Vulcan VN800, zompige remmen?

rajd

MF'er
6 mrt 2011
112
2
Ik heb vandaag testgereden op een Vulcan VN800 uit '96. Motor is uitstekend in orde, echter voor mijn gevoel remt de motor amper. Wellicht ligt dat aan mij (ik rij nu een VFR750), maar toch even de vraag... is het normaal dat deze motoren zo zwak en zompig remmen? Of is het een manco? Of is dit upgradebaar....?
 
Weet ik eerlijk gezegd niet…. Ik gok eigenlijk van wel, hoewel de verkoper aangeeft dat de remmen zijn zoals ze moeten zijn. Heb in beginsel geen enkele reden hem niet te geloven, onderhoud is niet op bespaard. De k je aan poreuze remleidingen?
 
Dat is goed te horen, al schat ik in dat het nooit op het punt van de VFR zal komen? Van de achterrem had ik het idee dat deze niet zo enorm veel bijdroeg, al hen ik 'm niet enorm hard ingetrapt.

Het jammere is dat ik niet zo goed weet wat ik moet verwachten op dit vlak c.q. heb ik een manco te pakken of is het gewoon "anders" dan ik ben gewend?
 
Je mag minimaal een veilige remwerking verwachten maar lekker fel zullen de remmen waarschijnlijk niet zijn. Waarschijnlijk moet je vrij hard knijpen/stampen om hard te remmen.

OK, wellicht voldoet het daar wel aan ja, ik weet het niet. Maar stel... ik vind het toch te weinig, is dit dan nog te verbeteren met hoogwaardiger materiaal?
 
Verse remvloeistof, nieuwe slangen, zachte remblokken moeten vast wel verbetering geven. Ik zit er bij mijn eigen motor ook over te denken. Ik kan keihard remmen maar moet dan ook behoorlijk hard knijpen waardoor ik feedback mis.
 
Trommelrem achter goed schoonmaken, ook de veren, draaipunten licht vetten met taai vet, trommel licht opschuren en licht slepend afstellen, dan remt zo'n ding ook goed. Rem idd bij stevige reacties met beide remmen, echt licht worden aan de achterzijde gebeurt amper. Voor een cruiser vond ik de remmen best goed. Als je keihard moet remmen heb je 8 van de 10 keer niet opgelet, tenminste is mijn ervaring
.
 
nauwelijks. je blijft met maar 1 schijf zitten, en 1 kan nooit het werk van 2 doen vergeleken met je VFR.
Ben ik het niet helemaal mee eens. In theorie kun je 1 schijf prima eventjes belasting met meer frictie. Als er lekker stroeve remblokken te vinden zijn voor die remklauw. Zal misschien sneller slijten en sneller opwarmen. Maar das op zo'n motor en beoogde rijstijl.. niet zo snel een probleem toch.
 
Waarschijnlijk heeft de Vulcan een groter voorwiel en een kleinere, en dan ook nog een enkele, remschijf dan de VFR. Logisch dat je nog niet in de buurt van de VFR komt qua remervaring.
Niet voor niks dat er vaak met Harley gelachen wordt als het op remmen aankomt. Neem een dikke Fatboy. Weegt iets over de 300 kilo en 1 ondermaats remschijfje. Iedere vertraging is weer een avontuur op zich. En ik zie gelijkenissen tussen een Vulcan en een Harley.
 
Terug
Bovenaan Onderaan