Opvallend was trouwens ook dat de jongens van White Power de Marzocchi voorvork echt geroemd hebben en een kanjer vonden.
Een erg eerlijk en sportieve opmerking dus.
Als een veringsspecialist als White Power zoiets te kennen geeft , is dat voor mij reden genoeg om mijn voorvork voorlopig maar even dicht te laten.
Even reageren..
Klopt..prachtige vork die dikke 50mm Marzocchi.
Idd..sportief van de mannen bij WP dat ze dat zeiden..
Maar toch..is het nooit verkeerd om "'m" even open te maken..
Ik heb zonet uit pure nieuwsgierigheid even snel één vorkpoot (reboundkant) uit Math's fiets geopend en afstandsbus en binnenveer verwijderd en constateerde 155mm luchtkamer.. circa 110mm is de juiste waarde. Wordt meteen het verhaal van de WP mannen bevestigd..bij fabrieksassemblages wordt er niet altijd de tijd voor genomen
Verder heb ik de afstelgegevens van Bitubo op pagina 4 eens even een beetje bestudeerd, maar daar is blijkbaar een foutje ingeslopen;
Hun zouden bijv. in afstelling 2 de compressie ( ingaande demping ) 25 kliks dicht draaien, gerekend vanaf geheel geopende stand.
De achterschok van de Corsaro heeft er maar 19 !
De rebound ( uitgaand ) heeft er 33.
Het omgekeerde zou dus wel kunnen.
Verder vertellen ze dat nadat de vering op orde is gebracht het frame de beperkende factor zou zijn....
Vergeet dat set-up sheetje maar het beste.
Het dateerd van afgelopen Ducati clubrace en is overgenomen van mijn snel op een kladpapiertje gekrabbelde gegegevens. Ik heb het naderhand even wat netter genoteerd. En er zit idd een "verwissel meeovergenomen foutje" in.
Er wordt bovendien geteld vanaf "open" en dat is niet gangbaar.
Een frame van Verlicchi-racing met beperkende factoren ?
Tsja..nu staar je niet blind op dat "verlicchi".
Verlicchi is net als bijvoorbeeld Pierrobon een framebouwer en maakt zonder meer goede producten. Het feit dat de morino standaard een Verlicchi frame heeft is dan ook zonder meer een pre.
Echter...een morini 1200 en het daarvoor bij verlicchi ontworpen frame is geen supersport..de morini is niet ontworpen als "supersportkiller" met een "supersportachtig"rijwielgedeelte..
Als er wordt gesteld dat de vering en dan met name de achtershock een beperkende factor is dan is dat imo correct. Ik ben er overigens ook van overtuigd dat 80% van de gemiddelde morini 1200 rijders tevreden zal zijn over de standaard vering.
Echter, mensen zoals Math wiens vering ik nu onderhanden heb of de redacteur van motorfreaks die een morini 1200 reed tijdens afgelopen clubrace en die nu in de "italia" test op motorfreaks ook de vering van een standaard morini beschrijft zijn niet de "gemiddelde morini 1200 rijder".
Wanneer er met deze motorfiets stevig geboend wordt zal de achtershock ten eerste de beperkende factor gaan vormen..redelijk snel..daar hoef je zo gek niet voor te doen..wanneer vervolgens voor en achtervering in op orde worden gebracht en er balans in de fiets zit zal de volgende beperkende factor het rijwielgedeelte op zich worden...verlicchi frame of niet..
Let wel..er wordt nergens gesteld dat het frame niet okay is of dat de rij eigenschappen ervan niet zouden deugen..integendeel..
Er wordt slechts gesteld dat onder recreatief circuitgebruik of onder een extreem sportieve rijstijl het frame de beperkende factor zal zijn en blijven..ok nadat de vering op orde is..
Op zich een compliment voor de morini 1200..deze fiets is niet per saldo ontworpen voor een extreem sportieve rijstijl of recreatief circuitgebruik. Verlicchi heeft haar taak ten volle volbracht en een rijwielgedeelte ontworpen dat precies past in het plaatje dat ze bij morini voor ogen hadden voor de 1200 corsaro...snelle sportieve nakedbike..
En als geruststelling...je moet als rijder al van verdomd goede huizen komen wil je dat frame als beperking voor je rijstijl gaan zien..dan resten er slechts twee dingen...je rijstijl aanpassen of.............een MV-Brutale kopen..
gr
Stefan Meijer
Bitubo-Raceservice