Dank allen, voel me erg welkom
Ik heb nu een Zero DS MY13, met onder garantie vervangen accu uit 2016 (9.4kWh) voor nog geen 6800 euro uit Belgie gehaald (inclusief huurtrailer en RDW keuringskosten, geen BPM verschuldigd uiteraard).
Erg schappelijke prijs m.i., maar overgrote aanbod in BE/DLD bestaat inderdaad momenteel uit >2015 modellen met bodemprijzen net onder de 10K..
Slecht nieuws: Waar ik in het begin nog zo blij was met mijn zelf-geimporteerde Zero DS 9.4 blijkt nu de electro motor kuren te vertonen die alleen door vervanging van de electro motor kunnen worden opgelost. En laat hij nou net buiten de 5 jaars garantie zijn beland...
Ik heb al enkele malen op de vluchtstrook stilgestaan met de motor nadat hij bij c. 100km/u volledig de aandrijving verliest (geen enkele reactie meer op gashendel) en pas na een 'reboot' bij stilstand weer verder kan rijden (waarna er meestal helemaal geen problemen meer zijn!)
Na wat "trial&error' de afgelopen 2 weken ben ik erachter dat het probleem zich alleen voordoet als ik met een accu vertrek 's ochtends die onder de 65% is, dus ik laad voortaan netjes op tot 90-100% 's ochtends voordat ik vertrek. Zie nu 2 opties, met 1 alternatief:
- Vervanging electromotor a 1,650 euro
- Doorrijden, zorgen dat batterij altijd volgeladen is en kijken hoe het probleem zich verder ontwikkeld (risico om van de winter een keer volledig stil te komen te staan)
Alternatief dat ik voor ogen zou hebben is het vervangen van de electromotor uit de DS met een electromotor voor de DSR (en eventueel meteen de riem te vervangen voor een 11mm zoals op de nieuwe SR/DSR modellen?). Is er iemand die in kan schatten of dit een optie zou kunnen zijn en zo niet, wat dan het (grootste) bezwaar zou zijn? Ik ga het straks ook aan Motorport Amsterdam voorleggen waar hij vandaag gediagnosticeerd is.