YAMAHA SZR 660 [DEEL 6] super single still going strong

Volgens het schema inderdaad slechts 1 2 zekeringen. Bijzonder. Maar met het schema kun je wellicht kijken welke stekkers je los kunt trekken om een lekstroom te meten.
yamaha-szr660.jpg
Niet het meest duidelijke schema, maar de enige die ik zo snel kon vinden: Schema SZR660
 
Laatst bewerkt:
Omdat er in de SZR maar 2 zekeringen zitten (1 hoofd, 1 fan), waar volgens mij meerdere systemen achter zitten. Het is niet zoals een moderne motor dat je voor elke functie een aparte zekering hebt. Daarnaast zitten de zekeringhouders nog best diep weggestopt en zijn ze omworden met isolatieband, dus loshalen is lastig..
Best diep? Bij mij zit hij letterlijk naast de accu.
 

Bijlagen

  • 17090209476097699684597501282131.jpg
    17090209476097699684597501282131.jpg
    595,9 KB · Weergaven: 0
Inderdaad, lekstroom meten. In het eerder door mij aangehaalde forum, waar het schema vandaan komt, bleek het startrelais te blijven kleven. Die gaat buiten de zekering om. Dus: accupool los, zekering nr 19 eruit trekken en de multimeter er tussen hangen. Loopt er een stroom: Startrelais vervangen. Loopt er geen stroom, meten over de twee aansluitingen van de zekering. Dan moet daar een stroom lopen en moet je vanaf daar verder zoeken.
 
Inderdaad, lekstroom meten. In het eerder door mij aangehaalde forum, waar het schema vandaan komt, bleek het startrelais te blijven kleven. Die gaat buiten de zekering om. Dus: accupool los, zekering nr 19 eruit trekken en de multimeter er tussen hangen. Loopt er een stroom: Startrelais vervangen. Loopt er geen stroom, meten over de twee aansluitingen van de zekering. Dan moet daar een stroom lopen en moet je vanaf daar verder zoeken.
Hmm.. wel interessant. Ben nog niet aan het meten toegekomen.. hopelijk binnenkort..
 
Oke, vandaag proefrit gemaakt... maar motor viel uit. Eerst hield ie in toen ik op de knop van de claxon drukte, daarna viel de toerenteller uit en op het laatst viel de hele motor uit. De accu was zo goed als leeg (heb m onderweg tussentijds al met startkabels moeten herstarten), maar dat ging dus even mis. Toen ca. 6 uur aan de C-Tek lader gehad, accu vol, starten lopen. Spanning van de accu op 5000 rpm was (even vlug gemeten) 11,7 volt... niet genoeg.. volgens het WPH.

Nu verdenk ik óf de spanningsregelaar, óf de dynamo... iemand hier ervaring met één van de beide bij de SZR?
 
Helaas (gelukkig) niet. Maar dat is inderdaad niet goed als ie de accu leeg trekt uiteraard
 
8<

Nu verdenk ik óf de spanningsregelaar, óf de dynamo... iemand hier ervaring met één van de beide bij de SZR?
Een van beide kan maar beide tegelijk kan ook, dan gaat de een stuk gaat en die neemt de ander mee.
Dus sowieso beide doormeten en controleren.
 
Oke, weer iets verder. Vanochtend eerst de laadspanning gecontroleerd... slechts 9 Volt. Toen toch maar eens de stekker van de spanningregelaar afgehaald... toen had ik de draden al in de hand... zucht. Inmiddels zijn de nieuwe kabelschoentjes (met weerhaakjes) besteld.. kleur van de bedrading klopte ook niet... 3x wit voor de dynamo was in één keer rood...

Uiteindelijk even provisorisch gerepareerd met losse kabelschoentjes en een proefrit gemaakt... lijkt nu in orde te zijn.

IMG_20240307_102013.jpg



IMG-20240307-WA0002.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ander vraagje: ben nu bezig met het verversen van de olie. WPH zegt dat er 2,7 liter olie op moet (incl. filter). Hoe peil ik de olie het beste? Ik vind het WPH niet het meest duidelijk in deze, gezien het dry-sump systeem... Moet ik met een hete motor peilen? Wat een beetje tricky is als je voor het eerst olie vult na een wissel (ik doe er meestal iets minder op om te voorkomen dat het niveau per ongeluk te hoog uitvalt)..
 
Dat ziet er scary uit die bedrading. Ik hoop dat je de hele riedel aan testen en doormeten uit het WPHB voor het laadcircuit doorloopt.

Drysump meet je inderdaad warm. Dat reservoir is best groot, je gooit er niet snel te veel in hoor. Als toch dan haal je het er vrij makkelijk weer uit met een slangetje of zo. Al is dat ook niet nodig, de olie wordt toch wel verbruikt. :P
 
Dat ziet er scary uit die bedrading. Ik hoop dat je de hele riedel aan testen en doormeten uit het WPHB voor het laadcircuit doorloopt.

Drysump meet je inderdaad warm. Dat reservoir is best groot, je gooit er niet snel te veel in hoor. Als toch dan haal je het er vrij makkelijk weer uit met een slangetje of zo. Al is dat ook niet nodig, de olie wordt toch wel verbruikt. :P

Nouja, ik heb de dynamo even op weerstand gemeten (aan de connector met de 3 witte draden); dat lijkt in orde. Spanningsregelaar is van een TDM (dat staat erop), en die verdenk ik nu ff niet. Laadspanning is van 9 Volt naar 13,5 gegaan, dus significant hoger. Ik denk dat het zo wel klopt.

Thnx... ik heb even de oude topics gescand op oliepeilen... toch best vaag.

Ik denk dat ik er maar 2,5 liter in gooi om te beginnen (past dat in het tankje, of loopt dat onder zwaartekracht het carter/blok in?). Ik zie ook dat ze in het WPH spreken over de ruimte van het filter apart te vullen, via het ontluchtingsgaatje. Dan zal ik hem laten lopen voor 10 minuten, ontluchten (dus kijken of de pomp werkt), dan afzetten.... 10 seconden wachten en direct peilen?

Temperatuurmeter deed al een beetje vaag, naaldje waggelt zo af en toe en lijkt (zeker met deze temperaturen) maar moeilijk van de 'nul' af te komen.
 
Fijn dat het probleem gevonden is.

Meters zijn heel gevoelig voor slechte boordspanning. Mogelijk ben je daar nu ook vanaf bij de temperatuur meter.
 
Nouja, ik heb de dynamo even op weerstand gemeten (aan de connector met de 3 witte draden); dat lijkt in orde. Spanningsregelaar is van een TDM (dat staat erop), en die verdenk ik nu ff niet. Laadspanning is van 9 Volt naar 13,5 gegaan, dus significant hoger. Ik denk dat het zo wel klopt.

Thnx... ik heb even de oude topics gescand op oliepeilen... toch best vaag.

Ik denk dat ik er maar 2,5 liter in gooi om te beginnen (past dat in het tankje, of loopt dat onder zwaartekracht het carter/blok in?). Ik zie ook dat ze in het WPH spreken over de ruimte van het filter apart te vullen, via het ontluchtingsgaatje. Dan zal ik hem laten lopen voor 10 minuten, ontluchten (dus kijken of de pomp werkt), dan afzetten.... 10 seconden wachten en direct peilen?

Temperatuurmeter deed al een beetje vaag, naaldje waggelt zo af en toe en lijkt (zeker met deze temperaturen) maar moeilijk van de 'nul' af te komen.
10 min lopen voor ontluchten is veel te lang.
Gewoon direct even boutje los en als de olie er uit komt weer dicht.
 
10 min lopen voor ontluchten is veel te lang.
Gewoon direct even boutje los en als de olie er uit komt weer dicht.
Ik bedoelde eigenlijk 10 minuten laten lopen om te peilen voor de eerste keer. Of is dit sowieso waardeloos en moet je gewoon een stuk gaan rijden?

Boutje zal ik direct losdraaien als ik m de 1e keer start, zodra er olie uit komt draai ik m weer dicht..
 
2,5 ltr in 1 keer is wellicht een beetje veel. Halverwege even de motor een paar wentelingen laten draaien met de startmotor maar niet daadwerkelijk starten.

En oliefilter volgieten is natuurlijk gedoe, boutje los en weer vast volstaat idd.
 
