Zuigerspeling honda C77

Ericmoto

Knallen met de kat
18 jan 2015
554
411
Nootdorp
Beste techneuten,
ik ben bezig met het reviseren van mijn Honda C77 dream. Dat is een 300 cc tweecilinder uit 1962. De cilinders moeten worden opgeboord, ik heb overmaat zuigers. Nu staat er in het service manual dat de zuiger/ cilinder speling nieuw tussen de 0,02 en de 0,05 moet zijn, bij 0,15 moet de boel worden vervangen.
is die 0,05 niet wat krap voor een luchtgekoelde tweecilinder? Het revisie bedrijf vind dit namelijk wel, en ik twijfel nu.
iemand hier ervaring hiermee? Alvast dank voor het meedenken!
 
Als de overmaat zuigers origineel Honda zijn zou ik de originele toleranties aanhouden.
Zijn het aftermarket zuigers dan moet je de zuigerspeling aanhouden die de fabrikant van die zuigers op geeft, bij Wiseco krijg je er een mooi briefje bij de (gesmede) zuigers met info.
 
Als de overmaat zuigers origineel Honda zijn zou ik de originele toleranties aanhouden.
Zijn het aftermarket zuigers dan moet je de zuigerspeling aanhouden die de fabrikant van die zuigers op geeft, bij Wiseco krijg je er een mooi briefje bij de (gesmede) zuigers met info.
dit klopt.

Honda heeft de uitzettingen etc echt goed voor elkaar. Aftermarket zuigers hebben andere toleranties
 
Ben ik de enige die plaatjes wil?
Hoi Sammie, hier is hij zoals ik hem heb gekocht.
E2D3DDAD-6E67-40ED-B270-0CD5F6EA8347.jpeg
 
Ik heb de "Alles over uw ..."boekjes van de Honda Dream C71/76 en de Honda C72/77.
Hierbij worden de toleranties opgegeven bij een tot 250 oC verhit blok gegeven:
C71/76 en voor de C72/77 0,06 - 0,07 mm

Ik heb zelf de C76 gehad, dus die met de koppeling op de krukas. Dat zorgde geheid voor een gebroken krukas (2x).
 
Daar ga ik wel van uit hoor, ik vond het al netjes dat hij belde om na te vragen of het wel klopt wat er in dat manual staat, ik had hem een paar kopietjes gegeven.
 
Niet van een c77 trouwens. Wel luchtgekoeld. Wel Honda. Ik kreeg er nog geen 0.05 mm tussen en heb slijtage sporen aan de inlaat kant. Zat de denken aan te weinig speling, maar dat hoeft dus niet. Een dunnere voelmaat heb ik niet. ( En zijn er misschien ook niet?)
Wil je met n voelmaatje van 0.05 de zuigerspeling meten..??
Hier heb je wel wat anders voor nodig, een gauge meter ( binnenmicrometer) en een schroefmaat.
1664706603127.png
 
Laatst bewerkt:
Wil je met n voelmaatje van 0.05 de zuigerspeling meten..??
Hier heb je wel wat anders voor nodig, een gauge meter ( binnenmicrometer) en een schroefmaat.
Bekijk bijlage 1809660
Heb ik hoor :+, ik heb eerder met dit revisie bedrijf gewerkt, ik had een CB 450 uit 1973 met versleten zuigers, toen was alles volgens afspraak gedaan.
 
Lijkt me een prima tolerantie.
Ik hou voor ouwe Hallie zijkleppers ook altijd 0,03~0,05 aan.
Tenzij, net als destijds zonder in te rijden, meteen het veld in; 0,05~0,08mm.
Is het blok wat eerder 'los'..
 
Wil je met n voelmaatje van 0.05 de zuigerspeling meten..??
Hier heb je wel wat anders voor nodig, een gauge meter ( binnenmicrometer) en een schroefmaat.
Bekijk bijlage 1809660
Ja weet ik, maar die heb ik niet. Dus maar geprobeerd iets van een baseline te vinden. Ik ga de cilinder sowieso naar een revisie bedrijf brengen. Aan de zijkanten heb ik overigens wel genoeg speling voor een 0.2. aan de voor en achterzijde tenminste niet teveel speling :)
 
Laatst bewerkt:
Een koude zuiger is toch ovaal?
Ja dat blijkt, maar wist ik niet. Heb nooit eerder een viertakt open gehaald eigenlijk. Dat ze wat taps naar boven zijn wist ik wel. Maar dat is het leuke om er zelf eerst naar te kijken voor ik het wegbreng. Beetje soort van motorische archeologie om uit te vinden wat er allemaal eerder is gedaan en of dat goed is gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan