Welke aansluiting compressor?

Brnk

Handboek verzamelaar
5 apr 2017
3.428
4.610
Niet meer in Twente
Enkele maanden geleden ben ik verhuisd. De vorige eigenaar had in de garage een systeem gemaakt waardoor je op verschillende plekken in de garage punten had waarop je luchtgereedschap kon aansluiten en 1 plek waar je de compressor neer kon zetten. Maar nu...hoe mijn eigen compressor aan te sluiten?

Dit is het punt waar de compressor aan zat
Screenshot_20230206_183646_Gallery.jpg

Gedeelte van de knelkoppeling (vsh 15 super staat erop) zit er nog aan. Maar welke aansluiting hoort er op het uiteinde, waardoor ik mijn compressor aan kan sluiten?

Dit zijn de verschillende aansluitpunten
Screenshot_20230206_183634_Gallery.jpg

Is dit een Orion of Euro aansluiting? Ik kom er niet uit.

Nu heb ik gekeken of de luchtslang van mijn compressor hier in past, maar dat lukt niet. Dat is deze
Screenshot_20230206_183531_Gallery.jpg

Dit lijkt mij een Euro insteeknippel.

Logisch nagedacht lijken de punten dus een Orion aansluiting te hebben, maar gezien mijn kennis hierin niet dusdanig is, vraag ik het hier.

Alvast bedankt!

P.s. ik heb de vorige eigenaar gevraagd welke compressor erop zat. Verder dan "een twee cylinder" kwam het niet.
 
Laatst bewerkt:
Enkele maanden geleden ben ik verhuisd. De vorige eigenaar had in de garage een systeem gemaakt waardoor je op verschillende plekken in de garage punten had waarop je luchtgereedschap kon aansluiten en 1 plek waar je de compressor neer kon zetten. Maar nu...hoe mijn eigen compressor aan te sluiten?

Dit is het punt waar de compressor aan zat
Bekijk bijlage 1845797
Gedeelte van de knelkoppeling (vsh 15 super staat erop) zit er nog aan. Maar welke aansluiting hoort er op het uiteinde, waardoor ik mijn compressor aan kan sluiten?

Dit zijn de verschillende aansluitpunten
Bekijk bijlage 1845799
Is dit een Orion of Euro aansluiting? Ik kom er niet uit.

Nu heb ik gekeken of de luchtslang van mijn compressor hier in past, maar dat lukt niet. Dat is dezeBekijk bijlage 1845800
Dit lijkt mij een Euro insteeknippel.

Logisch nagedacht lijken de punten dus een Orion aansluiting te hebben, maar gezien mijn kennis hierin niet dusdanig is, vraag ik het hier.

Alvast bedankt!

P.s. ik heb de vorige eigenaar gevraagd welke compressor erop zat. Verder dan "een twee cylinder" kwam het niet.
Alles ombouwen naar euro.

Craenenbroek heeft aansluitingen en nippels, voor ok prijs. Wellicht elders ook wel.
 
Dan is mijn luchtslang dus euro.

Dat betekend dat ik iig een compressor heb met een Euro aansluiting.
bicone naar 1/2" en daar een darmpilaar opschroeven? of een stukje henco?
Welke aansluitingen heb je op de compressor?
wat staat er op de koppelingen van merk of type? misschien kunnen we daar iets uit afleiden?
Hier ben ik even verder mee gaan zoeken. Als ik dus een Euro aansluiting heb. Kan ik dan in de compressor deze klikken
43e728_2d_0001.jpg

Daar een 8mm slang opzetten en die slang vervolgens hierop:
slangpilaar_vs.png

Buitendraad is 15mm wat dan weer op die knelkoppeling zou moeten passen? Het zal mogelijk wel passen op elkaar, maar werkt dit ook en onder 8 a 10 bar?

Alles ombouwen naar euro.
ik heb gekeken of er voor die Orion aansluiting aan de muur niet een verloop naar Euro is. Kom ik zoiets tegen:
airpress-verloop-koppeling-orion-naar-euro.jpg

Ik denk dat zo'n verloop makkelijker wordt dan alle punten (10 stuks) om te bouwen? Ook qua kosten.
 
Enkele maanden geleden ben ik verhuisd. De vorige eigenaar had in de garage een systeem gemaakt waardoor je op verschillende plekken in de garage punten had waarop je luchtgereedschap kon aansluiten en 1 plek waar je de compressor neer kon zetten. Maar nu...hoe mijn eigen compressor aan te sluiten?

Dit is het punt waar de compressor aan zat
Bekijk bijlage 1845797
Gedeelte van de knelkoppeling (vsh 15 super staat erop) zit er nog aan. Maar welke aansluiting hoort er op het uiteinde, waardoor ik mijn compressor aan kan sluiten?

Dit zijn de verschillende aansluitpunten
Bekijk bijlage 1845799
Is dit een Orion of Euro aansluiting? Ik kom er niet uit.

Nu heb ik gekeken of de luchtslang van mijn compressor hier in past, maar dat lukt niet. Dat is dezeBekijk bijlage 1845800
Dit lijkt mij een Euro insteeknippel.

Logisch nagedacht lijken de punten dus een Orion aansluiting te hebben, maar gezien mijn kennis hierin niet dusdanig is, vraag ik het hier.

Alvast bedankt!

P.s. ik heb de vorige eigenaar gevraagd welke compressor erop zat. Verder dan "een twee cylinder" kwam het niet.
Alles ombouwen naar euro.

Craenenbroek heeft aansluitingen en nippels, voor ok prijs. Wellicht elders ook wel.
Dan is mijn luchtslang dus euro.

Dat betekend dat ik iig een compressor heb met een Euro aansluiting.

Hier ben ik even verder mee gaan zoeken. Als ik dus een Euro aansluiting heb. Kan ik dan in de compressor deze klikken
Bekijk bijlage 1845864
Daar een 8mm slang opzetten en die slang vervolgens hierop:
Bekijk bijlage 1845865
Buitendraad is 15mm wat dan weer op die knelkoppeling zou moeten passen? Het zal mogelijk wel passen op elkaar, maar werkt dit ook en onder 8 a 10 bar?


ik heb gekeken of er voor die Orion aansluiting aan de muur niet een verloop naar Euro is. Kom ik zoiets tegen:
Bekijk bijlage 1845868
Ik denk dat zo'n verloop makkelijker wordt dan alle punten (10 stuks) om te bouwen? Ook qua kosten.
Gewoon nieuwe stukken plaatsen.
Met verloopjes houd je de beperking van orion. Daarnaast schat ik duurderder 😀
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Drukken zijn geen probleem voor darmpilaren. Wel de juiste darmpilaar voor de juiste diameter slang nemen, en goede slangklemmen.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat als je je compressor afkoppelt, het leidingnet leegloopt bij 8 a 10 bar. En als dit leegloopt via een flexibele slang kan deze in het rond slaan.
Zet een kaantje voor je knelkoppeling, dan loopt enkel de flexibel leeg bij losmaken.
Beter is de koppeling van de compressor schroeven en hier rechtstreeks naar je leidingnet gaan.
 
Drukken zijn geen probleem voor darmpilaren. Wel de juiste darmpilaar voor de juiste diameter slang nemen, en goede slangklemmen.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat als je je compressor afkoppelt, het leidingnet leegloopt bij 8 a 10 bar. En als dit leegloopt via een flexibele slang kan deze in het rond slaan.
Zet een kaantje voor je knelkoppeling, dan loopt enkel de flexibel leeg bij losmaken.
Beter is de koppeling van de compressor schroeven en hier rechtstreeks naar je leidingnet gaan.
De aansluiting voor de compressor zit op een hele makkelijke hoogte van zo'n 1.60m hoogB| Het wordt lastig om de compressor rechtsreeks aan te sluiten.

Nu is het wel een goeie wat betreft het systeem leeg laten lopen en dat die slang dan in de rondte gaat....:X. Ik zal hier een kraantje tussen zetten, met aftap mogelijkheid.

Daar nog 1 vraag over. Ik heb zo'n 1 gezien (er zijn er 1837 verschillende van)
73978.jpg

Formeel is zo'n aftapkraan voor watergebruik. Zal dit ook werken met perslucht? Of heb ik toch een specifieke kraan voor lucht nodig?

Alles ombouwen naar euro.

Craenenbroek heeft aansluitingen en nippels, voor ok prijs. Wellicht elders ook wel.

Gewoon nieuwe stukken plaatsen.
Met verloopjes houd je de beperking van orion. Daarnaast schat ik duurderder 😀
Ik heb inderdaad even gekeken naar de prijs, valt mee. Zal een werkje worden maar denk wel dat ik ze uiteindelijk zal vervangen. Eerst even zorgen dat ik de compressor er goed op kan aansluiten.
 
kraantje is niet nodig als je aan de flexibel 2 mannetjes maakt en aan de ingang ook een snelkoppeling plaatst
Hier ben je mij even kwijt:9 welke flexibel en welke ingang?

Ik heb nu (vanaf de compressor gezien) een Euro insteeknippel/slangpilaar - 1 meter 8mm luchtslang - slangpilaar naar 15mm knelkoppeling. Vanuit daar gaat het via het systeem naar de verschillende luchtpunten.

Mijn idee was om tussen de slangpilaar/knelkoppeling en de leiding van het systeem dat kraantje te plaatsen (Als die daarvoor gebruikt kan worden).

Hoe bedoel jij het?
 
je hebt je buissysteem en je kompressor. tussen beide komt een flexibel.
iemand zei van een kraantje te plaatsen omdat als je anders de flexibel los maakt het buissysteem leeg loopt.
maar je hebt geen kraantje nodig als je de koppeling aan de buiskant omwisselt : mannetje aan slang, vrouwtje aan buis

en zo kan je je compressor ook op eendert welk punt van het buissysteem aansluiten mocht je hem ooit ergens anders willen plaatsen.
 
Ipv een slangpilaar/knelkoppeling, een snelkoppeling waar je een euro nippel in kan steken. Gewoon een punt maken als waar ik er verspreid door de garage meerdere van heb zitten?

Dat bedoelen ze inderdaad, en dan een 'mannetje-mannetje' slang om de compressor te verbinden met je leidingwerk. Het idee is dat het leidingwerk dan niet leeg loopt als je ontkoppelt, en dat je de compressor overal neer kan zetten (flexibiliteit).

Wat vergeten wordt is dat als het vrouwtje op het leidingwerk het leidingwerk afsluit, en je een mannetje uit je compressor hebt lopen, je compressor alsnog leegloopt dus het probleem wordt omgedraaid.

Gewoon een afsluitertje plaatsen dus.
 
Dat bedoelen ze inderdaad, en dan een 'mannetje-mannetje' slang om de compressor te verbinden met je leidingwerk. Het idee is dat het leidingwerk dan niet leeg loopt als je ontkoppelt, en dat je de compressor overal neer kan zetten (flexibiliteit).

Wat vergeten wordt is dat als het vrouwtje op het leidingwerk het leidingwerk afsluit, en je een mannetje uit je compressor hebt lopen, je compressor alsnog leegloopt dus het probleem wordt omgedraaid.

Gewoon een afsluitertje plaatsen dus.
Ik heb ook een vrouwtje aan de compressor zitten. Als ik een slang met aan beide uiteinde een mannetje heb, zal bij loskoppelen allebei afsluiten denk.

Nu alleen nog een snelkoppeling zien te vinden die aan een 15mm knelkoppeling kan:+
 
zal bij loskoppelen allebei afsluiten denk.

Alleen als je ze aan beide kanten tegelijk loskoppelt, lijkt me lastig als de aansluiting op 1.60 zit.
Als je een kant loskoppelt zal de ander altijd open staan want daar zit dan nog een mannetje in.

Daarom stem ik voor een kraantje aan in ieder geval een kant, zodat je die dicht kan zetten, dan de andere kant loskoppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brnk
Ik zou gewoon even googlen op afsluiter perslucht ofzo.
Zo'n aftapkraan lijkt me nergens voor nodig. Om het systeem drukvrij te krijgen kun je altijd de afsluiter gewoon langzaam open zetten.
Ik heb er 1 gevonden met aan weerszijden een knelkoppeling 15mm. Werkzaam tot 10bar. Nou, moet genoeg zijn!

Dan heb ik alles volgens mij:9

Iedereen onmeunig bedankt
 
Alles ombouwen naar euro.

Craenenbroek heeft aansluitingen en nippels, voor ok prijs. Wellicht elders ook wel.
Dit lijken mij redelijk dure en goede koppelingen op het eerste oog. Deze ga je toch hopelijk niet wisselen voor brol van de van Cranenbroek 🤷🏻🤦🏻 ik zou persoonlijk iets meer tijd steken in het achterhalen van merk/type en er de juiste tegenkoppeling bij zoeken.
 
Dit lijken mij redelijk dure en goede koppelingen op het eerste oog. Deze ga je toch hopelijk niet wisselen voor brol van de van Cranenbroek 🤷🏻🤦🏻 ik zou persoonlijk iets meer tijd steken in het achterhalen van merk/type en er de juiste tegenkoppeling bij zoeken.
Dure koppelingen die minder doorlaten en niet meer universeel zijn.

Of

Koppelingen die je telkens kunt gebruiken, goed zijn, en niet duur zijn.

Keuzes keuzes.... :)

Ik heb 8 jaar in motorzaak met cranenbroek koppelingen en aansluitingen gewerkt. Daarvoor ook, daarna nog. Ze werken. Echt waar 😀
 
Dit lijken mij redelijk dure en goede koppelingen op het eerste oog. Deze ga je toch hopelijk niet wisselen voor brol van de van Cranenbroek 🤷🏻🤦🏻 ik zou persoonlijk iets meer tijd steken in het achterhalen van merk/type en er de juiste tegenkoppeling bij zoeken.
Koop ze over, doe een bod ;)
 
ik zou persoonlijk iets meer tijd steken in het achterhalen van merk/type en er de juiste tegenkoppeling bij zoeken.
Uiteindelijk ben ik daar door Google image search achter gekomen:Y
Screenshot_20230209_075719_Chrome.jpg


Nieuw 36 euro de stuk!

Ik heb nu alles besteld om de compressor aan te sluiten. Ik heb 1 verloop Orion/Euro mee besteld om te testen of het straks ook allemaal werkt, voordat ik alle veiligheidskoppelingen ga vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan