitenkant van de rol zien. Op dezelfde manier kun je ook de garnalen erin rollen.
Source:
Vietnamese Spring Rolls Recipe (Bò Bía Recipe) - HungryHuy.com
Minh