Nieuwe trip
Ijs, weder en nog een heleboel andere zaken (zie verderop) dienende willen Erich en ik weer een meerdaagse trip gaan maken. We wachten tot na TET om te vertrekken. We hebben een globale route uitgezet. Het eerste deel (Nha Trang-Buôn Ma Thuôt) en laatste deel (Dalat-Nha Trang) zijn gelijk aan de vorige trip. Tussen Buôn Ma Thuôt en Dalat maken we nu een grotere lus, die ons vlak bij de grens met Cambodia brengt. De globale lengte is ca. 650 km.
Een tweede verschil moeten wat mij betreft de stops en overnachtingen worden. Bij de vorige trip hadden we tevoren al besloten dat we in BMT en Dalat zouden overnachten. Het vaste hotel van Erich was zelfs al besproken. Dit had tot gevolg dat we de tweede dag tamelijk total-loss waren door een combinatie van ‘s ochtends slecht weer, daardoor laat vertrekken, een lange rit met af en toe regen en duisternis met regen aan het eind van de dag. Voor een nachtblinde als ik is die combinatie hier in Vietnam levensgevaarlijk. Ook was er daardoor nauwelijks tijd voor stops, niet voor drinks en niet op mooie plaatsen.
Met name ik ben degene, die het deze keer anders wil: ik wil geen overnachtingen plannen.
Gewoon rijden zolang we zin hebben.
Stoppen als we trek in koffie hebben.
Stoppen als we een mooi uitzicht zien.
Stoppen als we moe zijn.
Stoppen als we een goede plaats voor een overnachting tegenkomen.
Of het haalbaar is? Geen idee.
Of ik de trip er op laat afketsen? Zou best eens kunnen. Ik rij hier zelf eigenlijk nooit ’s avonds.
Grote probleem zal de beschikbaarheid van hotelletjes zijn. Ik heb Erich de vraag gesteld of hij in zijn nieuwe navigatieprogramma wil kijken hoe het zit met hotels/guesthouses etc. langs de geplande route. Ik wacht nog op antwoord.
Ik weet uit eerdere discussies dat hij niet staat te trappelen bij dit voorstel (eis???). Hij vindt BMT en met name Dalat prettige steden om te overnachten: hij gaat ook vaak voor een weekend naar Dalat. Daar heeft hij op zich wel gelijk in maar ik vind dat het een hele zware druk op het plezier tijdens het rijden legt, in ieder geval op dat van mij. Ik wil gewoon een wat meer relaxte trip zonder druk. Als die daardoor 1 of 2 dagen langer wordt, mwah.... no problem.