Zonne-energie druppellader accu-killer?

bluewolf

MF veteraan
22 feb 2004
3.904
4
Nijkerk
Howdy. Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand met kennis van electro en accu's die kan beantwoorden.
Ik heb sinds een paar weken een acculadertje op zonne-energie. Bij de action zijn die nu 9.95, maar ik heb dezelfde ook bij een motorzaak gezien voor 29.95 maargoed das een ander verhaal.
Het komt er op neer, dat ik in de zon 22 volt meet op die lader. Mijn motor accu is een standaard gesealde lood-accu, geen gel. Mijn spanningsregelaar laat 14,24 volt door en die laadspanning moet de accu dus wel aankunnen lijkt me dan. Maar 22 volt op een 12 volt accu, is dat niet veel te veel? kookt je accu dan niet? of daalt het voltage zodra je hem aansluit en kan hij dan simpel weg nooit de accu op 22 volt krijgen. ( de lader geeft zo'n 0.6 ampere in de zon)
 
Okee, bedankt. ik had de stille hoop dat het door het geringe amperage misschien wel zou mogen. maar helaas. Wel vreemd hoor, dat het ook echt als accu onderhoudslader aan wordt geprezen, terwijl het dus eigenlijk je accu molt. in het boekje staat dat ie maximaal 17,4 volt afgeeft, maar zelfs dat is al te hoog dus. Heel vreemd dat ze het dan zomaar mogen verkopen, want dat zijn verborgen gebreken of in ieder geval valse voorwendselen.
 
Hmm ja... maar wat is nu wijsheid? kan ik hem wel gebruiken of niet dan. Want hij geeft ook geen druppel af, maar een constante spanning.( Dat hoort niet zo,maar hij doet het wel.Misschien omdat het ingebouwde LEDje stuk is gegaan al na twee dagen) Dus dan geeft ie een hele middag in de zon 22v af. Een optimate doet dat waarschijnlijk korter. Dus is het nou schadelijk, of kan het geen kwaad.
 
Ik ken het ding niet, maar zou me verbazen als er maar als 100..150 mA uitkomt bij *volle* zon. Dat kan niet veel kwaad.
Spanning meten over de onbelaste lader zegt niet veel. Wel moet de lader beveiligd zijn tegen ontladen over het zonnepaneel als er geen licht is. Maar het zou wel zeer dom zijn als dit niet zo is..

P.S. Wat is dat toch met die druppelladers?! Gewoon op een mooie droge winterdag soms een ritje maken...nog nooit zo'n ding nodig gehad, en ik ben zeker geen stoere doorrijder..
 
Ik ken het ding niet, maar zou me verbazen als er maar als 100..150 mA uitkomt bij *volle* zon. Dat kan niet veel kwaad.
Spanning meten over de onbelaste lader zegt niet veel. Wel moet de lader beveiligd zijn tegen ontladen over het zonnepaneel als er geen licht is. Maar het zou wel zeer dom zijn als dit niet zo is..

P.S. Wat is dat toch met die druppelladers?! Gewoon op een mooie droge winterdag soms een ritje maken...nog nooit zo'n ding nodig gehad, en ik ben zeker geen stoere doorrijder..


ja precies, of gewoon je elcheapo gewone auto-acculader elke 2 weken een half uurtje aanzetten.
 
Als die inderdaad niet goed is gewoon terugbrengen.

Maar wellicht dat je meter defect is? Meet eens in een wandcontactdoos in de huiskamer? Als je daar zo'n 230 volt meet is het goed. Zit je op 240 dan geeft je meter teveel aan.
 
Als die inderdaad niet goed is gewoon terugbrengen.

Maar wellicht dat je meter defect is? Meet eens in een wandcontactdoos in de huiskamer? Als je daar zo'n 230 volt meet is het goed. Zit je op 240 dan geeft je meter teveel aan.

Onzin,

Op diverse lokatie's in Nederland komt doodleuk 240v a 245v uit een wcd.

@ TS :

Een 12v accu heeft een laadspanning nodig van 13,68 bij een temp. van 20 graden!!(dit wijkt onderling "iets" af.
 
Vraag me eigenlijk af hoe je die stroomsterkte hebt gemeten ( of is dit een opgave van de fabrikant ? ) Als dit apparaat werkelijk 0,6 Ampere bij 22 Volt kan leveren wil ik er ook wel tien.
Denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken over de afgegeven spanning, die 22 Volt kukelt bij de minste belasting in elkaar dus zolang je niet in de Sahara woont levert dit weinig problemen op voor je accu.
 
Vraag me eigenlijk af hoe je die stroomsterkte hebt gemeten ( of is dit een opgave van de fabrikant ? ) Als dit apparaat werkelijk 0,6 Ampere bij 22 Volt kan leveren wil ik er ook wel tien.
Denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken over de afgegeven spanning, die 22 Volt kukelt bij de minste belasting in elkaar dus zolang je niet in de Sahara woont levert dit weinig problemen op voor je accu.
OWkeej bedankt voor de info :) anderen ook trouwens.
Ja dat voltage klopt wel, want heb ook mn accu gemeten en die waarde kwam realistisch over, en daarna met lopende motor de werking van de spanningsregelaar getest en dat klopte ook prima. Dus die meter vertrouw ik wel. Dat afgegeven amperage is denk ik 0.06 ampere. Vrijwel niks dus. Als dat voltage dan ook niet uitmaakt dan kan ik hem dus wel gewoon aangekoppeld laten. Ik heb een doorlaattest gedaan, zo'n weerstandsmeting,die met dat symbooltje " ->" en hij zegt "oneindig" dus stroom teruglopen kan niet.
 
Hmm, die 0,06 A klinkt al geloofwaardiger, begrijp alleen niet helemaal wat je bedoeld met doorlaattest, weerstand meten gaat niet op bij het meten van spanning of stroomsterkte. Oneindig betekent eerder een defect of een onderbroken kring. Overigens kun je wel je meter slopen door iets te willen meten in het verkeerde bereik van je meter.
 
De open klemspanning van zo'n zonnecel zegt niets. Je moet de zonnelader op je accu aansluiten en dan de spanning meten. Ook kun je de stroom meten als de zonnecel aangesloten is.

Voor dat bedrag (of de hogere bedragen die zijn genoemd) kun je geen zonnecel kopen die je accu zal overladen.

Wat wel belangrijk is: Zit er een ontlaadbeveiliging op? In zijn simpelste vorm is dat een diode in doorlaatrichting. Deze voorkomt dat je accu de zonnecel gaat voeden als de zon onder is.
 
Wat wel belangrijk is: Zit er een ontlaadbeveiliging op? In zijn simpelste vorm is dat een diode in doorlaatrichting. Deze voorkomt dat je accu de zonnecel gaat voeden als de zon onder is.
als er licht op valt, ja ik heb er ook een, knippert er een ledje ik neem onmiddelijk aan dat dit het ontladen zal blokkeren.
ledje als in Light Emitting DIODE
 
Okee, maar hoe kan ik dan wel op de juiste manier meten of de zonnecel zelf geen stroom van mijn accu snoept? Want dan werkt ie juist averegts. Dat LEDje is al stuk, maar hij geeft nog wel stroom af. Hoe kan ik meten of de diode-werking van het paneel nog wel goed is?
 
eerst wat theorie :

een acculader is een stroombron, en als het een goede is een constante stroombron.
dit betekend, dat de stroom constant blijft, en het voltage kan varieren afhankelijk van je belasting.

de meeste laders zijn dus (helaas) geen constante stroombronnen, en daar mag je jou ladertje ook onderbrengen zeer waarschijnlijk.

die 22volt is dus de onbelaste spanning, als je deze aansluit op je accu. Ja ja je kan rustig dit doen, dan zal je zien dat hij naar de 12 volt zal gaan.
de accu is een (te) grote belasting voor dit ladertje.

dan over het ladertje op zonneenergie, tja leuk bedacht, maar ik neem aan dat in een redelijk donkere schuur staat. dus al geen maximaal vermogen.
daarnaast heb je superweinig energie wat die kan leveren. voor 10 euro kan je weinig kopen namelijk.
ongeveer 1kw/m2 opbrengst van een zonnecel, en die van jou zal niet erg groot zijn.
dus ik denk dat het nauwelijks zin heeft om aan te sluiten.
bij vol zonlicht, zal het wellicht een heel klein beetje laden, misschien net meer als de accu zijn eigen zelfontlading.

het lijkt me dus niet erg zinvol.
maar aansluiten kan je het in ieder geval wel.

terugladen zal niet gebeuren, omdat zonnecellen halfgeleiders zijn, en dus geen
stroom de andere kant oplaten.

sluit dat ding eens aan, onder een lamp, en op je accu uiteraard. en meet de laadstroom eens .... ik ben benieuwd ....

suc6
 
Laatst bewerkt:
Als je een diode in het circuit zet dan kan de stroom slechts een kant op.
De diode (silicium) zorgt er wel voor dat de spanning met ca, 0,7 volt zakt. een germaniumtype zal dat met 0,2 volt laten zakken. Dit is de spanningsval over de diode heen. De accu kan dan niet leeglopen.

Je hebt 20 volt, dus spanning genoeg.

Meet de kortsluitstroom in direct volle zonlicht, dan weet je hoeveel Amp. de zonnecel maximaal kan leveren.

Toen ik dergelijk zonnecellen aan het doormeten was, een stuk of 20, toen bleek het dat de beste cel 0,5 Amp. kon leveren en de minste 0,1 Amp. Factor 5 verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan