Probleem waar ik mee zou beginnen staat vetgedrukt.Ik heb een ZXR400L2 die bijna 2,5 jaar heeft stilgestaan en niet wil starten. Oude brandstof is uit hele systeem gehaald, benzinetank is van binnen roestvrij. Carburateurs heb ik er afgehaald, zien er nog goed uit en daar waar nodig schoongemaakt. Stationair sproeiers (pilot jet) zaten in de doorgang verstopt en zijn weer gangbaar gemaakt. Hoofdsproeiers (main jet) zijn ook open. Alle lucht/brandstof kanalen in de carburateur doorgeblazen. Vlotternaalden en buizen zien er nog goed uit, maar zijn mogelijk verouderd (rubber tip)? Vlotters staan op 10 a 11 mm hoog. Stationair/lucht schroeven staan 1,5 uitgedraaid vanaf volledig ingedraaid. De bougies zijn nieuwe en geven een vonk (buiten het blok getest). De brandstofpomp werkt. Ik start zonder luchtfilterhuis en met benzine (RON98) vanuit een flesje aangesloten op het benzinefilter. Tijdens het eerste moment van starten maakt hij tijdens de eerste slagen aanstalten om aan te slaan, inclusief plof uit de uitlaat. Langer doorstarten resulteert in een verzopen motor met natte bougies. Graag maak ik gebruik van jullie kennis om verder uit te puzzelen wat de oorzaak van het niet starten kan zijn en hoe dit verholpen kan worden. Hierbij denk ik aan:
- Wat moet sowieso vervangen worden na lange stilstand?
- Ultrasoon reinigen van carburateurs?
- Vervangen vlotternaalden en buizen (carb revisiesetje)?
- Beste procedure om te starten (wel/geen choke, gas)
Graag hoor ik jullie ideeën.
Probleem waar ik mee zou beginnen staat vetgedrukt.
Help m ff met een snufje remmenreiniger.
Helaas al geprobeerd, mocht niet baten
Je bedoeld benzine bij de olieKijk ook eens of er geen benzine bij de olie zit, (carburateurs kunnen door lekken ) als je de olie vul dop er afhaal en je ruikt in het gat van de vuldop en het ruikt dan erg naar benzine dan zit er dus olie bij de benzine, alles er uit laten lopen, andere olie er in en kijken of hij dan wil starten,
succes
Dat was ook mijn gedachte..Probleem waar ik mee zou beginnen staat vetgedrukt.
Neem aan dat je hem eerst volledig geladen hebt, maar als je accu ook 2,5 jaar heeft stilgestaan, zakt je spanning misschien wat ver in. waardoor eea misschien niet lekker werkt. Geen krachtige vonk oid. Je zou een setje startkabels kunnen proberen om te zien of het dat is.
Het is ook heel goed mogelijk dat je vlotternaalden niet goed afdichten daardoor kan de motor verzuipen.
Is dat een gok of weet je zeker dat het nodig is?Gaan vandaag 4 carburateur revisie setjes halen, we hopen dat dat het is.
Is dat een gok of weet je zeker dat het nodig is?
Goed nieuws! Inderdaad daneersttweede zorgen dat je vlotters kun werk goed gaan doen en netjes afstellen.
Als dat zo is, hoe is dan de staat van je pakkingen in het brandstofsysteem? Ik heb hier een CB500 met overlopende vlotters doordat m'n pakkingen en ringetjes keihard zijn. Doe daar nog een pomp bij en 't moet helemaal een groot verzuipfestijn worden.Dat is een gok.
Zo net proberen te starten met alleen de brandstof die nog in de carburateur zelf zit (Dus zonder brandstofpomp) en hij startte.
Dus mijn vermoeden is dat of de brandstof pomp teveel brandstof levert naar de carburateurs zodat de vlotternaalden open blijven of er lekt brandstof langs deze vlotternaalden waardoor het mengsel ook te vochtig is. Hebben nu sowieso een positief teken dat de motor loopt en de bougies hun werk doen. Het probleem moet hem dus in de brandstof toevoer buiten of in de carburateur zitten lijkt mij.
Heel erg bedankt voor de tips die er tot nu toe zijn geweest. Ik zal hier zeker nog wel updates plaatsen, en we zijn er nog niet dus alle vormen van support zijn natuurlijk welkom
Wat bedoel je?Da's wel een stuk duurder dan een revisiesetje.
Een manier om te testen of je vlotternaalden goed afsluiten; benzineslang aan de carburateurs laten zitten, carburateurs op de kop houden, als je door de benzineslang heen kunt blazen sluiten de naalden niet goed af.Gaan vandaag 4 carburateur revisie setjes halen, we hopen dat dat het is.