Desert Scorpion
Rookie
wat is de km stand van je moto?
De XTZ 750 is van bouwjaar '88 (de eerste uitvoering) en heeft 48.000 gelopen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
wat is de km stand van je moto?
@polderpinda: Koppelingsdekselpakking is 3LD-15462-00
En je hebt geen slagmoersleutel nodig, je moet de motor in een versnelling zetten, en de achterrem indrukken. Of een koperen muntje tussen wat tandwielen steken. Nadat je de borgplaat iets hebt uitgebogen (90215-20321) Zie ook http/www.supertenere.co.uk/downloads/manuals.html (voor een 3VD, dat is een geknepen XTZ meen ik, al zien inlaatrubbers en sproeiers er ongeknepen uit)
En die bestelnummers kun je bij elke dealer gebruiken.
@desertscorpion: eerste model heeft er zeker last van, maar omdat ie wel al 48 K km heeft gelopen zou je denken dat t al is vervangen ooit.
DOE DAT NIET MET EEN MUNTJE!!!!!!!
Je mol je tandwielen, die breekt op een moment een tandje af wil en sloopt je hele blok.
@Baffo: Helaas de eerste versnelling truc stond ook in het handboek, dus geprobeert, maar met mijn 95kg geen beweging in te krijgen. Natuurlijk het borgplaatje wel omgebogen. Ben namelijk een techniek docent en heb wel een beetje verstand van sleutel (niet lullig bedoelt, puur ter kennis geving)
Als je idd denkt dat t geluid uit de buurt vd koppeling komt, kijk er dan idd snel naar, en trek dan t koppelingshuis zelf helemaal los.
Is het geluid van de koppeling ook te horen als de motor stationair draait of moet hij hier voor rijden?
Als je idd denkt dat t geluid uit de buurt vd koppeling komt, kijk er dan idd snel naar, en trek dan t koppelingshuis zelf helemaal los.
Is het geluid van de koppeling ook te horen als de motor stationair draait of moet hij hier voor rijden?
Je snapt iets niet, jij hoort een geluid, wat dat is weet niemand, ik zeg doe luisteren en nakijken. Het is niet zo dat als er iets is met je koppelingsveren dat je dan een koppelingsgeluid hebt, als die veren aan pent zijn is je blok dat wel bijna zeker ook...helemaal
.
1:15 is best ok
Drees, scorp,
Ik heb zelf een ST gehad en bij die van mij heeft het koppelingseuvel zich voorgedaan bij 60.000 km.
Dat het probleem zich in de eerste kilometers zou voordoen is bullshit, aangezien Boeings met metaalmoeheid in de ophangingsboutjes ook pas na 20 jaar naar beneden sodemieteren. De schade is iets minder bij de ST, maar kan even dodelijk zijn.
Wat is de grap? De orginele korf (bouwjaar 88 tot en met 95) heeft aan de achterzijde transmissieveren, 3 dikke en 3 dunne. De TRX en de TDM hebben 6 dikke en géén problemen.
Yamaha heeft diverse verzoeken gehad om clementie, maar heeft nimmer toegegeven dat zij fout zat.
Om de veren te kunnen inspecteren doe je het zo: ga op zoek naar een sloperij die recentelijk een TRX of een TDM gesloopt heeft. Die korf mag niet meer kosten dan 40 Euri. Voor nog eens 40 krijg je de gebruikte koppelingsplaten er vaak bij. Koop maar.
Laat de dealer de kijkoperatie uitvoeren, maar sta er op dat je er bij mag blijven. Ze hebben een speciale korfsleutel nodig om de korf mee te kunnen blokkeren. Een muntje kan een soortgelijke werking hebben, maar geeft misschien wat bramen of lichte schade. Lijkt mij verwaarloosbaar.
Heb je 3 lichte veren en 3 zware, maar nog geen zichtbare kartels of metaalmoeheid. Toch gewoon wisselen dat ding want het is een tikkende tijdbom.
Totale werkplaatstijd: nog geen uur, aangezien de olie er niet uit hoeft indien je hem op zijn zijstandaard zet. Waren je koppelingsplaten op? Kan je deze mooi wisselen door de 2e handse en kan je weer 20.000 tot 40.000 km verder, afhankelijk van je rijstijl / belasting.
Bij mij hoorde ik een rammeltje en vertrouwde het niet; direct de auto naar het werk genomen. Wel nog de volgende dag naar de dealer gereden. Wat bleek: twee veren gescheurd, waarvan ééntje compleet door het blok gespoeld was én én én de twee gepopnagelde bouten (2 van de 3) waarmee het grote tandwiel aan het koppelingshuis zat bevestigd waren weg (foetsie). Dat veroorzaakte de herrie. Nog maar één boutje te gaan en de boel was als een kettingzaag door mijn blok heen gegegaan.
Daarna heb ik hem bij 80.000 km verkocht aan een meisje, voor 100 Euro meer dan ik hem ooit gekocht had (gedeeltelijk gereviseerd, carburateur, vorkpoten en koppeling). Nog goed voor vele jaren rijplezier!!!
Rij voorzichtig...
Drees, scorp,
........ga op zoek naar een sloperij die recentelijk een TRX of een TDM gesloopt heeft. Die korf mag niet meer kosten dan 40 Euri. Voor nog eens 40 krijg je de gebruikte koppelingsplaten er vaak bij. Koop maar.
Bij mij hoorde ik een rammeltje en vertrouwde het niet; direct de auto naar het werk genomen. Wel nog de volgende dag naar de dealer gereden. Wat bleek: twee veren gescheurd, waarvan ééntje compleet door het blok gespoeld was én én én de twee gepopnagelde bouwen (2 van de 3) waarmee het grote tandwiel aan het koppelingshuis zat bevestigd waren weg (foetsie). Dat veroorzaakte de herrie. Nog maar één boutje te gaan en de boel was als een kettingzaag door mijn blok heen gegegaan.
Weet je dan mischien ook van welke bouwjaren de veren wel goed zijn (alle trx/tdm?) , of is het een zaak van kijken wat je in je handen hebt? is natuurlijk vervelend om x aantal kilometers te rijden voor een "ook niet goeie" korf
Baffo,
Je hebt gelijk; ze zijn allemaal zomaar over te zetten! Alleen de drukplaten en tussenplaten verschillen in dikte en soms in aantallen. Gewoon goed opletten geblazen bij het demonteren van je eigen korf.
Voortschrijdend inzicht heeft er voor gezorgd dat Yamaha in de nieuwere types motoren (de TRX en de TDM) deze foutieve koppelingskorven niet meer gebruikt heeft.
Maar het heeft hen wel weerhouden om in de XTZ de nieuwe type korf toe te passen.
Stel dat mijn XTZ van 1990 kapot gegaan was in 1990, dan had ik op het vinkentouw gezeten als in 1992 bekend werd dat Yamaha de korf ineens heel anders opbouwde. Zo'n nieuwe korf zou als bewijsmateriaal in een rechtszaak gebruikt gaan worden!
Dus is er nog heel lang met die oude slechte korf doorgereden
Betreffende rumourige blokken: zodra je door je oordoppen heen een ander rammeltje hoort (zo hard klinkt het dus) dan moet je bij je dealer even een operatiekamer reserveren. Kijkoperatie is zo gepiept, maar blijf er wel ff bij...
Correct!
Dit is hem!
Ik heb er een rood pijltje bijgezet, die naar die transmissieveren wijst. Nu zie je ook dat de gehele korf eraf moet om aan de achterkant te kunnen kijken!
Correct!
http/www.xs4all.nl/~fjl/koppelingskorf.JPG
Dit is hem!
Ik heb er een rood pijltje bijgezet, die naar die transmissieveren wijst. Nu zie je ook dat de gehele korf eraf moet om aan de achterkant te kunnen kijken!
amaai amaai, ik heb onlangs een Ténéré gekocht een XTZ660, ben daar zeer tevreden over trouwens en wat zie ik ........ zo'n topic hier op Motoforum nice
Maar nu rij ik elke dag woon werk en heb de Pirelli MT90 Scorpio de s/t liggen.
Ik tijfel nu om een Pirelli Scorpio MT90 A/T te leggen?????
Ik wil nl. nog steeds dagelijks VEILIG woonwerk rijden maar toch op weekend de offroad baantjes mee pakken. Dus de bos en boerewegjes.
Wat stellen jullie voor?
Txs to all!