Weerstand bougiekabels vervangen door koperkern

PietjePukkie

MF'er
7 mei 2015
94
18
Nijmegen
De bougiekabels van mijn Honda NTV650 zijn een beetje gaar geworden.
Daarom wilde ik ze vervangen.
Maar kan het kwaad als ik daarvoor bougiekabel gebruik met een koperkern?
De originele bougiedoppen wil ik wel gebruiken, en die hebben toch al weerstand, evenals de bougies zelf.
Is de weerstand in de kabel enkel en alleen voor onstoring van radio en TV, of heeft dat nog een echte technische functie voor de motorfiets zelf.
Kan de bobine of CDI unit kapot gaan daardoor?
Alvast bedankt
 
Die zijn origineel door meneer Honda ook gewoon met bougiekabels met koperkern geleverd. Ik weet niet hoe het met modernere motoren zit (m'n jongste motor is van 2003), maar ik ben eigenlijk niet anders gewend, enkel bij aftermarket-kabels
 
Laatst bewerkt:
De bougiekabels van mijn Honda NTV650 zijn een beetje gaar geworden.
Daarom wilde ik ze vervangen.
Maar kan het kwaad als ik daarvoor bougiekabel gebruik met een koperkern?
De originele bougiedoppen wil ik wel gebruiken, en die hebben toch al weerstand, evenals de bougies zelf.
Is de weerstand in de kabel enkel en alleen voor onstoring van radio en TV, of heeft dat nog een echte technische functie voor de motorfiets zelf.
Kan de bobine of CDI unit kapot gaan daardoor?
Alvast bedankt

Even dit lezen voor je asociaal wordt
NGK-NTK Website: [Translate to Benelux:] Home
 
Veel oudere honda's hadden weerstanden in de bougiedop en of kabels voor ontstoring.

Tegenwoordig zitten deze onstoorders al in de bougie ingebouwd. Bij NGK vind je dit terug in de letter R in de typeaanduiding (bv BPR9ES)

Heb je de originele kabels en doppen koop dan de NGK bougies zonder "R". Niet iedereen heeft ze maar ze bestaan wel. (anders heb je wel erg veel weerstand en dan start en loopt het niet echt super)

Mijn oude Honda was via de bougie doppen al voorzien van een behoorlijke weerstand en liep matig op de R bougies. Meestal kun je de weerstanden uit de bougies halen, maar in mijn geval heb ik gekozen voor weerstand vrije bougies.

Hoe dan ook dubbele weerstand of geen weerstand, ik geloof niet dat hierdoor schade aan ontsteking en/of CDI ontstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan