Yamaha MT 09 2016 Dark Side deel 2

Is er voor het 2024 model ook een officiële duo seat cover beschikbaar? Ik vind hem niet terug in de configurator van Yamaha
 
Met een schuin oog zit ik te kijken naar een uitlaatsysteem voor mijn 2023 model, voorwaarden is dat deze aan de normen kan voldoen, en de dus certificaten heeft. Ook zal ik het fijn vinden wanneer de katalysator en db killers uitneembaar zijn.. welke uitlaten gebruiken jullie, wat is de ervaring prijs/kwaliteit? Heeft iemand nog een gebruikt systeem liggen voor een nette prijs?
 
Onlangs het luchtfilter op mijn 2021 MT09 SP vervangen. Oude filter was - denk ik - nog nooit vervangen. Errugh smerig. Vervangen voor een DNA filter.

Nou had ik voor het vervangen al meerdere keren dat de gasrespons heel onvoorspelbaar was bij een koude motor tussen de 3000-5000 toeren. Daarboven ging het wel, maar als je rustig een woonwijk uit wilde rijden dan ging het met horten en stoten. Een enkele keer ook met een warme motor een vreemde gasrespons, alsof de motor aan het verzuipen was. Vollast op de gashendel maar geen opbouw van toeren. Koppeling inknijpen en even richting de 11000 toeren, dan was het weer voorbij. Geen CEL.

Sinds het vervangen van het luchtfilter is dit veel erger geworden, zowel het eerste als ook dat laatste. Probleem komt en gaat, soms na 20min en soms na 2 uur rijden. Dat schokkerige bij lage toeren nog steeds met koude motor. Het gevoel dat ‘ie verzuipt bij warme motor komt vrijwel iedere rit voor, lange en korte ritten. Sindsdien ook twee keer een CEL gehad, maar zonder foutcode bij uitlezen. Eerste keer ging CEL weg na schoonmaken sleutel. Tweede keer bij uitlezen zonder zichtbare DTC gewoon op ‘clear all’ geklikt en toen was de CEL weg.

Beetje onderzoek gedaan, en ik lees veel verhalen (met name uit US) dat de TPS (Gasklep / Gashendel Positie Sensor) uit het 2021 model een drama is. Is dezelfde als van de R1 uit dat jaar (?) en voor het 2022 model en later hebben ze een andere TPS (ander onderdeelnummer) waar er blijkbaar minder tot geen problemen mee zijn. Dat klinkt best plausibel. Ontsteking zelf zou andere problemen geven. Brandstof is altijd Shell V-Power en na tientallen keren tanken bij meerdere Shell stations zou het ook niet aan de kwaliteit van de peut liggen. Brandstofpomp lijkt me ook niet logisch. Luchtfilter is dus nieuw en heb ik na installatie nog een keer losgehaald en nagekeken of er misschien toch ergens valse lucht werd getrokken. Zag er normaal uit, nergens naadjes of scheurtjes, installatie volgens het boekje. TPS of andere sensor die het mengsel foutief dirigeert zou dus een hoop verklaren.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met een 2021 MT09 (SP)? Bezoekje aan Van Meel in Made ga ik sowieso doen, maar meer info is altijd welkom.
 
Onlangs het luchtfilter op mijn 2021 MT09 SP vervangen. Oude filter was - denk ik - nog nooit vervangen. Errugh smerig. Vervangen voor een DNA filter.

Nou had ik voor het vervangen al meerdere keren dat de gasrespons heel onvoorspelbaar was bij een koude motor tussen de 3000-5000 toeren. Daarboven ging het wel, maar als je rustig een woonwijk uit wilde rijden dan ging het met horten en stoten. Een enkele keer ook met een warme motor een vreemde gasrespons, alsof de motor aan het verzuipen was. Vollast op de gashendel maar geen opbouw van toeren. Koppeling inknijpen en even richting de 11000 toeren, dan was het weer voorbij. Geen CEL.

Sinds het vervangen van het luchtfilter is dit veel erger geworden, zowel het eerste als ook dat laatste. Probleem komt en gaat, soms na 20min en soms na 2 uur rijden. Dat schokkerige bij lage toeren nog steeds met koude motor. Het gevoel dat ‘ie verzuipt bij warme motor komt vrijwel iedere rit voor, lange en korte ritten. Sindsdien ook twee keer een CEL gehad, maar zonder foutcode bij uitlezen. Eerste keer ging CEL weg na schoonmaken sleutel. Tweede keer bij uitlezen zonder zichtbare DTC gewoon op ‘clear all’ geklikt en toen was de CEL weg.

Beetje onderzoek gedaan, en ik lees veel verhalen (met name uit US) dat de TPS (Gasklep / Gashendel Positie Sensor) uit het 2021 model een drama is. Is dezelfde als van de R1 uit dat jaar (?) en voor het 2022 model en later hebben ze een andere TPS (ander onderdeelnummer) waar er blijkbaar minder tot geen problemen mee zijn. Dat klinkt best plausibel. Ontsteking zelf zou andere problemen geven. Brandstof is altijd Shell V-Power en na tientallen keren tanken bij meerdere Shell stations zou het ook niet aan de kwaliteit van de peut liggen. Brandstofpomp lijkt me ook niet logisch. Luchtfilter is dus nieuw en heb ik na installatie nog een keer losgehaald en nagekeken of er misschien toch ergens valse lucht werd getrokken. Zag er normaal uit, nergens naadjes of scheurtjes, installatie volgens het boekje. TPS of andere sensor die het mengsel foutief dirigeert zou dus een hoop verklaren.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met een 2021 MT09 (SP)? Bezoekje aan Van Meel in Made ga ik sowieso doen, maar meer info is altijd welkom.
Ik heb dit probleem met mijn 2021 model ook.
Navraag bij mijn garage, die navraag gedaan heeft bij de dealer. Blijkbaar is er op de 2021 modellen een probleem met de TPS sensor waardoor hij een CEL gooit, en heel slecht gaat lopen. Storing komt en gaat. Hiervoor zou een terugroepactie gaan komen is mij verteld.
 
Blokken bevielen prima. Veel meer remperformance.

Heb echter de MT wel met 70km/h door een lowsider de berm ingedrukt... oeps...
Bike is waarschijnlijk total loss. Krijg vandaag als goed is meer info van de schade expert vanuit verzekering.

Vanalles beschadigd, zoals voorvork, achterbrug, stuur is krom etc. etc.
Bekijk bijlage 2032243

Bekijk bijlage 2032242Bekijk bijlage 2032241Bekijk bijlage 2032240
Terugkomende hier op :)

Als we alles zouden markeren wat schade heeft zou de motor officieel total loss zijn. MAAR, gezien de premie, schadevrije jaren etc. Besloten om dit niet te doen.

Voor nu het nodige repareren om hem veilig, en netjes de weg op te krijgen en dan lekker doorkrassen. Zou zoon €1100,- gaan kosten en dat is de premie niet waard. Zeker niet als ik voor een vervanger dan al rond de 150-200eu voor enkel WA ga betalen p/m...

Week 34 is ie klaar!
 
Hoi

Heb volgende te koop v mij motor is ondertussen verkocht

Volledige akrapovic lijn. Plus lamda sensor kabel

Comfort zadel

Puig onderspoiler

Givi koffer houder
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220527_190840_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20220527_190840_com.android.chrome.jpg
    263,2 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20220319_170010.jpg
    IMG_20220319_170010.jpg
    409,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20220319_165950.jpg
    IMG_20220319_165950.jpg
    263,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20230225_150406.jpg
    IMG_20230225_150406.jpg
    1.011,7 KB · Weergaven: 0
Onlangs het luchtfilter op mijn 2021 MT09 SP vervangen. Oude filter was - denk ik - nog nooit vervangen. Errugh smerig. Vervangen voor een DNA filter.

Nou had ik voor het vervangen al meerdere keren dat de gasrespons heel onvoorspelbaar was bij een koude motor tussen de 3000-5000 toeren. Daarboven ging het wel, maar als je rustig een woonwijk uit wilde rijden dan ging het met horten en stoten. Een enkele keer ook met een warme motor een vreemde gasrespons, alsof de motor aan het verzuipen was. Vollast op de gashendel maar geen opbouw van toeren. Koppeling inknijpen en even richting de 11000 toeren, dan was het weer voorbij. Geen CEL.

Sinds het vervangen van het luchtfilter is dit veel erger geworden, zowel het eerste als ook dat laatste. Probleem komt en gaat, soms na 20min en soms na 2 uur rijden. Dat schokkerige bij lage toeren nog steeds met koude motor. Het gevoel dat ‘ie verzuipt bij warme motor komt vrijwel iedere rit voor, lange en korte ritten. Sindsdien ook twee keer een CEL gehad, maar zonder foutcode bij uitlezen. Eerste keer ging CEL weg na schoonmaken sleutel. Tweede keer bij uitlezen zonder zichtbare DTC gewoon op ‘clear all’ geklikt en toen was de CEL weg.

Beetje onderzoek gedaan, en ik lees veel verhalen (met name uit US) dat de TPS (Gasklep / Gashendel Positie Sensor) uit het 2021 model een drama is. Is dezelfde als van de R1 uit dat jaar (?) en voor het 2022 model en later hebben ze een andere TPS (ander onderdeelnummer) waar er blijkbaar minder tot geen problemen mee zijn. Dat klinkt best plausibel. Ontsteking zelf zou andere problemen geven. Brandstof is altijd Shell V-Power en na tientallen keren tanken bij meerdere Shell stations zou het ook niet aan de kwaliteit van de peut liggen. Brandstofpomp lijkt me ook niet logisch. Luchtfilter is dus nieuw en heb ik na installatie nog een keer losgehaald en nagekeken of er misschien toch ergens valse lucht werd getrokken. Zag er normaal uit, nergens naadjes of scheurtjes, installatie volgens het boekje. TPS of andere sensor die het mengsel foutief dirigeert zou dus een hoop verklaren.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met een 2021 MT09 (SP)? Bezoekje aan Van Meel in Made ga ik sowieso doen, maar meer info is altijd welkom.

Ik heb dit probleem met mijn 2021 model ook.
Navraag bij mijn garage, die navraag gedaan heeft bij de dealer. Blijkbaar is er op de 2021 modellen een probleem met de TPS sensor waardoor hij een CEL gooit, en heel slecht gaat lopen. Storing komt en gaat. Hiervoor zou een terugroepactie gaan komen is mij verteld.

Motor is uitgelezen en daar kwam inderdaad een foutcode op de TPS uit. Nu wachten tot Yamaha een nieuwe TPS naar Made stuurt, daarna zou het probleem verholpen moeten zijn! :)
 
Hebben jullie ook bij de eerste generatie dat van neutraal naar 1e versnelling best een klap is? Alsof de motor echt in de versnelling schiet. Tijdens het rijden merk ik verder niet dat de motor moeilijk schakelt.
 
Motor is uitgelezen en daar kwam inderdaad een foutcode op de TPS uit. Nu wachten tot Yamaha een nieuwe TPS naar Made stuurt, daarna zou het probleem verholpen moeten zijn! :)
Op mijn Tracer 9 uit 2021 (in feite dezelfde motor dus) heb ik na veel zeuren de TPS laten vervangen. Dat was bij 39.500km. ik moest wel zeuren, omdat er geen foutcodes waren, wel van tijd tot tijd onrijdbaar gedrag.

Nu, bij 57.500 km, hetzelfde euvel.
Ik vermoed dat toen niet de nieuwe versie van de TPS sensor is geplaatst. Deze laat ik binnenkort alsnog vervangen door het nieuwere type uit modeljaar 2023.
Oh ja, die terugroepactie? Dat hoor ik al heel lang. Zo lang er geen ongelukken mee gebeuren met dit als aantoonbare oorzaak gaat dat niet gebeuren.
 
Hebben jullie ook bij de eerste generatie dat van neutraal naar 1e versnelling best een klap is? Alsof de motor echt in de versnelling schiet. Tijdens het rijden merk ik verder niet dat de motor moeilijk schakelt.
Nooit eerder Yamaha gereden zeker? 😁
Is een Yamaha dingetje 😉
 
Op mijn Tracer 9 uit 2021 (in feite dezelfde motor dus) heb ik na veel zeuren de TPS laten vervangen. Dat was bij 39.500km. ik moest wel zeuren, omdat er geen foutcodes waren, wel van tijd tot tijd onrijdbaar gedrag.

Nu, bij 57.500 km, hetzelfde euvel.
Ik vermoed dat toen niet de nieuwe versie van de TPS sensor is geplaatst. Deze laat ik binnenkort alsnog vervangen door het nieuwere type uit modeljaar 2023.
Oh ja, die terugroepactie? Dat hoor ik al heel lang. Zo lang er geen ongelukken mee gebeuren met dit als aantoonbare oorzaak gaat dat niet gebeuren.
De TPS is onder garantie vervangen, heb de brommer gisteren weer opgehaald bij Van Meel. Dag en nacht verschil met wat het eerst was.

Die terugroepactie gaat er niet meer van komen gok ik. Maar met het bouwjaar van mijn motor was het volgens mij iets wat nog net binnen de fabrieksgarantie viel. Mazzeltje. En anders had ik nog een aankoopgarantie waar ik misschien iets mee had gekund. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk irritant is om rond te rijden met een gashendel die een eigen leven kan leiden.
 
Hebben jullie ook bij de eerste generatie dat van neutraal naar 1e versnelling best een klap is? Alsof de motor echt in de versnelling schiet. Tijdens het rijden merk ik verder niet dat de motor moeilijk schakelt.
Ja dat had ik ook. De versnellingsbak van de 1e Gen MT09 is nou niet de meest stille en de koppeling hoor je ook vrij goed in z'n vrij. Maar dat is normaal bij dit model en geen probleem, is ook gebleken bij een langeduur-test van Motorrad waar dit een thema was maar alles was in orde :t

 
Of als er iemand wil overschakelen naar een Xsr900, mijne staat ook te koop :+
Nou, zowiezo is NL te ver voor een koop, maar heel soms denk ik wel eens "had ik misschien toch een XSR gekocht" :$ want vind hem toch wel erg mooi. Alleen een beetje fatsoenlijk bagage achterop nemen voor een weekje vakantie gaat niet met een XSR. Een paar zijtassen vind ik maar niks. Dat is wat me er toen van af hield...
Dit bedoel ik dan :]
IMG_9747.webp


Als het een XSR was geworden dan wel de blauwe 8-)
2022-Yamaha-XS850-EU-Legend_Blue-Static-003-03.webp
 
Laatst bewerkt:
Nou, zowiezo is NL te ver voor een koop, maar heel soms denk ik wel eens "had ik misschien toch een XSR gekocht" :$ want vind hem toch wel erg mooi. Alleen een beetje fatsoenlijk bagage achterop nemen voor een weekje vakantie gaat niet met een XSR. Een paar zijtassen vind ik maar niks. Dat is wat me er toen van af hield...
Dit bedoel ik dan :]
Bekijk bijlage 2054483

Als het een XSR was geworden dan wel de blauwe 8-)
Bekijk bijlage 2054484
Mijne is een Belgische ;p maar inderdaad, ik kijk ook richting een Supertenere.
 
Laatst bewerkt:
Beste Forumleden,
Ik zag in het diagnostic menu dat bij code 67 02 vermeld stond.
Volgens de handleiding van Yamaha moet je dan de ISC learning data wissen. Iemand enig idee of dit kwaad kan? Wat als je het niet doet? En hoe kan dit zijn ontstaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 

Bijlagen

  • IMG_9403.webp
    IMG_9403.webp
    53,8 KB · Weergaven: 0
Weet iemand of de handkappen van een yamaha 9 gt op een mt 09 2023 passen?
Lijkt me namelijk wel lekker om uit de wind te zitten met mn handen in de winter.
 
Weet iemand of de handkappen van een yamaha 9 gt op een mt 09 2023 passen?
Lijkt me namelijk wel lekker om uit de wind te zitten met mn handen in de winter.
Geen idee eigenlijk maar ligt er aan of de hendels, knoppen, stuurdikte hetzelfde zijn misschien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan