Zoveelste startproblementopic

Bassjunky

MF veteraan
Donateur
4 okt 2011
8.057
2.387
Sodom
Hallo :W

Een maat van me heeft voor een prikkie een motor gekocht. Enige probleem is dat ie niet start. Dashboard geeft een voltage tussen 10 en 12 volt aan dus (volgens mij) ligt het niet aan de accu. Als je op de startknop drukt hoor je het startrelais wel klikken, maar de startmotor gaat niet draaien. Verder is het wel gewoon mogelijk om de motor aan te lopen, maar we ambiëren geen hardloopcarrière dus starten met een knoppie is wel fijn. Voordat we onderdelen gaan bestellen dacht ik, ik vraag het hier even zodat we niet onnodig shit bestellen :) Verder ben ik niet enorm technisch maar t is ook niet zo dat ik niks kan :P


:W
 
Je hoort het startrelais tikken zeg je?

De volgende logische stap is dan om even op de startmotor te meten of daar spanning op komt te staan tijdens het starten, en hoe hoog deze spanning is.
 
tussen 10 en 12volt is sowieso te laag,
met onbelaste accu moet je spanning [meten met multimeter] ongeveer 12,5 volt zijn.

met belaste accu tijdens contact/licht aan/motor uit/claxon ingedrukt, mag ie niet meer inzakken dan rond de 12,3 volt.

dit zijn ongeveer waardes, komt je accu daaronder dan is die niet vol/oud/slecht/ wordt niet goed bijgeladen misschien. ?


Je startrelais tikt omdat die telkens opkomt/afvalt, hij kan dan ws niet genoeg stroom uit de accu krijgen voor de startmotor en valt weer terug doordat de accu "leeg" is,
dat proces herhaalt zich continu en dat is het ratelen/tikken wat je hoort.

een startmotor maakt zowat 100% kortsluiting op je accu, net aan niet zeg maar> vandaar dat starten het zwaarste is voor de accu. :)


ik hoop dat je hier wat mee kan. :)
 
Laatst bewerkt:
prikkie gekocht ---> lang stilgestaan ---> accu verrot ---> carburateurs reiniging nodig--->
benzine slangen vervangen ---> olie + filter vervangen -----> remvloeistof etc etc
 
prikkie gekocht ---> lang stilgestaan ---> accu verrot ---> carburateurs reiniging nodig--->
benzine slangen vervangen ---> olie + filter vervangen -----> remvloeistof etc etc
Eerst accu ff opladen en proberen te starten, dan komt de rest wel. Als hij niet start of niet eens ronddraait, dan is het misschien niet eens de moeite om het geld in de rest te stoppen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan