Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Gisteren maar weer eens lekker gewassen en ketting schoon gemaakt en (iets te fanatiek) weer ingevet.
Het fanatieke kwam ik al rijdend achter:X glibber , glij glij..
Thuis bij aankomst maar effe doekie gepakt en beetje remmenreiniger op het doekie en band weer af gedaan..

Achja, je heb soms van die heldere momenten icm met ketting vet:+
 
Hier bijna hetzelfde alleen kan ik geen foutcodes uitlezen. Ook de vorkolie vervangen, k&n filter gereinigd en geölied, remklauwen gereinigd, brandstofmetervlotter vervangen. Bij starten brandt het motormanagementlampje :? Gelukkig ging het na verloop van tijd weer uit. Toch altijd wel spannend die eerste start weer.
 
Afgelopen winter heb ik de FZ flink aangepakt.
Behalve het blok heb ik het meeste wel los gehad. O ja, ook de elek heb ik nix mee gedaan.

Dus afgelopen weekend mijn 1e ritje dit jaar. :]
Ik kom onder het viaduct door en bemerk dat de dash-verlichting niet werkt.
Huh?? Daar heb ik toch helemaal niet aan gezeten. Na check blijkt dat ALLE verlichting niet werkt.
Het was prachtig helder weer, dus ik heb wel mijn ritje afgemaakt. Toch voelt het niet fijn, rijden zonder koplamp!

Vandaag de stroomvoorziening verlichting nagelopen.
In een 12-multi-stekker bleek de betreffende pen gecorrodeerd. Ook de aangesloten draad maakte geen frisse indruk.
Ik heb een by-pass gemaakt om de multi-stekker te overbruggen.
Alle lampen doen het weer.......................!
 
slecht nieuws

Zoonlief belde net, hoorde een raar geluid uit de schuur, is ff wezen kijken
Is de oprijplat, die ik gebruikt heb om de te spuiten velgen aan op te hangen, naar beneden gelazerd, dus met de vers gespoten velgen :(
Ook op zoonliefs scooter :(:(
Hoe dat kan :?:?:?

Hij zegt dat de velgen nogal beschadigd zijn, straks thuis kijken wat de schade is, en of ik het kan fixen met het restje in de spuitbus
Fingers crossed
 
Gisteren gewassen en vandaag aan het sleutelen geslagen. Achterwiel eruit, cardanhuis eraf, achterbrug eruit en de vetnippels even de vetspuit erop tot het vet eruit kwam puilen. Alles gepoetst en weer visa-versa gemonteerd. Morgen naar de bandenboer voor een bandje. Dan nog de kleppen en de olie en dan kan het wel weer voor een paar jaar. Zoveel rijd ik niet.
Laatst ook wel aan de voorvork van de mtb gesleuteld maar dan moet je bang wezen dat je wat sloopt. Dat is bij zo`n Guzzi niet zo snel.
 
slecht nieuws

Zoonlief belde net, hoorde een raar geluid uit de schuur, is ff wezen kijken
Is de oprijplat, die ik gebruikt heb om de te spuiten velgen aan op te hangen, naar beneden gelazerd, dus met de vers gespoten velgen :(
Ook op zoonliefs scooter :(:(
Hoe dat kan :?:?:?

Hij zegt dat de velgen nogal beschadigd zijn, straks thuis kijken wat de schade is, en of ik het kan fixen met het restje in de spuitbus
Fingers crossed
Schade viel mee, meeste met scotch brite eruit gekregen, 1 klein haakje, voorzichtig weg geschuurd, met restje uit de bus bijgewerkt
Morgen kijken of het mooi is geworden :$
Wel 2 lelijke krassen op zijn voorkap 🥲
 
Blijkt dus wel de remhandel niet goed terug te komen waardoor na het inknijpen van de rem deze vast bleef staan. Door ontluchten op de klauw wel weer los kunnen krijgen om te verplaatsen. Zal de hoofdremcilinder uit elkaar moeten nemen en weer goed gangbaar maken.
Moet nog controleren of de remschakelaar voor nog wel werkt. Deze is ook gevoelig voor nattigheid.
Vandaag dus het remprobleem opgelost. Voorremcilinder losgehaald en na een paar keer indrukken ging die weer soepel heen en weer. Het open uiteinde bij het scharnier dik in de zuurvrije vaseline gezet. Weer harde rem en remblokken die weer vrij komen.
De voorremschakelaar maakte geen contact dus vervangen door een werkende. Die heb ik op voorraad. Voorrem, achterrem en de koppeling gebruiken dezelfde schakelaar.
Alleen wilde de motor niet starten. Dus dat is het volgende probleem. Anderhalve week geleden startte hij nog wel. Dus kijken of ik bij het morrelen aan de draadboom iets losgetrokken heb.
 
Motor opgehaald, onderhoudsbeurt en nieuwe kettingset.
IMG20240308190553.jpg
 
Jup, heb ik ook begrepen. Daarbij vind ik een gouden ketting op nagenoeg elke motor netter en schoner staan dan een stalen. Maar dat is puur smaak.

Met een beetje zorg blijven ze ook best een tijdje mooi hoor. Af en toe een doek over de ketting scheelt al een hoop.
 
Gewassen , omdat een boer met kalk of krijt bezig was op zijn land maar dit stuifde zo erg dat de weg ook overdreven onder zat en een grote wolk waar je door heen reed .
Motor was wit en zat overal tussen en mijn pak dat eigenlijk nieuw was kon ook gelijk de wasmachine in , was eigenlijk wel een beetje 😡
 
Uit de winterslaap gehaald: Banden op spanning gebracht, 8 nieuwe bougie's er in gezet en een liter water uit de tank en de vlotterbakjes gehaald;(.
Morgen starten.
 
Uit de winterslaap gehaald: Banden op spanning gebracht, 8 nieuwe bougie's er in gezet en een liter water uit de tank en de vlotterbakjes gehaald;(.
Morgen starten.
Dat klinkt niet zo goed. Buitenslaper of vocht door ethanol in de benzine?
 
Mag niet klagen, gisteren nog even lekker meters kunnen maken,
Reparatie van de rare uitval-storing lijkt gelukt te zijn ( blijft niet grappig, een motor die 4x in t midden van de Westerschelde tunnel uitvalt )

Weet nog steeds niet wat het nou echt was, of de jiffy-schakelaar was vuil, of de noodstop schakelaar was vuil.
Had ze allebei schoon gemaakt, en het is niet meer terug geweest . * yey ! *

T blijft een ouwe Honda , je kijkt er een keer naar... je kietelt hem een beetje.. en het werkt gewoon allemaal weer :)



Me wel weer mateloos geërgerd aan m'n niet-goed-zittende-jas , die staat nu echt op het schoplijstje .
 
Dat klinkt niet zo goed. Buitenslaper of vocht door ethanol in de benzine?
Buitenslaper onder een hoes, nooit ethanol getankt.
Als binnenslaper er nooit last van gehad. Maar als buitenslaper 2 jaar geleden ook al veel water uit de tank gehaald.
zou dat zoveel condens zijn?
 
Buitenslaper onder een hoes, nooit ethanol getankt.
Als binnenslaper er nooit last van gehad. Maar als buitenslaper 2 jaar geleden ook al veel water uit de tank gehaald.
zou dat zoveel condens zijn?
Condens kan zeer hard gaan.
Zonnetje erop en dan slaat het als het afkoelt in de nacht neer als water op de koude oppervlaktes.

Je ziet dat ook heel goed bij overkappingen in de herfst wanneer het in de nacht flink afkoelt. Warme laag aan de buitenzijde en koele kant aan de binnenzijde van een overkapping. Vervolgens condenseert het dak aan de binnenzijde.
Verwacht dat zoiets is gebeurd met de tank.
Zet je de motor compleet vol weg? Want dan zou je nog zo'n flesje kunnen doen wat water oplost in de benzine en daardoor (minder goed natuurlijk) mee verbrand.
 
Eindelijk de revisie van de voorvorkpoten af kunnen maken en alles weer in elkaar gezet. Glijbussen zijn vervangen, nieuwe veren er in gezet en afgedicht met nieuwe pakkingen en stofkappen.
Dit heeft uiteindelijk door allerlei oorzaken (vooral gepruts van mij, maar ook problemen met de levering van de veren) flink wat langer geduurd dan gedacht, maar het was wel weer een heel leerzaam klusje. Straks even een proefritje maken En dan op richting de 2 ton.
20240218_162401.jpg
20240218_162529.jpg
20240218_163339.jpg
20240104_142258.jpg
20240105_125216.jpg
20240104_134405.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan