Voorvork keerring vervangen

Johnv

MF veteraan
Lid geworden
3 jun 2001
Berichten
4.412
Waarderingsscore
1
Locatie
Leerdam
Zorg eerst voor een goede ondersteuning van de motor, zodat het voorwiel vrij komt.



full
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag, maar moet je ook de binnenkant van de nieuwe keerring invetten ? Of is alleen de buitenkant voldoende ?
En, wat voor vet gebruiken jullie ?

Thx,
Bernez

Ja .
Binnenzijde, waar de binnenpoot komt, met vorkolie.
De buitenkant smeer ik in met synthetisch vet omdat dat altijd klaar ligt O-)
Voorheen gebruikte ik hiervoor alles wat maar vet was, keerring schuift dan wat gemakkelijker in de buitenpoot en het rubber beschadigd niet zo snel.
 
hiii oma, bij mij zit die onderste imbus ook vast :P Met mijn pijpsleutels lukt het niet om te klemmen want ze zijn rond aan de buitenkant....


Morgen maar effe naar de dealert ;)
 
Ik heb het maar 1 keer meegemaakt dat een keerring er makkelijk in en uit gin...dat was bij een voorpoot van een GPZ600.
Verders altijd aan het kudten geweest B|
 
Bij mijn ktm uit 95 was ook een keerring lek, aan de hand van deze how-to heb ik beide keerringen vervangen, was erg eenvoudig om te doen, gewoon rustig aan beginnen en alles op volgorde houden. in totaal 3,5/4 uur werk geweest!
Super!
mvg. wesley
 
Mijn WP USD begint hier ook serieus te lekken .
Poten hebben zichtbare en +/- licht voelbare krassen .

Hoe zit dat polijsten in elkaar .... draaibank icm schuurpapier??? of is het iets anders ??
 
Hallo

ik heb gisteren ook mijn keerring van mijn voorvork vervangen van een cbr fireblade 900 rr en heb aan deze topic zeer veel gehad.
De vering werkt weer super

M.v.g Dennis
 
Super How-To :}

Ga ik zeker gebruiken bij de ZXR400..
Iemand nog tips voor dit type motor?? Dingen waar ik extra op moet letten/voor uit moet kijken?
 
Super How-To :}

Ga ik zeker gebruiken bij de ZXR400..
Iemand nog tips voor dit type motor?? Dingen waar ik extra op moet letten/voor uit moet kijken?



Ja de binnenpoten willen wel eens moeilijk uit de buitenpoten willen.
En als je dan toch bezig bent modificeer dan meteen de cartridge en let goed op welke olie en wat voor soort olie en de luchtkamer.
 
Ja de binnenpoten willen wel eens moeilijk uit de buitenpoten willen.
En als je dan toch bezig bent modificeer dan meteen de cartridge en let goed op welke olie en wat voor soort olie en de luchtkamer.

:? waarom/hoe
het is een usd-vork.. en er zit geen cartridge aan... of hij is heel erg verstopt, of mijn voorstelling van de cartridge is verkeerd :+
 
Laatst bewerkt:
hoi oma.

ga over twee weken mijn voorvorken even een beurt geven (al dan niet met nieuwe veren).

om de voorvorkpoten vrij te krijgen en het werk uit te voeren volstaat een voorbok?

ik had zelf gedacht aan de volgende materialen:
-2x 500 ml voorvorkolie van japparts
-2x voorvorkkering
-2x stofring
-maatbeker

zijn er nog meer dingetjes die ik beter meteen kan vervangen en mis ik nog iets?

edit, als ik hem toch uit elkaar heb liggen hoe kan ik het beste de boel reinigen en waarmee?
 
Laatst bewerkt:
hoi oma.

ga over twee weken mijn voorvorken even een beurt geven (al dan niet met nieuwe veren).

om de voorvorkpoten vrij te krijgen en het werk uit te voeren volstaat een voorbok?

ik had zelf gedacht aan de volgende materialen:
-2x 500 ml voorvorkolie van japparts
-2x voorvorkkering
-2x stofring
-maatbeker

zijn er nog meer dingetjes die ik beter meteen kan vervangen en mis ik nog iets?

edit, als ik hem toch uit elkaar heb liggen hoe kan ik het beste de boel reinigen en waarmee?
Ook al eens bij de How-To's gekeken, daar staan verschillende verhalen:

Het grote MF "How-to-...." topic

Succes. ;) 8-) :]
 
Vraagje over de klembussen,

Ik heb 1 poot volledig gedmonteerd en heb de grote klembus in de onderste vorkpoot getikt.
Nu moet de binnnen buis daar weer doorheen. Uit elkaar halen koste al moeite maar nu het terug moet geeft het wel erg veel weerstand. Is dit gewoon erdoor tikken met de hamer en wat vet ertussen of echt warm stoken?

In het handboek staat dat je de binnenpoot erin doet en dan met een slagijzer om de binnenpoot heen de grote klembus in de poot tikken en daarna de keerring erin tikken met hetzelfde ronde slagijzer special tool ding. Die heb ik dus niet.
 
Je hebt waarschijnlijk de bus beschadigd of er scheef ingezet. De bus is nogal zacht en vervormd redelijk snel. Vandaar dat de bus er in moet gelijk met de binnenpoot. Je had de oude bus op de nieuwe moeten zetten of evt een stuk pvc pijp.
 
De klembus die in de onderste poot zit heb ik er voorzichtig ingetikt met grote dop 29 of 32 of iets.
die zit er naar mijn idee gewoon recht in omdat de bovenkant aansluit met de uitsparing.
Wat doen die klembussen op het moment dat de voorvork gemonteerd is ?
 
Oei, oei, oei, klembus ?

Wat lees is nou toch allemaal Roderik. Om die demper er uit te halen en weer goed vast te zetten (met een momentsleutel), moet je even een speciaal tooltje maken van een koperen 15mm waterleiding buis met daarop gesoldeerd een schroefdraad-dop die je vierkant 15mm bij 15 mm moet vijlen. Je kunt dan de demper tegenhouden (bij los en weer vast draaien) (goedkoopste oplossing.
Je hebt er ook een speciale fabriekstool voor
full


Altijd een nieuw ringetje gebruiken voor die onderste imbusschroef
 
Sorry ik bedoelde de glijbussen met teflon coating,
Degene die aan de bovenkant van de buitenpoot zit had ik er ingetikt om daarna de binnenpoot inc glijbus er doorheen te tikken maar dat ging niet.
Heb al nieuwe besteld en ga de vork weer uit elkaar halen.
Dat inbus boutje kon ik los en vast draaien zonder enig probleem.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan