Weer een olievraag....... nu over het wisselen van merk

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.160
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Heren,

Ik heb in mijn Suzuki GS500 tot voor kort altijd Elf moto 4 hp eco olie gehad. Nu rij ik sinds 2000 km op Sunoco 4t gp sport olie (volgens de API-specs betere olie) maar mijn motor klinkt de laatste tijd nogal rauw.

Ik heb ooit het verhaal gehoord dat moderne olie allerlei dopes heeft. Dopes om de boel schoon te houden, dopes om oxidatie tegen te gaan, dopes om slijtage tegen te gaan.... Ook heb ik weleens het verhaal gehoord dat dopes elkaar kunnen tegenwerken of zelfs uitschakelen. Ook zal het ene merk een combinatie van dopes gebruiken, een ander merk zal een andere combinatie gebruiken.


Zou het rauw klinken een gevolg kunnen zijn van minder smering dankzij deze oliewisseling? Dat de achtergebleven Elf-dopes de Sunoco-dopes tegenwerken? Zou tussendoor olie verversen een goed idee zijn of is het enige resultaat van deze inspanning het verhogen van de omzet van Sunoco?

Of is het kwaad al geschied en moet ik er maar mee leren leven dat deze GS500 voortaan wat rauw klinkt?
 
Lees dan geen topic's met 'olie' in de titel.
OT: Ik heb zelf een tijdje woon-werk op een GS gereden en ooit dezelfde wissel uitgevoerd.
Het geluid veranderde ook, niet perse rauwer maar ehmm...'anders'.
Wat ik erger vond was dat bij snelweggebruik het olieverbruik toenam. M.i. het gevolg van een smeerfilm op de cilinderwand die zo goed stand houdt dat de schraapveren passeren zonder voldoende af te schrapen. Vervolgens fikt de olie weg.
Terugwisselen (incl. filter) naar halfsyntheet deed de oude vertrouwde situatie weer terugkeren.
Wel logisch ook: de eventuele dopes verdwijnen bij de wissel voor het grootste deel.
 
misschien een voor de hand liggende vraag, maar is de viscositeit van beide olieen wel gelijk? Als je een dunnere olie bent gaan gebruiken (bijv. van 15w50 naar 10w40) is het namelijk logisch dat je motor wat rauwer is gaan klinken.

Verder vind ik dat verhaal met die dopes zeer onlogisch. In elke olie zitten dopes en dat is niet iets slechts. Je moet en kan olieen van verschillende merken en viscositeiten in principe zelfs goed met elkaar mengen, dus het verhaal dat je na een oliewissel nog achtergebleven dopes hebt die 1 en ander zouden verknoeien lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Verder zou ik eens naar mijn carb-synchronisatie en CO2 afstelling kijken, daar kan je motor ook rauwig van gaan lopen.

succes.

Eelco
 
Als het wisselen van merk olie (met dezelfde specs) kwaad zou kunnen, zouden er veel occasions kapot lopen...............

Heren,

Ik heb in mijn Suzuki GS500 tot voor kort altijd Elf moto 4 hp eco olie gehad. Nu rij ik sinds 2000 km op Sunoco 4t gp sport olie (volgens de API-specs betere olie) maar mijn motor klinkt de laatste tijd nogal rauw.

Ik heb ooit het verhaal gehoord dat moderne olie allerlei dopes heeft. Dopes om de boel schoon te houden, dopes om oxidatie tegen te gaan, dopes om slijtage tegen te gaan.... Ook heb ik weleens het verhaal gehoord dat dopes elkaar kunnen tegenwerken of zelfs uitschakelen. Ook zal het ene merk een combinatie van dopes gebruiken, een ander merk zal een andere combinatie gebruiken.


Zou het rauw klinken een gevolg kunnen zijn van minder smering dankzij deze oliewisseling? Dat de achtergebleven Elf-dopes de Sunoco-dopes tegenwerken? Zou tussendoor olie verversen een goed idee zijn of is het enige resultaat van deze inspanning het verhogen van de omzet van Sunoco?

Of is het kwaad al geschied en moet ik er maar mee leren leven dat deze GS500 voortaan wat rauw klinkt?
 
Een update:



Van de Elf moto 4hp eco kan ik de volgende specs vinden:
- halfsynthetisch
- SAE 10W40
- API SG
- JASO MA

En de Sunoco 4T GP SPORT heeft als specificaties:
- halfsynthetisch
- SAE 10W40
- API SJ
- ACEA A3
- CCMC G5
- JASO MA


De motor klinkt wat rauw als hij warm is. De koude start, langzaam rijden en het stationair draaien doet hij goed, dus ik zie de noodzaak van synchroniseren niet zo. Ook klinkt hij niet rauw als het blok nog koud is. Sinds de oliewissel lijkt hij wel een heel klein beetje olie te verbruiken, maar dat kan ook een gevolg zijn van niet helemaal 100% afvullen (het peil stond een paar mm onder max).

Als ik zo jullie reacties lees, hoort het er gewoon bij. Ik twijfel namelijk omdat ik de motor heb gekocht van een extreem rustige rijder en ik rij zelf wat meer door. Het rauwere geluid kan dus ook een gevolg zijn van de stand van mijn rechterhand.

Ik heb de motor gekocht met een kilometerstand van 12000 km en inmiddels staat hij op 32000. Wat ik een toevalligheid vind is dat ik 20.000 km niet veel effect heb van mijn manier van rijden en sinds de oliewissel merk ik dat het blokje af en toe wat rauw klinkt.

Dit is natuurlijk niet onmogelijk, maar ik wilde jullie mening hierover eens horen.
 
Een update:



Van de Elf moto 4hp eco kan ik de volgende specs vinden:
- halfsynthetisch
- SAE 10W40

En de Sunoco 4T GP SPORT heeft als specificaties:
- halfsynthetisch
- SAE 10W40

Google vermeld de : moto 4hp eco zowel als 15w50 als 10w40 :Y

Maar goed, viscositeit bij warm blok verschilt nauwelijks. :?
Antagonisten qua dope's, lijkt me erg stug/onwaarschijnlijk.

De 11 heeft wel een grafiettoevoeging... zou je dat bij 32.000Km op de klok kunnen horen?
Ik ga iig niet NOOIT roepen :X .

Verkleurd de olie behoorlijk snel donker?

(het is me overigens een raadsel, wat de sunoco aan additieven bezit :( )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan