Vliegjes IN helm

Gramnes

Rookie
Lid geworden
19 mei 2024
Waarderingsscore
13
Dit is de eerste zomer dat ik rijd en ik word (voornamelijk in de avond) helemaal gek van alle insecten IN mijn helm.

Ik heb een HJC RPHA 70 (integraal helm) en heb altijd mijn vizier dicht + alle ventilatie dicht, maar heb standaard wel 3-5 vliegjes die toch ergens mijn helm in weten te komen... Langzaam voel je ze dan richting je oog of in je oor kruipen en je kunt er zo snel niks aan doen 😖

Wat doen jullie eraan om dit te voorkomen?... Of heeft iedereen constant zoveel vliegen in zijn helm? 🙄

Ik heb dit in 20 jaar brommer/motor nog helemaal nooit gehad, althans voor zo ver ik me herinner. En beetjes die richting je oor kruipen lijken me vervelend genoeg om je te herinneren... En dan rijd ik, zeker met veel warmte, vaak binnen de bebouwde kom nog met opengeklapte systeemhelm.

Een enkele keer gebeurt het wel eens dat met open systeem er een beestje tussen mijn wang en het wangstuk vliegt of zo, maar dat zit dan helemaal vooraan klem en wip ik er zo met de vinger weer uit.

Is je helm niet gewoon te groot/wijd?

P.S. Wel rijd ik altijd het liefst met grote toerruiten, dat zal vast een hoop schelen.

10 tegen 1 dat ze aan de onderkant naar binnen komen, met een vlakke hand ' onder je kin ' hoor je vaak al veel minder turbulentie= luchtstroom.

Of een blauw insecten lampje op 12 volt op het stuur monteren :t

Het kan trouwens ook helpen om iets minder alcohol te drinken voor het rijden, zit ik me net te bedenken.

Bij mij komt het ook bijna nooit voor. Woon jij in de buurt van water? Daar heb je vaak wolken van vliegen/muggen. Vooral Flevoland staat er bekend om.

Ik heb een HJC RPHA 70 (integraal helm) en heb altijd mijn vizier dicht + alle ventilatie dicht, maar heb standaard wel 3-5 vliegjes die toch ergens mijn helm in weten te komen... Langzaam voel je ze dan richting je oog of in je oor kruipen en je kunt er zo snel niks aan doen 😖
Zit er geen zonnevizier in je helm, of anders zet eens een zonnebril op en rijd eens met open vizier? Ik als mooi-weer-rijder rijd altijd tot 100km/u met vizier open en heb maar af en toe een insect in mijn helm.

Dit is de eerste zomer dat ik rijd en ik word (voornamelijk in de avond) helemaal gek van alle insecten IN mijn helm.

Wat doen jullie eraan om dit te voorkomen?... Of heeft iedereen constant zoveel vliegen in zijn helm? 🙄
Je helm af en toe toch iets beter schoonmaken, of... Je haren vaker wassen kan ook helpen 🤣

Vaker douchen

Wat van dat horrengaas kopen en in die gaatjes douwen binnen in de helm? Heb je nog luchtstroom maar geen ongenodigde vriendjes meer.

(Dan bedoel ik dus die luchtkanalen die in het foam zitten binnen in de helm)

Ik rijd op een naked, dus heb geen (grote) ruit... Misschien is investeren in een grotere ruit nog een idee... Daarnaast rijd ik eigenlijk alleen maar tussen het platteland van Overijssel/Drenthe, dat zal ook vast mee spelen...

Zal ook eens kijken of ik een groter kinstuk kan vinden. Die heb ik wel, maar er zitten grote gaten naast. Helm past verder wel prima. Eerder te strak dan te los 🤷🏻‍♂️ Misschien gewoon een ruk helm, aangezien het dus wel vaker voorkomt met dit type

Ik heb de helm gehad. Nooit last van gehad. Vast wel n keer een beestje op bezoek, maat dat is de uitzondering. Eens met eerdere opmerking dat ze waarschijnlijk van onder erin wapperen.

Misschien helpt een motorkol. Die hebben ze in veel varianten. Ik draag er altijd een en heb varianten tegen kou/ regen niet via nek kraag in/ vliegjes & steentjes minder pijn/ kinband helm irriteert snel/ nek verbrand niet.

Zelfs met mijn jethelmen met lang vizier heb ik daar geen last van. Ik kan me wel herinneren dat ik in mijn brommertijd (met te ruime integraalhelm) vaak een gratis maaltijd kreeg. Voedzaam maar vrij smakeloos.

Appte toevallig net mijn motormaatjes na een ritje. Als referentie genoeg vliegjes :+ in regio Apeldoorn en ben hjc trouw gebleven, nu de rpha 11:

1000020105.jpg

Bijlagen

• 1000020105.jpg
    1000020105.jpg
    261,9 KB · Weergaven: 0
Ik rijd op een naked, dus heb geen (grote) ruit... Misschien is investeren in een grotere ruit nog een idee... Daarnaast rijd ik eigenlijk alleen maar tussen het platteland van Overijssel/Drenthe, dat zal ook vast mee spelen...

Zal ook eens kijken of ik een groter kinstuk kan vinden. Die heb ik wel, maar er zitten grote gaten naast. Helm past verder wel prima. Eerder te strak dan te los 🤷🏻‍♂️ Misschien gewoon een ruk helm, aangezien het dus wel vaker voorkomt met dit type
OK, ff geen gekkigheid. Ik rij altijd met een 'open-face' helm, zomer - winter - dag en nacht. Vind ik lekker, wel ook altijd met een zonnebril of nachtbril.. Toch zelden vliegjes. Ik denk dat het komt door het ruitje, dit duwt de vliegen simpelweg om mij heen door de druk verplaatsing. Dus, ik ga er vanuit dat hier je oplossing ligt.. Misschien iets minder mooi, zeker minder 'naked', wel meer comfort en schone tanden 😊

ah, dat probleem herken ik wel met de RPHA70. Ik had het idee dat ze toch via de ventilatie bovenop binnen kwamen.
Dat kanaaltje eindigt idd bovenop je hoofd. Schijt irritant als je tijdens de rit dat wat bovenop je kop voelt kruipen.

Het is dat ik nu een andere botsmuts heb, maar anders had ik er aan de binnenkant waarschijnlijk een gaasje op geplakt oid

Nooit echt last van, behalve op dijkwegen. Als ik weet dat ik daar ga rijden op zomerse avonden dan zorg ik dat het kinstuk dicht is en doe ik vaak een morf aan onder de helm. Aan het einde van de rit maak ik de helm schoon en de morf geef ik aan vrouwlief, en die heeft hem dan zo weer gewassen en dan ruikt hij weer naar robijn, fris en fijn :Y O-)

Ik rij al jaren met de rpha70, nooit last gehad van vliegjes of dergelijks in de helm met gesloten vizier..
Wanneer ik met open vizier rij is het wel al gebeurd dat er iets binnen vliegt maar dit is ook niet meer dan normaal.. ligt denk ik toch niet direct aan de helm zelf hoor.

Tijdens het touren rij ik vaak met opgeklapte kindeel en naar benden geschoven zonnewijzer van mijn systeemhelm, tot op heden weinig last van vliegen cq gekriebel bij de oren…tis weleens gebeurd dat ik moest stoppen vanwege jeuken maar verder…. 8-)

Terug
Bovenaan Onderaan