Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oxi, is dat zo? Nooit getest met de TomTom eigenlijk. Hoe betrouwbaar is die GPS info eigenlijk?

Vanaf vandaag ben ik trouwens ook een woon-werk/studie rijder. Elke dag 30 km heen en weer 30 terug. Kijken hoe het gaat :)
 
Nee, ik zat niet op de motor, dan kan ik er niet bij ;)
De Div stond ook niet op de bok, maar op de heftafel in de voorwiel klem. En tijdens het rijden gisteravond had niemand er last van dus ik ga er van uit dat het goed staat, in ieder geval niet te hoog, maar exact op de hoogte van het standaard dimlicht.
En dan nog, als je de motor op de bok zet, lichtbundel aftekent op muur. Vervolgens xenon monteert en ervoor zorgt dat je dezelfde lichtbundel creëert is er niets aan de hand.

(wel er vanuit gaande dat het origineel al goed zit)
 
Even een vraagje over cardanolie. Ik wil de cardanolie van mijn Div 900 uit 1995 verversen. Ik heb bij Motozoom een flesje Castrol Differential EPX 90 gehaald, SAE 90 API, GL5. Nou staat er in het boekje van de Div, dat je SAE 80 API, en GL4 moet hebben. Er staat wel bij dat GL5 of GL6 ook kan, dus dat is geen probleem. Nou zit ik alleen even met het "probleem", dat er 80API in moet, en dat ik 90API heb. Ik kan 80 namelijk niet vinden. Weet iemand of ik ook gewoon de 90 kan gebruiken? Voor zover mijn beperkte kennis van olie rijkt, hebben die getallen te maken met de dikte van de olie.

Kan ik die 90 API gewoon gebruiken, of moet ik echt 80 hebben?
 
Even een vraagje over cardanolie. Ik wil de cardanolie van mijn Div 900 uit 1995 verversen. Ik heb bij Motozoom een flesje Castrol Differential EPX 90 gehaald, SAE 90 API, GL5. Nou staat er in het boekje van de Div, dat je SAE 80 API, en GL4 moet hebben. Er staat wel bij dat GL5 of GL6 ook kan, dus dat is geen probleem. Nou zit ik alleen even met het "probleem", dat er 80API in moet, en dat ik 90API heb. Ik kan 80 namelijk niet vinden. Weet iemand of ik ook gewoon de 90 kan gebruiken? Voor zover mijn beperkte kennis van olie rijkt, hebben die getallen te maken met de dikte van de olie.

Kan ik die 90 API gewoon gebruiken, of moet ik echt 80 hebben?
In mijn WPH staat het volgende:


full



En een beter antwoord heb ik niet. -O-
 
Dat staat inderdaad ook in mijn boekje. Er staat dat je ook 80w90 kunt gebruiken, maar niks over alleen 90. Weet het dus niet helemaal zeker. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
 
Oxi, is dat zo? Nooit getest met de TomTom eigenlijk. Hoe betrouwbaar is die GPS info eigenlijk?

Vanaf vandaag ben ik trouwens ook een woon-werk/studie rijder. Elke dag 30 km heen en weer 30 terug. Kijken hoe het gaat :)

Erg nauwkeurig is mijn ervaring. De kaarten meestal wat minder, die lopen altijd wat achter.

Een punt op je GPS bevind zich meestal in een straal van 3 meter van het werkelijke punt. De snelheidsmeter is meestal op 0,15km/u naukeurig.
 
Ik heb, zoals eerder gezegd, het standaard dimlicht eerst op de muurt afgetekend, toen de xenon gemonteerd en dat stond een best stuk hoger dan de dimlicht aftekening.
Na het bijstellen van de hoogte van de koplamp zie ik verder geen vreemd V-vormig lichtbeeld.
Kan misschien liggen aan het type reflector of glas. Mijn div is een import motor met dus mogelijk een ander type lamp / reflector / glas. (???)

Ik wist dat ik het nog ergens gedocumenteerd had *O* - helaas zijn de foto's een beetje overbelicht, maar zo zit het dus bij mijn XJ. Als ik de motor op de bok zet met licht aan, en ik ga voor de motor staan op ~30m afstand, dan is het in orde, maar in als ik in de denkbeeldige berm ga staan is het hinderlijk fel. Het zijn de rood aangegeven "prisma's" die bij mij hoofdzakelijk voor het hinderlijke strooilicht zorgen. De dimlicht bundel wordt door het afplakken vrijwel niet aangetast.
full
 
Geeft een "reguliere" Philips H4 lamp trouwens al een stuk beter licht dan de originele lamp in de Div?
 
Trouwens, over balhoofdlagers gesproken. In de howto hier wordt de oude ballager vervangen door een naaldlager. Heeft dat voordelen? Ben benieuwd wat voor lager Motoport erin stopt als ik 'm daar laat vervangen. Als naald beter is dan hoef ik geen originele. :P
Het contactoppervlak van naaldlagers is veel groter dan bij kogellagers, ik verwacht (hoop) dus dat dit langer meegaat :)

Ik heb de remschijven overigens via Ebay bij een winkel in de UK gekocht, twee remschijven inclusief blokjes en verzendkosten voor ca 140 euri, alles nieuw!
Heb je een linkje naar de verkoper of een advertentie? Voor die prijs heb ik ze namelijk niet nergens gevonden, en ooit ben ik ook aan de beurt voor nieuwe schijven.

Over 1.5 week lekker touren in Duitsland. Twijfel nog even of ik zelf ga rijden met wat slechter weer, ben toch wat onzeker in de bochten en dat wil je niet echt hebben in de bergen..
(tja, vrouw he :+ )
Bij regen gewoon minder hard rijden in de bochten. De banden kunnen alsnog veel hebben, de truc is om te zorgen dat je ver van het maximum afblijft.

Wat woonwerk verkeer betreft: 't is wel vermoeiend! Qua files valt het mee, de aankomsttijd loopt niet ver op t.o.v. wat m'n GPS verwacht, maar 130 km is best veel :)
Div houdt zich tot nog toe goed, hoewel het blok wel wat olie lekt... Het is me niet geheel duidelijk of het vanuit de klepdeksel komt, of dat het blok lager ergens lekt (aan de linkerkant). Voorlopig vind ik het wel best, zolang er geen druppels op de grond liggen :)
 
vandaag @#$%met de koekblik naar R'dam geweest vanaf Alkm. heb er 3,5 uur over gedaan en al die heerlijke motoren mij voorbij rijden. Ik moest wel met de auto. Heb wel heel veel Diversions gezien op de A4,A20,A9. en een blauwe met twee lampjes bij de kuip zoals Kees Denhaag ze ook heeft. toevallig iemand van hier?

ALs het droog is morgen wel met brommer.
 
Laatst bewerkt:
vandaag @#$%met de koekblik naar R'dam geweest vanaf Alkm. heb er 3,5 uur over gedaan en al die heerlijke motoren mij voorbij rijden. Ik moest wel met de auto. Heb wel heel veel Diversions gezien op de A4,A20,A9. en een blauwe met twee lampjes bij de kuip zoals Kees Denhaag ze ook heeft. toevallig iemand van hier?

ALs het droog is morgen wel met brommer.
`
Ik heb een alibi! Geen meter hoeven rijden vandaag.
 
Div houdt zich tot nog toe goed, hoewel het blok wel wat olie lekt... Het is me niet geheel duidelijk of het vanuit de klepdeksel komt, of dat het blok lager ergens lekt (aan de linkerkant). Voorlopig vind ik het wel best, zolang er geen druppels op de grond liggen :)
Een beetje zweten is niet erg en inderdaad als ik geen oliespoor achter laat of veel olie moet bijvullen, dan zou ik mij niet druk maken. ;) 8-) :]
 
Hoi allemaal,

Ben beginnend rijder en wil een beetje leren sleutelen aan mijn diversion xj600s uit 1995. Zo wil ik hem o.a. winterklaar maken (wil gewoon doorrijden in de winter) en heb een snelheidsmeter die nu ff zeg bekijk het maar.

Wie knutselt een beetje waar ik kan meekijken en eventueel meesleutelen.

Groetjes, Mario
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ben beginnend rijder en wil een beetje leren sleutelen aan mijn diversion xj600s uit 1995. Zo wil ik hem o.a. winterklaar maken (wil gewoon doorrijden in de winter) en heb een snelheidsmeter die nu ff zeg bekijk het maar.

Wie knutselt een beetje waar ik kan meekijken en eventueel meesleutelen.

Groetjes, Mario
Heb je een WerkPLaatsHandboek :? Hierin worden veel werkzaamheden stap voor stap besproken.
 
RemcoNL
Heb je een linkje naar de verkoper of een advertentie? Voor die prijs heb ik ze namelijk niet nergens gevonden, en ooit ben ik ook aan de beurt voor nieuwe schijven.

Via onderstaande link heb ik de schijven gekocht (Sandybikeparts in Engeland, 92,50 euro voor twee"(!) gloedjenieuwe remschijven (front div. 900)) Ik kreeg de schijven binnen twee dagen (!!!) thuis gestuurd en ben erg tevreden.

http://cgi.ebay.nl/XJ900-XJ-900-XJ-...25?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20b4313781


Ik heb de remblokjes ook in Engeland besteld maar die duurden veel langer, was wel goedkoop maar duurde twee weken voordat ik ze binnen kreeg
 
Hoi allemaal,

Ben beginnend rijder en wil een beetje leren sleutelen aan mijn diversion xj600s uit 1995. Zo wil ik hem o.a. winterklaar maken (wil gewoon doorrijden in de winter) en heb een snelheidsmeter die nu ff zeg bekijk het maar.

Wie knutselt een beetje waar ik kan meekijken en eventueel meesleutelen.

Groetjes, Mario

Vwb je snelheidsmeter, controleer even of de kabel nog vast zit... Bij mij stopte de boel er laatst ook mee, bleek de kabel losgetrilt te zijn. Natuurlijk wel aan de kant van de teller, anders was het te makkelijk geweest :+
 
vandaag @#$%met de koekblik naar R'dam geweest vanaf Alkm. heb er 3,5 uur over gedaan en al die heerlijke motoren mij voorbij rijden. Ik moest wel met de auto. Heb wel heel veel Diversions gezien op de A4,A20,A9. en een blauwe met twee lampjes bij de kuip zoals Kees Denhaag ze ook heeft. toevallig iemand van hier?

ALs het droog is morgen wel met brommer.

Als het tussen 06:00 en 07:00 uur op de A9 of A4 was, zou ik er een van geweest kunnen zijn. Ik rij dagelijks van Zaanstad naar Den Haag met de Div. Was vanmorgen wel erg druk op de A9 ivm een ongeluk, stond op het hoogtepunt 26 km file...
 
Vwb je snelheidsmeter, controleer even of de kabel nog vast zit... Bij mij stopte de boel er laatst ook mee, bleek de kabel losgetrilt te zijn. Natuurlijk wel aan de kant van de teller, anders was het te makkelijk geweest :+
:^ Maar wel beide aansluitingen nakijken en bij het voorwiel beginnende (het makkelijkste). ;) 8-) :]
 
WTF.......dat scheelt een hoop!!!! :Y :} *O*

moest er nog wel 14,00 euro verzendkosten bij betalen ;)
Ik had achteraf gezien bij deze zelfde gast voor 35 euro ook nog 4 remblokken erbij kunnen krijgen, maar die had hij niet op Ebay staan.
Hij verkoopt overigens ook een remschijf voor het achterwiel voor weinig geld en zoals gezegd, ik ben er erg tevreden mee.
 
Even een vraagje over cardanolie. Ik wil de cardanolie van mijn Div 900 uit 1995 verversen. Ik heb bij Motozoom een flesje Castrol Differential EPX 90 gehaald, SAE 90 API, GL5. Nou staat er in het boekje van de Div, dat je SAE 80 API, en GL4 moet hebben. Er staat wel bij dat GL5 of GL6 ook kan, dus dat is geen probleem. Nou zit ik alleen even met het "probleem", dat er 80API in moet, en dat ik 90API heb. Ik kan 80 namelijk niet vinden. Weet iemand of ik ook gewoon de 90 kan gebruiken? Voor zover mijn beperkte kennis van olie rijkt, hebben die getallen te maken met de dikte van de olie.

Kan ik die 90 API gewoon gebruiken, of moet ik echt 80 hebben?

Deze kun je gewoon prima gebruiken. Het verschil zit 'm in de dikte van de olie. SAE90 kan iets beter tegen hogere temperaturen dan SAE80. Ik heb dat spul er zelf ook in gegooid. edit: bij nader inzien heb ik blijkbaar castrol epx 80w90 erin zitten.

Voel voor de gein eens hoe warm de cardan wordt na een rit.

FYI:
J300 SAE - Motor:

Monograde - Engine Oils
In Monogrades VI will only measured at 100 ° C. Depending on the season or climate zone, an oil change be made in order to ensure sufficient lubrication of the engine. The class specifies a number indicating the lowest possible use of oils in winter temperature and summer oils, the maximum operating temperature. Winter oils will also receive nor the "W" as an identifier for a winter oil.

Viscosity class Area of application Use at approx.
in relation to climatic zone and/or time of the year Outside temperature
-----------------------------------------------------------------------------------------
SAE 0W-5W Winter oil for nordic countries beyond -30 °C
SAE 10W Winter oil 0 to -20 C°
SAE 15W Winter oil -15 to +20 °C
SAE 20W-20 Winter, summer oil, according to climatic zone -10 to +20 C°
SAE 25W Winter oil fin mild climatic zones 0 to +30 °C
SAE 30 Summer oil up to +30 C°
SAE 40 Summer oil, for southern countries +15 to +40 C°
SAE 50 Summer oil for tropical countries above +40 °C

Multi-grade - Engine Oils
For multi-grade oils, two viscosity classes are defined which are distinguished by a „W“. The number before the „W“ describes the lowest possible application temperature such as mono-grade oils. The number after the “W”, the summer number, determines the highest possible application temperature. The VI of a multi-grade oil is measured at 40°C and at 100°C.

Viscosity class Area of application Use at approx.
in relation to climatic zone and/or time of the year Outside temperature
------------------------------------------------------------------------------------------
SAE 0W-30 All-season oil below -30 to +30°C
SAE 0W-40 All-season oil below -30 to +40°C
SAE 5W-30 All-season oil below -20 to +40°C
SAE 5W-40 All-season oil below -20 to +40°C
SAE 5W-50 All-season oil below -20 to +50°C
SAE 10W-30 All-season oil -20 to +20 C°
SAE 10W-40 All-season oil -20 to +40 C°
SAE 10W-50 All-season oil -20 to +50 C°
SAE 15W-40 All-season oil -20 to +50 C°
SAE 20W-50 All-season oil -10 to +40 C°


Motor vehicle gear oils:

Single-grade gear oils
Viscosity class Area of application in relation to
climatic zone and/or time of the year
-------------------------------------------------------
SAE 70 W Special oil for nordic countries
SAE 75W Winter oil
SAE 80W Winter oil
SAE 90W Summer oil
SAE 140W Summer oil for specific areas of use

Multigrade gear oils
Viscosity class Area of application in relation to
climatic zone and/or time of the year
-------------------------------------------------------
SAE 75W-90 All-season oil
SAE 80W-90 All-season oil
SAE 85W-140 All-season oil/summer oil

Note
For motor vehicle gear oils, the selection of the SAE classes is carried out more rarely according to the climatic zone and/or the outside temperature, but rather according to the gear type, like for example change-speed gears, driving axle, planetary hub reduction axle, etc.
For this reason, the manufacturers instructions have to be complied with in any case.

bron: PROFI-TECH GmbH – Motorenöle. Additive. Service-Produkte.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan