Yamaha T-max 500cc , ervaringen s.v.p. !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben geschrokken van het verbruik van de tmax. Oke, omdat ik hem net hem is het wel even genieten, maar bij stadsverkeer in Amsterdam, met eigenlijk alleen optrekken (0-80 volgas) heb ik het verbruik rond de 1:12.

Is dit normaal of zou er een benzinelek kunnen zijn?
 
Gisteren eindelijk een Tmax gehaald.

Heb em voor een spotprijsje van 1550 bij Peerke van het forum gehaald. Hij had wel een nieuwe accu nodig twv 120 euro :o

Hij is van 2001 en heeft 46 000 gelopen.

Er zat een topkoffer bij. Iemand nog interesse?

Ik ga er sowieso veel aan aanpassen.

- Alles wat nu donkerblauw en zilver is moet parelmoer wit worden. Het middelste zilveren plastic stuk wordt glans zwart.
- Er moet rode wheelstriping op.
- Het ontzettend lelijke windscherm moet eraf. Er moet een kleine zwarte op. Had ook ontzettend last van dit windscherm op de snelweg.
- Heldere achterlichtglazen en knipperglazen erop.
- Het kofferbaklampje wordt een wit ledje net zoals het stadslicht.
- De taarschep achter wordt enorm ingekort.
- Er moet een ander uitlaatje op. Het liefst bijna open.
- Het spatbord wordt vervangen door een kleiner model
- De remklauwen moeten rood worden, in contrast met de rode wheelstriping en de witte kappen.

Ik denk dat dit nog niet alles is, maar dit is wat ik op het moment al weet.

Weet iemand welke bandenspanning goed is voor de tmax? Ik heb nu 2.5 voor en 2.6 achter.

[afbeelding]
2.25 voor en 2.5 achter is het normale spaning zoals aangegeven
 
hoi max'ers,

het is niet echt de max met mij! heb last van tinutus (oorsuizen) :(
en het moorrijden is daar zeker een grote boosdoener in...

ik ben ongeveer 1.88 m en rij op een t-max bouwjaar 2007 (vorig model)

ik rij al twee jaar met het standaard scherm en schuberth c2 systeemhelm, en het laatste anderhalf jaar, met oordoppen op maat erbij.

en toch blijft dat gebulder rond de helm parten spelen!!

heb in middels geprobeerd met het lagere sportscherm, maar het verschil in gebulder is niet voldoende (en de druk op schouders en borst is onaangenaam voor mij.)

nu heb ik een extra hoog scherm van givi! (naar mijn weten het hoogste scherm voor een t-max, 20 cm hoger dan het standaard scherm).
de turbulentie is wel verplaatst naar boven, maar nog steeds op de helm!!!!

ik dacht dan maar nog een spoiler op te zetten van mra. deze zijn verdeeld via bike-design.
blijkt nu uit het mail verkeer die we hadden, dat die spoilers allemaal vrij bol zijn en dus eigenlijk niet efficient, noch mooi passen op een vlakkere scherm als die van de t-max!!

dus hier komt de vraag uit eindelijk ...
WIE RIJD ER NOG MET ZO EEN SPOILER VAN MRA??
en welk model is het precies, op welk scherm is het gemonteerd, wat zijn de indrukken.

OF ANDERE SUGGESTIES.....

ik heb de histioriek van deze rubriek weer overlopen. helaas is het niet altijd duidelijk en zijn vele links niet meer geldig!!

hier nog twee oplossingen die ik vond:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdetail,6234,d,1270214376-6234,,906,,,.htm
en vooral deze is gek, maar toch heeft het zin. blijkt zelf dat het bij het karten gebruikt word, niet voor de turbulenties, maar om bij regenweer het vizier te beschermen!!
http://www.mv-motorrad.de/lshop,sho...00,003,10170,,Tshowrub--003Tshowrub--003,.htm

een t-maxer in nood, en die niet wil opgeven -o-
 
Hoi Relax-max,

Ik weet niet of je ooit mijn knutselwerk met aangepaste MRA-spoilers hebt gevolgd in het Burgman 400 topic, maar ik heb door gebruik van de MRA-mechanieken en een eigen ontwerp "fliptop" het probleem van de turbulentie zeer sterk weten te verminderen. Ik rijd nu met plezier uren 130-140 km/u, zonder het gevoel gek te worden van de herrie/turbulentie.

Wellicht is dat ook wat voor jou. En het is echt NIET moeilijk om zelf te doen. Het lastigste is nog om een Torc 8 bitje te bemachtigen. O ja, en vergeet vooral niet om de groef voor het kantelwieltje voldoende breed te maken met een Dremel, want anders mol je de MRA-mechanieken.

En uiteraard kun je ook het AIRFLOW-scherm van Givi bekijken. Dat is eigenlijk het zelfde idee. Ik was zelf wel nogal teleurgesteld in de kwaliteit en de looks van dat scherm, toen ik dat in Rotterdam voor het eerst "in het echt" zag. Ik vind mijn eigen oplossing kwalitatief beter en mooier. Maar wie ben ik? :? ;)
 
Laatst bewerkt:
Deze al gezien? bovenste 2 is ook een optie en verstelbaar...

RAD | Topmerken Bodemprijzen en dan zoeken op givi airflow

hoi paul, de air-flow heb ik al gezien, maar is niet compatible met de vorige versie t-max, enkel voor het nieuw model.
al is het wel inspirerend, en kan ik iets gelijkaardigs maken (bijstaan bij het maken, ik heb een handige broer!) met al de schermen die nu liggen heb!!

vroum-vroem
 
En uiteraard kun je ook het AIRFLOW-scherm van Givi bekijken. Dat is eigenlijk het zelfde idee. Ik was zelf wel nogal teleurgesteld in de kwaliteit en de looks van dat scherm, toen ik dat in Rotterdam voor het eerst "in het echt" zag. Ik vind mijn eigen oplossing kwalitatief beter en mooier. Maar wie ben ik? :? ;)
Jouw, gezicht sprak boekdelen Stradje! *D Maar je hebt gelijk, de kwaliteit van de opzet Airflow is niet al te best. Jou oplossing is veel duurzamer. Vergeet wel niet dat je mijn scherm niet kunt vergelijken met een Airflowvariant voor de t max of burgman, deze vallen immers kleiner uit. Bij mijn scooter is ie fors(moet ook wel, gezien de rechte stand van het scherm). De werking ervan is wel super vind ik.
 
Hoi Relax-max,

Ik weet niet of je ooit mijn knutselwerk met aangepaste MRA-spoilers hebt gevolgd in het Burgman 400 topic, maar ik heb door gebruik van de MRA-mechanieken en een eigen ontwerp "fliptop" het probleem van de turbulentie zeer sterk weten te verminderen. Ik rijd nu met plezier uren 130-140 km/u, zonder het gevoel gek te worden van de herrie/turbulentie.

Wellicht is dat ook wat voor jou. En het is echt NIET moeilijk om zelf te doen. Het lastigste is nog om een Torc 8 bitje te bemachtigen. O ja, en vergeet vooral niet om de groef voor het kantelwieltje voldoende breed te maken met een Dremel, want anders mol je de MRA-mechanieken.

En uiteraard kun je ook het AIRFLOW-scherm van Givi bekijken. Dat is eigenlijk het zelfde idee. Ik was zelf wel nogal teleurgesteld in de kwaliteit en de looks van dat scherm, toen ik dat in Rotterdam voor het eerst "in het echt" zag. Ik vind mijn eigen oplossing kwalitatief beter en mooier. Maar wie ben ik? :? ;)

wauw stradje, dat is puik werk!!
ik heb nu geen tijd om het in detail te lezen (jaja, foei, tijdens werkuren internetten) maar zal het met veel benlangstelling doen.
dit geeft me veel hoop en een gelukzalig moment nu!! :}

ik rij nu al even niet meer met de motor wegens die oor problemen, en mis het erg.
zelf al rij ik nu in een geweldige cabrio ...

...
 
@ stradje,

je oplossing ziet er erg goed uit. :)
hoog en uit de herrie als het droog is, en laag onder het kijkpunt als het nat weer is.

dus jij gebruikte de mra bevestigingen.
kan je deze in zeven verschillende standen klikken?
en zijn deze bevestigingen stabiel genoeg voor zo'n grotere spoiler?
beweegt/trilt het geheel niet op hoge snelheid?

ik heb inmiddels uitgevist dat die bevestigingen apart verkrijgbaar zijn.
dus je hoeft geen volledige spoiler te kopen, om hem af te breken.
Zoeken - Bike Design webshop

ikke
 
@ stradje,

je oplossing ziet er erg goed uit. :)
hoog en uit de herrie als het droog is, en laag onder het kijkpunt als het nat weer is.

dus jij gebruikte de mra bevestigingen.
kan je deze in zeven verschillende standen klikken?
en zijn deze bevestigingen stabiel genoeg voor zo'n grotere spoiler?
beweegt/trilt het geheel niet op hoge snelheid?

ik heb inmiddels uitgevist dat die bevestigingen apart verkrijgbaar zijn.
dus je hoeft geen volledige spoiler te kopen, om hem af te breken.
Zoeken - Bike Design webshop

ikke
Inderdaad zeven standen of zo. In praktijk meestal de hoogste of de laagste. Op zich staat de fliptop er stabiel op: klapt niet spontaan om, ook niet bij KEI-harde wind. Ik heb wel bewust bij mijn fliptops gezorgd dat ik zowel boven als onder het kantelpunt voldoende oppervlakte heb, zodat er niet te veel druk aan alleen maar de bovenzijde ontstaat.

Wat je wel krijgt is dat door het grotere totaaloppervlak van het scherm dit nog een tikkie meer dan anders "flappert" bij harde tegenwind. Maar echt storend vind ik dat niet.

Heeft iemand nog ideeën om het scherm nog wat te verstevigen op een visueel acceptabele manier (zoiets als bijvoorbeeld bij de hoge GIVI-schermen)?

Ik heb overigens nog fliptops van eerdere experimenten liggen. Ik weet niet of je enigszins in de buurt van Eindhoven woont, anders zou je met die van mij mogen experimenteren en als er een werkt voor jou mag je die hebben. Stuur eventueel een PM-tje. Maar ik verwacht dat je het mooiste resultaat krijgt als je hem van scratch maakt uit een "afvalscherm", afgestemd op de lijnen van de T-Max.

Die link naar die MRA-mechanieken is verrekte handig. Ik heb daar vaker op ge-googled, maar nooit iets bruikbaars gevonden.
 
beste T-maxer(s), nu 1 jaar verder ( 9000km) en nog steeds 180,5cm heel gelukkig met de MRA-2
spoiler, het rijdt niet doodstil maar beslist zonder het oorspronkelijke gebulder rond de Schubert J1
die toch redelijk open is. Zou nu beslist weer monteren, zonder is niet erg fijn, met prima te doen en eigenlijk tot 130 normaal.
 
@ stradje,

ik heb echt genoten van jou relaas over je experimenten. naar het einde toe kreeg ik een glimlach tot achter mijn oren, met het gevoel dat het mij ook zal lukken verder te rijden zonder te veel herrie!!! *D
dus nogmaals dank stradje! :}

heb je ook ondertussen ervaring met de tussenstandjes van het scherm?
je vertelde namelijk dat bij de laagste stand nog veel herrie was, en zou proberen in andere standen.
volgens mij kan er wel verschil optreden, daar de afstand tussen de schermen veranderd. in de middenpositie heb je waarschijnlijk meer ruimte, en minder naarmate je het scherm naar beneden of boven verschuift.
.
als ik het goed voorheb, kijk je over het scherm in de laagste stand, en door het scherm in de hoogste stand.
staat je vast scherm dan tot "neus hoogte"?

toedeloe :W
 
beste T-maxer(s), nu 1 jaar verder ( 9000km) en nog steeds 180,5cm heel gelukkig met de MRA-2
spoiler, het rijdt niet doodstil maar beslist zonder het oorspronkelijke gebulder rond de Schubert J1
die toch redelijk open is. Zou nu beslist weer monteren, zonder is niet erg fijn, met prima te doen en eigenlijk tot 130 normaal.

is de MRA-2 gelijk aan een spoiler van MRA, misschien een touring model? :?
 
@ stradje,

ik heb echt genoten van jou relaas over je experimenten. naar het einde toe kreeg ik een glimlach tot achter mijn oren, met het gevoel dat het mij ook zal lukken verder te rijden zonder te veel herrie!!! *D
dus nogmaals dank stradje! :}

heb je ook ondertussen ervaring met de tussenstandjes van het scherm?
je vertelde namelijk dat bij de laagste stand nog veel herrie was, en zou proberen in andere standen.
volgens mij kan er wel verschil optreden, daar de afstand tussen de schermen veranderd. in de middenpositie heb je waarschijnlijk meer ruimte, en minder naarmate je het scherm naar beneden of boven verschuift.
.
als ik het goed voorheb, kijk je over het scherm in de laagste stand, en door het scherm in de hoogste stand.
staat je vast scherm dan tot "neus hoogte"?

toedeloe :W
Normaal rijdt het het lekkerste met de fliptop in de hoogste stand. Ik ben deze week aan het expireren geslagen met een of twee standjes lager. Misschien is mijn verbruik dan net ff wat gunstiger. Ik heb namelijk wel het gevoel dat ik zo'n 1,5 km/l inlever qua verbruik door mijn grote scherm. En ook de topsnelheid wordt natuurlijk nadelig beïnvloed.

Maar die kleine nadeeltjes wegen niet op tegen de enorme voordelen van de relatieve rust bij hoge snelheden. Uren kruisen met 135-140 km/u op de teller is echt geen straf meer. Met het originele scherm werd ik vooral gek van het geschud van mijn hoofd, meer dan van de herrie.

Bij regen/nevel klap ik in eerste instantie de fliptop volledig naar beneden. Dat kan ook tijdens het rijden. Wanneer ik dan een langer stuk moet rijden zet ik het MRA-mechaniekje om en om links en rechts steeds een standje hoger tot het punt waar ik er nog net overheen kan kijken. Meestal wordt dan tevens mijn vizier mooi vrij van druppels geblazen.

Maak je een foto-reportage als je aan de slag gaat? Succes!
 
Hallo, de 2 is een model uitvoering, de hoek van de montage/verstel poten en de lengte zijn verschillend en deze past proefondervindelijk.
 
hoi max'ers,

het is niet echt de max met mij! heb last van tinutus (oorsuizen) :(
en het moorrijden is daar zeker een grote boosdoener in...

ik ben ongeveer 1.88 m en rij op een t-max bouwjaar 2007 (vorig model)

ik rij al twee jaar met het standaard scherm en schuberth c2 systeemhelm, en het laatste anderhalf jaar, met oordoppen op maat erbij.

en toch blijft dat gebulder rond de helm parten spelen!!

heb in middels geprobeerd met het lagere sportscherm, maar het verschil in gebulder is niet voldoende (en de druk op schouders en borst is onaangenaam voor mij.)

nu heb ik een extra hoog scherm van givi! (naar mijn weten het hoogste scherm voor een t-max, 20 cm hoger dan het standaard scherm).
de turbulentie is wel verplaatst naar boven, maar nog steeds op de helm!!!!

ik dacht dan maar nog een spoiler op te zetten van mra. deze zijn verdeeld via bike-design.
blijkt nu uit het mail verkeer die we hadden, dat die spoilers allemaal vrij bol zijn en dus eigenlijk niet efficient, noch mooi passen op een vlakkere scherm als die van de t-max!!

dus hier komt de vraag uit eindelijk ...
WIE RIJD ER NOG MET ZO EEN SPOILER VAN MRA??
en welk model is het precies, op welk scherm is het gemonteerd, wat zijn de indrukken.

OF ANDERE SUGGESTIES.....

ik heb de histioriek van deze rubriek weer overlopen. helaas is het niet altijd duidelijk en zijn vele links niet meer geldig!!

hier nog twee oplossingen die ik vond:
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdetail,6234,d,1270214376-6234,,906,,,.htm
en vooral deze is gek, maar toch heeft het zin. blijkt zelf dat het bij het karten gebruikt word, niet voor de turbulenties, maar om bij regenweer het vizier te beschermen!!
http://www.mv-motorrad.de/lshop,sho...00,003,10170,,Tshowrub--003Tshowrub--003,.htm

een t-maxer in nood, en die niet wil opgeven -o-

Precies dezlefde ervaring heb ik met het sportcherm van Givi, strak ogend en sportief maar in de volgende winter gaat er weer het originele scherm op,misschien toch wel het beste compromis,aangezien de perfectie niet mogelijk is
 
Ik zou het zeker niet opgeven Relax ,daarvoor heb je te veel plezier aan een T-max, de onaangename kantjes moet je er eenvoudig weg bijnemen,ook oorplugjes brengen wat en zijn bovendien goedkoop,bij mij gratis op het werk:-)
 
Een heel ander verhaal nu,ik ben binnekort aan een verandering van mijn V-riem toe.Kan ik best de originele nemen of eentje van Polini of Malossi?Geeft dat enig verschil?Al kan ik me niet beklagen met de originele.De veiligheidsgrens van yamaha is 20000 km,maar ik doe er een pak meer mee en dit zonderproblemen.Mijn eerste ging 27000 km mee, en toen ik hem liet uitwisselen was deze nog steeds ok.
 
Een heel ander verhaal nu,ik ben binnekort aan een verandering van mijn V-riem toe.Kan ik best de originele nemen of eentje van Polini of Malossi?Geeft dat enig verschil?Al kan ik me niet beklagen met de originele.De veiligheidsgrens van yamaha is 20000 km,maar ik doe er een pak meer mee en dit zonderproblemen.Mijn eerste ging 27000 km mee, en toen ik hem liet uitwisselen was deze nog steeds ok.
Stilstaan met een kapotte riem is niet leuk weet ik uit ervaring. Ik zou niet "tot het gaatje" gaan, maar gewoon tijdig vervangen.
 
Een heel ander verhaal nu,ik ben binnekort aan een verandering van mijn V-riem toe.Kan ik best de originele nemen of eentje van Polini of Malossi?Geeft dat enig verschil?Al kan ik me niet beklagen met de originele.De veiligheidsgrens van yamaha is 20000 km,maar ik doe er een pak meer mee en dit zonderproblemen.Mijn eerste ging 27000 km mee, en toen ik hem liet uitwisselen was deze nog steeds ok.

Betrouwbaarheid en duurzaamheid pleit voor de orgineel, en bijna alle Japanse motorscooter fabrikanten gebruiken de Mitsuboshi snaren.

Zie hier de prijs bij CarpiMoto voor de Tmax 2004 en later.
 
Dag alemaal.
Ik heb vandaag een Tmax apart laten zetten en het is
de bedoeling dat deze opgehaald wordt zodra de verzekering van
mijn Beverly heeft uitbetaald.
Ik hoop natuurlijk dat dat een beetje opschiet.

Het is een rode geworden uit het jaar 2002.
Met het zwarte sportruitje en de zwarte lampglazen is het best
een stoere verschijning.
Ik vind dat hij ér geweldig uitziet en het is precies wat ik zocht.
De scherpe kantjes zijn er na 8 jaar natuurlijk allang af en er
staat dan ook al 45000km op de klok.
Maar dat vind ik prima want als een Tmax makkelijk een ton kan lopen,
dan kan ik er zeker nog 10 jaar mee vooruit.
Ik gebruik hem alleen in het weekend/vakantie dus zal er net als
de Beverly maar 6000km per jaar opzetten.

Ik heb hem nu nog niet maar ga nu wel alvast even in de accesoire lijst
neuzen,ook leuk.
En dan bijvoorbeeld de rugsteun verhogers,handkappen,kuipverbreders
en meer van dat soort spul.
Als je nog wat heb liggen waar je van af wil mag je het natuurlijk laten weten.
full

full

Groeten Peter
 
Laatst bewerkt:
hi bally ,

gefeliciteerd ..hoop dat je er plezier mee hebt ..veilige km's ermee gewenst .

gr smokey :W
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan