Zwevende remschijven gereinigd, haperen nu

T_Gixxer

MF veteraan
11 mrt 2011
1.641
0
IJmuiden
2 weken terug heb ik mijn remmen met remreiniger ingespoten, en sindsdien trilt mijn rem behoorlijk.. Maar wanneer ik de remmen hard indruk, verdwijnt dit..

Ik las ergens dat dit komt omdat de busjes niet meer goed glijden, en de schijf er een beetje scheef in kan liggen. :?

Hoe krijg ik de busjes weer glijdend? Goed inspuiten met remreiniger, of iets anders?
Voordat ik de remschijven inspoot met remreiniger, trilden mijn remmen zeer licht.
 
Ik heb de blokjes niet verwijderd, maar hoe kan volgens jou daar het probleem zitten? Ik heb achter dezelfde remblokken (dan wel het type voor "achter"), en met die rem is niks mee mis.
 
Hopelijk wel je blokjes eerst verwijderd? Anders zou ik het probleem daar zoeken en niet in de schijven.

Yep. Dat remreinigingsspul werkt niet prettig op je blokken. Ik ben er altijd heel voorzichtig mee en dek de blokken altijd af. Toch merk ik soms de eerste kilometers dat het remmen even minder lekker loopt, maar omdat er door het afdekken weinig op zit is dat zo weer weg.
Ik vermoed dat TS dacht dat het geen kwaad kon en wat al te ruim aan het spuiten is geweest..... TS, als het niet over gaat kun je er aan denken de blokken te vervangen.
 
Yep. Dat remreinigingsspul werkt niet prettig op je blokken. Ik ben er altijd heel voorzichtig mee en dek de blokken altijd af. Toch merk ik soms de eerste kilometers dat het remmen even minder lekker loopt, maar omdat er door het afdekken weinig op zit is dat zo weer weg.
Ik vermoed dat TS dacht dat het geen kwaad kon en wat al te ruim aan het spuiten is geweest..... TS, als het niet over gaat kun je er aan denken de blokken te vervangen.

Mijn schijven vibreren behoorlijk, en des te harder ik rij des te hoger de frequentie. Mijn remblokken zouden slechter kunnen gaan werken, maar hun remkracht blijft constant.

Anders zou mijn achterrem hetzelfde mankement moeten vertonen maar dat doet het niet.

Daarom dacht ik dat het in de busjes van de remschijven zit.
 
Mijn schijven vibreren behoorlijk, en des te harder ik rij des te hoger de frequentie. Mijn remblokken zouden slechter kunnen gaan werken, maar hun remkracht blijft constant.
Anders zou mijn achterrem hetzelfde mankement moeten vertonen maar dat doet het niet.
Daarom dacht ik dat het in de busjes van de remschijven zit.

Tja, jij riep dat het is ontstaan sinds je de schijven hebt gereinigd. Dan zoek ik de oorzaak in het gebruik van te veel remreiniger. Dat kan inderdaad het gevoel geven dat de zaak vibreert, omdat er plekken zijn die meer en minder grip geven. Een schijf is nooit zuiver vlak en dat voel je des te meer als de blokken minder grip geven.
Het lijkt me ook onlogisch dat die busjes opeens speling vertonen na een schoonmaakbeurt.....
Dat je achterrem het niet heeft daar heb je weinig aan. Je kunt daar net even minder reiniger hebben gespoten of minder op de blokken.

Als je de klacht al langer hebt moet je het gaan zoeken in de bekende verdachten: vastzittende of klemmende zuigers, schijven (slijtage of deels krom), busjes (ovaal), vering (afstelling, ongelijk afgesteld, andere problemen), wiellagers, banden.
 
Laatst bewerkt:
Tja, jij riep dat het is ontstaan sinds je de schijven hebt gereinigd. Dan zoek ik de oorzaak in het gebruik van te veel remreiniger. Dat kan inderdaad het gevoel geven dat de zaak vibreert, omdat er plekken zijn die meer en minder grip geven. Een schijf is nooit zuiver vlak en dat voel je des te meer als de blokken minder grip geven.
Het lijkt me ook onlogisch dat die busjes opeens speling vertonen na een schoonmaakbeurt.....
Dat je achterrem het niet heeft daar heb je weinig aan. Je kunt daar net even minder reiniger hebben gespoten of minder op de blokken.

Als je de klacht al langer hebt moet je het gaan zoeken in de bekende verdachten: vastzittende of klemmende zuigers, schijven (slijtage of deels krom), busjes (ovaal), vering (afstelling, ongelijk afgesteld, andere problemen), wiellagers, banden.

Busjes van de rechterschijf werken allemaal soepel, en op de linker schijf zitten er een aantal vast. De remschijf moet soepel over de busjes kunnen glijden, en ik vraag hoe ik dat voor elkaar krijg. Begin dan niet over remblokken, en vertel me waarmee ik het moet insmeren/inspuiten, of wat ik er anders mee moet doen.
 
Busjes van de rechterschijf werken allemaal soepel, en op de linker schijf zitten er een aantal vast. De remschijf moet soepel over de busjes kunnen glijden, en ik vraag hoe ik dat voor elkaar krijg. Begin dan niet over remblokken, en vertel me waarmee ik het moet insmeren/inspuiten, of wat ik er anders mee moet doen.

Dus waarschijnlijk linker remschijf krom.
Meten met een micrometer op slingering.
 
Als de busjes door vuil vast zitten dan kun je er wat WD40 op spuiten en dan voorzichtig ter hoogte van het busje met een doorslag en een kleine hamer de schijf heen en weer tikken over het schuifgedeelte van het busje heen.
Als het busje ingeslagen is dan zit er een kraag/braam die het schuiven van de schijf verhindert. Hier helpt alleen vernieuwen van de busjes tegen. Die schijn je los te kunnen kopen.
 
Als de busjes door vuil vast zitten dan kun je er wat WD40 op spuiten en dan voorzichtig ter hoogte van het busje met een doorslag en een kleine hamer de schijf heen en weer tikken over het schuifgedeelte van het busje heen.
Als het busje ingeslagen is dan zit er een kraag/braam die het schuiven van de schijf verhindert. Hier helpt alleen vernieuwen van de busjes tegen. Die schijn je los te kunnen kopen.

GEEN wd40 in de buurt of op remdelen spuiten, NOOIT!!!

Die busjes kun je weer loskrijgen door een boutje door de bus te halen en een moer erop te schroeven, op een gegeven moment kun je de busjes ronddraaien. Als je dan wat remmenreiniger tussen de bussen spuit en ze ronddraait komt het vuil los.
 
GEEN wd40 in de buurt of op remdelen spuiten, NOOIT!!!

Die busjes kun je weer loskrijgen door een boutje door de bus te halen en een moer erop te schroeven, op een gegeven moment kun je de busjes ronddraaien. Als je dan wat remmenreiniger tussen de bussen spuit en ze ronddraait komt het vuil los.
Zo hoort het. Ik verbaas me wel eens hoe veel goed bedoelde, doch knullige adviezen er op MF langskomen. Als die allemaal opgevolgd zouden worden, blijft er geen motorrijder over.
 
Dus waarschijnlijk linker remschijf krom.
Meten met een micrometer op slingering.

Met een micrometer (officieel 'schroefmaat') meet je de dikte, niet de slingering. Die kun je wél meten door het wiel van de grond vrij te laten en de schijf langzaam langs een pen/latje te laten lopen die je vasthoudt bij de voorvork. De pen/lat wordt weggedrukt, en als je deze op de maximale afstand vasthoudt, laat je het wiel verderdraaien en kun je de slingering meten door de maximale vrije ruimte op te meten.
 
Laatst bewerkt:
Met een micrometer (officieel 'schroefmaat') meet je de dikte, niet de slingering. Die kun je wél meten door het wiel van de grond vrij te laten en de schijf langzaam langs een pen/latje te laten lopen die je vasthoudt bij de voorvork. De pen/lat wordt weggedrukt, en als je deze op de maximale afstand vasthoudt, laat je het wiel verderdraaien en kun je de slingering meten door de maximale vrije ruimte op te meten.

Ja je hebt gelijk, ik bedoelde dus een meetklokje .
Met een statief ergens aan de motor vast maken (magneet statief) en meten.
 
1 of 2 remzuigers zijn niet helemaal soepel gangbaar.
bij slepend remmen geeft dit een schokkend remgedrag. bij stevig remmen is er geen probleem.
mogelijk met de remreiniger het beetje smering die er zit weg gespoeld. of mogelijk de rubbers aan getast.
mogelijk dat 1 remklauw/remzuiger de oorzaak is

remklauw/zuigers demonteren, schoon maken en nieuwe rubbers monteren met de speciale remzuigervet.
 
De consrtuktie van een schijfrem op de busjes is zo gemaakt dat de schijf als het goed is niet zal slingeren maar zal de remvoering bepalen waar de schijf zal draaien want hij hangt gewoon los op een aantal busjes die een kleine slingering toelaten van de schijf.
Anders gezegt de speling tussen de remblokken maakt waar de schijf op de busjes zal zitten.
De schijf moet dus aan beide zijden nog ruimte hebben op de busjes.
Heel anders is het wanneer de remschijf zachte plekken heeft waardoor deze op sommige plaatsen wat dunner is geworden.
Deze dunne plaats zal er voor zorgen dat de remvoering verder naar binnen zal gaan (remkracht min wrijving) en bij verder draaien niet goed meer terug gaan ( remkracht plus wrijving ) .
Dus bij het remmen zal de voering makkelijk in het dunne stuk gaan dan terug bij het dikke stuk van de remschijf en zal de remkracht telkens veranderen met het dikke stuk naar het dunne stuk van de schijf.
Zorg altijd dat op geen enkele manier een reinigingsprodukt aan de remcups kjomt.
 
een beetje WD40 kan best, dat is wel een heel ander product dan olie of vet. Aanvulling is wel dat het niet op de remblokken mag komen en dat je de remschijf naderhand goed moet reinigen met remmenreiniger.
 
Zo hoort het. Ik verbaas me wel eens hoe veel goed bedoelde, doch knullige adviezen er op MF langskomen. Als die allemaal opgevolgd zouden worden, blijft er geen motorrijder over.
Ben blij dat jij zonder te weten waar over je praat en zonder enig idee te hebben wat het kennis nivo is van degene die advies geeft meteen een stevige mening denkt te kunnen hebben.
Je voegt verder niks inhoudelijks toe aan dit topic waar TS wat aan heeft maar pist wel over een ander heen. |(
STOERE VENT hoor :(
Beetje WD40 wat je gemorst hebt los je zo op met wat remmenreiniger dus beetje zo niet geheel kansloos om zo'n "intelligente" doch nutteloze post te plaatsen.
Sleutel al meer dan 30 jaar aan alles wat een verbrandingsmotor heeft dus weet echt wel wat er wel en niet kan.

En ik mag er toch vanuit gaan dat elke motorrijder/sleutelaar weet dat je na het werken aan je remmen alles even goed ontvet met remmenreiniger of iets dergelijks. Als je deze basis kennis al ontbeert dan kun je maar beter van een motor af blijven qua sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Ben blij dat jij zonder te weten waar over je praat en zonder enig idee te hebben wat het kennis nivo is van degene die advies geeft meteen een stevige mening denkt te kunnen hebben.
Je voegt verder niks inhoudelijks toe aan dit topic waar TS wat aan heeft maar pist wel over een ander heen. |(
STOERE VENT hoor :(
Beetje WD40 wat je gemorst hebt los je zo op met wat remmenreiniger dus beetje zo niet geheel kansloos om zo'n "intelligente" doch nutteloze post te plaatsen.
Sleutel al meer dan 30 jaar aan alles wat een verbrandingsmotor heeft dus weet echt wel wat er wel en niet kan.

En ik mag er toch vanuit gaan dat elke motorrijder/sleutelaar weet dat je na het werken ana je remmen alles even goed ontvet met remmenreiniger of iets dergelijks. Als je deze basis kennis al ontbeert dan kun je maar beter van een motor af blijven qua sleutelen.

Ben dan blij dat je niet aan mijn motorvoertuigen sleutelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan