Werkwijze kettingspannen Honda CBR600F

Schipperay

Rookie
23 apr 2024
2
0
Goedendag,

Vraagje ik heb dus mijn ketting gespannen van mijn motor (Honda CBR600F) uit '93, hierbij echter niet mijn achterwiel losgemaakt voordat ik me ketting ging spannen. Ketting had erg veel speling 6-7cm, deze is nu weer normaal zo'n 3cm. Nu heb ik een aantal vragen:
wat kunnen hier de gevolgen van zijn? En wat zou ik zelf kunnen controleren of eraan zien/ voelen?
Kan dit ik dit weer ongedaan maken, als er gevolgen zijn, of beter naar de garage brengen? ( dit omdat het misschien lastig ongedaan gemaakt kan worden)
En lees online dat ik kan opmeten aan beide kanten ( wat gelijk is ), dat je je achterwiel kan checken of die nog gelijnd staat met je frame/ spatbord.

Weet zelf even niet wat ik kan doen, maar voelt anders qua sturen tijdens rijden( voornamelijk naar links), dus vroeg me af of iemand me hierbij kan helpen. Tips heeft wat ik zou kunnen controleren
 
Ook me achterwiel staat gelijk en de kettingspandraad is gelijk aan elkaar, maar is dit ook te zien aan andere dingen die je kan controleren tijdens stilstand of rijden wat je kan merken? Of aan me voorwiel, bij ongelijk spannen gelezen dat dit je voorwiel scheef "duwt"?... elke tip/ tric zou welkom zijn! Ben een relatief nieuwe motorrijder +/- 3 jaar, sleitel graag aan auto's en wil dit ook bij me motor leren 😇
 
Ook me achterwiel staat gelijk en de kettingspandraad is gelijk aan elkaar, maar is dit ook te zien aan andere dingen die je kan controleren tijdens stilstand of rijden wat je kan merken? Of aan me voorwiel, bij ongelijk spannen gelezen dat dit je voorwiel scheef "duwt"?... elke tip/ tric zou welkom zijn! Ben een relatief nieuwe motorrijder +/- 3 jaar, sleitel graag aan auto's en wil dit ook bij me motor leren 😇
 
je kunt je wielen uitlijnen met een goedkope laser. Je neemt een alu/houten-lat als steun voor de laser, de lat leg je parralel over de ganse lengte van de wielen, ter hoogte van de assen. Nadat je spanning van je ketting is gedaan zet je een rolmeter/vouwmeter op het middelpunt de vooras en je meet met behulp van de laser de afstand van beide assen. Je laser staat nu exact parallel tov de assen Deze maat moet op de twee assen gelijk zijn. Nu meet je de afstand van de velg van het voor-wiel, voorkant en achterkant en die maten moet over gebracht worden op het achterwiel, ook voorkant en achterkant. Als de maten overal dezelfde zijn, en dan ben je uitgelijnt.
 
Of zo:

IMG_3846.jpegIMG_3847.png
 
Laatst bewerkt:
Ook me achterwiel staat gelijk en de kettingspandraad is gelijk aan elkaar, maar is dit ook te zien aan andere dingen die je kan controleren tijdens stilstand of rijden wat je kan merken? Of aan me voorwiel, bij ongelijk spannen gelezen dat dit je voorwiel scheef "duwt"?... elke tip/ tric zou welkom zijn! Ben een relatief nieuwe motorrijder +/- 3 jaar, sleitel graag aan auto's en wil dit ook bij me motor leren 😇
Als het goed is staan er markeringen op de achtervork , die zijn voor het ketting stellen . Je moet eerst de achteras los draaien en dan dus de ketting stellen , (links en rechts de zelfde markeringen ) dan de achteras weer vast zetten en weer de ketting controleren. Laat je niet gek maken met uitlijnen via het achterwiel , hou gewoon de markeringen aan.
 
Als het goed is staan er markeringen op de achtervork , die zijn voor het ketting stellen . Je moet eerst de achteras los draaien en dan dus de ketting stellen , (links en rechts de zelfde markeringen ) dan de achteras weer vast zetten en weer de ketting controleren. Laat je niet gek maken met uitlijnen via het achterwiel , hou gewoon de markeringen aan.
er niet zomaar vanuit gaan dat die juist zijn. altijd eerst controleren.
 
Als ik zijn verhaal zo lees dan denk ik "Hoe dan, wat dan en waarom dan nu deze vragen". Heb wel een vermoeden, namelijk dat TS nog geen kaas heeft gegeten van hoe het bij een motorfiets in elkaar steekt. Ketting spannen zonder het achterwiel los te halen? 🤷‍♂️
Nu trekt-ie naar links?: "...voelt anders qua sturen tijdens rijden( voornamelijk naar links)..." "Ook me achterwiel staat gelijk (aan wat?) en de kettingspandraad (je bedoelt het gedeelte draadeind van de kettingspanner wat uitsteekt?) is gelijk aan elkaar...", daaruit blijkt m.i. dat TS aan iets is begonnen, maar geen idee heeft wat en hoe. En dan hier om hulp vraagt. Nu is dit deel van het forum natuurlijk bedoeld voor vraag en antwoord, maar heb het idee dat TS daar weinig mee op schiet vanwege gebrek aan sleutelervaring aan een motor. Ook opvallend is dat-ie midden in de nacht zijn vraag stelt (slapeloze nacht er van? Of is-ie nachtwaker ergens).

Als je denkt dat "als je een fietsketting kan spannen, dan moet dit ook wel lukken" dan heb je in principe gelijk, op voorwaarde dat je weet wat je doet. Handiger is om eerst jezelf goed in te lezen en/of vóóraf vragen stelt voordat er iets moois verprutst gaat worden.

Bijvoorbeeld Kettingset | Louis 🏍

Of je haalt er iemand met verstand van zaken er bij liefst weer vooraf of tijdens, dan voorkom je slapeloze nachten achteraf. Want bij je fiets is de schade inderdaad een stuk minder (erg) dan met pak-'m-beet 120/130 of 140km per uur. En dan gaat 't dus niet goed komen.
 
Je moet je wiel bout los draaien , niet eruit , gewoon een paar slagen los.
van die afstel streepjes klopt geen moer maar komt aardig in de richting.
Ik meet met een schuifmaat van een punt op de achterbrug naar het midden van de as.
dat tooltje op je ketting/tanwiel achter erop zetten en dan op je welvaart pens erachter liggen om te kijken of die in een rechte lijn loopt, het stokje samen met de ketting en denkbeeldig een lijn verder trekken.
ketting recht ? op de juiste spanning? op zijstanaard? Wiel weer vast met een moment sleutel op de juiste aangegeven trek moment.
staat in je technische handleiding.
geen boekje? goed vast dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan