Voorvork lager in kroonplaat zetten. Positieve en negatieve effecten.

Het kan zijn dat er aftermarket-veren in je voorvork zitten. Dan wordt er regelmatig een andere doorsteek van de vorkpoten aangeraden.
Maar 30mm verschil is wel erg veel......
 
Het is wel raar dat mensen dit aanpassen om zo een nog scherper sturende motor te krijgen.

Mwa zo raar is dat niet. Het is een prima manier om dat redelijk eenvoudig en goedkoop voor elkaar te krijgen. En het werkt, hier een voorbeeld door middel van een berekening:

balhoofd hoek 25 gr
Offset 32 mm ( als voorbeeld genomen van een gsxr 600)
rolling radius 295 mm (als voorbeeld genomen een gsxr 600 wiel met een 120/70 - 17 pirelli corsa band)

Naloop 102,25 mm
dit is wat je rechtuit stabiliteit geeft (ff kort dor de bocht)


balhoofd hoek 24 gr we nemen nu een steilere hoek van 1 graad minder, vanwege de doorsteek van de poten. Andere waarden blijven hetzelfde.
Offset 32 mm
rr 295 mm

Naloop 96,31 mm


Je naloop is dus 6 mm afgenomen, en dit maakt dat je de motor makkelijker in kan sturen en je minder kracht hoeft uit te oefenen. Echter dat is leuk maar bij de meeste motoren veranderd er nog een heleboel andere zaken mee. En dat is niet altijd gewenst, en dus is het wel zaak zeker te weten dat daar geen problemen ontstaan.
Problemen zal in het geval va de GSR wel meevallen, maar het is niet zoals de motor ontworpen is dus kan ik me best voorstellen dat het dan wat raar aan kan voelen.
 
Mwa zo raar is dat niet. Het is een prima manier om dat redelijk eenvoudig en goedkoop voor elkaar te krijgen. En het werkt, hier een voorbeeld door middel van een berekening:

balhoofd hoek 25 gr
Offset 32 mm ( als voorbeeld genomen van een gsxr 600)
rolling radius 295 mm (als voorbeeld genomen een gsxr 600 wiel met een 120/70 - 17 pirelli corsa band)

Naloop 102,25 mm dit is wat je rechtuit stabiliteit geeft (ff kort dor de bocht)


balhoofd hoek 24 gr we nemen nu een steilere hoek van 1 graad minder, vanwege de doorsteek van de poten. Andere waarden blijven hetzelfde.
Offset 32 mm
rr 295 mm


Naloop 96,31 mm

Je naloop is dus 6 mm afgenomen, en dit maakt dat je de motor makkelijker in kan sturen en je minder kracht hoeft uit te oefenen. Echter dat is leuk maar bij de meeste motoren veranderd er nog een heleboel andere zaken mee. En dat is niet altijd gewenst, en dus is het wel zaak zeker te weten dat daar geen problemen ontstaan.
Problemen zal in het geval va de GSR wel meevallen, maar het is niet zoals de motor ontworpen is dus kan ik me best voorstellen dat het dan wat raar aan kan voelen.

Thanx!

Mooi uitgelegd ook en erg begrijpelijk! Ik denk dat je daar alleen iets aan hebt op het moment dat je bepaalde circuits rijd en het maximale uit je motor wilt halen op dat betreffende stukje asfalt.
Zelf rijd ik ook een kawasaki crossmotor en ook daar pas ik bij elk circuit mijn veer instellingen op aan. De doorsteek blijft daar gewoon hetzelfde.
Hele snelle circuits rijd ik zelf toch niet en dan heb je vaak maar een kleine aanpassing nodig om de bepaalde structuur(hardheid van de baan) te evenaren.
Op een wegmotor is het verhaal geheel anders. Daar rijdt je veel meer variabele stukken mee en ik denk dat je met teveel "fine-tuning" op een bepaald stuk weer te kort komt.

Zoals je aangeeft geeft dit verhaal voor en nadelen en dat is ook heel normaal in deze situatie.
 
Beste Forumleden,

Sinds vorig jaar mei ben ik in het bezit van een gsr750 uit 2012.
[knip]

Nu is dus mijn vraag: Zijn er mensen in het bezit van een gsr750 die dit ook met opzet hebben gedaan om zo het karakter van de motor te verbeteren? En wat is verstandiger om nu te doen? Terugzetten naar af fabriek en dan kijken of het mij bevalt of gewoon lekker laten staan en verder rijden?
Ergens moet aan dit verhaal toch een positieve en negatieve kant zitten lijkt mij. Vandaar dat ik hier ook even dit bericht post.

Alvast bedankt!
Terugzetten naar fabrieksinstellingen en zelf kijken wat je zelf lekker vind rijden. Wij kunnen er van alles van vinden, uiteindelijk moet jij op de motor rijden.
Ik heb zelf drie motoren aan de achterkant wat hoger gezet om wat vlotter in te kunnen sturen. Zowel op de openbare weg als op het circuit heb ik hier geen spijt van gehad. En heb ook geen last van een instabiele motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan