Vreemde snerp in motorgeluid

Sambucas

MF'er
Lid geworden
21 sep 2010
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Locatie
Amsterdam/Haarlem
Eerst even een korte introductie:
Ik en mijn vriendin willen op 2 Honda NX 250 motoren door Africa gaan reizen (Amsterdam - Kaapstad, via de Oost-kust). We willen over 2 weken vertrekken.

Voor de ge-interesserden, we hebben een website: www.travelin.tk. We hebben 3 Honda NX 250 motors gekocht: "The Good", een goed onderhouden motor, die is er helemaal klaar voor, "The Ugly", een niet zo goed onderhouden motor (goedkoper en goed om gelijk wat sleutelervaring op te doen) en "The Bad", een sloopmotor, enkel en alleen voor de onderdelen.

We hebben de klepspeling op de motor gemeten: "The Good" had een goede klepspeling (0.22 mm), maar "The Ugly" en "The Bad" hadden krappe kleppen (0.05 - 0.1 mm). Eerst hebben we het hele kleppenmechanisme op "The Bad" motor gedemonteerd, omdat het toch alleen maar onderdelendonor is, dus we konden ons veroorloven fouten te maken.

Dit demonteren en assambleren ging goed, dus hebben we daarna de kleppen gesteld op "The Ugly", door de klepspellingplaatjes te vervangen. We hebben ook de rechter zijkant van de motor eraf gehad, om het olie schermpje op vervuiling te checken. ("The Bad" motor had aardig wat metaaldeeltjes in het olie schermpje > niet goed.)

Nu het probleem: Nadat we "The Ugly" weer in elkaar hadden gezet, startte hij in een slag en leek hij beter te lopen als daarvoor (een betere reactie op de choke en een minder luid en minder rammelend geluid, etc.), dus dat is mooi! Maar nu horen we een scherp snerpend regelmatig geluid als we hogere toeren draaien (5-6k en hoger). En een luide snerp als we het gas los laten, na hogere toeren gedraaid te hebben. In het laatste geval, als ik snel gas geef en weer los laat, hoor ik niet alleen een luide snerp, maar heeft de motor ook één misslag. Gelijk na de misslag slaat hij soms bijna of zelfs helemaal af.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb "The Good"NX 250 gecheckt, waar we niks aan gedaan hebben en die een goede klepspeling heeft, en deze motor heeft ook een beetje een regelmatig snerpend geluid, maar veel minder aanwezig. Ook heeft deze motor geen misslag als ik snel gas geef en loslaat. Maar ik hoor de regelmatige snerp licht op de achtergrond als ik hogere toeren draaien en zelfs als hij stationair draait. Is dit dus een typisch NX 250 geluid? Eerder heb ik het niet opgemerkt (heb de motor pas 2 maanden), maar toen ik het de andere motor het kreeg en ik goed ging luisteren, hoorde ik het op de goede motor ook.

Dus is dit een geluid wat typisch is voor NX 250s? En wat zou ervoor zorgen dat dit geluid luider/zo luid is geworden op "The Ugle" motor?? Heeft de misslag van de motor ermee te maken en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?? En de belangrijkste vraag: Kan het kwaad als ik gewoon doorrij met een motor met dit geluid of ben ik dan iets in de soep aan het draaien???

Alvast bedankt voor mensen die ons hiermee kunnen helpen! :)

(En als iemand vragen heeft, over dit probleem of ergens anders over, willen we die natuurlijk ook beantwoorden!)

Met motorgroeten!

Dave en Marly
www.travelin.tk
 
Staat de kleptiming wel oke.............

Krukasmarkering "T" onderaan en dan het streepje op de nokkenastandwielen precies horizontaal, evenwijdig aan de rand van het kleppendeksel, met een aangespannen nokkenasketting. Dus dat moet goed zijn.

(Ik heb nog geprobeerd om te ketting een tandje naar voor of naar achter te monteren, om te zien hoe ver het streepje dan scheef staat (om te weten of het makkelijk opvalt, als het niet goed zit), maar dan staan de streepjes erg duidelijk niet recht, dus het valt echt wel op als je het niet goed doet.)

Afgezien van het geluidje, loopt de motor als een zonnetje. Ik heb wel eens motoren gehoord met de timing verkeerd, maar die lopen meestal voor geen meter.

Ik ga zo even een videootje van het geluidje maken en op YouTube posten.
 
Lijkt op resonantie van iets, hangt er iets los? Kan ook in de uitlaat zijn.
Edit: Zitten de uitlaatbochten vast?
 
Laatst bewerkt:
Blijven leuke fietsjes, die NX-en. Over dat snerpende geluid: ik heb destijds met zo'n ding m'n rijbewijs gehaald, en snerpen deed-ie als je flink aan het gas ging schroeven. Dat was in 1989, en de NX was splinternieuw. Zal inderdaad wel resonantie zijn, of misschien zit het in de uitlaatdemper: dan had de fabrikant het ws zo bedoelt.
 
Ik hoor wel 't geluid wat je bedoeld. Kun je ook horen waar ergens het uit het blok komt?

Hoi Sjaak,
Nee, ik heb niet kunnen achterhalen waar het geluid vandaan komen. We hebben met de schroevendraaier op het blok op verschillende plaatsen geluisterd, maar het lijkt niet ergens specifiek vandaan te komen. Het beste lijk je het nog gewoon uit de uitlaat te horen...
Maar ik ga nog eens een keer met de schroevendraaier proberen.
 
heb nog een keer geluisterd, maar hoor nog steeds geen abnormale of verontrustende geluiden.
ik hoor wel wat je bedoelt, maar dat is volgens mij niet ongewoon bij 1 cilinders.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt op resonantie van iets, hangt er iets los? Kan ook in de uitlaat zijn.
Edit: Zitten de uitlaatbochten vast?

Uitlaatbochten zitten vast met de normale bevestiging, waarvan de bouten op een normale manier en kracht zijn vastgedraaid, dus dat zou goed moeten zijn. Maar het geluid is het best hoorbaar vanuit de uitlaat, dus misschien iets los in de einddemper??? Die heb ik ook niet gecheckt (ik zou ook niet weten wat ik er aan moet checken). Ik zal morgen eens kijken of ik specifiek iets aan de uitlaat vindt!
 
zeg heeft dat ding geen balansasje?

Als die te strak staat, gaat hij ook gillen, janken.

dat stampende is denk typisch twin op bok.

Nee, deze motor heeft geen balans-as, voor zover ik weet. (Het nieuwste 250 cc blok van Honda heeft wel een balans-as, gaaf ding! Honda Worldwide | CBR250R).

Twin op bok? Ik heb een één cylinder en hij heeft alleen maar een standaard, geen bok. Of begrijp ik je verkeerd...!?
 
Uitlaatbochten zitten vast met de normale bevestiging, waarvan de bouten op een normale manier en kracht zijn vastgedraaid, dus dat zou goed moeten zijn. Maar het geluid is het best hoorbaar vanuit de uitlaat, dus misschien iets los in de einddemper??? Die heb ik ook niet gecheckt (ik zou ook niet weten wat ik er aan moet checken). Ik zal morgen eens kijken of ik specifiek iets aan de uitlaat vindt!

Paar keer tegen de (koude) uitlaat slaan
 
heb nog een keer geluisterd, maar hoor nog steeds geen abnormale of verontrustende geluiden.
ik hoor wel wat je bedoelt, maar dat is volgens mij niet ongewoon bij 1 cilinders.

Inderdaad, ik heb inmiddels 2 NXjes gereden, op de eerste heb ik zelfs ruim 15.000 km gezet, en die floot ook altijd wel iets bij hogere toeren :P Geen zorgen over maken.

Ik zeg gewoon lekker veel op beiden rijden voor je gaat, voor alle zekerheid! Ik zie weinig dingen om je zorgen te maken, ook die misslag hoort erbij, dan verzuipt hij bijna, moet je even mee leren omgaan (Niet als een gek gas open trekken als hij stationair draait dus).

Enige verontrustende wat ik gelezen heb, is dat bij 1 van je motoren flink wat metaaldeeltjes in de olie zat.. Dat wijst toch op iets dat "opgevreten is/wordt" in je blok, misschien een lagertje ofzo? Als hij nou net een blokrevisie zou hebben gehad, is dat wel vrij normaal, is van het inslijten, maar dat hoort niet na 30.000 km eens te gebeuren!
 
Nee, deze motor heeft geen balans-as, voor zover ik weet. (Het nieuwste 250 cc blok van Honda heeft wel een balans-as, gaaf ding! Honda Worldwide | CBR250R).

Twin op bok? Ik heb een één cylinder en hij heeft alleen maar een standaard, geen bok. Of begrijp ik je verkeerd...!?


nee oke was meer vergelijking van geluid. ik had hier laast een twin staan (op bok) en die maakte ook zo,n vreemd geluid. en bleek het stampen van de bok pootje stegen de straat stenen. vandaar de opmerking.
 
nee oke was meer vergelijking van geluid. ik had hier laast een twin staan (op bok) en die maakte ook zo,n vreemd geluid. en bleek het stampen van de bok pootje stegen de straat stenen. vandaar de opmerking.

Ah, ok, ik snap hem! ;) Ik ga inderdaad nog eens even kijken of het geen rammel of resonaties van iets is. Thanx!
 
Inderdaad, ik heb inmiddels 2 NXjes gereden, op de eerste heb ik zelfs ruim 15.000 km gezet, en die floot ook altijd wel iets bij hogere toeren :P Geen zorgen over maken.

Ik zeg gewoon lekker veel op beiden rijden voor je gaat, voor alle zekerheid! Ik zie weinig dingen om je zorgen te maken, ook die misslag hoort erbij, dan verzuipt hij bijna, moet je even mee leren omgaan (Niet als een gek gas open trekken als hij stationair draait dus).

Enige verontrustende wat ik gelezen heb, is dat bij 1 van je motoren flink wat metaaldeeltjes in de olie zat.. Dat wijst toch op iets dat "opgevreten is/wordt" in je blok, misschien een lagertje ofzo? Als hij nou net een blokrevisie zou hebben gehad, is dat wel vrij normaal, is van het inslijten, maar dat hoort niet na 30.000 km eens te gebeuren!

Goed te horen dat het bijgeluidje toch redelijk normaal blijkt te zijn. Altijd lastig als je een motor nog niet zo goed kent en niet precies weet hoe hij hoort te klinken. Kleine bijgeluidjes kunnen dan in een keer "verdacht" klinken. :Y

We gaan er inderdaad gewoon eens lekker veel mee rijden, dan leren we ze wel beter kennen! :]

Wat betreft de metaaldeeltjes, dat zag er idd. niet goed uit, maar gelukkig was dit dus motor nr. 3. Deze motor is een sloopmotor, die ik alleen voor de onderdelen gekocht heb. Deze gaat dus niet mee op reis, dus de staat van de motor is niet belangrijk!
Als ik terug ben van mijn reis, ga ik misschien nog eens uitzoeken of ik de oorzaak van de metaaldeeltjes bij de sloopmotor kan vinden en kan fixen, want dan heb ik nog een leuk werkend motortje om mee te raggen! })

Bedankt voor je reactie mbt. het geluid! *O*
 
heb nog een keer geluisterd, maar hoor nog steeds geen abnormale of verontrustende geluiden.
ik hoor wel wat je bedoelt, maar dat is volgens mij niet ongewoon bij 1 cilinders.

Bedankt, bananeman, ik denk dat het inderdaad een geluidje is wat bij deze motoren hoort, dat zeggen meerdere mensen nu ook. In dat geval hoef ik er dus ook niet zo bezorgd over te zijn, dus dat scheelt dan weer. (al genoeg andere dingen voor deze reis om me druk over te maken!) ;)
 
Gisteren de motoren laten keuren bij MotorCity Amsterdam (gratis wintercheck! :). Ze zijn (op een ketting na, die aan het verslijten is) helemaal goed bevonden.

De motor rijdt ook prima en dan is het geluid ook niet meer te horen.

Ik zeg: case closed...! :)

Hopelijk kunnen we binnenkort aan de reis beginnen (rond 20 november). We houden jullie op de hoogte.

Iedereen bedankt voor z'n reactie!

Motorgroeten,

Dave en Marly
 
Enige verontrustende wat ik gelezen heb, is dat bij 1 van je motoren flink wat metaaldeeltjes in de olie zat.. Dat wijst toch op iets dat "opgevreten is/wordt" in je blok, misschien een lagertje ofzo? Als hij nou net een blokrevisie zou hebben gehad, is dat wel vrij normaal, is van het inslijten, maar dat hoort niet na 30.000 km eens te gebeuren!
Zou ik me ook zorgen om maken. Half jaartje geleden had ik me een XL'tje gekocht voor wat lol in het veld. De olie die erin zat was pekzwart. Nieuwe olie ingedaan en kort daarna eens afgetapt om te kijken: weer pekzwart. Dan een vastloper gekregen en de boel opgengemaakt: nokkenasketting dacht dat hij dienst moest doen als kettingzaag :9 Nokkenas zat er scheef in (veel voorkomende montagefout bij die motorkes heb ik op XL forum gelezen). De inwendige oliefilter langs achter het rechterdeksel zat helemaal vol zilvergrijze smurrie en de tunnels waardoor mijn nokkenasketting loopt was een pak lichter geworden.
Ik hoorde trouwens ook een bijrammeltje waar ik me niet al te veel zorgen om maakte omdat zulke oude ééncilindertjes altijd wel rammelen...

Moest ik zo'n reis maken zou ik zeker mijn blok eerst open gehad willen hebben, zoveel werk is dat niet en als er niks aan is enkel kosten van wat pakkingen en keerringskes.

In ieder geval wens ik de reizigers veel plezier en succes met de motors! Ik zal zeker de blog opvolgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan