Yamaha FZS 600 Fazer uit 2000 dashboard valt uit + haperende gasrespons

Kajonbikes

Rookie
19 apr 2023
13
4
Beste motorrijders,

Ik heb sinds 2 maanden een Yamaha FZS 600 Fazer uit het jaar 2000 (25kw), de eerste generatie dus.

Afgelopen weekend merkte ik dat mijn snelheidsmeter af en toe een klein hupje omhoog maakte tijdens het rijden. Ik dacht er toen nog niet veel van.
Afgelopen dinsdag reed ik echter weg en de snelheidsmeter naald ging alle kanten op, ook tot ver voorbij de 260 (maximaal aangegeven getal).
Een kilometer later begon mijn toerenteller ook op te spelen. Nog iets later viel mijn hele dashboard uit. Zowel mijn snelheidsmeter en toerenteller gingen naar 0 en mijn digitale kilometerteller ging ook uit. De benzine meter bleef het wel doen.
Bij het wachten voor stoplichten springt het dashboard wel weer aan, maar de meters leven compleet hun eigen leven. Bij het wegrijden gaat alles weer uit.

Gezien ik voor een afspraak van Amsterdam naar Den Haag moest bleef ik maar met de menigte meerijden. Toen ik echter iemand wilde inhalen met ~80% gas merkte ik dat de motor begon te haperen. Hierdoor besloot ik maar rustig te blijven rijden op de rechter baan.
Op de terugweg werd dit probleem al bij het wegrijden een stuk erger. Het haperen begint nu al bij 30%-40% gas waardoor ik op de terugweg de snelwegen gemeden heb.
Afremmen op de motor gaat nu ook langzamer dan normaal en ik schat dat mijn top nu 100km/u is.

Achteraf kijkend naar de motor zie ik dat de bekabeling vrij amateuristisch is behandeld door een vorige eigenaar. De motor loopt wel normaal stationair en valt niet uit.

Heeft iemand een idee hoe dit probleem te verhelpen valt?
Het liefst bewaar ik een bezoek aan een garage tot laatste optie gezien mijn studentenbudget.

Alvast hartelijk dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan