Yammie,Yammie. The diary

Leuk idee zo'n dagboek??

  • Ja

    Stemmen: 30 83,3%
  • Nee

    Stemmen: 1 2,8%
  • Hoepel op met je gezwets

    Stemmen: 5 13,9%

  • Totaal aantal stemmers
    36
Hierbij nog wat vage plaatjes van vanmorgen:

Verse accu (interessant hè?? :+ )

full
 
Woensdagavond 1 Juni:

1) Bedankt! Eerlijk is eerlijk: De technische staat van de fiets is veel beter dan ik aanvankelijk dacht :) . Geen uren knobbelen op vage problemen dus. vooruitgang is ook lekker snel te zien en dat stimuleert natuurlijk wel!!
Dat moet je dus nooit te hard roepen!! |(

De koplamp doet het nu ook weer maar dat had de nodige voeten in de aarde. Eigenlijk het eerste vage probleem in deze fiets (Moet je maar niet op een forum roepen dat je die nog niet bent tegengekomen).

Het probleem: Groot licht doet het wel, dimlicht niet.

Eerste indruk is dus lampje stuk. Simpel.
Dus: koplamp gedemonteerd. Kijken wat voor een lampje er in zit; Een H4-halogeentje, Ziet er niet helemaal fris dus bevestigt eerste indruk dus kijken voor een ander. Hebben we niet meer liggen dus even langs bij het lokale tankstation.
Lampje gemonteerd, contact aan... niets. :?

Voltmeter er bij.. en dan maar stap voor stap uitsluiten...massa moet het doen anders heb ik ook geen groot licht dus in die ader hoef ik het niet te zoeken.. dan dus de andere (gele) draad maar volgen. 30 cm draad verder zit er een stekkertje tussen; hier vertakt de draad zich... staat er spanning op?? Nee. waar gaat die draad heen... koplamp uit, via het stuur omhoog... en eindigt in een kroonsteentje... einde verbinding.. Dat zelfde stomme stukkje snoer waar Roger Remschijf en ik ons al over hadden lopen verbazen toen we 'm hadden opgeladen afgelopen vrijdag (en er niet achter kwamen wat het doel er van was).
Logisch dat íe het niet doet. Andere ader in het zelfde stukje snoer loopt uiteraard terug de koplamp in en eindigt weer in een ander stekkertje op een geel snoer... Conclusie: Standaard brandt de koplamp van de XV en iemend heeft dat in het verleden niet leuk gevonden en wilde er een schakelaar tussen...mooi stukje huisvlijt maar dit gaat natuurlijk niet werken zo. Ik kan natuurlijk een schakelaar monteren aan dat stukje snoer of doorkoppelen op het kroonsteentje maar zelf heb ik bedrading liefst zo "Clean" mogelijk. Daarbij is rijden met dimlicht altijd wel bevorderlijk voor de zichtbaarheid (en heb ik geen geschikte schakelaar liggen) en daarmee is het lot van dit snoertje dus wel bezegeld. Gelukkig zitten die stekkertjes er tussen en laten die een directe verbinding toe. Doorkoppelen dus maar en de de schaar in de huisvlijt.
Zo, nu moet het wel werken. Contact aan... niets... !@#$%^&*() :(
Voltmeter er weer bij... geen spanning. Groot licht proberen... doet het ook niet... Ik zal mij toch niet vergist hebben in dat snoertje....
Dan bedenk ik mij dat er nog ergens een relais tussen moet zitten want zonder draaiende motor doet het grote licht het nooit. Zou dat ook voor dimlicht gelden?? Staren dus maar... geen dimlicht. Grootlicht doet het weer naar behoren. Terug schakelen naar dimlicht.. niets... nog een keer schakelen...
Met dank aan de opkomende schemering zie ik het dimlicht heel even oplichten als ik de schakelaar wil omzetten.... schakelaar probleem.. Als ik de groot-licht schakelaar wat naar de zijkant duw doet het dimlicht het.. anders niet.. hmmm het werkt dus wel maar dit is erg lastig tijdens het rijden ;)
Schakelaar dus maar van het stuur af en inwendig een beetje slopen. Binnenin en ook tussen de contacten is alles zo ongeveer opgevuld met een mengsel van vettigheid en 20 jaar (straat)stof. Dan maar aan de contactspay om het schoon te krijgen. Helaas is die op......
Remmenreiniger doet het vast ook wel. Inderdaad wordt alles nu keurig schoon maar het mechaniekje van de richtingaanwijzers gaat nu wel heel stroef. Remmenreiniger ontvet...
Klein beetje teflonspray, een paar keer heen en weer om te verspreiden en ook dat is weer verholpen.
Binnen in de verlichtingsschakelaar zit nu alleen nog maar wat zand en pluisjes en die laten zich wel wegblazen. Gemonteerd en... eindelijk betrouwbaar dimlicht :)

Conclusies:
- "Even een lampje verwisselen" kan ook best 2,5 uur duren...
- Het duurt even maar dan heb je ook wat
- Hoe simpeler iets lijkt, deste erger kan het tegenvallen.
- Afkloppen in stilte na een foute opmerking werkt niet...

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Woensdagavond 1 Juni:Conclusies:
- "Even een lampje verwisselen" kan ook best 2,5 uur duren...
- Het duurt even maar dan heb je ook wat
- Hoe simpeler iets lijkt, deste erger kan het tegenvallen.
- Afkloppen in stilte na een foute opmerking werkt niet...
Ik vind 't nog best vlot gedaan allemaal. Ver na middernacht pas naar bed gaan terwijl 't nog niet werkt ofzo zou ik wel een tegenvaller noemen. Maar een paar uurtjes prutsen en daarbij een gecorrodeert lampje ontdekken en vervangen, vage bedrading verbeteren en bovendien een rottige schakelaar 'reviseren' is toch niet slecht. ;)
 
Ik vind 't nog best vlot gedaan allemaal. Ver na middernacht pas naar bed gaan terwijl 't nog niet werkt ofzo zou ik wel een tegenvaller noemen. Maar een paar uurtjes prutsen en daarbij een gecorrodeert lampje ontdekken en vervangen, vage bedrading verbeteren en bovendien een rottige schakelaar 'reviseren' is toch niet slecht. ;)
Bedankt.. Als je het zo bekijkt ging het allemaal inderdaad best efficiënt.
Het scheelt dat ik een hoop bedradingsellende heb gehad met mijn GS-je. Allemaal van die "Huisvlijt". Na afloop hield ik ruim 20 meter zinloos snoer over. Ik heb dus goed kunnen oefenen met het opsporen van dit soort grappen. ;)
Tegenvaller?? Ja. Voor mijzelf toch wel in de zin van "dit had ik niet verwacht". Een grote ellende?? Nou nee. Helemaal niet. Beetje knutselen is uiteindelijk ook een deel van de hobby en de reden dat ik zowiezo aan de XV ben begonnen. *D
 
Laatst bewerkt:
Tussenstand zo ver.

Technische zaken:
-voorband wisselen
-nieuw rubber om de stepjes/andere stepjes. Met de huidige schiet je er vroeg of laat af.
-De voorbocht van de uitlaat (voorste cylinder)lekt. Is misschien de pakking maar het stukje pijp is ook behoorlijk rot en lekt mogelijk (ook) op de flens zelf; misschien gelijk eens kijken bij de diverse motorslopen voor een beter exemplaar als íe er toch vanaf moet.
-luchtdruk van de luchtondersteunig van de voorvork controleren; achter heeft íe ook luchtdruk nodig.

Cosmetisch (en dus niet per definitie nodig, maar het staat wel beter 8-) ):
-Voorwiel poetsen/uitbaggeren (samen met voorband; achter is al gepoetst *D )
-Belettering: de laatste "gouden"bladders er af en opnieuw opschilderen.
- Tectyl van die voorpoten, koplamp en de achtervork af zien te krijgen.... liefst met behoud van de lak.... Op de koplamp (chrome rand) en de voorveren kan het met thinner heb ik gemerkt. maar om dat nu op de lak los te laten :? Lijkt mij niets.
- Weer zwart maken van de roestige beugeltjes bij het achterspatbord.
 
Laatst bewerkt:
Tussenstand zo ver.

Technische zaken:
-voorband wisselen
-nieuw rubber om de stepjes/andere stepjes. Met de huidige schiet je er vroeg of laat af.
-De voorbocht van de uitlaat (voorste cylinder)lekt. Is misschien de pakking maar het stukje pijp is ook behoorlijk rot en lekt mogelijk (ook) op de flens zelf; misschien gelijk eens kijken bij de diverse motorslopen voor een beter exemplaar als íe er toch vanaf moet.
-luchtdruk van de luchtondersteunig van de voorvork controleren; achter heeft íe ook luchtdruk nodig maar die klopt inmiddels :) .

Cosmetisch (en dus niet per definitie nodig, maar het staat wel beter 8-) ):
-Voorwiel poetsen/uitbaggeren (samen met voorband; achter is al gepoetst *D )
-Belettering: de laatste "gouden"bladders er af en opnieuw opschilderen.
- Tectyl van die voorpoten, koplamp en de achtervork af zien te krijgen.... liefst met behoud van de lak.... Op de koplamp (chrome rand) en de voorveren kan het met thinner heb ik gemerkt. maar om dat nu op de lak los te laten :? Lijkt mij niets.
- Weer zwart maken van de roestige beugeltjes bij het achterspatbord.

Probeer eens met euro95 je tectyl te verwijderen, de doek doornat maken zodat de benzine dr uitloopt en met schone andere doek dr achter aan....
 
Weer een Yamaha topic erbij :}Doe dat dan wel buiten, zometeen hangt je schuur vol benzine dampen en steek je zonder erbij na te denken een peuk op oid.

Het scheelt; roken doe ik niet *D

Verder sleutel ik "verplicht" buiten aan de XV aangezien mijn schuur maar 3 bij 3 meter is en er ook nog een hoop zooi/fietsen/vriezer/werkblad/tuingereedschap in staat. Kleinere dingen neem ik dus mee naar binnen voor op dat werkblad maar de complete fiets moet buiten blijven '(
 
M'n broer heeft precies dezelfde, ook met zo'n dichte kettingkast. Als het allemaal werkt is het een fijn fietsje.
Hij heeft nu iets van 45Mm op de teller staan en heeft ook altijd startproblemen. Iets teveel choke en de bougie slaat gelijk vet en doet niet meer mee. Als er iets te weinig vermogen beschikbaar is van de accu word het starten ook direct een ramp (dan gaat het ding dus klinken als een betonmolen die overslaat). Verder zijn die carbs heel moeiljk af te stellen. Het lijkt er op dat de as van de vlinderklep speling heeft en via daar valse lucht aanzuigt.
Inlaatrubbers had hij al vervangen maar dat gaf ook geen verbetering.

Op internet heb ik al eens gelezen van mensen die het systeem om hadden gebouwd naar 2 gaskabels (er zit zo'n rare link tussen de gaskleppen). En ook al een verhaal gelezen van iemand die er een eigen spruitstuk op gezet heeft met 1 carb, schijnt ook goed te werken als je de vorm van het spruitstuk maar goed krijgt (niet alle lucht naar de voorste cylinder en de brandstof naar de achterste :P ).
 
M'n broer heeft precies dezelfde, ook met zo'n dichte kettingkast. Als het allemaal werkt is het een fijn fietsje.
Hij heeft nu iets van 45Mm op de teller staan en heeft ook altijd startproblemen. Iets teveel choke en de bougie slaat gelijk vet en doet niet meer mee. Als er iets te weinig vermogen beschikbaar is van de accu word het starten ook direct een ramp (dan gaat het ding dus klinken als een betonmolen die overslaat). Verder zijn die carbs heel moeiljk af te stellen. Het lijkt er op dat de as van de vlinderklep speling heeft en via daar valse lucht aanzuigt.
Inlaatrubbers had hij al vervangen maar dat gaf ook geen verbetering.

Op internet heb ik al eens gelezen van mensen die het systeem om hadden gebouwd naar 2 gaskabels (er zit zo'n rare link tussen de gaskleppen). En ook al een verhaal gelezen van iemand die er een eigen spruitstuk op gezet heeft met 1 carb, schijnt ook goed te werken als je de vorm van het spruitstuk maar goed krijgt (niet alle lucht naar de voorste cylinder en de brandstof naar de achterste :P ).

Leuk zo'n forum... zo hoor je nog eens wat.. Dat met die choke was me ook al opgevallen. Meer dan half open heeft geen enkele zin. Starten met iets gasgeven wel! Sinds er een verse accu inzit lijkt de starter er ook veel meer zin in te hebben. Geen idee waar het door komt maar het klinkt ook wat beter zo. Misschien scheelt het ook wel dat ik 'm een keertje lekker warm heb laten worden o.i.d. maar van mij mag íe zo blijven :)
Carburatieproblemen heb ik nog niet ontdekt (afgezien van het bekende/beruchte rubber) maar ik zal het in de gaten houden. Bedankt voor de tip :)
 
Zaterdag 04 juni 2005:
Exhaust(ing) day


Dag begint nat vandaag. Jammer want vandaag moet de voorbocht "onder handen".
Buiten sleutelen is leuk maar niet in de zeikregen. Om 11 uur wordt het droog en ik besluit het er maar op te wagen. Dekje er af, altijd leuk in de harde wind (vooral voor de omstanders) en een set doppen er bij.
De vrees dat de bouten gigantisch vast zullen ziten wordt niet bewaarheid: de uitlaatbouten zitten amper vast. Volgens mij had het met de hand ook gelukt.
de achter kant is een groter probleem. De bocht zit fanatiek geklemd in de BSM-demper en het M5 boutje dat de zaak bij elkaar moet houden is al roestend innig verenigd met zijn moertje. Na een paar pogingen met geweld, kruipolie en lelijke woorden geef ik het op. Tijd voor dremel en mini-slijpschijfje. Sorry Boutje })
Uiteraard schuift nu de bocht er een stuk makkelijker uit :P

Nu de bocht los is de zaak eens goed bekeken: De bocht is dubbelwandig en de buitenste wand is niet meer in al te beste staat. Gelekt langs de pakking kan het ding niet hebben: het pasvlak is brandschoon. Wel zit naast de flens een scheurtje en is net onder de flens de buitenste wand geheel losgerot. blijkbaar is er tussen de ring en de pijp water blijven zitten o.i.d en kon het pijpje de lol van een goed bad niet inzien.....

Tijd dus voor een keuze: Direct een varvanger zoeken of dit weer oplassen. Niet gehinderd door te veel kennis van lassen besluit ik tot het tweede. Staalborstel er bij en de hele buitenkant ontroest, met een vijl een net recht randje aan de buitenpijp, beetje naar binnen tikken tegen de binnenbuis aan en lassen maar. Al snel blijkt de buitenpijp op sommige plaatsen wel erg dun. Op 1 plaats zelfs zo dun dat een stukje los metaal er in lassen en afslijpen de enige mogelijkheid is. Na een half uurtje bakken en wat tussentijds slijpen, passen en vijlen zit de pijp dicht.Mooi is anders maar wel dicht.
[me]Billy the kid vindt mooi lassen een kunst op zich maar is zelf duidelijk geen kunstenaar
[/me]

Helaas past de bevestigingsplaat nu met geen mogelijkheid meer over de las dus zo monteren zit er nog niet in. Opnieuw moet de haakse slijper uitkomst bieden en met enig voorzichtig gekietel wordt de zaak pas gemaakt. Om te voorkomen dat dit stuk nog altijd wel wat mottige pijp straks wel erg uit de toon zal vallen bij de steeds netter wordende XV en ook om te voorkomen dat alles er in no-time weer af roest besluit ik tot besluit de pijp in te spuiten met galvanische zink-spray. Dat is welliswaar grijs in plaats van glanzend chroom of RVS maar nog altijd mooier dan roestig-bruin-gespikkeld *D . Pijp opgeschuurd en afgespoeld met remmenreiniger. Tijd om te spuiten. Hier doe ik iets onnozels :o : Omdat de pijp rond is en ik toch buiten moet spuiten zoek ik een mooi plekje in de luwte op. Omdat tijdens het spuiten de kranten die ik er achter/onder had gelegd steeds opwaaien door de toch nog altijd aanwezige tocht besluit ik de pijp dan maar gewoon in de hand te houden bij het koppelstuk (naar de demper; mag toch geen zink op ivm passing) en zo te spuiten. Dat spuiten en zachtjes ronddraaien gaat op zich prima maar wat doe je daarna met een stuk pijp dat rondom nat is van de verse verf.......

Enfin, met een uurtje en behoorlijk wat kramp in de linkerhand is de uitlaat eindelijk voldoende gedroogd om te worden neergelegd. Na een korte koffiepauze de zaak vrij probleemloos weer gemonteerd en even proefstarten leert dat alles nu dicht is 8-) . Bovendien houdt zinkspray zoals verwacht zich keurig op de hete uitlaat. *D

Verder ben ik er ook eindelijk achter waarom de "tectyl-laag" op de achterbrug er zo goor uitziet en er zo moeizaam afgaat: Omdat het geen tectyl is.....
Volgens het motto "zwart is zwart" heeft iemand in een grijs verleden de gehele achterbrug ingesmeerd met een dikke laag teer of een soortgelijke bitumen-rotzooi zoals we die vroeger ook gebruikten om tuinpalen mee te conserveren voor het in de grond slaan.
Poetsen met VEEL benzine dus maar en, als het een beetje begint op te lossen, VEEL stukjes toiletpapier om al die troep op te nemen... Na een uurtje poetsen, hakken en schrapen zie ik er uit als een schoorsteenveger en is de rechterkant van de achterbrug schoon. Voorlopig vind ik het wel weer mooi. Poetsen is niet echt de hobby en de andere kant komt nog wel eens een andere keer.

Om de dag af te sluiten besluit ik de luchtondersteuning van de achter- en voorveren op orde te brengen. Potje zoeken op internet heeft de nodige waarden opgeleverd: achter 1-2 bar bij solo gebruik (en incidenteel duo gebruik), 3-4 bar bij consequent duo gebruik. Gezien het niet al te beperkte gewicht van ondergetekende blaas ik de achterveer van de 0,8 naar 2 bar. Zit ik in ieder geval goed. Voorveren moeten naar 0,4-0,8 bar met een onderlinge afwijking van maximaal 0,1 bar.. Gezien het zeer beperkte volume aan lucht dat er in de voorveren moet en het feit dat je je voorvorkkeerringen kapotblaast als je ze harder oppompt dan 1,2 bar een nogal zenuwslopende bezigheid. ietsje lucht er bij en je zit gelijk boven de 1 bar (oops), voorzichtig wat lucht er uit en ze zijn gelijk weer leeg. Uitendelijk slaag ik er in de beide voorpoten op 0,6 te krijgen en vind het zo wel weer mooi voor vandaag.
Gereedschap weer in het betreffende kistje, teertroep in de vuilnisbak; Etenstijd.... :9

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
pimp my pipe :+

full


Wat vallen die uitlaat moeren nu opeens op hè?? hebben nog de originele kleur..
 
Laatst bewerkt:
Zondag 05 juni:

Vandaag 3 jaar getrouwd. Hele dag (schoon)famillie over de vloer. Geen tijd voor werken aan de XV. Wel geinteresserden in motoren er bij en dus moest de hoes even van de XV af (mijn GS kenden ze al).

Opmerking van het jaar van een voorbijganger: "Ha leuk zo'n zware harley" |( -O-

Mafkees. Zo bladderig zijn die letters op de tank nu ook weer niet B| ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan