Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Modderbaden

Erich heeft een video op YouTube gezet over iResort, één van de modderbaden in Nha Trang. Hij is te bekijken op
Dit was één van de drie baden, die ik eerder in dit topic heb besproken.
 
Rijbewijs

In Vietnam heeft men 2 motorrijbewijzen: A1 en A2. Met een A1-bewijs mag je op een motor van maximaal 175 cc rijden, met een A2 ook zwaarder.Tot op heden kun je alleen een A2-bewijs krijgen als je een tijd lid was van een motorclub, veel betaalde en werd voorgedragen voor een A2 (en dat dus ongetwijfeld alleen als je voldoende had betaald).

Volgens Erich gaan er nu geruchten dat de overheid van deze opzet af wil. Men wil naar een situatie toe dat je je A2-bewijs gewoon via de overheid en tegen betaling van een bijdrage kunt krijgen.

Ik ben benieuwd!

Ik denk overigens niet dat toeristen veel aan deze mogelijk nieuwe procedure zullen hebben. Daarvoor duren de diverse procedures te lang.
 
Goed nieuws voor mij dus! Bedankt Fred, dit hoor ik graag... Als dat door gaat, ga ik alsnog een papiertje halen daar. Voor de tot 175 is dit zinloos voor de tourist.
 
Motorzaken

Erich vertelde dat er sinds kort een nieuwe motorzaak in Nha Trang is. Deze verkoopt vnl. KTM-motoren. Volgens Erich, die er al een keer geweest is, is de koffiebar uitstekend en zou de werkplaats ook zomaar in Londen kunnen staan. Binnenkort maar een keer koffie gaan drinken.

Ik begreep ook van Erich dat de eigenaren van deze motorzaak een eigen motorclub hebben opgericht. Wat weer betekent dat bij een zwaardere motor “meteen” een A2-rijbewijs meegeleverd kan worden. Slim!
 
Goed nieuws voor mij dus! Bedankt Fred, dit hoor ik graag... Als dat door gaat, ga ik alsnog een papiertje halen daar. Voor de tot 175 is dit zinloos voor de tourist.

Het is voorlopig nog een gerucht. Uitwerking kan dus nog wel "enige tijd" duren. Anders misschien toch hier in Nha Trang een zware motor kopen. :)
 
KTM-shop

Erich en ik zijn gisteren bij de nieuwe KTM motorshop geweest. Mooie ruimte om koffie te drinken (die voor een dergelijke zaak goedkoop (VND 10.000) en lekker is) en een showroom met een stuk of 5 modellen. De werkplaats is een aparte ruimte. Er hoeft dus niet, zoals bij bijna alle zaken hier, in de showroom gesleuteld te worden.

De diversen modellen zijn voor Vietnamese begrippen stevig aan de prijs. De prijzen lopen van ca. $6.000 voor een 125 cc. via $8.350 voor een 390 cc. tot $17.000 voor een 690 cc. ééncylinder. De enduro-modellen lopen van $14.000 voor een 250 cc. tot $16.000 voor een 450 cc. Wel even ophouden met roken dus.

Ter vergelijking, mijn (slechte) Vietnamese 170 cc. Rebel USA kostte ca. $3.600 (= ca. €2.600) en Minh's 110 cc. Yamaha ca. $900 (= ca. €660).
Ik heb de prijzen even omgerekend naar Euro’s en vergeleken met de Nederlandse prijzen. De verschillen lopen dan van €100 voor een 125 cc. via €650 voor een 390 cc. tot €2.100 voor de 690 cc.

Ik heb in de showroom even op de 690 cc. gezeten. Niet geschikt voor mij: te kort en te hoog. Dat komt eigenlijk wel goed uit, hoef ik me ook geen zorgen over de hoge prijs te maken.

Voor wie in Nha Trang is en een kijkje wil nemen, het adres is
B50 Duong A1
Vinh Diem Trung
Nha Trang.
Je vindt het pand door langs de grote Buddha te rijden (dit is de grote weg naar HCM), over de spoorwegovergang (kun je niet missen door het hoogteverschil) en daarna bij de eerste stoplichten rechtsaf een nieuwe wijk in. Na ca. 100 m. rechtdoor over een rotonde is het aan de rechterkant.
 
Die nieuwe wijk viel mij op toen ik daar reed ja! Leuk, en herkenbaar.

De Vietnamees krijgt steeds meer geld, en het is daar belangrijk om dat ook te laten zien. Er is dus ook gewoon handel in de duurdere merken, en ze zijn ook bereid om daar flink voor te betalen!
 
Dagtrip Cam Ranh

Vorige week hebben Erich en ik nog een dagtripje gemaakt. De bedoeling was eigenlijk om wat over het schiereiland Cam Ranh, ten zuiden van Nha Trang en rechts op het kaartje, te toeren. Daar ligt tegenwoordig ook het vliegveld van Nha Trang. De weg vanuit Nha Trang er naar toe is een vrij rustige, leuke, bochtige weg. Je komt o.a. langs het 100 eggs resort: één van de drie modderbaden in Nha Trang en eerder besproken.

Een tegenvaller: vrijwel het gehele schiereiland blijkt militair terrein te zijn. Vroeger stond er volgens Erich vlakbij de brug onder het vliegveld een wachthokje. Dat was er niet meer, dus met enige hoop reden we de zijweg in. Mis! Na een paar honderd meter stonden een paar grote gebouwen, compleet met hekken, slagbomen en een mannetje of 8 buiten op wacht. Eén van hem kwam in militaire paradepas op mij af, sprong fanatiek in de houding en maakte een stopgebaar met zijn hand. Toen ik wees dat ik eigenlijk door wilde, zwaaide hij “nee” met zijn hand en maakte een gebaar van “omkeren”. Alle anderen stonden meteen ook “omkeren” te gebaren, zij het wel lachend. Jammer genoeg was Erich op een afstandje blijven wachten, dus het staat helaas niet op de video. We zijn toen maar de brug over gereden en richting Nha Trang gegaan. Vervolgens zijn we via een serie binnenwegen weer bij mijn huis uitgekomen.

Boven het vliegveld zijn nog wat wegen naar het strand te zien. Ik ben daar zelf nog niet geweest, maar ik denk dat het daar door de week vrij rustig zal zijn.

Bovenin is onder een wegnummer nog een tweede brug. Net over de brug zijn aan de linkerkant een aantal goede visrestaurantjes.

Voor de terugweg zijn er twee opties. Via één van de twee bruggen en dan weer terug naar boven. Dit is helaas de grote weg van Ho Chi Minh naar Nha Trang dus erg druk en niet leuk om te rijden. Beter is het om gewoon dezelfde weg terug te rijden.

full
 
Filmpje

Ik ontving gisteren nog een mail van Erich met een korte video:

A short video showing what can happen when you get pissed off.

Video:


Nog een aanvulling. Het filmpje toont duidelijk aan dat het begrip "Handsfree" in Vietnam een geheel andere betekenis heeft. Hier betekent het: "je handen zo vrij mogelijk hebben om je telefoon zo goed mogelijk te kunnen bedienen".
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het moeilijk te zien of hij staat te roken, maar het zou mij niets verbazen. Kennis/navolgen van veiligheidsmaatregelen is zeer gering hier. Een kettingzaag wordt bv. ook gehanteerd door iemand in alleen een korte broek en slippers. Gevaarlijk? Terugslaan? Welnee, hoe kom je erbij.

Het enige dat men voor de "veiligheid?" doet is het dragen van een mondmasker. Tja....
 
Trip

We zijn al weer voorzichtig aan het nadenken over een nieuwe trip. Erich wil graag binnendoor naar Hue rijden. Dus eerst naar Buon Ma Thuot (zoals onze laatste trip), dan omhoog via o.m. Pleiku en dan ter hoogte van Hue weer naar de kust. Deze route even globaal uitzetten in MapSource leert dat het ca. 850 km. is en terug via de snelste weg langs de kust (vervelend, van wat ik mij van lang geleden herinner) ca. 650 km., dus bij elkaar zo’n 1500 km. Leuk tochtje dus. Moeten we toch gauw zo’n 1½ week voor uittrekken.

Een wat korter alternatief is naar Phan Thiet. Nadeel van deze trip is dat de weg niet echt spectaculair lijkt. Omdat we dit in een paar dagen kunnen doen (over de hoofdweg ca. 250 km.) gaan we in ieder geval wat mogelijke routes uitwerken. Maar een leuke rondrit vinden waarbij we de hoofdweg tussen Ho Chi Minh city en Nha Trang (A1) kunnen vermijden valt niet mee.

Die A1 is een drama. Auto’s, bussen en vrachtauto’s, alles haalt alles in op plaatsen waar ieder weldenkend mens even wacht. En daar zit je dan op je 2 wieltjes naast of recht tegenover. Er zijn absoluut leukere wegen om op te rijden. Op zich gebeurt het overal maar dan is het meestal veel minder druk en dus veel overzichtelijker.

Eigenlijk is het vermijden van de A1 voor zo ongeveer elke rondrit vanuit Nha Trang een probleem. De enige mogelijkheid is naar het westen. Maar dan kom je al weer heel snel uit op de wegen, die we bij onze vorige trip ook hebben gereden. We wonen eigenlijk in de verkeerde plaats.

Ik heb inmiddels een waterdichte weekendtas gekocht zodat ik niet meer met plastic zakken moet modderen om de zaak droog te houden zoals bij de vorige trip. Ook heb ik nieuwe luchtslangen en luchtfilters gemonteerd zodat ik niet een deel van de trip met een knallende uitlaat moet rijden.

Verder is het wachten op nieuwe schokdempers voor Erich’s motor. Die schijnen inmiddels qua werking naar de eeuwige jachtvelden te zijn. Dus zelfs te slecht voor dagtripjes......

Wordt (hopelijk) vervolgd.
 
Boekwinkels

Als boekenfanaat doet het me wel wat dat Polare failliet is. Ik heb in Rotterdam heel wat genoegelijke uren in Donner en DeSlegte doorgebracht en ze aardig – maar blijkbaar toch nog niet voldoende – in hun economische groei geholpen. Het verwonderde mij overigens niet. Afgelopen feestdagen hebben we in Nederland doorgebracht en vanzelfsprekend was Polare één van de te bezoeken zaken. Ik schrok ervan hoe weinig mensen er in de winkel waren.

Hier is het eigenlijk niet veel beter. Nha Trang heeft 2 grote boekenzaken. Eén daarvan, die waar ik het meeste kwam (“bij de rotonde”), is sinds kort gesloten. De andere, vlakbij het station, zien we eigenlijk nooit veel mensen binnen. Afwachten dus maar hoe lang die het nog volhoudt.
 
Geldzaken

In de nieuwsbrief van het VARA-programma Kassa van zondag 16 maart stond het volgende artikel. Het geldt niet alleen voor Vietnam, maar het leek me interessant genoeg om het hier te vermelden.

Omdat ik zelf hier nooit pin weet ik niet hoe de situatie in Vietnam is. Misschien dat iemand, die hier kort geleden is geweest, iets meer over de praktijk kan vertellen
Zie ook eerder in dit topic
FredVN in "Vietnam"
en
FredVN in "Vietnam"



Pas op bij pinnen buiten de Eurolanden
Als je in Frankrijk of Oostenrijk bent en je hebt geld nodig, dan kun je zonder extra kosten pinnen bij de geldautomaat van een bank. Dat is anders als je naar een land buiten de eurozone gaat, bijvoorbeeld Zwitserland, Engeland of Hongarije. Dan betaal je wèl voor het opnemen van franken, ponden of dollars. Je moet echter goed opletten bij het pinnen, want voor je het weet krijg je te maken met een wisseltruc.

Kosten per bank
De kosten van de opname bij een geldautomaat verschillen per bank. Ook hangt het soms af van het betaalpakket dat je hebt. Als je een duurder betaalpakket hebt, zijn de kosten lager dan bij een beperkt betaalpakket hebt. Grofweg kun je stellen dat je €2,25 betaalt en vaak een koersopslag van 1%. De kosten van een geldopname bij een bank buiten de eurozone zijn:

ABN Amro: €2,25 + 1,2% valutakoersopslag
ASN Bank: €2,25
ING: €2,25 + 1% valutakoersopslag
Rabobank: €2,00 + 1% valutakoersopslag
SNS Bank: €2,25
Triodos: €2,25 + 1% valutakoersopslag

Omrekening door gastbank
Steeds vaker word je bij een geldautomaat buiten de eurozone voor de keus gesteld of je wilt afrekenen in lokale valuta of in euro's. De eerste optie is de traditionele manier. Je pint bijvoorbeeld dollars en je thuisbank (je eigen bank) berekent achteraf welk bedrag er van de rekening wordt afgeschreven. Daarvoor betaal je bovengenoemde kosten. De tweede optie is de laatste jaren sterk in opkomst bij geldautomaten, maar ook bij betaalautomaten en bij betalingen via internet. In dat geval rekent de buitenlandse bank de dollars om in euro's. Op het scherm zie je dan meteen hoeveel euro's van je bankafrekening worden afgeschreven. Dit heet DCC, Dynamic Currency Conversion.

Onderzoek naar DCC
DCC lijkt heel aantrekkelijk aangezien je meteen ziet hoeveel euro's van je rekening worden afgeschreven en omdat er dikwijls ook bijstaat "no commission" is de verleiding groot om te kiezen voor DCC. Is DCC voor de klant voordeliger?
Sander Bouw en Sven Vonk hebben hun bachelor-scriptie voor de studie Economie en Bedrijfseconomie geschreven over DCC. Dirk Gerritsen en Coen Rigtering, beiden als universitair docent verbonden aan de Utrecht University School of Economics, hebben vervolgonderzoek naar DCC verricht. Dit onderzoek is gepubliceerd in Economisch Statistische Berichten. Tevens verscheen over dit onderwerp een opiniestuk in de Volkskrant.

DCC duurder
Uit dit onderzoek blijkt dat DCC duurder is voor de klant. Dat komt omdat de gastbanken bij DCC koersopslagen hanteren die variëren van 3% tot 8% op de wisselkoers. Je betaalt misschien wel geen commissie, maar er worden wèl ongunstige wisselkoersen gehanteerd. Ook de studenten die Kassa op pad stuurde om geld te pinnen waren met de DCC-optie duurder uit. Emke nam in Polen de proef op de som betaalde voor 650 Poolse zloty's (€150) maar liefst met DCC €171,30 en zonder DCC €155,90, een verschil van €15,40! Gerritsen en Rigtering vinden dat de financiële toezichthouders het DCC-proces onder de loep moeten nemen zodat consumenten beschermd worden tegen te hoge woekeropslagen op de geldende wisselkoersen.

DCC ook op betaalautomaten
Simon Lelieveldt is deskundige op het gebied van betalingsverkeer. Hij zegt dat je alarmbellen meteen moeten gaan rinkelen als op het scherm van de geldautomaat staat "no commission". Daarmee wordt je op het verkeerde been gezet, want er wordt niet bij verteld dat de gehanteerde wisselkoers ongunstig is zodat je op een andere manier betaalt voor het omwisselen van het geld door de gastbank. Hij benadrukt dat DCC altijd duurder uitpakt, want er wordt een service geboden en daar betaal je voor. Verder benadrukt Lelieveldt dat je ook alert moet zijn in landen buiten Europa. In de Verenigde Staten zie je geldautomaten die niet bij een bank horen. Bij deze geldautomaten heb je ook de keus voor DCC, maar daar betaal bovenop nog extra servicekosten. Verder benadrukt Lelieveldt ervoor dat je DCC ook tegenkomt op betaalautomaten en op internet.

Banken waarschuwen voor DCC
De grote banken, ING, ABN AMRO en Rabobank, waarschuwen op hun website voor afrekenen in euro's. Wat ons betreft zou dat wel wat explicieter en duidelijker kunnen. De term DCC kom je bijvoorbeeld niet tegen. Ook Betaalvereniging Nederland, de overkoepelende club van banken, meldt Kassa dat "de keuze om via DCC het bedrag in euro's af te rekenen, namelijk vrijwel altijd hogere kosten voor de klant met zich mee brengt."

Tot slot
Als je naar een land buiten de eurozone gaat, moet je er voor vertrek voor zorgen dat je pas bruikbaar is buiten Europa. Vanwege de veiligheid kan een pas buiten Europa namelijk meestal niet standaard worden gebruikt. Dat kun je zelf regelen bij je bank via internet of de telefoon. Kies bij een geldautomaat dus nooit voor DCC, dan ben je (veel) duurder uit!
 
Rijst

Twee keer per jaar oogsten de boeren hun rijst. En het is nu weer de tijd ervoor. Dat betekent dat op veel wegen een heleboel klei ligt, die door de machines, die de rijst oogsten, wordt achtergelaten. Zolang het droog is gaat het wel, maar als het regent worden veel binnenwegen spiegelgladde modderbanen. Zeker op 2 wielen is het oppassen geblazen.

Daarnaast moet de rijst gedroogd worden. En de gemakkelijkste plaats hiervoor is weer diezelfde weg. Over grote delen van wegen –niet alleen de binnenwegen maar ook gewoon de “grote weg” van Nha Trang naar Dalat- wordt de rijst uitgespreid. Op de binnenwegen probeert men aan 1 zijkant een heel klein stukje vrij te laten voor de motorfietsen. Soms ook niet en dan rij je gewoon over de rijst.

Even Googlen op “Vietnam rijst drogen” en er komen voldoende afbeeldingen.
 
Artikelen bestellen

De schokdempers van Erichs motor deden van alles behalve dempen. Ik heb al eerder aangegeven dat onderdelen hier moeilijk te krijgen zijn. Dus Erich is het wat verder weg gaan zoeken en ik ontving deze mail:

I have at long last found a supplier from China. Shanghai where the bike was made so now I am a happy little boy. I have ordered new shocks from them hopevyo get them in under two weeks. We shall see if that happens won't we.
Now I can get all my parts for my bike from them and a lot cheaper as well. To get the shocks from England that are £141, from USA £100...cheaper than England but to post £50...and from China £94, post out £27 total £121. A really good saving and not only that they will put down half the price on the invoice. S very good deal all round I say.


Klinkt goed, nietwaar? Deze mail was van een kleine 2 weken geleden, dus ik heb eergisteren maar eens gevraagd of de dempers al binnen waren. Gisteren ontving ik ‘s morgens:

No they have not arrived, long story but I will cut it short for you.
I did not hear from them so I sent them an email asking what's the latest news and I was told that they had been sent two days ago. I thought that's good.
Then I get an email from them asking for my postcode? I told them that Vietnam does not use post code. This went on for a couple of more emails. I heard nothing from, then I get an email with tracking number UPS. But when I used this number I was told that the UPS could not find it. Then I get another email explaining that it is stuck in Hong Kong Warehouse waiting for a POSTCODE. So once again I told them that Vietnam does not use a POSTCODE. Also UPS is a very big company I would think that they would be able to get a POSTCODE BY LOOKING ON GOOGLE MAPS. Then I get another email saying that they got the code. Al it is is a six numbers. Now everything is ok.
I don't know what this six number is for I have never seen a POSTCODE for Vietnam using DX numbers. I will take this six figure number down to the postoffice and see what they think.
If this go's on one more time I will tell them that I will contact, Ebay and PayPal and let them deal with it.


Let op de inconsistentie in het begin: ze hebben de zaak verzonden en vervolgens vragen ze om een postcode. Dus toch niet verzonden. Maar goed, uiteindelijk blijkt er toch schot in de zaak te zitten getuige de mail van diezelfde avond:

The latest update to this story. My shocks are now in Saigon UPS Office. I have no idea what all the fuss was about. You have to remember I am dealing with people from China not Vietnam. But there is a similarity going on hear. You never get a straight answer from them other than their own type of an answer.
I am beginning to think there is something in the water across Asia. Hmmm!


E.e.a. toont wel dat het bestellen van iets in het buitenland vanuit Vietnam een zaak van veel geduld, een lange adem en onnoemlijk veel vertrouwen is. Nu maar afwachten of ze ook daadwerkelijk afgeleverd worden. Laten we het hopen, dan kunnen we tenminste weer een tripje maken.
 
Wandeling

Deze foto is vorig jaar zomer door mijn dochter gemaakt met een mobieltje. Dit is een van de binnenwegen in de buurt van mijn huis. Voor degenen die hier geweest zijn: iets voorbij de begraafplaats. Eén van de redenen waarom je hier nooit hard een bocht in kan gaan: dit kan er in de bocht wandelen. En ze gaan echt niet opzij, ook niet met luid toeteren (de Vietnamezen gaan zelf ook niet opzij dus vreemd is het niet :) ).

full
 
Laatst bewerkt:
Artikelen bestellen (vervolg)

Ik kreeg gisteravond (zondag) de volgende mail van Erich:

They arrived today, my rear shocks for my bike. Very quick delivery only 7 days. What was all the fuss about I have no idea. I have to say they are really a heavyweight.
So now I have to get them fitted sometime this week. When fitted I should have a more comfortable ride, oh yer.


Eind goed, al goed. En inderdaad, zondag is hier voor veel mensen een gewone werkdag. Nu even afwachten wanneer ze gemonteerd kunnen worden. Ik heb gezien, dat dat een heel vervelende klus is gezien de moeilijk bereikbare plaatsen van de bevestigingsbouten.
 
Avatar

Mijn avatar is een deel van deze foto. Je ziet veel van dit soort winkeltjes in de toeristengebieden.

full
 
2e hands motorfietsen

Ik kreeg van Erich de melding, dat het tegenwoordig voor buitenlanders is toegestaan om 2e hands motorfietsen te kopen. Ik heb hiervan (nog) geen bevestiging kunnen krijgen, dus ik geef het ongecontroleerd door: kopen op eigen risico.
 
2e hands motorfietsen (vervolg)

Minh heeft ook nog wat gezocht en kwam met het volgende.

According to The Instructions 36/2010/TT-BCA of The Ministry of Police in 2010, foreigners can own oficially second-hand motors or autos if they have a Work Permit and a Regular/Temporary Card (minimum 1 year) in Vietnam.

So if I understand this correctly, tourists or foreigner living in Vietnam without a Work Permit shall not be able to own the motor/auto officially.


Dus het lijkt erop dat het (voorlopig?) “kopen op eigen risico” blijft.
 
Verhuizen naar Vietnam

Als er mensen zijn die ook naar Vietnam gaan emigreren, wil ik die met alle plezier mijn ervaringen vertellen. Om diverse redenen wil ik deze niet op het forum plaatsen. Zij kunnen mij te allen tijde een PM sturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan