ZRX trefpunt deel 15, ze kunnen altijd beter!

Bijlagen

  • 20200201_155213.jpg
    20200201_155213.jpg
    307,4 KB · Weergaven: 0
wat Stefan al zegt, hij wordt bij 200 graden afgebakken en dan loopt het vet er als water uit. Ik heb spacers liggen om de lagers erin te persen mocht je die nodig hebben. Eruit halen is wel een leuk klusje :+
 
Kawasaki kerstverhaaltje 🎄
Een beetje afleiding voor als je naast je vrouw verplicht de kerstspecial van All You Need Is Love zit te kijken

Kerst staat voor de deur, dus buiten struikel je over de kerststalletjes, lange rijen bij de supermarkten voor de kerstinkopen, en op tv komt de ene na de andere kerstfilm voorbij. Het moment dus om even stil te staan waar het echt om draait in deze wereld van goed en kwaad, licht en donker, vrede en oorlog:

kawasakired-logo.jpg


Lang geleden, in een tijd dat een strijd tussen licht en duisternis wederom was losgebarsten, in een land hier ver vandaan, rolt er een vliegtuig een hangaar uit. Het is de KI-61 Hien, de "Vliegende Zwaluw". Een toestel gebouwd om controle in het luchtruim zeker te stellen. Het luchtruim boven Japan, we schrijven namelijk het jaar 1939.

Screenshot_20231223_204223_YouTube.jpg


Op de foto hierboven is de Hien te zien, terwijl hij door de Japanse crew de hangaar uitgerold wordt, klaargemaakt voor een missie. Maar er valt in de achtergrond nog iets op, op de hangaardeur. Dat is een bekend logo:

river_mark_bg_sp.jpg


Kawasaki River Mark logo inderdaad. Sinds 1922 richt het Japanse bedrijf Kawasaki zich op de productie van vliegtuigen. Dit doen ze verdienstelijk, met een aantal zeer succesvolle productietoestellen, waaronder dus de Kawasaki KI-61 Hien.

Ruim twee jaar geleden ging ik op mijn Kawasaki ZRX op bezoek bij @kawa ted. Jullie kennen Ted hoogstwaarschijnlijk wel als echte Kawasaki enthousiast, maar Ted en ik delen nog een andere interesse: militaire luchtvaart. Ik maak van dit onderwerp graag schaalmodellen en nadat ik door de bouw van een 1/72 PBY Catalina met Ted bevriend was geraakt moest er eens een bezoekje van komen. Ik ging niet met lege handen naar huis. Hij gaf mij een doosje mee van een 1/48 Kawasaki Hien:

20220703_184525.jpg


Een jaar later was ik klaar met het bouwen hiervan. Hij moest natuurlijk groen worden, het is immers een Kawa. Ted vroeg me na het zien van de foto's toen al om een keer een berichtje te maken en te delen hier op het forum, want ja, nogmaals: het is immers een Kawa. Het kwam er steeds niet van, maar inmiddels weer een jaar later, speciaal voor Kerst, hieronder dus een aantal foto's van het resultaat:

IMG_20221129_200839-01.jpeg


IMG_20221129_194017-01-01.jpeg


IMG_20221129_194712-01.jpeg


Ik vind het nog steeds supertof dat ik dit kitje heb kunnen bouwen, met dank aan @kawa ted. Dus Ted, en iedereen, ik wens jullie fijne dagen en een gelukkig en gezond 2024! 🎆🍾

Ps: De Japanse Kawasaki KI-61 werd ontwikkeld rondom de Daimler-Benz DB 601, een Duitse motorblok. Dat principe heeft Kawasaki bij de motorfietsen-tak gelukkig nooit toegepast! _O-
 
Die Kawa Ki-61 Hien (zwaluw) is erg mooi geworden. Ben van plan om weer te beginnen met modelbouw (na 35+ jaar), maar dan stukken beter met airbrushen en "weatheren". De Ki-61 staat ook op mijn lijst en mogelijk dat ik hem dan van deze camo (beetje Mean Green :P) ga voorzien:
K61_Hien.png


De Kawasaki ZRX 1200/S (de andere hobby) heb ik ook nog steeds. Heb besloten om de ZRX aan te houden en voor een revisie (grote beurt, nieuwe banden, vering etc.) te gaan. Dan rijdt ie hopelijk weer wat prettiger met als gevolg dat ik er dan ook meer op ga rijden in 2024.

Op deze tweede kerstdag (26/12) iedereen prettige feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar toegewenst :W
 
Die Kawa Ki-61 Hien (zwaluw) is erg mooi geworden. Ben van plan om weer te beginnen met modelbouw (na 35+ jaar), maar dan stukken beter met airbrushen en "weatheren". De Ki-61 staat ook op mijn lijst en mogelijk dat ik hem dan van deze camo (beetje Mean Green :P) ga voorzien: Bekijk bijlage 1956317

De Kawasaki ZRX 1200/S (de andere hobby) heb ik ook nog steeds. Heb besloten om de ZRX aan te houden en voor een revisie (grote beurt, nieuwe banden, vering etc.) te gaan. Dan rijdt ie hopelijk weer wat prettiger met als gevolg dat ik er dan ook meer op ga rijden in 2024.

Op deze tweede kerstdag (26/12) iedereen prettige feestdagen en een voorspoedig nieuw jaar toegewenst :W
Dankje, en leuk, gaaf schema :Y! Je kan modelbouw gerichte zaken ook altijd in dit topic kwijt:

Brikkers en hun modelbouwhobby

En jij ook een voorspoedig 2024 toegewenst!
 
Een jaar later was ik klaar met het bouwen hiervan. Hij moest natuurlijk groen worden, het is immers een Kawa. Ted vroeg me na het zien van de foto's toen al om een keer een berichtje te maken en te delen hier op het forum, want ja, nogmaals: het is immers een Kawa. Het kwam er steeds niet van, maar inmiddels weer een jaar later, speciaal voor Kerst, hieronder dus een aantal foto's van het resultaat:
Zo, die is fraai geworden. Vooral het spuitwerk vind ik indrukwekkend mooi!
Ik vroeg me af hoe je die klinknagels allemaal zo mooi 'duidelijk' hebt gekregen. Is dat gewoon de schaduw of zijn die allemaal apart aangestipt met zwarte verf? (Sorry voor de ZRX-off topic vraag)
 
Zo, die is fraai geworden. Vooral het spuitwerk vind ik indrukwekkend mooi!
Ik vroeg me af hoe je die klinknagels allemaal zo mooi 'duidelijk' hebt gekregen. Is dat gewoon de schaduw of zijn die allemaal apart aangestipt met zwarte verf? (Sorry voor de ZRX-off topic vraag)
Dankje! Dat gebeurt met een techniek die "pin wash" heet. Als de verflaag in glanslak staat laat je met een penseel sterk verdunde verf er in lopen, en veeg je na wat droogtijd het overtollige er weer vanaf. In de gaatjes blijft de verdunde verf dan achter. In de modelbouwwereld is het altijd een beetje een afweging tussen realisme of een wat meer visuele aantrekkelijkheid. Dit is een voorbeeld van het laatste 😁
 
Dag ZRX luitjes, een kennis van mij heeft interesse in onderstaande motor en gaat waarschijnlijk morgen kijken. Hij (en ik) zijn echter niet echt bekend met de ZRX.
Iemand bekend met onderstaande motor ?
Wat is jullie indruk van deze motor / vallen jullie specifieke zaken op ?
Home - ProBikes Motorsport Nunspeet
bij voorbaat dank.


1703771326525.png
 
Dag ZRX luitjes, een kennis van mij heeft interesse in onderstaande motor en gaat waarschijnlijk morgen kijken. Hij (en ik) zijn echter niet echt bekend met de ZRX.
Iemand bekend met onderstaande motor ?
Wat is jullie indruk van deze motor / vallen jullie specifieke zaken op ?
Home - ProBikes Motorsport Nunspeet
bij voorbaat dank.


Bekijk bijlage 1956987
Het eerste wat mij opvalt is de kilometerstand, zit een digitale cockpit op. Is deze juist?
 
Terug
Bovenaan Onderaan