Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Prik

Waar het elektriciteitsbedrijf hier mee bezig is weet ik niet, maar een stickertje met "professioneel" erop plakken, nou, nee, niet echt.

Vorige week hadden we drie -tevoren aangekondigde- dagen de gehele dag geen elektriciteit. Vanwege reparaties, werd gezegd. Deze week, en we zijn pas halverwege, is het vandaag al voor de 2e keer dat we de gehele ochtend zonder zitten. Beide keren is het een wat vreemde storing.

We hebben een stabilizer geïnstalleerd, die er voor zorgt, dat we een gelijkmatige spanning hebben. Wel, beide keren maakte het ding een hoop herrie. Als je dan op de meter kijkt, dan zie je dat er ergens tussen de 80 en 150 volt binnenkomt. En daar kan dat ding natuurlijk nooit 220 V van maken.

Na verloop van tijd schakelen ze blijkbaar alles uit en dan is het weer "business as usual": stilte en een late post op het forum.

Wat wel eigenaardig is, is dat vandaag een oud cinema-systeem ineens gerommel uit de speakerboxen liet horen en dat na de eerste keer een oud dolby-pc-geluidsysteem, dat achter een mp3-speler hangt, volledig de geest heeft gegeven. Het zal ongetwijfeld toeval zijn, maar omdat toeval volgens mij niet bestaat geeft het toch te denken.

Enfin, ik kan weer posten.
 
Elektrisch fornuis (2)

Voor wie zich afvraagt hoe het daarmee is afgelopen (FredVN in "Vietnam"), wel, uiteindelijk beter dan verwacht. Ik had er tevoren niet zoveel vertrouwen in dat ik iets zou kunnen vinden. Maar het schema bleek een grote hulp. Door meten kon ik o.a. nagaan dat het circuit t/m een tweetal zekeringen nog heel was. Ook wist ik dat Minh met de magnetron bezig was geweest toen de problemen begonnen. Grote kans dat het probleem in het magnetron-gedeelte zit. En dat lijkt me niet iets om zelf mee te gaan rommelen. Nog afgezien dat ik de onderdelen waarschijnlijk toch niet te pakken kan krijgen.

Het probleem zou mogelijk ook nog in een paar relais in het magnetron-circuit kunnen zitten, maar ook daarvan verwacht ik niet dat ik die hier zal kunnen vinden. Dus tijd voor de lompere oplossingen.

Met behulp van het schema kon ik het magnetron-deel gemakkelijk afkoppelen en..... de oven en kookplaten werkten weer. En omdat de oven voor Minh (en voor mij: mijn dagelijkse bammetjes) het belangrijkste is laten we het voorlopig maar zo. Mogelijk dat we nog een keer een losse magnetron kopen.

Maar hij hoeft voorlopig nog niet de sloot in, dank zij de man van de TD in HCM. Hij krijgt uiteraard nog een bedankmailtje.
 
Ik moet bekennen dat ik op dit moment geen prijzen weet. Toen we ruim 4 jaar geleden ons aan het oriënteren waren kostte een kleine wagen -als ik mij goed herinner- zo'n €12.000. Om meerdere redenen hebben we dat niet gedaan.
 
12000 euro zal voor een gemiddelde vietnammer een aardige rib uit het lijf zijn.
 
Weerstation

Ik heb jaren geleden op een beurs een LaCrosse weerstation gekocht. Dat heeft het behoorlijk lang volgehouden, zowel in NL als later hier in Vietnam. Maar het laatste jaar begonnen onderdelen de geest te geven. Een daarvan was de zender op het dak. En dit was al de tweede. Ook het scherm binnen werd steeds moeilijker afleesbaar.

Dus de afgelopen vakantie maar een bezoekje gebracht aan de Weerspecialist in Zoetermeer. Zie Weerspecialist.nl >> Weerstations altijd voordeliger !. Even reclame maken, want Dick, de eigenaar, is heel erg goed. Er wordt je niets opgedrongen, hij geeft alleen argumenten om zelf je keus te maken. Dat die in mijn geval "wat" duurder uitviel dan begroot, tja, de argumenten waren (helaas?) erg overtuigend.

Het geheel staat inmiddels provisorisch op het dak en stuurt draadloos de signalen naar het station hier beneden. Vandaar uit worden de gegevens ingelezen in het programma WeatherDisplay. Dat zet ze vervolgens automatisch op mijn website.

Ik ben gisteren bij Hai, mijn lasser, langs geweest om een paar steunen te bestellen: één voor het weerstation en één voor een antenne. Zodra ik die heb kan ik de zaak definitief opstellen.

En voor de masochisten die willen zien of het hier (zoals bijna altijd) terras- / koele longdrinks- / minimale kleding- / tuinstoelenweer is: http://www.fredvandenbosch.nl/WeatherStation/myweather.html
 
Oogarts

Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn oogarts in HCM: ze is behalve uiterst professioneel ook een gezellig mens. De dag van mijn vertrek naar Holland ben ik nog even voor controle langs geweest. Inmiddels is er ook een Nederlandse oogarts werkzaam. Alleen toen Dr. Nam Tran ons even aan elkaar wilde voorstellen bleek hij net met lunchpauze te zijn. OK, volgende keer. Hij is retina-specialist, wat voor mij met mijn retina-problemen goed nieuws is.

Het American Eye Center (AEC) heeft sinds kort ook een nieuwe website. Op de home-page staan een tweetal filmpjes. Eén over het AEC en een aardige over de diverse behandelingen. Zie http://www.americaneyecentervn.com/en.html
 
Laatst bewerkt:
Helm spuiten

Erich heeft in Engeland een nieuwe helm gekocht en deze door een vriend mee laten nemen. Hij verwachtte bij het openmaken van de doos de bestelde matzwarte helm te vinden. Helaas, hij glom en glansde Erich tegemoet.

Na overleg met de zaak, waar hij hem heeft gekocht heeft hij besloten om hem toch maar te houden. Terugsturen, een nieuwe ontvangen, mogelijk gedoe met invoerrechten etc., dat was het hem niet waard.

Alleen bleef het glanzen hem irriteren. Totdat hij van iemand het adres van een heel klein spuitbedrijfje hier in Nha Trang kreeg. Hij heeft zelf het scherm er vanaf gehaald en een deel afgeplakt. Kostte hem 2 uur, zoals hij zelf aangaf. Vervolgens de helm gebracht, waarna de spuiter de resterende delen in 2 minuten afplakte.

’s Avonds kon hij de helm weer ophalen. Niet van nieuw te onderscheiden: schitterend matzwart gespoten.

Totale kosten: slechts VND 140.000.

Binnenkort gaat zijn oude helm dezelfde kant op.
 
Arduinoshop

Je ziet in Vietnam heel veel van dit soort kleine winkeltjes. Dit is de shop van Le, waar ze o.a. Arduino’s en andere electronica verkoopt. Zie FredVN in "Vietnam"

Ik heb haar vóór het maken van deze foto’s weer aardig in haar economische groei geholpen. Dat is trouwens niet erg: ze heeft een heleboel interessant materiaal, ze weet waar ze over praat en het is een heel aardig mens. Ik mag inmiddels zelf al in de voorraad snuffelen.

Ditmaal als belangrijkste keuze wat materiaal om een GPS-ontvanger mee te maken. O.a. deze ontvanger: SẢN PHẨM Deze wil ik gaan gebruiken voor het bepalen van de radio-horizon: wanneer komen de satellieten boven de mij omringende heuvels uit.

Helaas is de overzichtsfoto wat wazig.

Oh, en gisteravond maar meteen geprobeerd om de GPS-ontvanger aan te sluiten en zowaar, het ding werkt. Alleen nog aansluiten aan de pc.



 
Hallo,

prachtige verhalen, en heel herkenbaar. Ik was 2009 in Vietnam.
Zal wel het een en ander verandert zijn.
Ik zal een proberen het samen te vatten, en als ik er achter kom hoe ik hier foto's kan plaatsen dat ook zeker doen.
Prijzen kloppen natuurlijk niet meer (neem ik aan)

Fred, misschien kun je een indikatie geven hoe het neiveau van 2009 tot nu is verandert.

Wij hadden niet erg veel tijd, 4 weken, normale vakantie, 21 dagen van HCMC naar Hanoi.
Aan en afreis via Bahrain en Bangkok met "Gulf Air", was toen het geodkoopste, dat waren in totaal nog 6 dagen.

Ik wou graag een auto huren, maar dat was in 2009 alleen mét chauffeur mogelijk, en dus voor ons niet doenlijk.
En (grote) Motor huren waar wem et zijn tween met bagage fatsoenlijk op passten ook niet.
Ik wou niet met z’n tween met twee rugzakken op een Wave (kloon), wat er overbleef was het kopen van een Minsk, en dan proberen die in Hanoi weer te verkopen.
In principe mogenlijk, maar als ik het goed begreep illegaal (koop en rijden), en daar had ik ook geen zin in.

Blijft dus: klassiek backpacken. *zucht* wat ik juist NIET wou.


Alvast een opmerking vooraf, begin December had je een artikel van „Mat“, die een vrij negatieve ervaring met Vietnam had.
Ik denk dat dit veel met zijn vorm van reizen, backpacken dus, te doen had.
Rondom de backpackercentra bestaat een komplete „Sjaak“industrie, die je transporteerd, je onderbrengt en je bezig houdt, en bij iedere aktiviteit ben je de pineut.
Op het moment dat het je lukt hiervan weg te komen, is het een heel ander verhaal
Vergeleken met andere landen in ZOA (ben tot nu toe in Thailand, Laos, Singapore, Kuala Lumpur* en Siem Reap* geweest) waren wij ook van mening dat de Vietnamezen…ja onvriendelijker zijn.
Zolang je in de buurt van de „normale“ backpackerlokaties blijft kun je inderdaad het gevoel hebben dat iedereen probeert je een oor aan te naaien. Je voelt je snel als „geldspugertje“. Het gevoel de Sjaak te zijn was op deze reis veel hoger, (héél veel hoger) dan bij mijn andere reizen.

Een en ander zal te maken hebben met wat jij ook opmerkte.
  • Het korte-termijn-denken
  • het stoer voor je uit kijken (ook geestelijk)
  • het jouw-probleem-is-niet-mijn-probleem handelen.

Dat gevoel had ik in Thailand en Laos niet.

Sorry als ik al negatief begin, het is een prachtig land.

*ik schrijf Kuala Lumpur en Siem Reap, omdat ik niet in de rest van die landen ben geweest, en ik niet den dat ze typisch zijn.
 
Aankomst HCMC,
er is hier uitgebreid verslag gedaan over de verschillende taxiondernemingen en hun prijzen.

Ik had een andere tip.

Als je van de ingang van de inlandterminal uitgaat verwacht dat niemand, en je wordt dus ook niet lastig gevallen.
Er direkt tegenover vertrekt snelbus 152, een paar haltes tot de Backpackerarea rond om de hoek Pham Ngu Lao / De Tham.
Volgens Google maps bestaat de buslijn nog

Kosten in 2009: 9000 Dong voor 2 Pers. + 6000 Dong voor 2x Bagage …in totaal toch een cent of 60

Prijzen 2015 ???

Ik was graag meer bus door HCMC gereden, en heb ook een minuscuul busplattegrondje kunnen bemachtigen, maar ik ben er eerlijkgezegt niet achtergekomen hoe het systeem werkt (heb je vast een app voor tegenwoordig.)

Oversteken is…eh…inderdaad wennen.
Het verkeer in de ogen kijkend langzaam maar zeker doorlopen. het toverwoord is voorspelbaarheid, niet abrupt stoppen of versnellen.
Het is dan lopen als Moses door de rode zee, het verkeer splitst zich voor je en sluit zich achter je. Godvertrouwen helpt blijkbaar in bijde gevallen.
Althans de fietsen en motors splitsen zich, als er een bus of vrachtwagen komt, niet doen.
Kostte mij de eerste keer enorme overwinding, zomaar het verkeer instappen. Maar ze proberen je echt te ontwijken.

Foto’s:

Overdekte markt, zou Cholon market moeten zijn, maar of het dat nou ook was???
Men ziet hier mijn twee favoriete dingen in Azie…Honda Wave’s en een rijdende etenskraam



van binnen.


In ieder geval met een koele binnenplaats en eromheen een heleboel winkeltjes/kraampjes met lekker eten

Werk aan de winkel


Tel de mannen maar, er werkten er ongeveer 1 1/2
 
Nog eentje, dan is het goed voor vandaag, morgen meer foto's, en wat vrolijkere verhalen.

Iets wat ik prachtig vond: de ligbus.
Het is zo’n beetje half zitten half liggen, de achterman heeft zijn voeten in een holletje onder jouw ruggesteun.
Mogen ze van mij zo in een vliegtuig stoppen, okay wel eerst even +25% schaalvergroting, want het is op mensen van ca. 160cm gemaakt, mijn vrouw passte precies erin.
Veel beter dan in zo’n hobbelbus zitten, je mag er alleen niet over nadenken wat er in dat voetenholletje (met dekens) allemaal woont.
Voor de echt krenterige reizende of degenen met weinig tijd: de nachtbus spaart een overnachting in, je komt ‘s Ochtends aan en hebt de hele dag de tijd en je zweet ook de bus niet uit.

Backpackerarea (Khu Tay balo) (wie geen zin op ironie heeft, dit overslaan)
Als je de Lonely Planet huizen vermeidt, en die ernaast/één straatje verder pakt best te doen. Goedkoop, simpel te vinden.in iedere grotere stad aanwezig, je krijgt alles met Engels voor elkaar.

Voordeel: alles op een plek, de min-of-meer georganiseerde backpack mafia industrie heeft alles geregelt: verder reizen via het Sinhcafe, die je met veel keus aan buslijnen (eigenlijk allemaal hetzelfde, Brothers en Co.) naar veel verschillende doelen karren (eigenlijk ook allemaal hetzelfde, namelijk het volgende Sinhcafe / Partner.)
Voor de bijzonder luie backpacker als hop-on-hop-off ticket van HCMC naar Hanoi verkrijgbaar, dan hebben ze je de hele tijd te pakken.
Eigenlijk kun je dan ook meteen met Neckermann reizen, daar is alleen het niveau beter.

Nadeel: het barst van de backpackers, ik voor mijn deel kan geen „Awesome“ meer horen.

Het gevolg van het niet mogen/kunnen/durven van individueel transport is dat in principe bijna alle backpackers de A1 omhoog gekarrt worden met als einige gedoogde afstekers paar daagjes Mekongdelta, tripje Dalat, paar daagjes Halong Bay. Voor de echte avonturiers: tripje Sapa „met Bergvolk“.
Alles wat niet op deze route ligt wordt behoorlijk genegeert, en op de route zijn ze er optimaal op getraind de backpackers te sjaaken.


Op het moment dat het je lukt je verder dan loopafstand van de stopplaatsen van deze bussen te verwijderen ben je opeens in een ander land. Mensen veel vriendelijker, opeens heel andere prijzen, heerlijk eten, je wordt niet meer aangebrult, geen pogingen meer je een poot uit te draaien, prachtig landschap.
Wel nul kommunikatiemogelijkheden, tenzij je Vietnamees spreekt.

Onze oplossing: overal een motor huren, en wegkarren, de zijwegen in, de dorpen op. Prachtig. (A1 is levensgevaarlijk)
Ook verboden (rijbewijs niet geldig) maar dat scheen niemand te storen.
We hebben gemiddeld een kilometer of 100-150 per dag op zo’n Hondaatje gereden, van meer kreeg ik een houten kont
 
een heleboel posts terug was er de vraag wat voor bier er in Vietnam is...
Het antwoord was Heineken. Mijn God, dat zou ik in NL nog niet drinken.

Een kleine selektie, en zeker niet alles.
Wat je wel kunt (kon...2009) vergeten is dat je overal hetzelfde tegen komt.


Echt origineel is Bia Hoi zelfgebrouwd vers, niet houdbaar bier. Qualiteit...variabel, extreem goedkoop, vaak okay. Lekker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.