Voorvork lager in kroonplaat zetten. Positieve en negatieve effecten.

Stephan1234

Rookie
15 mrt 2018
26
2
Hoensbroek
Beste Forumleden,

Sinds vorig jaar mei ben ik in het bezit van een gsr750 uit 2012.
Na een testrit en het bekijken van deze motor was ik gelijk verkocht.
Toch blijken er een aantal dingen niet zo heel goed te kloppen aan deze motor. Ik praat dan over de afstellingen wat betreft het rijwielgedeelte.
Zo stond de demping van de voorvork helemaal in er was in geen mogelijkheid een fatsoendelijke bocht te maken zonder dat ik hier mijn hele gewicht in de strijd moest gooien.
Die staat nu dus netjes afgesteld vanuit de fabriekswaarden richting mijn voorkeur.
Daarnaast had ik dus hetzelfde probleem met de achtervering. Hier valt niet veel aan te verstellen behalve de strakheid van de veer zelf. Dit is inmiddels ook opgelost door wat testjes hier en daar.
Nu is het vrij koud weer en weet ik dat mijn banden niet zo reageren als ze dat bij warm weer doen maar toch bleef mij iets raars opvallen... Alsof mijn stuur niet goed staat afgesteld ofzo. Heel erg merkwaardig.

Nu heb ik dus eventjes rond gespeurd of ik kon zien bij vergelijkbare foto's van de gsr750 op het forum en via google of mijn stuur verkeerd staat. Echter viel mij iets heel anders op.
De voorvork poten horen normaal gesproken gelijk te staan met mijn kroonplaat terwijl op mijn gsr juist de voorvork zeker 3 cm dieper in de kroonplaat ligt.

Nu is dus mijn vraag: Zijn er mensen in het bezit van een gsr750 die dit ook met opzet hebben gedaan om zo het karakter van de motor te verbeteren? En wat is verstandiger om nu te doen? Terugzetten naar af fabriek en dan kijken of het mij bevalt of gewoon lekker laten staan en verder rijden?
Ergens moet aan dit verhaal toch een positieve en negatieve kant zitten lijkt mij. Vandaar dat ik hier ook even dit bericht post.

Alvast bedankt!
 
Ooit had ik met een VX800 de vorkpoten ook wat verder door de kroonplaten gezet met als doel een wat minder chopper-achting stuurgedrag.
Op die manier heb ik zo'n 50.000 km met die motor zo gereden, voor mijn gevoel stuurde het wat strakker maar dat kan ook gewoon tussen de oren hebben gezeten.
 
Ooit had ik met een VX800 de vorkpoten ook wat verder door de kroonplaten gezet met als doel een wat minder chopper-achting stuurgedrag.
Op die manier heb ik zo'n 50.000 km met die motor zo gereden, voor mijn gevoel stuurde het wat strakker maar dat kan ook gewoon tussen de oren hebben gezeten.
Is denk ik ook niet echt vergelijkbaar met naked bike modellen. Een gsr haalt andere snelheden dan een chopper. Mogelijk dat het dan ook minder negatieve invloed heeft op het rijgedrag.

Wat ik voornamelijk merk is dat boven de 120 a 130kmph de motor erg gevoelig wordt. Hierdoor krijg ik nogal een onzeker gevoel.
In de bochten gaat het prima maar voor de bocht is het af en toe nogal spannend als je met hoge snelheid aankomt er komt vaak veel kracht op de voorkant zeker als je voor de bocht remt op hoge snelheid.
Wat sowieso op de planning staat is de rempomp en remleidingen vervangen. Het te kort hiervan is bekend bij dit model.
Ik heb het idee dat de motor een strakkere houding kan bieden maar of dat nou door deze aanpassing komt is de vraag.

Ook vraag ik mij af als ik dit aan zou passen naar af fabriek of ik dan niet weer tekort schiet IN de bocht.
 
Idd, overdreven veel zelfs.
Gewoonlijk stuurt een motorfiets wat scherper in met de vork doorgestoken, wat wel ten koste gaat van de rechtuit stabiliteit.
 
M'n Monstertje heeft de voorvork haast verticaal staan, daardoor gewoon een heerlijk motortje. Rechtuit vind ik het wel meevallen.

Remleidingen vervangen door Rvs is in ieder geval wel een aanrader, die VX800 was het een wereld van verschil, m'n ST1100 heeft ook RVS leidingen en op m'n Monster wil het rubber slangetje dit jaar vervangen door RVS.

Een VX800 was overigens geen chopper hoor, gewoon een naked met een wat te uitgezakte voorvork.
 
Gewoon 5 mm lager zetten dan standaard, eerste streepje.
3 cm is extreeeeem.

Ligt dit niet ook aan de hoek van het balhoofd hoeveel verschil je merkt bij een bepaalde hoogte?
Mij lijkt juist dat je bij een schuin balhoofd minder moet zakken dan bij een recht balhoofd om zo het temperament van je sturen aan te passen.

Ik zal van de week eens kijken of ik de mogelijkheid heb om het helemaal terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dan zou hij uiteraard achteraf nog eens getest kunnen worden met de aangeraden 5mm.

Het is wel raar dat mensen dit aanpassen om zo een nog scherper sturende motor te krijgen.
Waar de motor vandaan komt is "enkel" recht rijden. Ik vind het dan merkwaardig dat je juist dan een scherper sturende motor wilt hebben.

M'n Monstertje heeft de voorvork haast verticaal staan, daardoor gewoon een heerlijk motortje. Rechtuit vind ik het wel meevallen.

Remleidingen vervangen door Rvs is in ieder geval wel een aanrader, die VX800 was het een wereld van verschil, m'n ST1100 heeft ook RVS leidingen en op m'n Monster wil het rubber slangetje dit jaar vervangen door RVS.

Een VX800 was overigens geen chopper hoor, gewoon een naked met een wat te uitgezakte voorvork.

Welke layout heb je genomen voor die remleidingen als ik vragen mag? Ik kan op dit moment alleen de standaard layout vinden maar heb liever 2 aparte remleidingen voor.

Mijn excuus trouwens dat ik de vx800 verwisseld heb met de VN800.
 
Mijn veringspecialist zei altijd: dat zijn de mannen die met 180 op het rechte stuk over de vangrail gaan....
Dat is natuurlijk wel heel negatief, maar je rechtuit-stabiliteit wordt een stuk minder. De bike zal wel vlotter de bocht om gaan.
Hetzelfde geldt voor verhogers aan de achterkant. Dat heb ik ook wel eens gedaan: de zijstandaard (jiffy) werd iets te kort en nog een paar nadelen.
 
Mijn veringspecialist zei altijd: dat zijn de mannen die met 180 op het rechte stuk over de vangrail gaan....
Dat is natuurlijk wel heel negatief, maar je rechtuit-stabiliteit wordt een stuk minder. De bike zal wel vlotter de bocht om gaan.
Hetzelfde geldt voor verhogers aan de achterkant. Dat heb ik ook wel eens gedaan: de zijstandaard (jiffy) werd iets te kort en nog een paar nadelen.

Dat idee wat je zojuist omschrijft krijg ik dus nu ook. Bochten gaan prachtig maar erop af komen is nogal tricky af en toe.
Ik denk dat je met achter verhogen inderdaad een nog groter probleem hebt. Wielbasis wordt korter en dan mijn verhaal nog erbij x10.

Gisteren nog even een bekende geraadpleegd. Die zei dus ook dat je daar beter van af kon blijven. Een goede motor stuurt zoals die sturen moet mits je uiteraard je instellingen aan persoonlijke voorkeur hebt aangepast.
 
Even nog een algemene vraag die ook wel betrekking heeft op het bochten verhaal...
Hoe zorg je er eigenlijk voor dat je stuur staat zoals die moet staan op de motor? Heb nu een origineel stuur maar zoals ik al eerder zei ook daar heb ik het idee dat hij niet in de juiste stand staat.
Een stuur heeft namelijk bepaalde afmetingen en als je het stuur dan teveel naar voor duwt kloppen de handvaten bijvoorbeeld al niet meer.
Is dit een kwestie van gevoel en op het oog of kan je op het originele stuur aflezen wat het 0 punt is?
 
Even nog een algemene vraag die ook wel betrekking heeft op het bochten verhaal...
Hoe zorg je er eigenlijk voor dat je stuur staat zoals die moet staan op de motor? Heb nu een origineel stuur maar zoals ik al eerder zei ook daar heb ik het idee dat hij niet in de juiste stand staat.
Een stuur heeft namelijk bepaalde afmetingen en als je het stuur dan teveel naar voor duwt kloppen de handvaten bijvoorbeeld al niet meer.
Is dit een kwestie van gevoel en op het oog of kan je op het originele stuur aflezen wat het 0 punt is?

Bij mijn Tuono zitten er markeringsstreepjes op het stuur, mijn vorige, Honda SP1 konden de Clip-ons maar in een positie gemonteerd worden dmv nokjes.
 
Motoren zijn soms zo krap geconstrueerd dat bij hard remmen de band nog net niet een ander deel van de motorfiets raakt. Als je dan de vorkpoten te ver doorsteekt kom je in de problemen. De voorvork veert niet alleen in, maar buigt ook bij het remmen.
 
Op mn St1100 zijn de stalen leidingen er al door een eerdere eigenaar op gezet, als origineel, dus met één leiding vanaf het stuur en via een verdeelstuk naar de remmen.
De VX had maar één schijf, dat was makkelijk, op een XJ900 Diversion had ik destijds wel twee leidingen gezet (naar elke schijf een leiding vanaf het stuur), dat was wat goedkoper.
 
Bij mijn Tuono zitten er markeringsstreepjes op het stuur, mijn vorige, Honda SP1 konden de Clip-ons maar in een positie gemonteerd worden dmv nokjes.

Thanx! zal er even op gaan letten! Zaten een hoop streepjes op maar nog niet echt gelet op een markeringsstreep.

Op mn St1100 zijn de stalen leidingen er al door een eerdere eigenaar op gezet, als origineel, dus met één leiding vanaf het stuur en via een verdeelstuk naar de remmen.
De VX had maar één schijf, dat was makkelijk, op een XJ900 Diversion had ik destijds wel twee leidingen gezet (naar elke schijf een leiding vanaf het stuur), dat was wat goedkoper.

Aah oke raar dat dit goedkoper is. Niet?
Je zou zeggen dat de remkracht veel beter wordt verdeeld op het moment dat ieder een eigen leiding heeft.
 
Scheelt twee koppelingen. (4 stuks i.p.v. 6 stuks)
Destijds heb ik leiding van de rol gekocht en knevelkoppelingen gebruikt, het leidinkje voor de Duc ga ik wel kant en klaar aanschaffen.
 
Toevallig vandaag de poten omhoog gezet. Deze stonden nogal laag omdat de vorige eigenaar een superbike stuur had. Alles staat nu weer af fabriek en het rijdt echt vele malen prettiger. Stuurt strakker en pas boven de 180/200km pu merk ik wat meer instabiliteit. Geen dingen om me zorgen om te maken dus. Totaal zijn de poten 23mm omhoog gekomen.
 
Toevallig vandaag de poten omhoog gezet. Deze stonden nogal laag omdat de vorige eigenaar een superbike stuur had. Alles staat nu weer af fabriek en het rijdt echt vele malen prettiger. Stuurt strakker en pas boven de 180/200km pu merk ik wat meer instabiliteit. Geen dingen om me zorgen om te maken dus. Totaal zijn de poten 23mm omhoog gekomen.

Ook van een gsr750 of een ander type??
 
Dat de voorvorkpoten zover doorsteken kan zo zijn omdat er een kleiner persoon op gereden heeft,het
is een manier om de motor te verlagen.
 
Kan, maar dan zou achter ook aangepast kunnen zijn (andere dogbones of driehoeken, ken de constructie van de motor niet)

Er kan nog zoveel anders zijn aan deze motor wat je niet direct kunt zien. Korter veerelement, bevestigingen aangepast ect...
Of er is ooit een hogere voorband gemonteerd en dit is geprobeerd te compenseren met de rij hoogte voor.
Het is allemaal gissen.
Beste is terug naar standaard en dan nameten. En als je dan nog afwijkende dingen vindt kun je gericht op onderzoek uit.
3 cm is extreem veel doorsteek, toch zal je balhoofd hoek hier maar +/- 1,5 graad van veranderen en de balhoofd hoek op zichzelf is niet zo heel erg boeiend. De rest van de afmetingen die mee veranderen zijn veel meer van belang. En het is niet zoals Suzuki de motor ooit ontworpen heeft. Dat je hier zonder problemen kleine aanpassingen aan doet vanwege persoonlijke voorkeur is geen probleem.
 
Volgens welke logica? 🙄
Als je druk geeft vanuit de rempomp richting de 1e remklauw (meestal is dit rechts) dan moet er eerst druk komen te staan op de rechter remklauw om deze druk vervolgens door te geven naar de linker. Mij lijkt het dan juist dat er minder druk op de linker remklauw zit dan op de rechter omdat daar direct de remslang naartoe loopt en deze als eerste functioneert. Op het moment dat je vanuit de hoofdremcilinder gaat werken lijkt het mij juist een directer verhaal. Je werkt dan niet vanuit 2 krachtbronnen maar vanuit 1 die vervolgens alles regelt.

Maar dat is maar een idee om even duidelijk te zijn. Weet natuurlijk niet of dat ook exact zo klopt. Maar met een beetje technisch inzicht is dit wel de meest logische verklaring.

Er kan nog zoveel anders zijn aan deze motor wat je niet direct kunt zien. Korter veerelement, bevestigingen aangepast ect...
Of er is ooit een hogere voorband gemonteerd en dit is geprobeerd te compenseren met de rij hoogte voor.
Het is allemaal gissen.
Beste is terug naar standaard en dan nameten. En als je dan nog afwijkende dingen vindt kun je gericht op onderzoek uit.
3 cm is extreem veel doorsteek, toch zal je balhoofd hoek hier maar +/- 1,5 graad van veranderen en de balhoofd hoek op zichzelf is niet zo heel erg boeiend. De rest van de afmetingen die mee veranderen zijn veel meer van belang. En het is niet zoals Suzuki de motor ooit ontworpen heeft. Dat je hier zonder problemen kleine aanpassingen aan doet vanwege persoonlijke voorkeur is geen probleem.

Ik heb de rest van de motor gecontroleerd. Er zitten geen langere dogbones onder, standaard is niet verlaagd en de maat van de band is op dit moment gewoon zoals voorgeschreven.
Zal dit weekend even gaan kijken of ik het naar fabriek kan terug brengen dat lijkt mij het meest logische.
 
Welke 2 krachtbronnen?, je hebt maar 1 rempomp.
Bij inknijpen van je rem is de druk in het systeem overal gelijk.
Google maar eens op communicerende vaten.

Dus het maakt geen bal uit of je nu een o-layout hebt of een full.

Waarom worden deze setjes dan eigenlijk vrijgegeven als ik vragen mag?
 
Terug
Bovenaan Onderaan