Weinig km/lange stilstand slecht?

Robert.S

Rookie
2 mei 2019
3
0
Goedenavond,

Ik heb eind vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald en ben op dit moment actief op zoek naar een motor. Ik zoek een naked bike. Ik heb een Suzuki GSR600 uit 2008 gezien, mooie uitvoering, eerste eigenaar en ziet er netjes uit. Echter, de motor heeft in die meer dan 10 jaar slechts 2.600km gelopen. Ik heb het motorbedrijf een aantal vragen gesteld, bijgaand de reactie:

"Wij hebben hem sinds 2010 in onderhoud, toen bij 1261km eerste beurt gehad. Daarna pas in 2017 weer terug gezien na lang stil staan (2250km).
Toen hebben we een nieuwe brandstofpomp gemonteerd en de tank schoongemaakt ivm lang stilstaan. Wij leveren de motor nu met een beurt, 6 maanden Bovag garantie en volle tank.

Ondanks de garantie twijfel ik sterk. Wel doen of niet doen? Wat zou er technisch gezien mis kunnen zijn wat ik in de eerste 6 maanden niet zie? Waar moet ik op letten?

Ik hoor graag.

Groet,

Robert
 
Aan de andere kant ben ik ook niet bang voor wat hogere kilometerstanden, mn Honda uit de jaren 90 heeft nu 136.000 km achter de wielen en voelt nog aan als een nieuwe motor.
Dit zijn echt belachelijke opmerkingen.
Mijn motor heeft net 27k km, gaat altijd sinds 0km in onderhoud bij een officiële yamaha dealer die bekend staat als een goede garage.
Ik heb als leenmotor dezelfe motor meegekregen gisteren en ik merkte al enkele verschillen op tussen mijn motor met 27k km en de motor met 515km.

Dat een motor met veel kilometers nog goed kan rijden is volledig waar, zeker met correct onderhoud.
Maar als een echte nieuwe motor zal hij nooit rijden.
 
Dit zijn echt belachelijke opmerkingen.
Mijn motor heeft net 27k km, gaat altijd sinds 0km in onderhoud bij een officiële yamaha dealer die bekend staat als een goede garage.
Ik heb als leenmotor dezelfe motor meegekregen gisteren en ik merkte al enkele verschillen op tussen mijn motor met 27k km en de motor met 515km.

Dat een motor met veel kilometers nog goed kan rijden is volledig waar, zeker met correct onderhoud.
Maar als een echte nieuwe motor zal hij nooit rijden.
Het grootste verschil zal in de wegligging zitten.
Volgens in de bekende veringspecialist zakken de veren al binnen een jaar in. Verder zijn de schokdempers en de olie die er in zit ook niet vrij van slijtage.
 
Heb zelf een motor van 11 jaar oud met 13.000 km gekocht voor een goede prijs. Heb toen een band laten vervangen, en de remklauwen voor gereviseerd. De originele accu heb ik na 2 jaar of zo vervangen, en de voorvork heb ik op een gegeven moment aangepakt om aan mijn gewicht aan te passen. Hij was niet gaan lekken.
Carburateurs moesten direct gereinigd worden, en de brandstofkraan heb ik gereviseerd omdat deze ging lekken.

Ik zou persoonlijk een iets oudere GSR kopen met iets meer km’s, dan houd je nog veel geld over. Zeker als eerste motor.
Als je toch voor deze gaat, houd er rekening mee dat er vergomde benzine in het systeem kan zitten en kijk even in de tank of je gekke dingen ziet (roest).
 
Het grootste verschil zal in de wegligging zitten.
Volgens in de bekende veringspecialist zakken de veren al binnen een jaar in. Verder zijn de schokdempers en de olie die er in zit ook niet vrij van slijtage.
In wegligging was er een zeer groot verschil, positief voor mij want er zit bij mij ohlins onder en de leenmotor was standaard afgeveerd.
Ik vervangen banden meestal voor ze versleten zijn maar wanneer ze versleten voelen. (Niet mooi rond meer of gecupt of...)
Ik bedoel voornamelijk verschil in:
Hoe soepel het gashandvat verdraaid, hoe soepel de koppelingshendel beweegt, hoe soepeler de bediening van de remmen is, hoe solider de schakelaar van de knipperlichten voelt, hoe nieuw het contactslot voelt, hoe soepel het schakelmechanisme werkt, de motor voelt zelfs soepeler maar dat kan ook zijn doordat de bedieningen minder wrijving hebben.

Het zijn allemaal kleine verschillen maar het draagt bij tot een ander totaalbeeld.
 
Dit zijn echt belachelijke opmerkingen.
Mijn motor heeft net 27k km, gaat altijd sinds 0km in onderhoud bij een officiële yamaha dealer die bekend staat als een goede garage.
Ik heb als leenmotor dezelfe motor meegekregen gisteren en ik merkte al enkele verschillen op tussen mijn motor met 27k km en de motor met 515km.

Dat een motor met veel kilometers nog goed kan rijden is volledig waar, zeker met correct onderhoud.
Maar als een echte nieuwe motor zal hij nooit rijden.

Tuurlijk is er verschil ik vergelijk het ook met de motoren waarop ik in de jaren 90 reed.
De Honda heeft ook zn onderhoud gehad, onderhand stalen remleidingen en progressieve veren.
Rijdt nog heel erg goed is denk ik een betere formulering.
Een moderne motor rijdt sowieso anders dan een van 25 jaar geleden.
 
Laatst bewerkt:
OK ... dat geldt misschien voor jou en voor mij, maar de topic starter heeft er gewoon minder kijk op, anders zou hij de vraag niet zo stellen toch?

Bij een aanschaf van zo'n €4500 zou ik hem aanraden om die €149 te investeren. TS kan voorstellen dat er bij 'afkeur' en ' goedkeur' verschillende prijsstellingen worden gehanteerd, en als de dealer zeker is van zijn zaak laat hij zo'n keuring zeker toe. Daar kan een goede dealer alleen maar beter van worden.

Overigens @Robert.S ... klopt het dat de motor bij Van de Kuinder staat?

Klopt, het is de motor die bij Van de Kuinder staat. Prijs lijkt me niet heel raar. Er zijn uiteraard meer GSR600 beschikbaar, maar naar mijn mening niet zo mooi als deze.
 
Tuurlijk is er verschil ik vergelijk het ook met de motoren waarop ik in de jaren 90 reed.
De Honda heeft ook zn onderhoud gehad, onderhand stalen remleidingen en progressieve veren.
Rijdt nog heel erg goed is denk ik een betere formulering.
Een moderne motor rijdt sowieso anders dan een van 25 jaar geleden.
Ik bedoelde 2 dezelfde motoren, een van bouwjaar 2017 en 2019.
Niet 2 verschillende motoren, blijkbaar was het niet duidelijk.
 
@kirill007 , je hebt een punt, ooit heb ik een GPZ900 met 50.000km ingeruild voor een nieuwere met nog geen 10.000km. (zelfs de kleur was hetzelfde)
Tussen die twee motoren was het wel een verschil, die nieuwere Kawa voelde een stuk strakker cq minder afgeragd aan dan de oude.
Al moet ik wel zeggen dat it tegenwoordig wat netter rijd dan toen. (met de Honda tenminste)
 
Klopt, het is de motor die bij Van de Kuinder staat. Prijs lijkt me niet heel raar. Er zijn uiteraard meer GSR600 beschikbaar, maar naar mijn mening niet zo mooi als deze.


Hij's inderdaad mooi en de prijs lijkt redelijk, ik heb niet veel verstand van prijzen maar als ik on line vergelijk lijkt het redelijk. Ik zou Erik van Lent meenemen, die €149 op dat bedrag is prima voor wat professionele kijk, en gewoon gaan kijken ... misschien koop je inderdaad wel een prachtige GSR met bizar weinig kilometers..... Succes! :t
 
6 jaar geleden een Kawasaki vn1500a gekocht uit 1996 met ongeveer 32000 km ondertussen 56000 km en nog niks geen problemen gehad .vorig jaar nog een Yamaha fzs1000 aangeschaft met 32000 en nu met 37000 ook nog niks geen problemen mee gehad dus ik weet niet of leeftijd er veel mee te maken heeft. Ik doe het onderhoud altijd zelf en op tijd . Ondanks de kilometers die ik per jaar rijdt doe ik elk jaar olie verversen en alles wat erbij hoort. Ik zou zeggen doen die motor.
 
Ik vind de reacties ook erg overdreven, als je hem voor een goede prijs kan kopen doen, zo'n kans heb je niet vaak zou ik juist zeggen, even goede afspraken maken en goed kijken naar voorvork keerringen etc die willen weleens gaan lekken als er lang niet gereden is maar dit zou ik even bespreken ivm je eventuele garantie periode.
Van der kuinder is Verder een Fam bedrijf die hun reputatie echt niet op 't spel gaan zetten door slechte service te verlenen.

Remleidingen etc zou ik me echt niet druk over maken, mijn vfr 800 van 1998 rijd ook nog met de originele en dat werkt nog uitstekend. Heb twee jaar gleden nog een motorblok gewisseld en zelfs alle koelslangen, en rubber delen van dat blok wat al een paar jaar in de schuur had gelegen was nog in uitstekende staat, vloeistoffen gewisseld, alle slangen schoon gemaakt en weer terug gebouwd rijd al weer twee jaar rond, ook circuit dagen etc. Pas nog m'n remschijven vervangen en remt gewoon weer als een nieuwe fiets.

Dus mijn mening, kopen dat ding incl beurt en heeeeeel lang van genieten
 
Terug
Bovenaan Onderaan