Nouja, ik heb de dynamo even op weerstand gemeten (aan de connector met de 3 witte draden); dat lijkt in orde. Spanningsregelaar is van een TDM (dat staat erop), en die verdenk ik nu ff niet. Laadspanning is van 9 Volt naar 13,5 gegaan, dus significant hoger. Ik denk dat het zo wel klopt.

Thnx... ik heb even de oude topics gescand op oliepeilen... toch best vaag.

Ik denk dat ik er maar 2,5 liter in gooi om te beginnen (past dat in het tankje, of loopt dat onder zwaartekracht het carter/blok in?). Ik zie ook dat ze in het WPH spreken over de ruimte van het filter apart te vullen, via het ontluchtingsgaatje. Dan zal ik hem laten lopen voor 10 minuten, ontluchten (dus kijken of de pomp werkt), dan afzetten.... 10 seconden wachten en direct peilen?

Temperatuurmeter deed al een beetje vaag, naaldje waggelt zo af en toe en lijkt (zeker met deze temperaturen) maar moeilijk van de 'nul' af te komen.
Ontluchten via dat boutje op filter deksel.
Ik draai meestal de bougie er uit en start dan net zo lang door tot er olie uit komt.
Enige manier om alle lucht er uit te krijgen.
Olie peilen met warme moter.
Ik gooi er niet meer in dan 3 ltr
 
Laatst bewerkt:
Ontluchten via dat boutje op filter deksel.
Ik draai meestal de bougie er uit en start dan net zo lang door tot er olie uit komt.
Enige manier om alle lucht er uit te krijgen.
Olie peilen met warme moter.
Ik gooi er niet meer in dan 2 ltr
Bougie was ik niet van plan er nog weer uit te halen.. bougiedop ook niet (wil de airbox laten zitten).. Ff denken. Kan ik de startmotor draaien zonder de motor te starten..🤔

Bougiekabel van de bobine scheiden? Of de kabel naar de bobine loshalen?

Noodknop? Bij de CB van mijn vader draait de startmotor ook als de noodknop bediend is..

Kan toch 2 liter in het reservoir doen, én het kamertje van het filter vol gooien? En dan starten..
 
Laatst bewerkt:
Bij Yamaha’s gaat de startmotor meestal niet rond als de noodknop uit staat.
Maar de SZR is een moeilijke starter is mijn ervaring, dus waarschijnlijk slaat ie toch niet aan als er niet meteen benzine in de carbs komt :+
 
Zojuist ongeveer 2,1 liter olie in de olietank gegooid, en nog met een spuit ca. 0,1 liter in het huisje van het filter. Starten, ontluchtingsschroef eruit (olie kotste er meteen uit -> dweilen, pomp werkt). Daarna motor even ruim 5 minuten laten lopen. Toen dacht ik, laat ik eens peilen. Motor afgezet en na ca. 10 seconden (laten het er 20 zijn) gepeild, motor rechtop. Niets aan de peilstok... Haha. Nu kan het natuurlijk dat ik niets aflees omdat ik ongeveer een halve liter te kort kom, of ik doe het niet goed... (of er is een inwendige terugslagklep stuk, waar ik over gelezen had)... toch wel een vaag systeem...
 
Ontluchten via dat boutje op filter deksel.
Ik draai meestal de bougie er uit en start dan net zo lang door tot er olie uit komt.
Enige manier om alle lucht er uit te krijgen.
Olie peilen met warme moter.
Ik gooi er niet meer in dan 2 ltr
Met 2 liter, krijg je dan wel iets op je peilstok te zien bij peilen?
 
Zojuist ongeveer 2,1 liter olie in de olietank gegooid, en nog met een spuit ca. 0,1 liter in het huisje van het filter. Starten, ontluchtingsschroef eruit (olie kotste er meteen uit -> dweilen, pomp werkt). Daarna motor even ruim 5 minuten laten lopen. Toen dacht ik, laat ik eens peilen. Motor afgezet en na ca. 10 seconden (laten het er 20 zijn) gepeild, motor rechtop. Niets aan de peilstok... Haha. Nu kan het natuurlijk dat ik niets aflees omdat ik ongeveer een halve liter te kort kom, of ik doe het niet goed... (of er is een inwendige terugslagklep stuk, waar ik over gelezen had)... toch wel een vaag systeem...
Boutje los, dat is Twents voor een slag. Niet helemaal er uit :+
Maat troost je... Niet de eerste die moet dweilen :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan