sav
MF veteraan
Heren,
Ik heb in mijn Suzuki GS500 tot voor kort altijd Elf moto 4 hp eco olie gehad. Nu rij ik sinds 2000 km op Sunoco 4t gp sport olie (volgens de API-specs betere olie) maar mijn motor klinkt de laatste tijd nogal rauw.
Ik heb ooit het verhaal gehoord dat moderne olie allerlei dopes heeft. Dopes om de boel schoon te houden, dopes om oxidatie tegen te gaan, dopes om slijtage tegen te gaan.... Ook heb ik weleens het verhaal gehoord dat dopes elkaar kunnen tegenwerken of zelfs uitschakelen. Ook zal het ene merk een combinatie van dopes gebruiken, een ander merk zal een andere combinatie gebruiken.
Zou het rauw klinken een gevolg kunnen zijn van minder smering dankzij deze oliewisseling? Dat de achtergebleven Elf-dopes de Sunoco-dopes tegenwerken? Zou tussendoor olie verversen een goed idee zijn of is het enige resultaat van deze inspanning het verhogen van de omzet van Sunoco?
Of is het kwaad al geschied en moet ik er maar mee leren leven dat deze GS500 voortaan wat rauw klinkt?
Ik heb in mijn Suzuki GS500 tot voor kort altijd Elf moto 4 hp eco olie gehad. Nu rij ik sinds 2000 km op Sunoco 4t gp sport olie (volgens de API-specs betere olie) maar mijn motor klinkt de laatste tijd nogal rauw.
Ik heb ooit het verhaal gehoord dat moderne olie allerlei dopes heeft. Dopes om de boel schoon te houden, dopes om oxidatie tegen te gaan, dopes om slijtage tegen te gaan.... Ook heb ik weleens het verhaal gehoord dat dopes elkaar kunnen tegenwerken of zelfs uitschakelen. Ook zal het ene merk een combinatie van dopes gebruiken, een ander merk zal een andere combinatie gebruiken.
Zou het rauw klinken een gevolg kunnen zijn van minder smering dankzij deze oliewisseling? Dat de achtergebleven Elf-dopes de Sunoco-dopes tegenwerken? Zou tussendoor olie verversen een goed idee zijn of is het enige resultaat van deze inspanning het verhogen van de omzet van Sunoco?
Of is het kwaad al geschied en moet ik er maar mee leren leven dat deze GS500 voortaan wat rauw klinkt?