Voorbereiding 1000km in 24 uur

Nee dat bedoel ik precies niet, dat is namelijk willens en wetens een misdrijf plegen en heeft totaal niks te maken met wat ik bedoel.

Het heeft er wel degelijk mee te maken. Kijk naar onderstaande citaat van @Viaantje , waar ik eigenlijk al op stuurde met mijn post:

Mensen met slaaptekort of concentratieverlies hebben vaak dezelfde reacties in het verkeer! Net als slaapdronken zijn, je bent afwezig, niet alert, geen reactiesnelheid. Kortom, niet geschikt om aan het verkeer deel te nemen.

In "benevelde toestand" deelnemen aan het verkeer is niet verstandig en in het geval van drugs en/of alcohol simpelweg strafbaar.

Dus ja, het één heeft zeker wat met het ander te maken.

(Nogmaals, ik wil niet roomser dan de paus zijn, ik constateer gewoon een feit.)
 
Die hetze tegen alcohol ook altijd....
Ik weet zeker dat ik met 2 glazen wijn op beter rijd dan iemand na 1000 km in 24 uur. Ik denk zelfs dat dat na 2 flessen nog het geval is, maar dat mag niet.
 
Die hetze tegen alcohol ook altijd....
Ik weet zeker dat ik met 2 glazen wijn op beter rijd dan iemand na 1000 km in 24 uur. Ik denk zelfs dat dat na 2 flessen nog het geval is, maar dat mag niet.
Ik heb dit nu al meerdere keren gedaan , op tijd rusten , drinken en eten en dan stap je nog fris van je motor af naar 1000 km .

Ik rij de 26e naar Manresa ( Spanje ) om daar de rider 1000 te rijden .
En twee flessen wijn en verkeer gaan niet samen wahahahahaha
 
Wat een gezeik zeg...

Als je het niet leuk vindt, blijf dan weg hier. De deelnemers die hier meelezen zullen zich inmiddels toch echt wel bewust zijn van de risico's die ze wel (en niet) nemen. Vaak ben je te bang.


Beetje het zelfde geleuter als in topics van mensen die vragen 'welke handvatverwarming is nu het fijnste' of 'welke cruise control moet ik nemen' en je krijgt alleen maar reacties waarom je géén handvatverwarming zou moeten nemen en waarom cruise control gevaarlijk is, in plaats van iets constructiefs bij te dragen.

Ik zie hier nergens haantjesgedrag, spierballen vertoon of een wedstrijd ver pissen (rijden in dit geval) van de mensen die voornemens zijn de rit te rijden. Ik zie dat gedrag momenteel alleen van mensen die het er niet mee eens zijn.

Een groot deel van de deelnemers zal zo'n rit doen omdat ze verwachten deze veilig uit te kunnen rijden, ze verwachten stukken van Nederland te zien waar ze anders nooit zouden komen (want te ver..) en daarbij gewoon een leuke dag te hebben met een BBQ'tje aan het eind. Ik zie het kwaad er niet van in. Ik ga er toch van uit dat een groep die regelmatig onnodige risico's neemt, want dat doe je als motorrijder, autorijden is nu eenmaal veiliger, en onder een steen leven nóg veiliger, de risico's heeft afgewogen en deze aanvaardbaar vindt.
 
Het wijzen op de gevaren van oververmoeidheid vind ik best constructief.



Volgens mij staat dat in elke post ook sinds het begin van dit topic al aangegeven hoor, op een constructieve manier en hoe je er mee om kunt gaan. Zonder, zoals op de laatste pagina's, iedereen af te zeiken die het wel aan denkt te kunnen. Er zit een groot verschil tussen iemand wijzen op gevaren en iemand een wedstrijdje verpisser die zich vanzelf om een boom vouwt te noemen.

Misschien lees ik het allemaal verkeerd, het is natuurlijk platte tekst, maar de toon lijkt erg negatief te zijn de laatste pagina's. ;) :t
 
In mijn beroepsgroep heeft de vakbond aangetoond dat te lang wakker blijven eenzelfde effect op het reactie-, denk- en beoordelingsvermogen heeft als het consumeren van grote hoeveelheden alcohol. Daarom maakte ik die vergelijking ook. Niemand kan veilig 24 uur lang werken of motorrijden.
Slachtoffers van "fatigue" denken vaak zelf dat ze nog in orde zijn, dat hoort er bij.
 
In 23 uur naar de veerboot in Stockholm (1,500km via "The Bridge") is te doen op een VF500F2. Fahren, fahren auf der Autobahn.
Denk dat 1,000km binnendoor een zwaardere klus is.

Mijn advies is STOPPEN als je doorhebt dat je het niet gaat redden. Smartphone pakken, google "b&b, hotel in xyz" en duik een bed in.
 
In 23 uur naar de veerboot in Stockholm (1,500km via "The Bridge") is te doen op een VF500F2. Fahren, fahren auf der Autobahn.
Denk dat 1,000km binnendoor een zwaardere klus is.

Mijn advies is STOPPEN als je doorhebt dat je het niet gaat redden. Smartphone pakken, google "b&b, hotel in xyz" en duik een bed in.
Dat is het nou juist, dat heb je niet door.
 
Een groot deel van de deelnemers zal zo'n rit doen omdat ze verwachten deze veilig uit te kunnen rijden, ze verwachten stukken van Nederland te zien waar ze anders nooit zouden komen (want te ver..) en daarbij gewoon een leuke dag te hebben met een BBQ'tje aan het eind. Ik zie het kwaad er niet van in. Ik ga er toch van uit dat een groep die regelmatig onnodige risico's neemt, want dat doe je als motorrijder, autorijden is nu eenmaal veiliger, en onder een steen leven nóg veiliger, de risico's heeft afgewogen en deze aanvaardbaar vindt.
Men verwacht stukken van Nederland te zien, 1/3 van de rit/dag is het donker O-) Valt niet veel te zien dan _O- Tenzij een paar achterlichten als leuk bestempeld word.
In mijn beroepsgroep heeft de vakbond aangetoond dat te lang wakker blijven eenzelfde effect op het reactie-, denk- en beoordelingsvermogen heeft als het consumeren van grote hoeveelheden alcohol. Daarom maakte ik die vergelijking ook. Niemand kan veilig 24 uur lang werken of motorrijden.
Daarom is er ook voor de profis, vrachtverkeer/beroepschauffeurs een rijdtijdenwet!

Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder, maar de schattingen van individuele studies lopen sterk uiteen. Mensen die vermoeid zijn, zijn minder alert en reageren minder snel en adequaat dan mensen die niet vermoeid zijn.

Welk effect heeft vermoeidheid op het rijden met de auto?
Het is echter wijzer om te stoppen: bestuurders die vermoeid zijn, hebben een grotere kans op een ongeval. Door de vermoeidheid neemt de rijvaardigheid af, waardoor minder goed koers wordt gehouden en minder vloeiende stuurbewegingen worden gemaakt.

Vermoeidheid Op De Motor
Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe. Soms heb je het in eerste instantie niet eens in de gaten…..
Wat kun je doen tegen vermoeidheid bij lange ritten op de motor doen? Zorg dat je uitgerust op pad gaat. Rijd bij voorkeur niet ’s nachts. Rijd bij voorkeur niet langer dan 1,5 uur. Neem een normaal ontbijt. Beter vaker kleine hoeveelheden eten dan veel in 1 keer. Drink voldoende. Zorg dat je niet boven je macht gaat rijden. Negeer de vermoeidheid niet, maar neem rust als je het voelt opkomen. Zorg dat je motor comfortabel voor je is. Berg bagage steeds op dezelfde manier op, dat geeft rust bij het zoeken als je wat nodig hebt.

Slaap​

Onze hersenen hebben een vrij complexe werking. In die delen van de hersenen waar bewuste activiteit plaatsvindt kan de chemische balans na een periode van inspanning alleen hersteld worden door een periode van slaap.

De voor het leven noodzakelijke toestand van slaap wordt op regelmatige tijdstippen vanuit de hersenen aan het lichaam opgelegd. Hoe langer de periode van wakker zijn duurt, hoe meer druk er wordt opgebouwd om te gaan slapen en hoe moeilijker het wordt om daaraan te weerstaan.

Iedere persoon heeft een genetisch bepaalde hoeveelheid slaap nodig. Het prestatieniveau en je concentratie worden drastisch verminderd door te weinig slaap.


Meer verkeersongelukken tussen 01.00 uur en 06.00 uur​

In het dagelijks leven ervaren we die slaapklok ook als we cijfers bestuderen van bijvoorbeeld verkeersongelukken. Verkeersongelukken vinden veel vaker plaats tussen één uur ’s nachts en zes uur ’s ochtends. Precies de periode waarin ons lichaam vindt dat we zouden moeten slapen.

Het donker in de nacht heeft twee effecten. Het slaapcentrum van ons lichaam interpreteert donker als een signaal om te gaan slapen. Gebrek aan stimulans en visuele aspecten tijdens de nacht zorgen ervoor dat onze hersenen de activiteit missen die je alert houden.

Door het gebrek aan stimulansen zullen we ’s nachts dus eerder in slaap vallen. Verhoogde externe stimulansen helpen je tijdelijk om niet in slaap te vallen. Ook lichamelijke fitheid zorgt ervoor dat je beter bestand bent tegen vermoeidheid schommelingen.

Door de effecten gedurende de nacht kan het gebeuren dat ’s nachts zomaar even wegzakt. Het kan zijn dat je een paar seconden met open ogen slaapt als je op je motor zit (microslaap). Je bent dan als het ware verlamd, je zicht vervaagt of andere effecten doen zich voor waar je jezelf niet van bewust bent.

Wel krijg je het vage gevoel dat je iets gemist hebt – gedeeltes van een gesprek of een kruispunt op de snelweg. Die paar seconden bewustzijnsverandering kunnen cruciaal zijn. Met een gang van 100 kilometer per uur rijd je 24 meter per seconde – dus je rijdt de lengte van een half voetbalveld in maar drie seconden.


Factoren die de vermoeidheid kunnen doen toenemen:

  • Tijdsdruk
  • Slecht weer
  • Extreme hitte of koude
  • Onbekende wegen
  • Eentonig landschap
  • Langdurig ’s nachts rijden
  • Aanwezige gevaren – dieren en overig verkeer
  • Rijcondities boven het vermogen van de rijder
  • Verplichte ingewikkelde taken tijdens het rijden
  • Afleiding – mechanisch of familieproblemen
Op veel van deze factoren heb je geen grip, maar een aantal dingen zijn te beheersen. Tijdsdruk kan geminimaliseerd worden door je route goed te plannen. Plan de route ruim in. Ken je limieten en houd je eraan. Maak een afspraak met jezelf en anderen en schrijf het op. Plan je rit en rijd volgens die planning. Ga niet zomaar extra ver op de bonnefooi ergens heen rijden als je moe bent.



Bovendien ben je bij een ongeluk het haasje als blijkt dat je door eigen schuld/lees oververmoeidheid bent overmand!!


Aan de verdachte is ten laste gelegd hetgeen vermeld staat in de inleidende dagvaarding, te weten dat:

hij op of omstreeks 14 mei 2008 te Brouwershaven, gemeente Schouwen-Duiveland, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, daarmede rijdende over de weg, de Delingsdijk zich zodanig heeft gedragen dat een aan
zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden door roekeloos, in elk geval zeer, althans aanmerkelijk, onvoorzichtig en/of onoplettend, terwijl hij erg vermoeid was te blijven rijden en/of in slaap te vallen en/of op de
weghelft voor het tegemoetkomend verkeer te geraken en aldaar in aanrijding, althans in botsing, te komen met een hem, verdachte, tegemoetkomende vrachtauto, waardoor een ander (genaamd [slachtoffer]) zwaar lichamelijk letsel.

