Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

XTZ 750 Super Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Ténéré collega's
ik mag mij sinds afgelopen zaterdag ook de trotse eigenaar noemen van een ST. Eindelijk na al die jaren heb ik de knoop doorgehakt en mijzelf zo'n mooi setje wielen van Yamaha aangeschaft en ik moet zeggen dat ik het veel eerder had moeten doen! wat een heerlijke motor om op te rijden. Ik snap nu ook al die lofspraak van jullie in dit topic (uiteraard houd ik het al een tijdje in de gaten ) Heb met plezier alle berichten gelezen en ben al een hoop wijzer geworden. Vooral het hete hangijzer de koppelingskorf. dat is blijkbaar iets om regelmatig te kontroleren, maar doen ook dan he...
maargoe. Ik heb dus een hele fijne grijze ST uit 1990. In 2002 is hij geemigreerd vanuit germanië door de vorige eigenaar. Hij rijd perfect op de achterrem na. Deze wil niet lekker reageren. Als ik hem tot op het asfalt doortrap blokkeerd hij hem wel en als ik het pedaal weer loslaat geeft hij het achterbandje ook weer de vrijheid, dus het lijkt mij dat de klauw wel in orde is. Vorige eigenaar zegt dat er vorig jaar nieuwe blokken opgezet zijn. Zelf zat ik te denken dat het remsysteem ietwat ontlucht moet worden, maar aangezien hier flink wat kennis rondneust bij deze de vraag: Iemand een idee waar dit aan kan liggen??
 

Mja ontluchten en/of remvloeistof verversen
 

Welkom en gefeliciteerd met de aanschaf van de super. En idd zoals je zelf al aangeeft daar zul je geen spijt van krijgen.

En die remmen, lijkt mij idd een zaak van remolie vervangen en ontluchten. Maar dat de remblokken vorig jaar vervangen zijn dat zegt natuurlijk nix het ligt er maar net aan hoeveel km's er per jaar gereden worden, check de blokken wel ff. (ijzer op ijzer remt wel lekker fel, maar het slijt zo hard)
 
Hey Drees,

Hij had geen bonnetjes of whatever, dus of er daadwerkelijk nieuwe blokken ingekomen zijn, ik zal hem op zijn woord moeten geloven. Er is tegelijkertijd een nieuwe achterband opgekomen en die ziet er idd perfect uit.
Hij heeft er niet zo heel veel mee gereden, sterker nog, dit jaar heeft hij bijna alleen maar onder het afdakje in zijn tuin gestaan (mooiweer , gaf hij zelf al aan ) en met die 30.000 die nu op de teller staan zal dat ook wel. Die vloeistof gaat er iig in de loop van de week uit en dan gaat de hele klauw er ook meteen ffkes af dus dan zal het blijken. Anders maar een bootankertje aanschaffen, sta ik ook lekker snel stil..
 

Welkom Diesmer.
Ik zou als ik jouw was ook de andere vloeistoffen controleren. Als de vorig eigenaar ook al nalatig is geweest met de remvloeistof, hoe staat het dan met de olie en koelvloeistof. Na de controle heel veel rijplezier

Hierbij de pics van mijn ST uit 1990 met 37600 miles op de teller. Ook deze ST is import. Ik weet niet uit welk land, er staan wel japanse of chinese tekens op de zijkant, iemand een idee.

 
Welkom Diesmer.
Ik zou als ik jouw was ook de andere vloeistoffen controleren. Als de vorig eigenaar ook al nalatig is geweest met de remvloeistof, hoe staat het dan met de olie en koelvloeistof. Na de controle heel veel rijplezier

Dank je. Andere sappen zijn gecontroleerd. Olie is prima op peil (bij warme motor), ziet er niet al te donker en goed helder uit en koelvloeistof is ook prima op niveau.

Mooie ST trouwens! exact dezelfde als de mijne , alleen een ander kleurtje. Ik zal ook eens wat plaatjes schieten.
 
Hallo allemaal, hallo Baffo, Ik heb er ook één gekocht, mijn eerste wegmotor. Eén van 95 met 23000 km, schoon aan de haak voor 1850 euro, alleen nog even langs de RDW en de belastingdienst.
Dat met die achterrem doet me direct aan de mijne denken en mijn conclusie was dat de remschijf waarschijnlijk wat uitgehold is door de vorige blokjes, door te lang doorrijden met versleten remblokken of door de hitte die onstaat wanneer je doorrijd met een rem die blijft hangen. Met de oude remblokjes werkte hij waarschijnlijk nog prima omdat de de vlakken op elkaar ingesleten zijn en voldoende raakvlak hebben, maar nieuwe blokjes zijn recht en raken het uitgeholde gedeelte niet of nauwelijks, waardoor de motor ook nauwelijks kan remmen.
Volgens mij zijn er drie opties om hier vanaf te komen:

Niets doen, de nieuwe remblokjes zullen sneller slijten op de plaatsen waar nog wel geremd wordt, waardoor ze langzaam bol worden en steeds meer raakvlak krijgen.

De (hoge plekken op de) remschijf afschuren mbv een slijpsteen en een draaiend achterwiel.

Een nieuwe remschijf monteren.

Zelf ben ik er nog niet uit en beperk me dus tot de eerste optie, maar dat kan natuurlijk snel veranderen wanneer je een keer écht moet remmen. Maar voor ik een nieuwe schijf ga kopen zal ik het eerst wel met slijpen proberen.


Nou hier is'tie dan!!!!



 
Hallo allemaal, hallo Baffo, Ik heb er ook één gekocht, mijn eerste wegmotor. Eén van 95 met 23000 km, schoon aan de haak voor 1850 euro, alleen nog even langs de RDW en de belastingdienst.......
....Nou hier is'tie dan!!!!
(Afbeelding)

Nounou dolle boel, het wordt steeds drukker.
Ook jij welkom en gefeliciteerd met de aanschaf. Waar komt ie vandaan, belgie? duitsland? Ziet er goed uit ieg.
Succes met het papierwerk en dan lekker
 
Op vrijdag 09 september 2005 22:31 schreef de zoveelste prutser het volgende:Hallo allemaal, hallo Baffo, Ik heb er ook één gekocht, mijn eerste wegmotor.
Hey, wrom krijg ik een aparte hallo, bennik niet iedereen? Of ken ik je, chauffeur uit Roosendaal zegt me iig nix...
Eén van 95 met 23000 km, schoon aan de haak voor 1850 euro, alleen nog even langs de RDW en de belastingdienst.
Ik heb nog een NL frame met kenteken... (al issie wsch duurder als de keuring enzo)
Meten en je weet t, er zijn minimale maten voor (veilig) remmen, zie http/www.supertenere.co.uk/downloads/manuals.html (lijkt nu down?)
Zelf ben ik er nog niet uit en beperk me dus tot de eerste optie, maar dat kan natuurlijk snel veranderen wanneer je een keer écht moet remmen. Maar voor ik een nieuwe schijf ga kopen zal ik het eerst wel met slijpen proberen.
Nieuwe remblokken altijd ff de rand afschuren, zodat ze snel en goed inslijten, want elke schijf is (licht) vervormd
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in 2 uurtjes Rene zn koppelingskorf vervangen en zn krakend oude lijk opgelost
Enige wat opviel is dat de veren van nagenoeg gelijke dikte zijn maar vooral veel langer allemaal, en dat er een paar best wel onwijs los zitten, wat op zich heel vreemd is als t geen speling mag hebben, laat staan zoveel, maar t zal wel, hier een gifje...

 
Laatst bewerkt:


Nou vraag ik me idd af of die speling nou hetzelfde is als wat julie er laatst uitgehaald hebben (de oude dus). Je zou verwachten dat er nu ook weer zaakjes in gaan slijten door de beweging die ze kunnen maken, wat dus ook weer voor rommel kan zorgen.
Is nu alleen de dikte (en sterkte) van de veren veranderd, of zijn er ook nog andere verschillen?
 

De speling nu is veel groter van de veren zelf, tussen korf en tandwiel is nu geen speling. De borging van de veren is anders en door de dikkere veren zal dat ook minder slijten. Als je veren breken ben je gewoon de lul, door een nieuwe korf te kopen, van welke kwali dan ook, ben je weer xx jaren/km's save lijkt me, gewoon eens per jaar nakijken op slijtage en speling, hier nog een foto vd oude korf
.
 
Laatst bewerkt:
en toch is de rammel nog niet weg. bij rijden met rond de 2000 toeren in bijv. 3, maar ook 4e en 5e versnelling hoor ik een rammel, weg weg is zodra het gas meer open gaat.
Ook hoor je de rammel niet als je gas tot omstreeks de 2000 toeren in de neutraalstand geeft.
RaRa?
 
Het was meer een grapje uit respect (een soort buiging) om je opperhoofd status aan te geven binnen dit forum, als de grote ST specialist.

De randen van de remblokjes afschuren dus. Waarmee? Met een vijl?
 

Mja toch algehele aandrijving slijtage (al dan niet erg) misschien lost t op met een kleiner voortandwiel, omdat je dan de versnellingsbak ed minder belast

-edit- k heb geen leuke foto's meer...
 
Laatst bewerkt:
Het was meer een grapje uit respect (een soort buiging) om je opperhoofd status aan te geven binnen dit forum, als de grote ST specialist.
Aha, nou bedankt
De randen van de remblokjes afschuren dus. Waarmee? Met een vijl?

Ja vijl of dremel, gewoon ff helemaal rondom de verflaag eraf als die er zit, en anders iig t scherpe/haakse v/d randjes afhalen zowel de korte als de lange kanten
 

De schijf ziet er verders goed uit. is wel wát ingesleten, maar kan nou niet zeggen dat hij er slecht uitziet. Voorremschijven zijn ongeveer hetzelfde patroon ingesleten, maar dat zegt natuurlijk niet veel. Ik ga volgende week vrijdag (dan heb ik een garage tot mijn beschikking) het hele zootje lostrekken en eens aan een grondige inspectie onderwerpen. Ook de remsappen ga ik dan vervangen en es flink ontluchten. Denk dat ik dan een hoop meer remkracht zal krijgen.
In ieder geval wel fijn dat er zo veel mensen meedenken! Top forumpie hier
 
Nounou dolle boel, het wordt steeds drukker.
Ook jij welkom en gefeliciteerd met de aanschaf. Waar komt ie vandaan, belgie? duitsland? Ziet er goed uit ieg.
Succes met het papierwerk en dan lekker


Bedankt, hij komt uit Belgie en ziet er inderdaad wel leuk uit hè, zeker voor dat geld.
Minder leuk vond ik een beschadiging in de achtervelg, waaruit bleek dat het aluminium dat je ziet slechts bestaat uit een dun laagje, waaronder zich magnesium velgen bevinden. Dat spul oxideert waar je bij staat, te oordelen naar de hoeveelheid poeder die ik op de plaats van de beschadiging weg kon krabben.Ik heb er nu wat "Bison twee componenten staalplamuur" op gesmeerd en dat lijkt me wel afdoende, maar ik zit er toch aan te denken om mijn velgen een kleurtje te geven, om de plamuurplek weg te werken en om ook die aluminiumfolie tegen oxidatie te beschermen.Iemand suggesties voor de kleur?
 


Bij mij heeft het goed geholpen, dat afvijlen van de randen van de remblokjes. Hij pakt nu weer mooi in het midden, inplaats van op de (verhoogde) boven- en onderkant, te zien aan het glimmen, minder glimmen, of zelfs roesten van de schijf op de plekken waar wel of niet geremd wordt. Kijk maar eens goed naar het spul, als je er op let kun je de remblokjes op die verhoogde rand zien zitten te niksen.
Verwacht verder niet te veel van een achterrem, de mijne blokkeert nu gemakkelijker, maar het echte remmen moet nog steeds van voren gebeuren.
 
Verwacht verder niet te veel van een achterrem, de mijne blokkeert nu gemakkelijker, maar het echte remmen moet nog steeds van voren gebeuren.

uiteraard is 8errem alleen maar bijremmen, maar als ik de keuze heb tussen standje 1-niet remmen en standje 2-blokkeren, dan issie nie naar mijn zin. Schijf is overigens egaal glimmend. Ik ga iig cker ff een poging wagen om die randjes eraf te vijlen. Alle beetjes helpen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.