Yamaha XJ900 Diversion (2001) - vieze carburateur

FredA

Rookie
Lid geworden
22 jul 2024
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Ik heb een Yamaha XJ900 Diversion uit 2001. Destijds nieuw gekocht.
Uiteindelijk is er simpelweg te weinig mee gereden. Er staat nu slechts ongeveer 25.000 km op de teller.
Door het vele stilstaan en met de nieuwe E10 benzine krijg ik de motor niet meer lekker draaiend. Hij stottert en slaat af.
Mij is verteld dat de carburateur vies is en sonisch gereinigd moet worden. Dat kost een paar centen en garantie geven ze niet.
Zeker omdat ik niet veel rij ben ik bang dat dit een herhalend probleem gaat blijven. Ik overweeg daarom om de motor te gaan verkopen.
Toch zijn er meer mensen met oudere motoren. Die rijden dan wellicht regelmatig, waardoor de carburateur schoon blijft.
Zijn er toch mogelijkheden om bij weinig gebruik de zaak op orde te houden, of kan ik in dit geval toch beter tot verkoop over gaan en iemand veel plezier aan deze motorfiets laten beleven?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet,
Fred
 
Geen E10 tanken en de vlotterkamers leeg laten lopen als de motor lang stil staat.
Meestal gaat dat vrij simpel door schroefjes onderaan de vlotterkamers.
Soms zitten er zelfs slangetjes aan om de benzine mooi te kunnen opvangen onderaan,maar ik heb geen idee hoe dat bij een Diversion is.
 
Dat is een persoonlijke keus Fred. Waarschijnlijk is na een simpele reiniging of zelfs alleen een toevoeging van Forte al genoeg om de motor weer lekker te laten rijden. Als je daarna gewoon super benzine tankt en eens per maand 50 km rijdt dan moet dat goed gaan. Ik heb er ook eentje gehad en daar probleemloos mee gereden.
 
Fred, effe terzijde: Je weet niet wat je meemaakt als je de boel gekuist hebt en alles dat slijten kan vervangen hebt door een Tovami setje. Mij lukt het, dus de grootste lul kan het... Je hebt een hele nieuwe motorfiets.

En wegzetten, alleen met BP 98, shell Vpower, iig met echte benzine. Het beste is nog leegrijden en Aspen er in, hoeft je tank niet mee vol te staan, als het maar in de carbs zit. Hoef je ook niks af te tappen
 
Fred, effe terzijde: Je weet niet wat je meemaakt als je de boel gekuist hebt en alles dat slijten kan vervangen hebt door een Tovami setje. Mij lukt het, dus de grootste lul kan het... Je hebt een hele nieuwe motorfiets.

En wegzetten, alleen met BP 98, shell Vpower, iig met echte benzine. Het beste is nog leegrijden en Aspen er in, hoeft je tank niet mee vol te staan, als het maar in de carbs zit. Hoef je ook niks af te tappen
Reinigt Aspen ook @Rob RD ?
 
Reinigt Aspen ook @Rob RD ?
Betwijfel ik... Toen ik mijn 1000 kocht met 8 jaar oude benzine ben ik sputterend, knallend, afslaand, overslaand en backfirend naar leidschendam gereden, toen heb ik m afgevuld met 98 en heij heeft nooit meer een klap overgeslagen, anekdotisch bewijs maar @FredA kan het allicht testen.
 
Laatst bewerkt:
Betwijfel ik... Toen ik mijn 1000 kocht met 8 jaar oude benzine ben ik sputterend, knallend, afslaand, overslaand en backfirend naar leidschendam gereden, toen heb ik m afgevuld met 98 en heij heeft nooit meer een klap overgeslagen, anekdotisch bewijs maar @Fredv kan het allicht testen.
Eens alleen al frisse benzine kan heel veel problemen oplossen. Of een paar frisse bougies, je kunt er zo makkelijk bij.
 
Betwijfel ik... Toen ik mijn 1000 kocht met 8 jaar oude benzine ben ik sputterend, knallend, afslaand, overslaand en backfirend naar leidschendam gereden, toen heb ik m afgevuld met 98 en heij heeft nooit meer een klap overgeslagen, anekdotisch bewijs maar @FredA kan het allicht testen.
Dat wil ik zeker proberen. Heb nog nooit aan de fiets gesleuteld. Dus zou zelfs moeten zoeken naar de carburateur om hem af te tappen.
 
Als ik het hier allemaal zo lees, dan moet ik toch echt eerst eens gaan proberen de benzine af te tappen en er vPower en een reiniger in te gooien. Kijken wat ie dan doet.
Ik wil hem ook eigenlijk niet kwijt. Als ik de motor weg doe rij ik waarschijnlijk nooit meer...
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Als ik het hier allemaal zo lees, dan moet ik toch echt eerst eens gaan proberen de benzine af te tappen en er vPower en een reiniger in te gooien. Kijken wat ie dan doet.
Ik wil hem ook eigenlijk niet kwijt. Als ik de motor weg doe rij ik waarschijnlijk nooit meer...
In oplossingen denken en niet in problemen. Het is geen groot probleem en misschien noemde je de oplossing al. Frisse benzine en een reiniger en een stevig ritje.
 

Bijlagen

  • zelflezen1_2_orig.jpg
    zelflezen1_2_orig.jpg
    59,6 KB · Weergaven: 0
Beter geen Aspen gebruiken als overwinter brandstof.
Ecomaxx is er speciaal voor ontwikkeld, met als achtergrond idee Aspen maar dan met extra toevoeging.
Ik heb alleen de 2 takt brommers op ecomaxx staan, de motoren die overwinteren op Shell v-power of andere ethanolvrije brandstof.
Maar er is een heel topic over e10-e5 en voor en tegenstanders.

 
Zoek gewoon een hobbyist of kleinere motor zaak die voor een paar honderd euro alles even schoonmaakt en goed laat draaien als je het niet zelf kunt of wilt.
En daarna inderdaad oppassen wat je tankt en niet te lang stil laten staan.
Om een motor weg te doen die je al zo lang vanaf nieuw hebt lijkt mij een slecht plan. Het zijn ook (nog?) geen modellen die heel veel waard zijn..
 
Terug
Bovenaan Onderaan