4 De beoordeling van het bewijs
4.1 Vaststaande feiten
Op 14 mei 2008 omstreeks 16.58 uur heeft op de buiten de bebouwde kom gelegen Delingsdijk te Brouwershaven een frontale botsing plaatsgevonden tussen een personenauto en een vrachtauto . Verdachte reed in zijn personenauto over deze weg in de richting van Brouwershaven. Hij is in een flauwe bocht op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer terechtgekomen en aldaar in botsing gekomen met een vrachtauto die in de richting van Serooskerke reed . Als gevolg van deze botsing hebben verdachte en zijn passagier [slachtoffer] lichamelijk letsel opgelopen .
4.2 Het standpunt van de officier van justitie
De officier van justitie acht wettig en overtuigend bewezen dat verdachte het primair ten laste gelegde heeft begaan, in die zin dat verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig heeft gehandeld, waardoor het slachtoffer zwaar lichamelijk letsel werd toegebracht. Hij baseert zich daarbij op de verklaring van getuige [slachtoffer] dat verdachte zat te knikkebollen achter het stuur, de verklaring van getuige [getuige 1] dat de auto voor hem niet de bocht nam, maar rechtdoor reed en nog iets naar links stuurde, de verklaring van verdachte dat hij weinig had geslapen, en de informatie van de ggd en het aanvullend proces-verbaal waaruit blijkt dat het herstel van [slachtoffer] meer dan zes maanden heeft geduurd.

4.4 Het oordeel van de rechtbank
De passagier van verdachte, [slachtoffer], heeft verklaard dat hij op een gegeven moment zag dat verdachte met zijn auto in de naast de weg gelegen berm geraakte. [slachtoffer] kreeg daarbij de indruk dat verdachte slaap had en ook daadwerkelijk in slaap zou vallen. Enige tijd later, zij reden toen op de Delingsdijk, zag [slachtoffer] dat verdachte zat te knikkebollen. Zijn hoofd zakte telkens naar beneden. Hij heeft hem toen een por gegeven. Net na de rotonde op de Delingsdijk reed verdachte naar de linkerkant van de weg, terwijl hen een vrachtauto tegemoet kwam. [slachtoffer] heeft getracht een frontale botsing te voorkomen door het stuur naar rechts te trekken, maar zij kwamen toch in botsing met de vrachtauto.

Verdachte heeft ter terechtzitting verklaard dat hij op 14 mei 2008 vermoeid was, omdat hij het weekend daarvoor lange dagen had gemaakt op zijn werk. Daarnaast scheen die dag de zon en was het warm in de auto.

Gelet op vorenstaande kan naar het oordeel van de rechtbank wettig en overtuigend bewezen worden dat verdachte vermoeid was, dat hij kort vóór de botsing in slaap is gevallen en dat hij daardoor op de verkeerde weghelft is geraakt. Nu de rechtbank de verklaring van verdachte bij de politie niet gebruikt als bewijsmiddel, zal zij het verweer van de raadsman inhoudende dat verdachte bij zijn eerste verhoor door de politie er niet op is gewezen dat hij recht heeft op bijstand van een raadsman, hier verder niet bespreken.

Verdachte heeft, terwijl hij oververmoeid was, er voor gekozen om toch als bestuurder met zijn personenauto te gaan rijden. Door zo te handelen heeft verdachte naar het oordeel van de rechtbank aanmerkelijk onvoorzichtig gehandeld. Genoemde gedragingen leiden tot schuld in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994. Dat verdachte handelde in opdracht van zijn werkgever en dat het ongeval heeft plaatsgevonden onder werktijd doet naar het oordeel van de rechtbank niets af aan de schuld van verdachte. Zij merkt daarbij op dat verdachte ervoor had kunnen kiezen om niet te gaan rijden.

4.5 De bewezenverklaring
De rechtbank acht wettig en overtuigend bewezen dat hij op 14 mei 2008 te Brouwershaven, gemeente Schouwen-Duiveland, als verkeersdeelnemer, namelijk als bestuurder van een motorrijtuig, daarmede rijdende over de weg, de Delingsdijk zich zodanig heeft gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval heeft plaatsgevonden door aanmerkelijk onvoorzichtig, terwijl hij erg vermoeid was te blijven rijden en in slaap te vallen en op de weghelft voor het tegemoetkomend verkeer te geraken en aldaar in botsing, te komen met een hem, verdachte, tegemoetkomende vrachtauto, waardoor een ander genaamd [slachtoffer] zodanig lichamelijk letsel werd toegebracht, dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden is ontstaan.

6 De strafoplegging
6.1 De vordering van de officier van justitie
De officier van justitie vordert op grond van hetgeen hij bewezen acht aan verdachte op te leggen een werkstraf voor de duur van 40 uren, subsidiair 20 dagen vervangende hechtenis, en een ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te besturen voor de duur van zes maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaren.

Artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994 beschermt in het bijzonder het belang van de lichamelijke gezondheid en integriteit van verkeersdeelnemers. Dit beschermde belang weegt zwaar. Verder beschermt voormeld artikel - in algemenere zin - de verkeersveiligheid.
Het maatschappelijk belang van de verkeersveiligheid is zeer groot. Een ieder neemt - zij het niet met dezelfde intensiteit - deel aan het verkeer. Een ieder heeft dus direct belang bij verkeersveilig gedrag van de medeweggebruikers. Alle verkeersdeelnemers moeten er op kunnen vertrouwen dat de overige weggebruikers zich aan de zorgvuldigheidsnormen houden. Verdachte heeft door zijn onverantwoordelijke gedrag dit belang geschonden.

De rechtbank heeft wel, gelet op de houding van verdachte ter terechtzitting, de indruk dat verdachte niet ten volle beseft wat hij heeft aangericht. Hij ziet zichzelf als slachtoffer en niet [slachtoffer], omdat die in zijn ogen slechts gering letsel heeft opgelopen.

De rechtbank ziet voorts reden om in de bestraffing met de persoonlijke omstandigheden van verdachte rekening te houden, aangezien verdachte ten gevolge van het ongeval zodanig lichamelijk letsel heeft opgelopen, dat hij daar nog elke dag mee wordt geconfronteerd.

Alles afwegend komt de rechtbank tot de conclusie dat een geldboete van € 500,00 een passende sanctie is. De rechtbank is daarnaast van oordeel dat uit het oogpunt van normhandhaving tevens een ontzegging van de rijbevoegdheid dient te volgen. Zij zal deze echter geheel voorwaardelijk opleggen met een proeftijd van twee jaren. De rechtbank houdt daarbij rekening met het feit dat verdachte het jaar na de aanrijding geen motorrijtuigen heeft bestuurd, omdat hij dit niet wilde en ook niet durfde. Daarna heeft hij eerst een aantal rijlessen genomen, alvorens hij zich weer als bestuurder van een motorrijtuig op de weg heeft begeven.

Strafbaarheid
- verklaart dat het bewezen verklaarde het volgende strafbare feit oplevert:
Overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, terwijl het een ongeval betreft waardoor een ander zodanig lichamelijk letsel wordt toegebracht dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat;
- verklaart verdachte strafbaar;

Strafoplegging
- veroordeelt verdachte tot betaling van een geldboete van € 500,00;

- beveelt dat bij niet betaling van de geldboete, vervangende hechtenis zal worden toegepast van 10 dagen;

- veroordeelt verdachte tot een ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen van drie maanden voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar;

- bepaalt dat de voorwaardelijke rijontzegging niet ten uitvoer wordt gelegd, tenzij de rechter tenuitvoerlegging gelast omdat verdachte zich voor het einde van een proeftijd schuldig maakt aan een strafbaar feit.


Dus iemand (of jezelf) de vernieling in rijden wordt afgedaan met een geldboete en een voorlopige rij-ontzegging (voor een ritje van 24 uur)...:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan