X-max 125 loopt heet

Hoekxmax125

Rookie
19 sep 2023
15
4
Goede avond iedereen,
Ik heb een probleem met m'n xmax 125 van 2012.
Ik heb deze vorige week gekocht.
Nu bleek, na een kleine 5km gereden te hebben dat deze warm loopt, water temp. Op zijn top en knippert.
Nu hebben Ik alles vervangen/nagekeken.
Nieuwe thermostaat , nieuwe temp.sensor, nieuwe kvs, nieuwe olie en oliefilter.
Ook heb ik voor dat ik de kvs gevult heb, er de tuinslang opgezet om te kijken voor het circuit, maar alles lijkt normaal.
Voor dat de motor aangeeft te warm, is de radiator heet, als hij in het rood komt, is de radiator koud en komt al het water naar het reservoir en via de dop naar buiten.

Wie o wie kan mij helpen ik ben radeloos!!!

Bvd Bart
 
Ik heb de slangen los gemaakt van de radiateur, de slng van de waterpomp in het water gedaan op aan tezuigen, en die van de thermostaathuis (zonder thermostaat) in een lege bak.
Er komt geen water...

Bijlagen​

De kan water hoger zetten dan de pomp zit en de pomp + slang eerst vullen met water. De pomp staat in de lucht te draaien (als deze draait) en kan het water niet zelf opzuigen.
 
Goede avond iedereen,
Ik heb een probleem met m'n xmax 125 van 2012.
Ik heb deze vorige week gekocht.
Nu bleek, na een kleine 5km gereden te hebben dat deze warm loopt, water temp. Op zijn top en knippert.
Nu hebben Ik alles vervangen/nagekeken.
Nieuwe thermostaat , nieuwe temp.sensor, nieuwe kvs, nieuwe olie en oliefilter.
Ook heb ik voor dat ik de kvs gevult heb, er de tuinslang opgezet om te kijken voor het circuit, maar alles lijkt normaal.
Voor dat de motor aangeeft te warm, is de radiator heet, als hij in het rood komt, is de radiator koud en komt al het water naar het reservoir en via de dop naar buiten.

Wie o wie kan mij helpen ik ben radeloos!!!

Bvd Bart

Logisch, zo'n waterpomp is niet zelfaanzuigend.
En wie zegt dat het de juiste pomp richting is.
Hang een fles(-en) onderste boven, zodat je weet dat het water ook erin gaat.

De opmerking in OP [en komt al het water naar het reservoir en via de dop naar buiten.] Doet mij denken dat lucht/gas in het systeem naar boven/buiten wordt geperst. Wat opzich een aanname is voor lekke koppakking.

Er zijn speciale (verbranding-)gas detectie hulpmiddelen waarbij de vloeistof verkleurd als het in aanraking komt met CO/CO2. Andere truuk is om een reservoir/radiateur dop aanpassen slang eraan en deze in een fles met water te hangen. Je moet wel zelf knutselen.
 
Beste is om hem naar een monteur te brengen. Koppakking kan lek zijn. Maar als dit niet het geval is, zijn de problemen niet groot. Laat hem in godsnaam niet zonder koelwater draaien om bepaalde dingen te testen, want dan ga je enorme schade aanrichten die niet zomaar verholpen is.
 
Wist niet dat het hier alleen voor professionals was, excuses
Lieve schat, voor iemand die hier om hulp vraagt blaas je nogal hoog van de toren.
Je mist de kennis/wil/inzicht om n.a.v. onze tips tot een oplossing te komen.
De meest logische weg is dat je het werkt uitbesteed.
Niet naar/lullig bedoeld.
Wel oprecht en welgemeend.
 
Ik heb de slangen los gemaakt van de radiateur, de slng van de waterpomp in het water gedaan op aan tezuigen, en die van de thermostaathuis (zonder thermostaat) in een lege bak.
Er komt geen water...

Bijlagen​

Volgens mij moet de pomp rondpompen en niet aanzuigen.
dat betekent dus dat de pomp, althans de impeller geheel in de vloeistof moet zitten.
 
Het water komt al uit de vulling gelopen, voor dat de motor heet is. Heb via via gehoort dat het dan de koppakking zou zijn.. mening?

Bvd
Als je wat gas geeft en de vloeistof zakt bij meer toeren en daarna bij gas los weer stijgt is het een indictie dat er toch nog lucht in het systeem zit.
Je kunt dan de boel afvullen, de radiateurdop er af laten en in alle slangen blijven knijpen tot de vloeistof zakt,
eventueel de fiets schuin houden( beide kanten op) om het de lucht makkelijker te maken een hoekje om te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan