Wie herkent déze motor II

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.034
770
Leuk topic, hier zit veel kennis dus ik heb er ook één waar ik graag wat meer van zou weten;

720.jpg


Op de foto mijn opa met mijn vader achterop. De foto moet rond 1952/53 gemaakt zijn. De motor is een Royal Enfield, dat weet ik. Maar type, CC's, bouwjaar?
Vooral het bouwjaar lijkt me leuk om te weten. Opa was erg handig, altijd HWTK op de grote vaart geweest en hij zou de motor zelf in elkaar gezet hebben, gekocht in dozen.

Er werd veel mee gereden in Nederland en vakanties richting Luxemburg. Met zijn driëen zaten ze erop. Vader tussenin op een leren flap tussen de 2 zweefzadels.

Opa leeft niet meer, maar mijn vader kan zich nog wel wat herinneren. Zo was de koppelingsplaat eens 'op'. Gestrand op de afsluitdijk. Maar van een stuk gevonden karton werd een tijdelijke voering gemaakt en kon er toch nog verder gehobbeld naar familie in Amsterdam.
De foto moet rond de genoemde jaren zijn. Ze woonden destijds in Zeeland en mijn vader kan zich nog herinneren dat ze ergens reden en er aan beide kanten van de dijken water stond (overstroming in 1953).

Ik heb enkel deze foto, maar het zou leuk zijn om meer te weten te komen.
 
Motorblok lijkt erg op de Indian Enfield zoals deze nog geproduceerd worden.
Dus waarschijnlijk een 350 cc. De Girder voorvork doet vooroorlogs aan.
Plus de valbeugels. Is dit misschien een ex leger machine uit de dump?

Royal-Enfield-1940c-Military.jpg
 
Laatst bewerkt:
Motorblok lijkt erg op de Indian Enfield zoals deze nog geproduceerd worden.
Dus waarschijnlijk een 350 cc. De Girder voorvork doet vooroorlogs aan.
Plus de valbeugels. Is dit misschien een ex leger machine uit de dump?

Voor oorlogs zou kunnen. Ten tijde van de oorlog woonden ze in Amsterdam en daar zou de motor ook vandaan komen. Hij zou in de oorlog gedemonteerd zijn om inbeslagname te voorkomen.
Maar dat weten we niet zeker, het zou wel aannemelijk zijn met het verhaal dat ie dozen overgenomen is.
 
Kom er even op terug. Is toch een burgermodel ivm de grote koplamp maar we zitten op het juiste spoor.
 
Dat haal ik er niet uit. Bij de motoren begint het pas vanaf april 1958
 
Oeps, zover had ik nog niet gekeken. Ik zag de jaartallen jonger worden, en dacht "het zal wel". Maar misschien is de RDW pas vanaf 1958 aparte kentekens voor motoren gaan uitgeven. Iemand enig idee hoe dat zit?
 
De provinciale kentekens zullen op gegeven moment zijn omgezet naar landelijke kentekens. Het kan dan kloppen dat het kenteken dan rond '53 is uitgegeven, maar het voertuig was al langer geregistreerd. Voor auto's is iig de serie PD en PF uitgegeven. Is PE dan speciaal voor motoren bedoelt?
 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval een prachtige foto!
Je kan de foto eens doormailen naar joost van JVmotors.
Dikke kans dat hij 't weet. :Y
Mijn gok gaat naar een 350 CO.
Het model G had een andere frame meen ik..
 
Laatst bewerkt:
Het is in ieder geval een prachtige foto!

Dank, het is voor mijn vader (die ook motor rijdt) een leuke herinnering. Vooral het bouwjaar lijkt me interessant. Hij heeft hem na de oorlog pas gekocht, zou dus best kunnen dat ie uit elkaar heeft gelegen in die tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan