Zwevende schijf schoonmaken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.717
982
Almere
Kan je een zwevende schijf, waar zich troep tussen de busjes opgebouwd heeft, schoon maken en zo ja, hoe kan je dat het beste doen?

Alleen remmenreiniger heeft weinig effect omdat je dan lang niet alles tussen de busjes weg krijgt.

Is bijvoorbeeld aan de busjes draaien en spuiten met remmenreiniger voldoende en hoe soepel zouden ze moeten draaien?

Gewoon interesse of het kan of niet en waarom. Heb nog niets gedaan.
 
Pas op dat ze niet wegzweven :+

Kan je die busjes uberhaupt bewegen bij jou? Bij mij zitten ze op allemaal muurvast. Wat jij voorstelt zou wel de methode zijn.
 
Dan de vraag, moet je het uberhaupt wel doen. Met veel kracht kan ik enkele met de hand draaien.

Maar misschien hoort het helemaal niet te kunnen draaien :) heb nog nooit een nieuwe zwevende schijf in mijn handen gehad.

Wiel ligt te wachten op richten, alles dus los behalve lagers. Denk knap ze even op door bovenstaande en een nieuw laagje verf op het afgebladderde hart. Wiel moet ook gespoten worden, zo ziet alles er weer netjes uit straks. Mits het richten lukt. Anders gaat de motor uit elkaar en weg in stukjes... 800 euro voor een nieuw wiel is te veel.
 
Had je dat geld van het richten niet beter kunnen besteden aan een goed 2ehands wiel met schijven?
Aangezien je toch alles moet spuiten en netjes maken.
 
Alleen zijn ze tweedehands niet te vinden :) dat had ik liever gehad.

Wat te koop aangeboden wordt is voor een dl650 ipv dl1000. De 650 heeft een "ouderwetsche" pickup op het voorwiel zitten, de 1000 heeft deze op het voorste kettingwiel (digitaal) zitten.

Spuiten doe ik gewoon simpel, dus met een busje, kosten: 20 euro.

Stralen en poedercoaten gaat te ver.
Overigens heb ik eerder uitstekende resultaten behaald met sprayverf.

Het liefst had ik weer een dl650 gehad maar die dingen zijn zelfs op leeftijd en met een ton op de teller gewoon nog te duur. Ook krijg je problemen met zaken zoals schijven, lagers en seals om en nabij een ton.

De goedkope optie nu was de dl1000 goed opknappen en hem oprijden.
 
Filmpjes van Delboy kijk ik wel vaker, maar meer dan een standaard poetsbeurt had ik nog niet gevonden :)

Ik had hetzelfde in gedachten als het kon, maar dan op lage snelheid met een accuboor/schroeftol.

Kan dus gewoon.
Ga ik dat nog ff doen, daarna afplakken (ook de busjes) en een laagje verf er op.

Dank!
 
Ik denk zelfs dat ze geluid moeten maken onder het rijden???
sommige schijven zitten met bussen onder een kleine veerspanning aan het hart vast. Andere zonder die veer. De meeste japanners met veer, de meeste -sportieve- italianen zonder. Bij de schijven zonder veer hoorde ik een soort zoemen tijdens het remmen (schijven zetten zich de hele tijd een beetje?). Sommige ultra sportieve/race schijven zitten zo los op het hart, dat je ze idd kunt horen `rammelen``.
 
Kan ze weer prima ronddraaien.
Boutje met 2 carr. ringen er doorheen, moertje er op, ff langzaam langzaam rond laten draaien op de tol, tegelijk met remmenreiniger doorspuiten en klaar. Klinkt weer zand vrij :)
 

Bijlagen

  • IMG_20190602_165636576.jpg
    IMG_20190602_165636576.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20190602_165641749.jpg
    IMG_20190602_165641749.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 9
Dat zal je van mij aan moeten nemen :)
Ronddraaien ging wel, met wat geknars. Na schoonmaken nog steeds stevig maar zonder geknars.

Wat je op de schone foto goed ziet is de veerring die er tussen zit, te los is dus ook niet goed.

Schoonmaken en spuiten morgen maar even doen. Ik ga voor saai mat zwart :)
 
Hier nog een filmpje.

Ben geen expert, hij vloekt mij te veel alleen voor wat aandacht, maar het klinkt wel aannemelijk.


Maar goed, ondanks dat ze nu beter bewegen omdat het vuil er tussenuit is (wat mij ook gunstig lijkt, want anders minder ruimte om uit te zetten) heb ik geen radiale speling op de "knopen".
 
Ja, omdat je geen goud hebt staan... Moet je niet werken morgen B|

Heb ook goud staan maar vind het niet mooi. En nee, hoef niet te werken, maar dat heeft een hele nare reden ten grondslag..

Met dit soort ongein probeer ik, tussen alle huidige noodzakelijkheden door, "het leven" weer een beetje op te pakken en bezig te blijven.

Heb trouwens net de keuze gewijzigd van zwart naar zilver. Wel ff een heel stuk mooier.
 
Daaar hoef ik met die FZR1000 niet bang voor te zijn, dat wil niet zeggen dat die schijven geen geluid maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan