XTZ 750 Super Tenere

Status
Niet open voor verdere reacties.
@polderpinda: Koppelingsdekselpakking is 3LD-15462-00
En je hebt geen slagmoersleutel nodig, je moet de motor in een versnelling zetten, en de achterrem indrukken. Of een koperen muntje tussen wat tandwielen steken. Nadat je de borgplaat iets hebt uitgebogen (90215-20231) Zie ook http://www.supertenere.co.uk/downloads/manuals.html (voor een 3VD, dat is een geknepen XTZ meen ik, al zien inlaatrubbers en sproeiers er ongeknepen uit)
En die bestelnummers kun je bij elke dealer gebruiken.

@desertscorpion: eerste model heeft er zeker last van, maar omdat ie wel al 48 K km heeft gelopen zou je denken dat t al is vervangen ooit.

-edit-: juiste bestelnummer gewijzigd
 
Laatst bewerkt:
@polderpinda: Koppelingsdekselpakking is 3LD-15462-00
En je hebt geen slagmoersleutel nodig, je moet de motor in een versnelling zetten, en de achterrem indrukken. Of een koperen muntje tussen wat tandwielen steken. Nadat je de borgplaat iets hebt uitgebogen (90215-20321) Zie ook http://www.supertenere.co.uk/downloads/manuals.html (voor een 3VD, dat is een geknepen XTZ meen ik, al zien inlaatrubbers en sproeiers er ongeknepen uit)
En die bestelnummers kun je bij elke dealer gebruiken.

@desertscorpion: eerste model heeft er zeker last van, maar omdat ie wel al 48 K km heeft gelopen zou je denken dat t al is vervangen ooit.

@Baffo: Helaas de eerste versnelling truc stond ook in het handboek, dus geprobeert, maar met mijn 95kg geen beweging in te krijgen. Natuurlijk het borgplaatje wel omgebogen. Ben namelijk een techniek docent en heb wel een beetje verstand van sleutel (niet lullig bedoelt, puur ter kennis geving)
 
DOE DAT NIET MET EEN MUNTJE!!!!!!!
Je mol je tandwielen, die breekt op een moment een tandje af wil en sloopt je hele blok.
 
DOE DAT NIET MET EEN MUNTJE!!!!!!!
Je mol je tandwielen, die breekt op een moment een tandje af wil en sloopt je hele blok.

Niet panieken, met een -koperen- muntje zoals gesteld, wat -zachter- dus is als je tandwielen kan dat prima, staat zelfs in legio sleutelboeken en zelf ook vaak genoeg toegepast
 
@Baffo: Helaas de eerste versnelling truc stond ook in het handboek, dus geprobeert, maar met mijn 95kg geen beweging in te krijgen. Natuurlijk het borgplaatje wel omgebogen. Ben namelijk een techniek docent en heb wel een beetje verstand van sleutel (niet lullig bedoelt, puur ter kennis geving)

Probeer ns in een hogere versnelling? En/of een groter moment (alsin moment/mechanica) dus grotere/langere sleutel/ratel en een ander die de voetrem bedient, enne no offence taken ;)

13189_3470_1087163690.jpg
 
Mischien al door eenieder gelezen maar zoniet dan toch:

klik.


polderpinda: je hebt mail
 
Laatst bewerkt:
Als je idd denkt dat t geluid uit de buurt vd koppeling komt, kijk er dan idd snel naar, en trek dan t koppelingshuis zelf helemaal los.

Is het geluid van de koppeling ook te horen als de motor stationair draait of moet hij hier voor rijden? :]

Je snapt iets niet, jij hoort een geluid, wat dat is weet niemand, ik zeg doe luisteren en nakijken. Het is niet zo dat als er iets is met je koppelingsveren dat je dan een koppelingsgeluid hebt, als die veren aan pent zijn is je blok dat wel bijna zeker ook...helemaal
 
Zo, ik heb zoals beloofd een tijdje m'n verbruik in de gaten gehouden :P eh dat van m'n XTZ dan he.
Aldus:
1 : 14.5
1 : 15.6
1 : 14.7
1 : 15.3
1 : 15.8
1 : 15.8
1 : 15.3

Volgens mij kan ik dus wel stellen dat ie 1:15 :]
 
Drees, scorp,

Ik heb zelf een ST gehad en bij die van mij heeft het koppelingseuvel zich voorgedaan bij 60.000 km.

Dat het probleem zich in de eerste kilometers zou voordoen is bullshit, aangezien Boeings met metaalmoeheid in de ophangingsboutjes ook pas na 20 jaar naar beneden sodemieteren. De schade is iets minder dan bij de ST, maar kan even dodelijk zijn.

Wat is de grap? De orginele korf (bouwjaar 88 tot en met 95) heeft aan de achterzijde transmissieveren, 3 dikke en 3 dunne. De TRX en de TDM hebben 6 dikke en géén problemen.

Yamaha heeft diverse verzoeken gehad om clementie, maar heeft nimmer toegegeven dat zij fout zat.

Om de veren te kunnen inspecteren doe je het zo: ga op zoek naar een sloperij die recentelijk een TRX of een TDM gesloopt heeft. Die korf mag niet meer kosten dan 40 Euri. Voor nog eens 40 krijg je de gebruikte koppelingsplaten er vaak bij. Koop maar.

Laat de dealer de kijkoperatie uitvoeren, maar sta er op dat je er bij mag blijven. Ze hebben een speciale korfsleutel nodig om de korf mee te kunnen blokkeren. Een muntje kan een soortgelijke werking hebben, maar geeft misschien wat bramen of lichte schade. Lijkt mij verwaarloosbaar.

Heb je 3 lichte veren en 3 zware, maar nog geen zichtbare kartels of metaalmoeheid. Toch gewoon wisselen dat ding want het is een tikkende tijdbom.

Totale werkplaatstijd: nog geen uur, aangezien de olie er niet uit hoeft indien je hem op zijn zijstandaard zet. Waren je koppelingsplaten op? Kan je deze mooi wisselen door de 2e handse en kan je weer 20.000 tot 40.000 km verder, afhankelijk van je rijstijl / belasting.

Bij mij hoorde ik een rammeltje en vertrouwde het niet; direct de auto naar het werk genomen. Wel nog de volgende dag naar de dealer gereden. Wat bleek: twee veren gescheurd, waarvan ééntje compleet door het blok gespoeld was én én én de twee gepopnagelde bouwen (2 van de 3) waarmee het grote tandwiel aan het koppelingshuis zat bevestigd waren weg (foetsie). Dat veroorzaakte de herrie. Nog maar één boutje te gaan en de boel was als een kettingzaag door mijn blok heen gegegaan.

Daarna heb ik hem bij 80.000 km verkocht aan een meisje, voor 100 Euro meer dan ik hem ooit gekocht had (gedeeltelijk gereviseerd, carburateur, vorkpoten en koppeling). Nog goed voor vele jaren rijplezier!!!

Rij voorzichtig...
 
Drees, scorp,

Ik heb zelf een ST gehad en bij die van mij heeft het koppelingseuvel zich voorgedaan bij 60.000 km.

Dat het probleem zich in de eerste kilometers zou voordoen is bullshit, aangezien Boeings met metaalmoeheid in de ophangingsboutjes ook pas na 20 jaar naar beneden sodemieteren. De schade is iets minder bij de ST, maar kan even dodelijk zijn.

Wat is de grap? De orginele korf (bouwjaar 88 tot en met 95) heeft aan de achterzijde transmissieveren, 3 dikke en 3 dunne. De TRX en de TDM hebben 6 dikke en géén problemen.

Yamaha heeft diverse verzoeken gehad om clementie, maar heeft nimmer toegegeven dat zij fout zat.

Om de veren te kunnen inspecteren doe je het zo: ga op zoek naar een sloperij die recentelijk een TRX of een TDM gesloopt heeft. Die korf mag niet meer kosten dan 40 Euri. Voor nog eens 40 krijg je de gebruikte koppelingsplaten er vaak bij. Koop maar.

Laat de dealer de kijkoperatie uitvoeren, maar sta er op dat je er bij mag blijven. Ze hebben een speciale korfsleutel nodig om de korf mee te kunnen blokkeren. Een muntje kan een soortgelijke werking hebben, maar geeft misschien wat bramen of lichte schade. Lijkt mij verwaarloosbaar.

Heb je 3 lichte veren en 3 zware, maar nog geen zichtbare kartels of metaalmoeheid. Toch gewoon wisselen dat ding want het is een tikkende tijdbom.

Totale werkplaatstijd: nog geen uur, aangezien de olie er niet uit hoeft indien je hem op zijn zijstandaard zet. Waren je koppelingsplaten op? Kan je deze mooi wisselen door de 2e handse en kan je weer 20.000 tot 40.000 km verder, afhankelijk van je rijstijl / belasting.

Bij mij hoorde ik een rammeltje en vertrouwde het niet; direct de auto naar het werk genomen. Wel nog de volgende dag naar de dealer gereden. Wat bleek: twee veren gescheurd, waarvan ééntje compleet door het blok gespoeld was én én én de twee gepopnagelde bouten (2 van de 3) waarmee het grote tandwiel aan het koppelingshuis zat bevestigd waren weg (foetsie). Dat veroorzaakte de herrie. Nog maar één boutje te gaan en de boel was als een kettingzaag door mijn blok heen gegegaan.

Daarna heb ik hem bij 80.000 km verkocht aan een meisje, voor 100 Euro meer dan ik hem ooit gekocht had (gedeeltelijk gereviseerd, carburateur, vorkpoten en koppeling). Nog goed voor vele jaren rijplezier!!!

Rij voorzichtig...
 
Drees, scorp,

........ga op zoek naar een sloperij die recentelijk een TRX of een TDM gesloopt heeft. Die korf mag niet meer kosten dan 40 Euri. Voor nog eens 40 krijg je de gebruikte koppelingsplaten er vaak bij. Koop maar.


Weet je dan mischien ook van welke bouwjaren de veren wel goed zijn (alle trx/tdm?) , of is het een zaak van kijken wat je in je handen hebt? is natuurlijk vervelend om x aantal kilometers te rijden voor een "ook niet goeie" korf

[quote}
Om het nog ingewikkelder te maken: de koppelingshuizen van de Supers zijn volgens Brugman samengesteld uit onderdelen van verschillende modellen, ondermeer van de XJ 900 en de FZR 1000. Wie meent dat hij een 'betrouwbare' TDM-koppeling van het 3VD-type heeft, komt dus bedrogen uit. Alleen het aluminium dekseltje is van de TDM, de rest is oude koek.
{quote] :?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij hoorde ik een rammeltje en vertrouwde het niet; direct de auto naar het werk genomen. Wel nog de volgende dag naar de dealer gereden. Wat bleek: twee veren gescheurd, waarvan ééntje compleet door het blok gespoeld was én én én de twee gepopnagelde bouwen (2 van de 3) waarmee het grote tandwiel aan het koppelingshuis zat bevestigd waren weg (foetsie). Dat veroorzaakte de herrie. Nog maar één boutje te gaan en de boel was als een kettingzaag door mijn blok heen gegegaan.

Goeie om te onthouden als we dalijk Rene zn ergens-in-t-blok herrie gaan bekijken
 
Weet je dan mischien ook van welke bouwjaren de veren wel goed zijn (alle trx/tdm?) , of is het een zaak van kijken wat je in je handen hebt? is natuurlijk vervelend om x aantal kilometers te rijden voor een "ook niet goeie" korf

Volgens mij zijn alle TRX-en wel goed, maar of dat zomaar past en te combineren is...
tdm-trx.nl forum overvallen? :)
 
Baffo,

Je hebt gelijk; ze zijn allemaal zomaar over te zetten! Alleen de drukplaten en tussenplaten verschillen in dikte en soms in aantallen. Gewoon goed opletten geblazen bij het demonteren van je eigen korf.

Voortschrijdend inzicht heeft er voor gezorgd dat Yamaha in de nieuwere types motoren (de TRX en de TDM) deze foutieve koppelingskorven niet meer gebruikt heeft.

Maar het heeft hen wel weerhouden om in de XTZ de nieuwe type korf toe te passen.

Stel dat mijn XTZ van 1990 kapot gegaan was in 1990, dan had ik op het vinkentouw gezeten als in 1992 bekend werd dat Yamaha de korf ineens heel anders opbouwde. Zo'n nieuwe korf zou als bewijsmateriaal in een rechtszaak gebruikt gaan worden!

Dus is er nog heel lang met die oude slechte korf doorgereden :X


Betreffende rumourige blokken: zodra je door je oordoppen heen een ander rammeltje hoort (zo hard klinkt het dus) dan moet je bij je dealer even een operatiekamer reserveren. Kijkoperatie is zo gepiept, maar blijf er wel ff bij...
 
Baffo,

Je hebt gelijk; ze zijn allemaal zomaar over te zetten! Alleen de drukplaten en tussenplaten verschillen in dikte en soms in aantallen. Gewoon goed opletten geblazen bij het demonteren van je eigen korf.

Voortschrijdend inzicht heeft er voor gezorgd dat Yamaha in de nieuwere types motoren (de TRX en de TDM) deze foutieve koppelingskorven niet meer gebruikt heeft.

Maar het heeft hen wel weerhouden om in de XTZ de nieuwe type korf toe te passen.

Stel dat mijn XTZ van 1990 kapot gegaan was in 1990, dan had ik op het vinkentouw gezeten als in 1992 bekend werd dat Yamaha de korf ineens heel anders opbouwde. Zo'n nieuwe korf zou als bewijsmateriaal in een rechtszaak gebruikt gaan worden!

Dus is er nog heel lang met die oude slechte korf doorgereden :X


Betreffende rumourige blokken: zodra je door je oordoppen heen een ander rammeltje hoort (zo hard klinkt het dus) dan moet je bij je dealer even een operatiekamer reserveren. Kijkoperatie is zo gepiept, maar blijf er wel ff bij...

Ik heb een kleine search op t tdm-trx.nl forum en vraagbaak gedaan en de 900 koppelingen hebben ook wel wat problemen, al wil Yamaha er wederom niet aan.
Daar lees ik ook wel meer over door elkaar gebruikte componenten, maar dat niet alles zomaar past. Ik ben voor Rene bezig te kijken naar een TDM'98 koppeling, maar weet dus niet zeker of dat goed gaat, feitelijk zou je alleen de achterste korf hoeven vervangen nl. en als je nu een nieuwe 3LD buitenkorf besteld (370€) weet je dus ook niet zeker of je dan een goede krijgt...
http://www.rohmann.de/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=7&post=43921#POST43921
en deze nog:
http://www.rohmann.de/discus/messages/4158/11801.html
 
amaai amaai, ik heb onlangs een Ténéré gekocht een XTZ660, ben daar zeer tevreden over trouwens en wat zie ik ........ zo'n topic hier op Motoforum nice *O*

Maar nu rij ik elke dag woon werk en heb de Pirelli MT90 Scorpio de s/t liggen.
Ik tijfel nu om een Pirelli Scorpio MT90 A/T te leggen?????

Ik wil nl. nog steeds dagelijks VEILIG woonwerk rijden maar toch op weekend de offroad baantjes mee pakken. Dus de bos en boerewegjes.

Wat stellen jullie voor?

Txs to all!
 
amaai amaai, ik heb onlangs een Ténéré gekocht een XTZ660, ben daar zeer tevreden over trouwens en wat zie ik ........ zo'n topic hier op Motoforum nice *O*
Maar nu rij ik elke dag woon werk en heb de Pirelli MT90 Scorpio de s/t liggen.
Ik tijfel nu om een Pirelli Scorpio MT90 A/T te leggen?????
Ik wil nl. nog steeds dagelijks VEILIG woonwerk rijden maar toch op weekend de offroad baantjes mee pakken. Dus de bos en boerewegjes.
Wat stellen jullie voor?
Txs to all!

Als je ook wilt offroaden ermee zou ik voor de Continental TKC80 gaan, voor veilig woon-werk Michelin Anakee, of een half/half Metzeler Enduro Sahara 3 (die -niet- geschikt is voor de sahara btw...)
Neem altijd metrische breedte maten banden trouwens (120/90-21 bv) en geen inch maten (4.60-17) want de metrische hebben een verder doorlopend en ronder loopvlak
 
Iemand nog kuipdeeltjes nodig? Kwam ze vandaag op de Vehikel tegen, kon ze niet laten liggen. :P


244482
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan