voorvork slap/kapot na te hard over verkeersremmer

_gijs_

MF veteraan
7 jan 2004
4.128
5
noord limburg
Ik ben vanmiddag lekker wezen toeren met mn vriendin achterop,
opeens rij ik een dorpje, ligt daar zo'n verkeers rem obstakel in het midden van de weg, dus zon soort drempel, maar dan alleen in het midden van de rijbaan,
Ik zie m wel, maar redelijk laat, en dacht dat ie minder stijl was,
dus vol er overheen(ik denk 60/65km/uur)

mn vriendin viegt hale meter omhoog, verder niets aan de hand (leek het)
na een paar km verder en weer een paar (normale) drempels, elke keer een klap in mn stuur, dacht eerst dat de veren/schokbrekers achter iets mis waren, maar later bleek t toch in de voorvork te zitten, deze is nu erg slap, en na invering komt ie ook echt met een schok terug,

Zal m morgen eens uit elkaar trekken, en kijken wat er aan de hand is,


Heeft iemand van julie een idee wat er aan de hand kan zijn,
mischien een veer gebroken of zo?

overigens merkte ik er met rijden niets van, demping leek ook goed te zijn bij kleine oneffenheden
 
Dat wordt dan toch tijd voor een inwendige inspectie van je voordempers, ben ik bang. Het kan varieren van een gebroken veer tot misschien het inslaan van je telescoop op de binnenkant van je demper. Dat is dan merkbaar aan een zwaarpunt in de veergang. Is verder op afstand niet te beoordelen.
 
en als de vork helemaal naar de klote is, dan komt er een compleet andere vork in, maar zo erg zal t wel niet zijn,
ik heb gewoon normaal naar huis kunnen rijden,(nog +/- 50km), en daarbij merkte ik eigenlijk helamaal niets vreemds of zo, alleen drempels moest ik heel rustig nemen, rustiger dan normaal zou kunnen
 
In een voorvork zitten toch van die plastic bussen die je olie vertragen in de veerweg ?? zou t niet gewoon kunnen zijn dat deze deruit geschoten zijn ( op de een of andere manier) kan me niet voorstellen dat er een veer gebroken is..
 
nou ik heb mn vorkpoten gisteren uit elkaar getrokken, en ff snel schoon gemaakt, was niets te zien,

Vanmorgen alles eens netjes en goed schoongemaakt en geinspecteerd,
echt niets mis mee! ziet er allemaal goed uit,
nergens scheurtjes of breuken, niets krom, zelfs amper slijtage sporen!

het enige was dat ze van binnen allebei behoorlijk vervuild waren!

Morgen ff nieuwe olie halen, en dan alles weer monteren en uitproberen!!



wellicht dat ik het probleem anders toch bij mn achterbrug of veren moet gaan zoeken?
 
Is je frame niet gescheurd dan in het ergste geval ?

nou denk t niet, heb er niets bijzonders aan kunnen ontdekken,

Tijdens het naar huis rijden reed hij verder ook perfect, ook met losse handen en zo,

maar ik had het idee dat ik iets merkte,

mischien ligt het wel psychisch, komt vaker voor door dat er iets gebeurd is ga je dingen voelen, zien waar niets, puur omdat je er veel meer op gaat letten,
 
Na een paar derukke dagen vanmiddag eindelijk weer tijd om mn vork te monteren,
Alles nog eens goed schoongemaakt, niets ontdekt,
wiel lagers gecontroleerd, balhoofd nogeens bekeken, frame bekeken, achterbug, en achterveren ook,
Allemaal niets aan te zien, nou dan de vork er weer in, en testen maar,

Fout dus, Nog steeds t zelfde,

dus motor weer de brug op, en de achterveren bekeken, achterbrug, beweegt goed, zonder zware punten,
veren lijken op t oog ook gewoon in orde
Zelfs ff gecontrolleerd of t motorblok nog wel goed vast zit,
alles lijkt in orde!

toch ff mn originele veren gemonteerd,

en weer proberen!


DUS TOCH DE ACHTERVEREN! GGRrrrrrr!


Meteen maar ff de kortere hagons uit elkaar,
en jawel de ene demper lekt, en de andere loopt ook niet lekker!

godverrr de godverrr, ik heb denk ik nog GEEN 2000 km gereden met deze veren!
Heb ze gebruikt gekocht, en ze toen helemaal uitelkaar gehaald, gepoetst opnieuw gespoten, en weer gemonteerd!

Tja, nu dus weer nieuwe kopen, deze keer toch NIEUWE ja! gaat weer geld kosten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan